OddArild Startet 20.November.2018 Del på Facebook Startet 20.November.2018 Hei. Jeg har 2 gammle slitere i kjelleren som skal få litt omsorg i vinter. Skal rengjøre og male opp motorrommet(stålbåt), og vill ta motorene først. Tips? Tenker begynne med stålbørste for og få bort sprukken gammel lakk. Pusse over overflaterusten og så? Sitér dette innlegget Link to post
OddArild Svart 20.November.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.November.2018 Kan legge til at det er 2 stk Ford 2715e, ingen turboer eller noe. De er gule i dag. Båten ligger med varme og avfukter Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 20.November.2018 Del på Facebook Svart 20.November.2018 Puss vekk så mye rust du kan ja. Og bruk en god grunning på de bare flekkene etterpå. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
bellen Svart 20.November.2018 Del på Facebook Svart 20.November.2018 Spray eventuelt også avfetning på motorene om dei svetter litt olje Sitér dette innlegget Link to post
OddArild Svart 20.November.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.November.2018 Takk for tips. Har dere noen gode produkter og anbefale ? Motorene er tørre, men jeg grapset noe i maskinrommet når jeg hadde den ene motoren i biter nedi der, så grundig vask må til ? Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 20.November.2018 Del på Facebook Svart 20.November.2018 Jeg har brukt kaldavfetning fra Biltema med godt resultat på mine motorer. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 20.November.2018 Del på Facebook Svart 20.November.2018 Jeg ville heller brukt Kemityl kraftvask (fra Europris på 4 l kanner), og aceton til slutt. Bruk så varmt vann som mulig, og gjerne i et varmt lokale slik at motorene ikke er kalde. Som grunning ville jeg brukt 2k epoxyprimer. For et par år siden var det noen tråder her inne om ferrobet rustvask. Mener en av de trådene tok for seg grunnarbeide ved å male opp motorblokker? Så vidt jeg husker var leverandøren av produktet involvert i diskusjonene. Det fine med å bruke de rette kjemikaliene før grunning er at du får etset deg helt inn på bart metall, og sikrer god heft for grunningen. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
ivar Svart 21.November.2018 Del på Facebook Svart 21.November.2018 jeg bruker ferro-bet rustfjerner før maling , kan feks pensles på der det er rustflekker. rustfjerneren inneholder litt sink, som legger igjen et tynt lag sinkfosfat slik at det ikke begynner å ruste før du rekker å male Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
index Svart 21.November.2018 Del på Facebook Svart 21.November.2018 Til vask kan jeg anbefale Comma motorvask, selges av Bilxtra. Den definitivt beste motorvasken jeg har kommet over, glimrende før maling. Ferrobet er ikke dumt, men puss vekk det du kan få vekk først. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
BOBO II Svart 21.November.2018 Del på Facebook Svart 21.November.2018 Puss så godt du kan og spray over med Brunox la den tørke godt før du maler, denne sørger også for at det ikke kommer rust igjen på flekkene. Sitér dette innlegget 1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK Link to post
Roger jo Svart 21.November.2018 Del på Facebook Svart 21.November.2018 Bruk Maling PowerCoat 3 in 1 tåler varme. https://www.tekniskisolering.no/media/multicase/documents/dokumentasjon no_dk_se/tilbehør/j.s.cock/teknisk datablad power coat 3 in 1.pdf Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Ttor Svart 21.November.2018 Del på Facebook Svart 21.November.2018 Anbefaler å ta en runde med "Fallout remover" under vask. Dette er et stoff som løser opp rustpartikler. Brukes for å fjerne rester av piggdekkstøv, etc på billakk. Korrosol, iron-x, Autoglym magma, el. Børst vekk mest mulig rust først. Spray stoffet på, og bruk kost eller stålbørste. Rusten blir lilla, og renner av. Også genialt til rustrenning på gelcoat. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 21.November.2018 Del på Facebook Svart 21.November.2018 ikke hørt om fallout remover , så måtte google litt: https://www.powermaxed.com/latest-news/the-science-behind-iron-off Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
OddArild Svart 21.November.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.November.2018 Se her var det jammen mange gode tips og råd. Setter pris på det :) Jeg har i lengre tid sett etter ny(gammel) båt, men den jeg har lyst på har ikke dukket opp enda, så da får jeg shine opp stålklumpen litt imens :) Sitér dette innlegget Link to post
Steini Svart 22.November.2018 Del på Facebook Svart 22.November.2018 (redigert) Får følge med her. Legg gjerne ut bilder underveis, og kva du velger til vask og maling. Har sjølv eit par motorer i seglbåten som kunne trenget ein shining. Ein Ford 2725e Og ein bukh 36. Generatoren treng sikkert ein vask og eit strøk maling og :) Og før nokon klager på resten av tinga der, så er nytt racor 500fg med vacuum manometer kjøpt inn, alle slanger skal byttes, ductape skal self vekk, og det meste av tre skal byttes ut med alu. (dørkplater osv) Redigert 22.November.2018 av Steini (see edit history) Sitér dette innlegget -Steini https://baatplassen.no/i/topic/128201-midgard-på-tur/ Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.