Jump to content

" Vi er rådet til å spise 7 ganger mer fet fisk enn hva EFSA anbefaler"


Gudrun

Recommended Posts

Kom over denne saken i kveld som grunnet funn av mye miljøgifter har EU satt ned grensen for hvor mye fet fisk vi bør spise.

 

"EFSA har satt grenseverdien for tolerabelt ukentlig inntak av miljøgiftene dioksiner og dioksinliknende PCBer sju ganger lavere enn det norske helsemyndigheter har gjort til nå."

 

https://www.nrk.no/norge/rapport-om-miljogifter-i-fisk_-vi-rades-til-a-spise-sju-ganger-mer-enn-vi-har-godt-av-1.14304851

 

Lagt til:

Ser nrk.no har endret litt på teksten etter jeg la ut linken, så råder dere til å lese saken det linkes til enn bare hva jeg har kopiert over her for å få alt korrekt. 

 

Redigert av Gudrun (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Fjordgubbe skrev On 23.11.2018 at 23.45:

Ikkje bra. Dette kan lakseoppdrettarane få merke. Dei bør no ta tak i det før det er for seint. Kan bli hysteri av det. Blir minder med laks heretter. I torsk derimot var det svært lite. Får satse på mager fisk! (Og so er han mykje betre og.)

Oppdrettslaks er så full av miljøgifter at middagsrester er å betrakte som spesialavfall - ikke matavfall. Vel, det er nok å overdrive, men at oppdrettsfisken, som er foret opp på soya og annen plantenæring, skal være så veldig bra for helsa - nja. Og i en tid der man vet med relativt stor sikkerhet at 250 gram tobakk koster det norske helsevesenet ca. 1 million ganger mer enn to flasker vin, og det regnes som kosher i KrF å kjempe for mer avgiftsfri tobakk i kvoten- vel, er det rart det norske folket forakter sine politikere ? Jeg synes det er en kjempeide, en badle Borkum Riff til snadden koster fort nærmere 400 kroner på Havanamagasinet, så billigere tobakk med KrF er jeg absolutt for.

Link to post
Share on other sites

Leste om det i går. Trist… Vil det si at også tran er ikke å anbefale? Men vi er i gang med å gå over til plante basert kosthold. Sakte men sikkert bytter vi ut kjøtt med alle slags grønnsaker, linser og bønner. Det er en utfordrende overgang etter å ha vært karnivor i 60 år men det går bra så langt. Mye god mat å finne basert på planter. Man må bare tenker nytt.  MEN en kommentar fra kona i går fikk meg til å gruble litt. Kan det være like mye miljøgifter i vegan/vegetar kosthold? Hvis svaret er ja så er vi ille ute alle sammen.

Men uansett så tviler jeg på om myndighetene kommer til å forandre på noe som helst av anbefalinger i forhold til å spise mindre fisk, kjøtt og meieriprodukter. For «the bottom line» er at alt handler om penger ALTID! og en slik annbefaling vill skade norsk mat produksjon fra topp til tå.

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Link to post
Share on other sites

Korsfjord skrev 32 minutter siden:

Men giftnivået er lavere enn før. Gamle synder er vanskelig å bli kvitt:

 

Men samtidig har EU funnet ut at skadevirkningen av disse stoffene er langt høyere enn tidligere antatt, så den anbefalte maksgrensen for inntak av disse stoffene er betydelig redusert.

 

 

 

Redigert av Jannmar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

For ikkje mange år sidan hadde me samme diskusjonen om tran: Den var full i miljøgifter den og. So vart det teke grep, det måtte dei. Tranen vart rensa for myljøgifter og vart friskmeldt. Skal no vere trygg. 

Det vart diskutert det samme for fiskeolja i foret til oppdrettslaksen. Let seg vist gjera, men kosta vel litt for mykje? Solenge pengane berre renn inn i strie straumar og få bryr seg blir alt som før. Ingenting blir gjort. Håpar dette var eit skot for baugen. Likevel synest eg det er merkeleg at det skal vere so mykje miljøgifter i laksen no som den i stor grad er blitt vegerarianar.

Redigert av Fjordgubbe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jannmar skrev 45 minutter siden:

 

Javel? Jeg kommer ikke til å gå rundt og tygge asparges den tiden jeg har igjen.

 

Typisk ignorant replikk som jeg har hørt flere varianter av. Forresten så liker jeg ikke asparges og pleier heller ikke går rundt og spiser maten. Liker best å spise ved middagsbordet. Det som er kanskje oppsiktsvekkende er at jeg jobber som kjøttskjærer og har jobbet i kjøttindustrien i over 20år :-)

Redigert av PiperBill (see edit history)

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Link to post
Share on other sites

PiperBill skrev 26 minutter siden:
Jannmar skrev 1 time siden:

Javel? Jeg kommer ikke til å gå rundt og tygge asparges den tiden jeg har igjen.

 

Typisk ignorant replikk som jeg har hørt flere varianter av. Forresten så liker jeg ikke asparges og pleier heller ikke går rundt og spiser maten. Liker best å spise ved middagsbordet. Det som er kanskje oppsiktsvekkende er at jeg jobber som kjøttskjærer og har jobbet i kjøttindustrien i over 20år :-)

 

 

Var ikke ment å være ignorant, men som en replikk, satt på spissen, til din noe bastante påstand. Var det så vanskelig å forstå?

Redigert av Jannmar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ida Marie III skrev 24 minutter siden:

 

Hmm...ja det er litt spesielt... ser du noe vi andre ikke ville likt å se. .?  Hilsen kjøtteter..?

 

Neida….. i Norge er slakt og foredling av kjøtt underlagt meget strenge regler i forhold til hygiene og matsikkerhet og overvåkes kontinuerlig av mattilsynet. Vi er stadig på kurs om akkurat det.

 

Til Jannmar… jeg har ikke tenkt å krangle noe mer om temaet. Alle må få lov til å gjøre (les spise) som de selv ønsker. :-)

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Link to post
Share on other sites

PiperBill skrev 2 minutter siden:

Til Jannmar… jeg har ikke tenkt å krangle noe mer om temaet. Alle må få lov til å gjøre (les spise) som de selv ønsker. :-)

 

Skulle bare mangle.

Trenger ikke krangle. Saken er at forbruket av frukt og grønt riktig nok har økt, men forbruket av kjøtt har også økt, så å hevde at "vi er igang med å gå over til et plantebasert kosthold" blir noe søkt.

Link to post
Share on other sites

PiperBill skrev for 4 timer siden:

Kan det være like mye miljøgifter i vegan/vegetar kosthold?

Tja, leste for ikke lenge siden at der var funnet en del Glyfosat/RoundUp i vin, også i økologisk vin men betydelig mindre enn i ikke-økologisk naturligvis.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

SveinHa skrev for 1 time siden:

Tja, leste for ikke lenge siden at der var funnet en del Glyfosat/RoundUp i vin, også i økologisk vin men betydelig mindre enn i ikke-økologisk naturligvis.

 

Ja, nok ein grunn til å halde seg til gamle årgangar, før Glyfosat vart oppfunne. Men litt dyr vane.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...