Jump to content

100 Ah Litium batteri på forbruk? - VP41


bjoris

Recommended Posts

Forbruksbatteriet i den "nye" båten har sett sine beste dager, jeg har vært fristet til å installere Litium batteri i seilbåten også, men forstår at en må inn med laderegulator både på dynamo og evt ny landstrømslader om ikke denne kan stilles inn riktig. Nå tenker jeg å gå for mye mindre bank i den nye båten. Tenke bare i første omgang å få bekreftet om VP41P dynamo kan stilles til å håndtere dette eller om det ikke er noen vei utenom ekstern laderegulator. Landstrømsladeren er en ganske rimelig lader på 20 A så spørs om denne kan justere, er nok fra båten var ny i 2003.

 

Kanskje jeg bare skal kjøpe vanlige blybatteri, men må få inn ett til, da det bare er ett stk forbruk og jeg ser jo at det blir ikke så billig det heller...

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Mange spørsmål som må besvares først. Hvilken dynamo har du, hvilket ladeskille, ladesluttspenning, type lader, god lufting til dynamo osv osv. Noen er heldige og det fungerer med en gang mens andre opplever en del utfordringer. Pleier å si at om du vet hva ladesluttspenningen din er så har du grunnlaget som trengs for å gjøre det. Om du ikke vet det så hold deg unna. Ikke for å være stygg men utfordringene med LFP kan tildels bli store, så man bør ha litt forståelse for i det hele tatt å begynne med dette. Men bevares, det er mange som har fått dette til selv uten denne kunnskapen. Men hvor stor batteribank har du i dag?

Redigert av Kjellg (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg setter inn 4x100 Ah med lifepoe4  batterier. Konsulterte Jorg Becker  her for å få opplegget rundt riktig. Beholder blybatterier til start og lader forbruksbanken via blybatteriene med en Batteri-Batterilader som kan reguleres for å holde kontroll på alt. Spør Jorg så får du svar .

Link to post
Share on other sites

Jeg har bare ett forbruksbatteri og ett startbatteri. Det er plass til 2 stk forbruk, men tenkte at det hadde vært fristende å sette ned i ett Litium og både spare vekt og plass. Nå er det som fryktet mye en må ha kontroll på så jeg tror ikke jeg gjør jobben denne gangen, blir vel bare satt ned to nye bly eller AGM. Ikke så veldig gode erfaringer med AGM egentlig fra seilbåten, disse viser svakhetstegn etter 5-6 år med meget forsiktig bruk så, mja... Kanskje det bare blir Biltema batteriet denne gangen, enkelt, men ikke så veldig billig egentlig ser jeg...

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Det finnes flere vei for alt, og alle vei har sine grunnlag.
Når du bare vill ha ett stykke LFP 100Ah er det nok ikke en gang noe problem for din 60A-dynamo.
T.o.m. med bremse på (BB-lader som jobber strømbegrensende) er ikke det et problem, tvert imot.

Større banker derimot, som en seiler ønsker å få ladet helst kjapp,
krever bare mer strøm / dvs. en annen dynamo med helst tilsvarende regulering.


Andre har bestemt seg til bare å lade med landstrøm, siden det passer i konseptet / måten å bruke båten for dem.

Det er bare å bestemme seg hva en ønsker, men dette realistisk slik at det ikke begynner å skurre et sted etter hvert.
Og det er ikke verre enn det.

:fishing:
Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

18 hours ago, Joerg Becker said:

Det finnes flere vei for alt, og alle vei har sine grunnlag.
Når du bare vill ha ett stykke LFP 100Ah er det nok ikke en gang noe problem for din 60A-dynamo.
T.o.m. med bremse på (BB-lader som jobber strømbegrensende) er ikke det et problem, tvert imot.

Større banker derimot, som en seiler ønsker å få ladet helst kjapp,
krever bare mer strøm / dvs. en annen dynamo med helst tilsvarende regulering.


Andre har bestemt seg til bare å lade med landstrøm, siden det passer i konseptet / måten å bruke båten for dem.

Det er bare å bestemme seg hva en ønsker, men dette realistisk slik at det ikke begynner å skurre et sted etter hvert.
Og det er ikke verre enn det.

