Eika Startet 23.November.2018 Del på Facebook Startet 23.November.2018 Sitter i ett lystig lag og det er en het diskusjon rundt bordet her. Det blir påstått at det er mange som kjøper seg store båter, uten motor, som blir taua rundt. Men ingen av oss som jobber med båt, har noen gang sett en sånn båt. Har noen av dere her inne sett sånne båter ? Kjipeste jeg har sett, var en gammal princess 45 med 2xtamd31, men har aldri sett helt uten motor Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 23.November.2018 Del på Facebook Svart 23.November.2018 Jeg har seilt langs norskekysten i 12 år og har aldri sett eller hørt om dette noen steds her til lands. Jeg har hørt at dette er mer vanlig i middelhavet, men har aldri sett det selv. Jeg tviler på at det er noe som er utbredt her til lands. Sitér dette innlegget Link to post
OddArild Svart 23.November.2018 Del på Facebook Svart 23.November.2018 Har hørt det flere ganger, men tror bare det er en myte ja. Det kommer vell av at det ligger flere store flotte båter rundt omkring som ikke blir brukt. Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 23.November.2018 Del på Facebook Svart 23.November.2018 Nei uten motor har jeg ikke selv sett de. Men har vært om bord i en diger Prinses med to 30 HK diesel motorer installert ikke rare toppfarta på den. Sitér dette innlegget Link to post
OddArild Svart 23.November.2018 Del på Facebook Svart 23.November.2018 Bårdp skrev Just now: Nei uten motor har jeg ikke selv sett de. Men har vært om bord i en diger Prinses med to 30 HK diesel motorer installert ikke rare toppfarta på den. Haha, er det mulig? Hva ble resten av maskinrommet brukt til ? :P Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 23.November.2018 Del på Facebook Svart 23.November.2018 Blir litt som denne farkosten jeg så i Bergen under Fjordsteam i sommer. Først så jeg den langt fra og tenkte "Jøye meg for et monster, den må gå noe helt sinnsykt, for en rå skapelse av en båt!". Hadde aldri sett lignende før. Så la den til på andre siden av vågen, og jeg (nesten) sprang rundt vågen for å komme meg nærmere for en kikk. Viste seg at farkosten er et hjemmelaget skall bestående av trykkimpregnerte svartmalte materialer oppå en mindre båt drevet av en påhengs. Tror toppfarta må være maks 10 knop eller noe, i alle fall langt under det man skulle tro om man ser båten på avstand Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 23.November.2018 Del på Facebook Svart 23.November.2018 Det sto en rimelig grei Mase lydisolert generator der og en diger batteribank. Jeg var om bord i båten for å fikse noe på generatoren. Men går men stort sett ikke i mer en 7 kn er det jo forsovet en mye bedre løsning en de 700 Hk motorene som hadde stått der tidligere. Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 23.November.2018 Del på Facebook Svart 23.November.2018 (redigert) Jeg hørte rykter om motorløse store jappe båter som lå på Havna Hotel Tjøme på 80 tallet. Siden den gang har ikke ikke hørt tilsvarende rykter. Sett i ettertid så er det nok mere sansynlig at det bare var rykter som har oppstått ut i fra misunnelse eller en båteier med havarert motor som flyttet "hytta" til en mer egnet tomt mens han ventet på service eller penger. Hvorfor ikke sitte på flaybridge med reker og vin mens man ventet? Det var jo det store se og bli sett stedet på den tiden. Redigert 23.November.2018 av pipe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 23.November.2018 Del på Facebook Svart 23.November.2018 Har aldri tenkt på det som noe som faktisk finnes mer som ett uttrykk over båter som brukes lite eller bare går for sakte fart med svære motorer. Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 23.November.2018 Del på Facebook Svart 23.November.2018 Jau, motorlause båter har eg sett, ca fram til midten av 60-tallet. Dei var kalla skuter og var vel berre skall og lasterom. Og so lasteluker over heile båten, lagt slik at det såg ut som eit mønetak frå stevn til stevn. Der var taubåter som drassa rundt på desse. Når det gjeld båt med minst motor, som eg har sett, so er der ein som skil seg ut. Det var ein båt av ein konstruksjon som dengsng var kalt resarbåt, eg tipper mangeogtjue fot, og med plass til ein volvo B30. Men neida, denne hadde ein 4-5 Sabb, og med den motoren klarde han nesten 5 knop. Det var andre tider, dengang. Sitér dette innlegget Link to post
Kalle Well Svart 23.November.2018 Del på Facebook Svart 23.November.2018 (redigert) Hakkannen skrev for 1 time siden: Blir litt som denne farkosten jeg så i Bergen under Fjordsteam i sommer. Først så jeg den langt fra og tenkte "Jøye meg for et monster, den må gå noe helt sinnsykt, for en rå skapelse av en båt!". Hadde aldri sett lignende før. Så la den til på andre siden av vågen, og jeg (nesten) sprang rundt vågen for å komme meg nærmere for en kikk. Viste seg at farkosten er et hjemmelaget skall bestående av trykkimpregnerte svartmalte materialer oppå en mindre båt drevet av en påhengs. Tror toppfarta må være maks 10 knop eller noe, i alle fall langt under det man skulle tro om man ser båten på avstand Båten er bygget på NB1160. Den er 47 fot. 4,6 m bred og 14 meter lang. Står en 400 hk utenbords på den, og de har hatt den i 32 knop. Veier bare 5 tonn. Og den er helt gjennomført! Redigert 23.November.2018 av Kalle Well (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 23.November.2018 Del på Facebook Svart 23.November.2018 Bårdp skrev for 2 timer siden: har vært om bord i en diger Prinses med to 30 HK diesel motorer OddArild skrev for 2 timer siden: Haha, er det mulig? Hva ble resten av maskinrommet brukt til ? :P Jeg synes det var smart jeg. Hvis man liker Princess, men ikke er opptatt av fart, ikke liker å forurense, og ikke har mange titusner i drivstoffbudsjett. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
