Jump to content

Hvor kan man få tak i slangefester for kjøleslanger

Christian V

Recommended Posts

Heisann.

Har montert diesel vannvarmer i båten, og lagt inn kjøleslanger mellom denne og defroster og varmtvannsbereder. 

Det eneste jeg sliter litt med å finne er slangefester som skal holde kjøleslangene på plass. Slangen er 19mm innvendig og butikkene jeg har sjekket har kun til mindre slanger.

Noen som har tips til hvor jeg kan få tak i dette?

Jeg har vannvarmer ombord. Anbefaler virkelig å isolere disse. Jeg har brukt denne med godt resultat: https://www.biltema.no/bygg/vvs/rorinstallasjoner/rorisolasjon/rorisolasjon-2000023027

El-tape rundt for å holde på isolasjonen rundt slangene. Bruker patentbånd for å feste de til båten. 

20180510_210935.jpg.5cd1eff5d88dbaed2b9176d0b826354f.jpg

20180508_214110.jpg.0301ef2a4055b9dad0f9bd4cd0b6371f.jpg

Redigert av "LISE" (see edit history)
"LISE" skrev 1 time siden:

Jeg har vannvarmer ombord. Anbefaler virkelig å isolere disse. Jeg har brukt denne med godt resultat: https://www.biltema.no/bygg/vvs/rorinstallasjoner/rorisolasjon/rorisolasjon-2000023027

El-tape rundt for å holde på isolasjonen rundt slangene. Bruker patentbånd for å feste de til båten. 

Nå ble jeg nysgjerrig.

Jeg har også en slik varmer som på bildet, men ser jeg feil her, eller er det to varmere koblet til samme vannsløyfa?

Funker det bra?

Varmer.PNG

Redigert av Jannmar (see edit history)

Patentbånd fungerer utmerket til å klamrer rør og kabler. Hvis du hvil ha noe mer jålete kan kanskje disse passe?

https://coop.no/sortiment/obs-bygg/baderom/rordeler/gelia-ror-i-ror-enkelklammer?gclid=EAIaIQobChMIytrT5PDs3gIVTamaCh0mjAMsEAQYAyABEgJ5QfD_BwE 

Enda et par hakk opp på "jåleskalaen", for hydraulikkrør: 

https://www.hydroscand.no/hydropedia/rørklammer 

Disse er i plast, men med stålklammer og skruer. Du får dem med både karbonstål og rustfritt.

Her var det mange gode forslag. Patentbånd har eg aldri likt. Ser litt provisorisk ut. Vil ha det litt meir snobbete. So ser eg klamrar med gummi. Desse er bra, men kjøpt ei drøss på Biltema for nokre år sidan. Heldigvis monterte eg dei ikkje, dei har sidan berre ligge og slengt. No går dei rett i båsset. All gummien er fullstendig oppsprukken. Elendig kvalitet.

Redigert av Fjordgubbe (see edit history)
Jannmar skrev On 24.11.2018 at 11.31:

Nå ble jeg nysgjerrig.

Jeg har også en slik varmer som på bildet, men ser jeg feil her, eller er det to varmere koblet til samme vannsløyfa?

Funker det bra?

Skriver litt om mitt prosjekt i tråden min. Dessverre strekker ikke tiden til i hverdagen så blir lenge mellom hver oppdatering. I linken her kan du se prinsippskisse for hvordan slangene er koblet. Det hele er en stor sløyfe koblet i serie. Radiatorene forlenger sløyfa ytteligere når termostatene åpner de 3veis motorventilene som styrer de. 

Utstyret for å distribuere varmen har langt høyere teoretisk effekt enn det varmeren leverer. Alle viftene og radiatorene er termostatstyrt med individuell termostat, så alle er sjelden i drift samtidig. Har også byttet ut viftene i til datavifter, så effekten er mye mindre per vifte. I sum opplever jeg at anlegget fungerer bra og at det ikke er noe problem med seriekobling. 

"LISE" skrev for 2 timer siden:
Jannmar skrev On 24.11.2018 at 11.31:

Nå ble jeg nysgjerrig.

Funker det bra?

Skriver litt om mitt prosjekt i tråden min. Dessverre strekker ikke tiden til i hverdagen så blir lenge mellom hver oppdatering. I linken her kan du se prinsippskisse for hvordan slangene er koblet. Det hele er en stor sløyfe koblet i serie. Radiatorene forlenger sløyfa ytteligere når termostatene åpner de 3veis motorventilene som styrer de. 

Leste gjennom tråden din og fikk der svar på det jeg lurte på Jeg kommer ikke til å ha et så avansert system noen gang, men ble mektig imponert over hvor flott arbeide du har gjort. skjønner godt at du har et spesielt forhold til den båten der. Ha mange fine turer! Snart vår igjen :)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...