:fishing:
Jørg

Ok, så du mener at med bare ett batteri så bør dette gå fint? Selv om det er veldig nedtappet så vil ikke dynamoen ta kvelden?

 

Jeg har en 20A landstrømslader, vil denne ha noe problem? Jeg snakket med sparelys.no og han skriver at de kan ikke gå god for å bruke Litium batteri, men skriver at det viktigste er 1. unngå over 14.6 volt lading, 2. unngå hurtiglading når det er kaldt.

 

Ang pkt 1 så er det jo ganske lett å ha kontroll på dette, jeg tenkte bare å sjekke med mulitimeter når motor går og når den ligger på landstrøm med tomtbatteri hvor mye laderen gir. Jeg vet ellers ikke om det er program på laderen til AGM/GEL, hvis det var det burde disse brukes skriver Sparelys.no.

 

Ang pkt 2, så vil jo motordynamo og landstrømslader ikke ta hensyn til dette. Jeg tenker at det eneste jeg kan gjøre da er å passe på at det er varme i motorrommet der batteriene står.

 

Hvordan går dette når batteriet er full-ladet? Da er det BMS i batteriet som passer på at det ikke blir overladet. Som vi vet regulerer jo alle elbilladere ned hastigheten når SOC går over 70-80%...

 

Jeg ser vel for meg at batteriet passer på seg selv, men at det er lader og dynamo som ikke er forberedt på hardkjøret. Til en viss grad kan en vel passe på dette ved å følge med på SOC på batteriet, er det helt nedtappet så bør en kanskje ladet det litt opp med landstrømsladeren før en legger på langtur for å spare dynamoen, evt om en ikke har mulighet så kanskje kjøre motoren litt heller enn å tappe det helt ned? Antar jeg har skjønte dette nå:) Det blir jo som på elbilen. 60 A dynamo må vel gå på fullpinne i 2 timer på helt tomt 100 ah Litium batteri og det spørs vel om den tåler?

 

MEN, om en skulle ta sjansen:

 

Kr. 7499 med BT

https://www.sparelys.no/index.php?page=shop.product_details&flypage=flypage_ny.tpl&product_id=2799&category_id=226&option=com_virtuemart&Itemid=39

 

Kr. 5999 uten BT

https://www.sparelys.no/index.php?page=shop.product_details&flypage=flypage_ny.tpl&product_id=2791&category_id=226&option=com_virtuemart&Itemid=39

 

Kr. 8.999,- med BT (bedre kvalitet?)

https://www.sparelys.no/index.php?page=shop.product_details&flypage=flypage_ny.tpl&product_id=2315&category_id=226&option=com_virtuemart&Itemid=39

 

Andre gode alternativer, pris er vesentlig, men kjøper ikke noe jeg ikke er trygg på.

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

bjoris skrev 10 minutter siden:

Ang pkt 2, så vil jo motordynamo og landstrømslader ikke ta hensyn til dette. Jeg tenker at det eneste jeg kan gjøre da er å passe på at det er varme i motorrommet der batteriene står.

 

I august så kom det lfp med varmeteppe innebygd. Dvs at det ligger en varmefolie innvendig rundt cellene og at batteriet bruker av ladestrømmen helt til temperaturen er kommet opp. Link.

Om det er nødvendig og om det forsvarer den høyere prisen aner jeg ikke, jeg vet bare at de finnes. 

Link to post
Share on other sites

29 minutes ago, Kjellg said:

 

I august så kom det lfp med varmeteppe innebygd. Dvs at det ligger en varmefolie innvendig rundt cellene og at batteriet bruker av ladestrømmen helt til temperaturen er kommet opp. Link.

Om det er nødvendig og om det forsvarer den høyere prisen aner jeg ikke, jeg vet bare at de finnes. 

 

Bra tips, jeg tenker dog at med 60 A dynamo og 20 A landstrømslader så blir det jo aldri hurtiglading fra mine ladekilder og det vil jo aldri være mindre enn 4-5 grader i motorrommet. Men veldig interessant, jeg tenker å bruke båten også om vinteren så dette må fungere.

 

IGJEN, er det ikke BMS i batteriet som passer på dette?

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Nei, du må nok lese alle dine problemer i sin helhet, ikke prøve å plukke ut rosinene.

