Jump to content

" Vi er rådet til å spise 7 ganger mer fet fisk enn hva EFSA anbefaler"


Gudrun

Recommended Posts

Var i Helsinki og spiste nydelig sik fisket i Østersjøen, etterpå fikk jeg høre at på grunn av all giften i den skulle man gjøre det maks tre ganger pr. år. Jeg tror kvota mi på miljøgifter er oppbrukt for i år, men heldigvis er det snart nytt år og ny kvote.

 

Blir grønnsaksuppe i kveld, uten asparges forsåvidt.

Link to post
Share on other sites

Gudrun skrev for 9 timer siden:

For ikke så lenge siden hadde vi en tråd på kveite på trøndelagskysten med mye miljøgifter...Hmmmmm...

Begynner nettet så smått å snøre seg sammen rundt oss?

 

Stor Kveita over to meter (var det vel) skal ikkje gå til menneske føde lenger ifølge fiskeridir

Furuholmen & Scheen 1962 , Tornado 540 rib 2002

Skipsvrak i norge på google.     Furuholmen28.com

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Det er mye som er målt i Norge. Når vi flyttet dit vi bor nå for 15 år siden så fikk vi ett fiskevann rett nedenfor huset hvor vi har fiske (garn) og krepserett. 

 

Gikk inn på .... husker ikke hva de heter sine sider, de som måler vannkvalitet rundtomkring. Og riktig, de hadde målt i vassdraget og vannet nedenfor huset. For mye miljøgifter til at gravide kan spise i både gjedde og abbor, særlig fisk med litt størrelse. For meg betyr det at ungene skal holde seg unna. Men det hender en sjelden gang jeg hiver ett garn uti og lager gjedde/brasme/abborkaker. Og  like sjeldent havner det noen fine abbor på stekepanna som jeg spiser selv. 

 

Trist at det har blitt sånn. Liker godt gjedde/brasme/abborkaker og kunne gjerne hatt et par garnøkter i året og stekt og frosset ned for å ha til middagsmat. Men greit..

--

Og en gang eller to i året pleier en gjeng å dra til vestlandet for å fiske. Fisker veldig mye brosme og lange. Ene plassen vi fisker er ekte fjordfiske på vestlandet, og selvsagt var det en gang i verden industri ved elva innerst i fjorden. På disse turene pleide jeg å skjære og ta med meg en god blanding av fileter og salta fisk. Ble en god del kilo som vi spiste gjennom året. Men så... var jeg "dum nok" til å sjekke på denne siden igjen da. Å joda, det hadde målt der i fjorden også. Gamle synder forsvinner ikke, brosme og lange fra området var spekka med miljøgifter. 

 

Så da var det slutt på å dra den fisken med hjem også. Men krepselaget vi holder en gang i året, med kreps fra fjorden, ja det gir vi oss ikke med. Tror kanskje drikken er det mest ødeleggende da uansett. 

 

Og makrell et par ganger om sommeren må gå. Men hva med krabbene..? Tranen er grei. Men makrell i tomat har jo vært en tradisjon hos oss. Og sursild. 

 

For noe drit...

 

 

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
M/S AIOLOS skrev for 15 timer siden:

Uansett hva og hvor vi fisker så kan du ta f..... på at noen har vært der og målt, og selvsagt funnet noe som garantert tar livet av oss. Bare tenk på nydelig fisk fra Lofoten, kan det tenkes at den har vært borti noe farlig på bunnen der? Best å passe seg for den da....:saint:

 

Er ikke så bekymret for meg selv, anser meg som ferdig med formering. Men ungene mine skal ha i seg minst mulig av dene dritten. 

 

Mange av miljøgiftene lagres i fettet i kroppen og samles opp over flere år, og kan da løses ut når feks en kvinne ammer sitt spedbarn. For høye nivåer av miljøgifter i morsmelk er allerede ett problem. 

 

Dette er veldig reelt, og veldig rent faenskap en bør ta på alvor. 

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...
Gudrun skrev On 23.11.2018 at 21.57:

Kom over denne saken i kveld som grunnet funn av mye miljøgifter har EU satt ned grensen for hvor mye fet fisk vi bør spise.

 

"EFSA har satt grenseverdien for tolerabelt ukentlig inntak av miljøgiftene dioksiner og dioksinliknende PCBer sju ganger lavere enn det norske helsemyndigheter har gjort til nå."

 

https://www.nrk.no/norge/rapport-om-miljogifter-i-fisk_-vi-rades-til-a-spise-sju-ganger-mer-enn-vi-har-godt-av-1.14304851

 

Lagt til:

Ser nrk.no har endret litt på teksten etter jeg la ut linken, så råder dere til å lese saken det linkes til enn bare hva jeg har kopiert over her for å få alt korrekt. 

