Jump to content

Skilletrafo, båtjord, N til PE ?


SamH

Recommended Posts

Dette var nylig oppe, og her er de 3 alternativene for kobling av skilletrafo som da ble lagt frem, med forklaringer. Dette er den beste oversikten jeg har sett.

 

IT-nett-skjema.jpg.0a1c62f59042ff7a89596961758e2ecc.jpg

 

TN-nett-skjema.jpg.2b5ae0c0e2e54da4472c24db6b69c8b7.jpg

 

TT-nett-skjema.jpg.a49a3601f19f704372b93b401a65af7b.jpg

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
SamH skrev 19 minutter siden:

Lars H:
Veldig bra oversikt, men ingen av disse legger N til PE(centeruttak) som er et defaultforslaget til Victron? 

 

Det er ikke jeg som har laget tegningene. Jeg har TT-nett, og det nettet forstår jeg. Hva Victron gjør, har jeg ikke noen mening om.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Jeg foretrekker den samlede kompetanse fra flest mulig, ingen produktspesifkk info dette. En leverandør har også bare en mening, som du antagelig har fått med deg her på forumet er det mange veier til Rom.

Manualen er IMO mangelfull, og tar ikke spesielle forhold som norsk nett, ledende skrog, svakstrømsjord, 2/1.5-polt svakstrøm, korrosjon etc. i betraktning.  Jeg vil forstå mer om hvorfor, hvordan, eller i det minste hvorfor ikke. Og det vet jeg det finnes nok kompetanse her inne for å finne ut av. 

Link to post

 

SamH skrev for 13 timer siden:

Takk for svar så langt .. 
Lars H:
Veldig bra oversikt, men ingen av disse legger N til PE(centeruttak) som er et defaultforslaget til Victron? 

 

 

Hvis det er tegningen i første posten du refererer til som Victrons forslag, så blir det i praksis det samme som TN-nettet i tegningene til Lars. Midtuttak på sekundærsiden på trafoen brukes bare til TT-nett. I en båt er kanskje TT-nett å foretrekke mhp. berøringssikkerhet, da man ikke vil få mer enn 120V mellom fase og jord ?

 

Link to post

Magefølelsen var umiddelbart det samme, 115 er bedre enn 230.


Men med ref til @Dreamer over, " jordfeilovervåkning, ellers vil du ikke oppdage første jordfeil" tolker jeg det dithen at jeg vil kunne erfare jordfeil over tid uten at  noe vern løser ut. Jeg har ingenting driftskritisk ombord,  så jeg foretrekker at en jordfeil umiddelbart kobler alt fra så jeg ikke risikerer noe hverken på egne vegne eller andres bekostning. 


Trafoen har heller ikke midtuttak som jeg bare antok, men PE til blikket.
Ser ut som skissert TN, beskrevet av @JRK, er veien å gå. Beholde lasken, jordfeilautomat, og ytterligere overvåkning trengs ikke.

Link to post
SamH skrev for 14 timer siden:

Takk for svar så langt .. 
Lars H:
Veldig bra oversikt,

 

Bare for å presisere: Det var en annen bruker her på forumet som kom med disse oversiktlige skjemaene, YngveKL

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
  • 2 uker senere...
  • 1 måned senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...