Jeg skrev at dynamoen ikke får noe problem, som betyr at den ikke får noe problem i lengden.
Men dette forutsetter at enten batteriene du sikter til enten -ikke- åpner for strøm (de fleste i denne klasses
har bare billige BMS og tynne kabel), eller at du bruker en BB-lader som både
tillater å justere det fleste parametere som batteriene trenger og begrenser for strømbelastnigen.

Også er det slik at 100Ah-batteriet ikke bør utlades / lades til mer enn 80% ( helst 60 - 70%) mellom
øverste og nederste grensen når den skal leve.
Spenninger må uansett tas være på, dette klarer ikke "normale" BMS å ta hensyn til, men BB eller gode regulatorer kan.
Og du må sjekke hvor mye ladestrøm batteriene skal belastes med i det hele tatt.
Tross alt finnes det også mange LFP som skal lades strømbegrenset,
som betyr at vi er tilbake på enten regulatorer eller BB.

Landstrømladere kan brukes for lade LFP, ja, også med lite strøm.
Men også her, kan er "kan" men det er ikke "bør".
14V kan ofte være mer enn nok for å topplade Litium, og også mindre spenninger kan holde,
ikke noe problem me det mener jeg ikke bare positiv.

 

Når du så prøver å lese alle disse informasjonene hos batteriselgere burde du også legge merke til
at det du sier ang. spenninger og det som står på nettsidene er forskjellig.
En av delene kan jo i grunn ikke stemme, senest når en ønsker at batteriene skal leve noe lengre?

I alle fall er det sikkert ikke helt uten grunn at noen leverandører i Norge krever at forbrukere forholder seg
til f.eks. andre ladespesifikasjoner i Norge enn i U-landene.


Og ang. BMS som passer på mer enn spenninger og overtemperatur?
Kommer, en gang.

:fishing:
Jørg
 

 

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

1 hour ago, bjoris said:

IGJEN, er det ikke BMS i batteriet som passer på dette?


Nei, det er en sikkerhetsventil for for høy spenning, ikke en ladeprofil.
Det er mer til lading LPO enn spening, tid er også en faktor. Du kan overlade cellene ved adskillig lavere spenning om de får stå lenge nok. Derav også, ingen floatlading, om du vil beholde egenskapene som pusheren lovet. 

Link to post
Share on other sites

Ikke forstår jeg hvorfor noen vil svi så mye penger på noe som har så dårlig spekk..

Smarttec: (https://www.farco.no/file/standardmappe-uni/2018-09-21-produktblad-12v-smartec.pdf)
Maks ladestrøm 0.3C  (30A)
Maks last 0.3C         (30A)
Peak max 100A


Winston: (https://www.ev-power.eu/Winston-40Ah-200Ah/WB-LYP100AHA-LiFeYPO4-3-2V-100Ah-WIDE.html?cur=1#tab3)
Capacity (Ah)    100
Max discharge current (A)    1000   (10C)
Optimal discharge current (A)    50  (5C)
Max charging current (A)    300        (30C)
Optimal charging current (A)    50

 

Link to post
Share on other sites

Det er ikke alltid lett å nå fram..
For de som faktisk teller pengene sine før og etter et kjøp, og setter diffen opp mot hva de har fått, er det hvertfall en god ide og sjekke litt rundt.

Jeg er helt sikker på at Jørg m/flere også kan hjelpe de som har kjøpt denne type batterier med oppsettet ellers, de som har bestillt og fått noe annet enn en boks med fancy klistremerker, lommelyktbatterier og billig elektronikk for investeringen sin. 
Farco har forsåvidt også Winston, om en vil ha norsk 5 års garanti. Jeg ser ikke poenget med det, disse cellene er DOA, eller du dreper de ved feil bruk.
 