OddArild Svart 23.November.2018 Del på Facebook Svart 23.November.2018 Joda, forsåvidt enig der. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 23.November.2018 Del på Facebook Svart 23.November.2018 Store båter med små motorer så en går økonomisk i skrogfart er vel et såkalt "frempek". Tipper det blir mer av det i fremtiden, men da fra fabrikk og i annen utforming. Sitér dette innlegget Link to post
Eika Svart 23.November.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.November.2018 Myth - busted Sitér dette innlegget Link to post
Jannmar Svart 23.November.2018 Del på Facebook Svart 23.November.2018 (redigert) Jeg har sett mange store motorer uten båt, og at det finnes, det er i alle fall ingen myte. Redigert 23.November.2018 av Jannmar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 24.November.2018 Del på Facebook Svart 24.November.2018 Kalle Well skrev for 11 timer siden: Båten er bygget på NB1160. Den er 47 fot. 4,6 m bred og 14 meter lang. Står en 400 hk utenbords på den, og de har hatt den i 32 knop. Veier bare 5 tonn. Og den er helt gjennomført! Da må jeg si at jeg ble langt mer imponert enn jeg ble i sommer! Plukket bare opp det noen sa om båten da vi sto på kaien der. De kjente nok ikke til detaljene, for ut fra dem virket det som at båten var bygget mest for å vise seg fram i sakte fart. Ikke at det trenger være feil, spesielt på litt avstand var båten et imponerende og nesten mystisk skue, med et design som er både rått og brutalt Vekket i alle fall betydelig oppsikt, vågen i Bergen var full av folk i sommer, og det var mange som snudde seg og lurte på hva slags båt det her var snakk om. Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 24.November.2018 Del på Facebook Svart 24.November.2018 Kalle Well skrev for 11 timer siden: Båten er bygget på NB1160. Den er 47 fot. 4,6 m bred og 14 meter lang. Står en 400 hk utenbords på den, og de har hatt den i 32 knop. Veier bare 5 tonn. Og den er helt gjennomført! Er du sikker på det...? Jeg bor i området, og har sett den mange ganger....men aldri over 6 knop... Den ligger i Strusshamn.. Sitér dette innlegget Link to post
Holmedal Svart 24.November.2018 Del på Facebook Svart 24.November.2018 (redigert) Litt info om plankebåten https://www.facebook.com/askoy24/videos/286794171890629/ Redigert 24.November.2018 av Holmedal (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ravddo Svart 24.November.2018 Del på Facebook Svart 24.November.2018 (redigert) Jeg tror ikke det finnes motorløse båter i dag. Uten at det er en direkte midlertidig årsak. Men på slutten av 80 tallet var det minst en. Jeg var i ungdomsskolen alder og jeg og min far hjalp en som drev av på natta etter å ha mistet dreggen da han prøvde å flytte båten ved å ro den med jolla. Hyggelig kar med litt mindre penger en han ga utrykk for. Vi fikk se sandsekkene som lå i motorrommet. Men jeg tror nok at i de aller fleste tilfellene så var det myte basert på misunnelse. Mitt inntrykk er at de aller fleste båtfolk ikke reiste langt med båten slik det er i dag. Kanskje med unntak av seilbåter som seilte litt lenger. Vi hadde 29 fot motorbåt som ble bygd i 1981 og det var da en veldig stor båt. Vi reiste etter datidens langt (typisk Sverige)og det var uvanlig. Kart var jo mildt sagt elendige etter dagens målestokk. Det var veldig langt mellom båter med flybridge. Redigert 24.November.2018 av ravddo (see edit history) Sitér dette innlegget www.teamzephyr.blogspot.com Link to post
Hakkannen Svart 24.November.2018 Del på Facebook Svart 24.November.2018 Holmedal skrev for 6 timer siden: Litt info om plankebåten Må si jeg er imponert, han har rett og slett klart å lage en skikkelig «headturner» selv med forholdsvis enkle materialer Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 24.November.2018 Del på Facebook Svart 24.November.2018 Grønngylt skrev for 22 timer siden: Det blir påstått at det er mange som kjøper seg store båter, uten motor, som blir taua rundt. Men ingen av oss som jobber med båt, har noen gang sett en sånn båt. at det er mange, tviler jeg sterkt på, men har hørt om en og annen som har kjøpt seg "prosjekt" med havarerte motorer som ble litt dyrt å sette i stand. Og som da har blitt brukt mer som stasjonær, flytende hytte. Var også på en rundtur i kristiansand-skjærgården i høst, der fikk jeg pekt ut noen båter som hadde ligget pal i uthavner helt siden forsommeren .. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Kalle Well Svart 25.November.2018 Del på Facebook Svart 25.November.2018 Ida Marie III skrev for 14 timer siden: Er du sikker på det...? Jeg bor i området, og har sett den mange ganger....men aldri over 6 knop... Den ligger i Strusshamn.. Jepp, ligger masse bilder og info om båten på FB. Der sier også eier at han har hatt den i 32 knop ? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.