Jump to content

Blå kjølevæske til vinterkonservering av Mercruiser bigblock?


Jorgen30

Recommended Posts

Noen ute der som mener noe om at jeg benytter blå konsentrert kjølevæske fra Biltema til vinterkonservering av Mercruiser bigblock som er sjøvannskjølt?

Jeg stenge bunnventilen, kjørte mikset ferskvann med blå kjølevæske gjennom motoren mens den gikk på tomgang, rundt 50 liter totalt. 

 

Høres dette fornuftig ut?  Noe jeg må passe meg for?

 

Redigert av Jorgen30 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Bruker Biltema sin blå kjølevæske til vinterkonservering av saltvannskretsen på min Mercruiser v6 motor. Kjøpte 12 liter kjøleveske og blandet oppe i Biltema sin største murerkar til riktig temperatur og skjørte det gjennom med elektrisk pumpe. Vet det er mange som bruker samme kjølevæske på Mercruiser, men har du lukket ferskvann kjølesystem som jeg har skal det lukkede systemet alltid være rød kjøleveske... bruker kun blå kjølevæske på saltvannskretsen.

Redigert av MorganX (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Godt poeng selvsagt, jeg fjerna heldigvis termostaten slik at væsken kom gjennom motoren. Jeg har ikke lukket ferskvannsystem, motoren er for gammel til det. Det høres ut som at jeg har vært heldig med valget av den blå væska. Veldig bra med tips og ha noen å diskutere med, det er jæ..... lett å gjøre tabber har jeg lært. Mange takk Morgan, Steyr og Index :-)

Redigert av Jorgen30 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Du kan du gå i vinterdvale med god samvittighet jorgen30..
Til neste høst kan du gjøre livet litt enklere for deg med å få tak i ett murerkar,drevklokker og en lensepumpe.
Da bruker du mye mindre frostvæske og du slipper å skru av thermostathuset.

Personlig har jeg alt annet en god samvittighet da jeg ikke har fått vinterkonservert enda og det er flere minusgrader ute.
Har satt inn en 1400W defa ovn som går for fullt mens strømselskapet gnir seg i hendene.
 

Link to post
Share on other sites

SAM_0478.JPG.98c6855769c217d7d9db1dd6eb07777a.JPGTakk for hyggelig kommentar, det er bare å gå løs på vinterdvalen jo før jo heller. Venter du, blir det bare verre og verre å tenke på. SÅ tar det jo bare en times tid da.  Jeg bor i Sandefjord og er ofte i Tønsberg, kjører Smuggler og det er jo ikke så mange av dem i området her. 

Redigert av Jorgen30 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...