Link to post
Share on other sites

Jo mer en leser jo mer skeptisk blir en jo, heller mot blybatteri. Er ikke fornøyd med holdbarheten på AGM batteriene jeg kjøpte i seilbåten, etter 5-6 år viser de svakhetstegn og de har aldri vært under 12.4 volt! Alltid ladet dem opp etter bruk og så ikke hatt på laderen mer enn av og til om båten har ligget lengre uten bruk, altså ikke hatt på landstrøm hele tiden pga fare for tæring. De har ok hvilespenning fortsatt på oppmot 13 volt, ned til 12.8 etter noen uker uten lading, men spenningen faller mer enn før f.eks når en starter varmeren, før falt de kanskje til 12.6, nå har jeg sett den helt nede på 12.25 under samme øvelse. Båten er solgt og kjøper er gjort kjent med dette, just for the record!

 

Nei, det spørs om ikke jeg bare setter på to forbruksbatteri fra Biltema til ca 2.800 så får vi se om det kommer ting som passer med direkte inn i systemet slik at en slipper å enten ta mastergrad i problemstilligene rundt gml ladeteknologi møter ny batteriteknologi eller ta en sjanse med ting som potensielt er en fare for liv og helse... eller iallefall pengeboken:)

 

Det må påpekes her at vi skal ikke på lange turer med båten eller ligge ukesvis på svai, det blir neppe mer enn 1 døgn med kjøleskap en TV og litt lys og varmer, det vil nok 2 100 ah blyibatteri takle greit

 

Så leste jeg en tråd her på BP om batteriet fra Biltema, mja, det var jo veldig dårlige erfaringer også med sølv-kalsium batterier...

 

 

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

bjoris skrev for 2 timer siden:

Det må påpekes her at vi skal ikke på lange turer med båten eller ligge ukesvis på svai, det blir neppe mer enn 1 døgn med kjøleskap en TV og litt lys og varmer, det vil nok 2 100 ah blyibatteri takle greit

 

Da tror jeg at 2x100Ah blir knapt om du skal ligge 2 døgn. Bare kjøleskapet vil trekke opp mot 100Ah (og ganske sikkert mere) på to døgn, og da er du oppe på den grensen som er anbefalt. 

Redigert av Kjellg (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Til sammenligning, vi har nå 2 x 150 Ah Lithium. Etter en natt ute, med kuldegrader og god komfort ift både lys, TV, kjøleskap og dieselvarmer natten gjennom var batteriene ca 70 % når vi reiste videre til neste havn. Tenker to netter også vil gå fint.

 

Vi hadde før 2 x 95 Ah bly (...), her måtte vi spinke og spare på strømmen for èn natt. Mye enklere å få med rederinnen på tur nå, og mer komfortabelt for barna. Vel verdt investeringen :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Men dere som har Litium batteri, hva har dere ellers gjort av tilpasninger? En ting var jo om en bare kunne satt ned i ett slikt batteri og alt var fryd og gammen, men om jeg må ha ny laderegulator fra både dynamo og landstrøm så blir det too much føler jeg for en båt som vi ikke har tenkt å bruke veldig mye på tur. Kommer jo til å ligge noen dager på hytta, men der har vi landstrømsmulighet.

 

Frister å prøve meg på ett slikt BT batteri, men det er 9lapper og så 2 lapper på en laderegulator som jeg ikke har pt peiling på hvordan skal monteres, jeg forstår jeg må koble ut laderegulatoren i dynamoen også. I denne båten er det også ett laderele som bytte på å lade forbruk og start. Hvordan vil dette gå...?

 

Supert om noen ville sette ned ett opplegg for hva jeg må gjøre her, det er alstå en 41P motor som jeg forstår har 60 a dynamo og så er det 20 a landstrømslader, Exicte eller hva den heter...

 

Jeg er ellers enig i at det er lite. På seilbåten har vi 3 ganger 140 AGM, disse er vel egentlig 110 på 20 timer. Dette har vært nok, men jeg føler disse har blitt unødvendig slitt pga at de ikke blir noko ladet opp, antakelig er det landstrømsladeren som går for tidlig i float. Jeg har vært klar over dette og mange ganger nappe den ut og satt inn for å få forlenge ladeprosessen med 14,4 v, men likevel er det slappe etter bare 5 år. Sparelys.no syns dette ikke var så unormalt, men jeg syns det er dårlig. 6600 kostet disse batteriene...

 

Tenker uansett litt på to slike i nyebåten... De fungerte fantastisk i starten med høy spenning og var aldri under 12.5 tross over ett døgn med alt på, tv, varme, kjøl, lys etc

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...