Jump to content

Vaske, fjerne overflaterust og lakkere motorene.


OddArild

Recommended Posts

Jeg ville heller brukt Kemityl kraftvask (fra Europris på 4 l  kanner), og aceton til slutt. Bruk så varmt vann som mulig, og gjerne i et varmt lokale slik at motorene ikke er kalde. Som grunning ville jeg brukt 2k epoxyprimer. For et par år siden var det noen tråder her inne om ferrobet rustvask. Mener en av de trådene tok for seg grunnarbeide ved å male opp motorblokker? Så vidt jeg husker var leverandøren av produktet involvert i diskusjonene. Det fine med å bruke de rette kjemikaliene før grunning er at du får etset deg helt inn på bart metall, og sikrer god heft for grunningen. 

Link to post
Share on other sites

jeg bruker ferro-bet rustfjerner før maling , kan feks pensles på der det er rustflekker.   rustfjerneren inneholder litt sink, som legger igjen et tynt lag sinkfosfat slik at det ikke begynner  å ruste før du rekker å male 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Til vask kan jeg anbefale Comma motorvask, selges av Bilxtra. Den definitivt beste motorvasken jeg har kommet over, glimrende før maling.

 

Ferrobet er ikke dumt, men puss vekk det du kan få vekk først.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Puss så godt du kan og spray over med Brunox la den tørke godt før du maler, denne sørger også for at det ikke kommer rust igjen på flekkene.

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Link to post
Share on other sites

Anbefaler å ta en runde med "Fallout remover" under vask. Dette er et stoff som løser opp rustpartikler. Brukes for å fjerne rester av piggdekkstøv, etc på billakk. Korrosol, iron-x, Autoglym magma, el. Børst vekk mest mulig rust først. Spray stoffet på, og bruk kost eller stålbørste. Rusten blir lilla, og renner av. Også genialt til rustrenning på gelcoat.

Link to post
Share on other sites

Får følge med her.

 

Legg gjerne ut bilder underveis, og kva du velger til vask og maling.

Har sjølv eit par motorer i seglbåten som kunne trenget ein shining.

Ein Ford 2725e 

Og ein bukh 36. Generatoren treng sikkert ein vask og eit strøk maling og :)

l_724682006.jpg.e39d76805c7cb58eade31c89d932e9c6.jpg

 

Og før nokon klager på resten av tinga der, så er nytt racor 500fg med vacuum manometer kjøpt inn, alle slanger skal byttes, ductape skal self vekk, og det meste av tre skal byttes ut med alu. (dørkplater osv) :sailing:

Redigert av Steini (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...