 

Russerne hadde altså rett allikevel da de en stund forbød import av norsk oppdrettslaks pga. giftinnholdet ? Og når vi vet at oppdrettslaks ikke har noen spesielle helsefordeler; at omega-3 er spesielt helsebringende er en myte på linje med at tobakk gir et bedre liv. Eskimoer har nytte av omega-3, de aller fleste av indo-europeisk avstamning har ingen poitiv effekt av mer omega-3.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Mager villfisk er en god løsning. Om en også kunne få viltkjøtt i butikken innenfor ikke helt synnsyke priser så ville det også være gode alternativ. Etter hva jeg har hørt så er fettsyresammensetningen i ulike typer viltkjøtt noe som gjør kjøttet sunt å spise. 

 

Om en skal generalisere.... så er det vel nå sånn at fisk og kjøtt fra industriproduksjon generelt blir usunn, mens viltfanget generelt er sunt. 

 

Når og hvorfor gikk det galt?

 

Link to post
Share on other sites

Oddekalven er det vel strengt tatt ikke mange som tar på alvor.

 

Hvorfor det gikk galt? Dette har jo kommet over tid, miljøgifter finnes og fisk og dyr (og mennesker) lagrer disse I fettreservene. Men samtidig så er animalsk fett en viktig del av et sunt kosthold, så vi må ikke kaste barnet ut med vaskevannet her. Greit å fokusere på miljøgifter, men glem nå ikke det positive!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

4 hours ago, Pinkvin said:

[....]Om en skal generalisere.... så er det vel nå sånn at fisk og kjøtt fra industriproduksjon generelt blir usunn, mens viltfanget generelt er sunt. 

 

Når og hvorfor gikk det galt?

 

Nå er det vel mye som tyder på at det er motsatt av det du sier: Oppdrett gir kjøtt med mindre miljøgift.

https://forskning.no/partner-fisk-hav-og-fiske/meir-miljogifter-i-villaks-enn-i-oppdrettslaks/357803

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
millisivert skrev 5 minutter siden:

Nå er det vel mye som tyder på at det er motsatt av det du sier: Oppdrett gir kjøtt med mindre miljøgift.

https://forskning.no/partner-fisk-hav-og-fiske/meir-miljogifter-i-villaks-enn-i-oppdrettslaks/357803

 

Det vet vi så feit fisk er ute av bildet generelt ;-) 

 

Ser at feks reinsdyrkjøtt er magert som kylling og sunt som fisk: 

 

https://www.aftenposten.no/100Sport/sprek/Reinsdyrkjott-har-like-mye-omega-3-som-torsk-og-er-like-magert-som-kylling-189528b.html

 

Sånn ellers er jo "rødt kjøtt", som vel i de fleste sammenhenger er ei ku, fy- fy. 

Redigert av Avmønstret# (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Industriprodusert kjøtt, fisk og fjørfe er så fjernt fra naturen som det går an å komme. Man kan begynne å lure når en ferdigslaktet kylling er ikke mer en 30 dager gammel og veier rundt 2 kg eller en kalkun på 130 dager veier 15+ kg ferdig slaktet og renset.

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Link to post
Share on other sites

Pinkvin skrev for 14 timer siden:

Mager villfisk er en god løsning. Om en også kunne få viltkjøtt i butikken innenfor ikke helt synnsyke priser så ville det også være gode alternativ. Etter hva jeg har hørt så er fettsyresammensetningen i ulike typer viltkjøtt noe som gjør kjøttet sunt å spise. 

 

Om en skal generalisere.... så er det vel nå sånn at fisk og kjøtt fra industriproduksjon generelt blir usunn, mens viltfanget generelt er sunt. 

 

Når og hvorfor gikk det galt?

 

 

 Sikkert mykje rett her, men ikkje når det gjeld laks. Oppdrettslaksen har mindre miljøgifter enn villaksen. Grunnen er sjølvsagt at oppdrettslaksen et mykje soyafor.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Fjordgubbe skrev for 15 timer siden:

 

 Sikkert mykje rett her, men ikkje når det gjeld laks. Oppdrettslaksen har mindre miljøgifter enn villaksen. Grunnen er sjølvsagt at oppdrettslaksen et mykje soyafor.

 

Ut fra hva jeg har lest har foret gjort at oppdrettslaks ikke lengre har særlig god kombinasjon av fettsyrer, så i "feit fisk er sunt" laget har jeg skjønt den har meldt seg ut for noen år tilbake. Legg til at den har miljøgifter, om en ikke "like mye som".

 

At den norske oppdrettslaksen er ulekker, feit så det renner av den, ofte solgt lagret opptint alt for lenge og i andre former som forringer kvaliteten ytterligere i butikk.. Er veldig lenge mellom de gangene norsk oppdrettslaks står på menyen hos oss, dvs i praksis aldri. 

 

Er i grunnen synd, laks kan være veldig godt det.  En gang var det sunt også. 

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Stod i butikken i dag og kikket på "deilig laks" som var utstilt i kjøledisken. 

 

Slaktedato 4/12. Altså for 14 dager siden. En ser hvordan kjøttet åpner seg mellom muskelfibrene, forråtnelsen er godt i gang. 

 

Men de har fått has på lukta med finurlig innpakning og diverse smarte greier. 

 

Dette er helt standard innen dagligvaren i Norge anno 2018. Og dessverre har det ikke blitt bedre og bedre, det har blitt verre og verre. Men de har blitt flinkere å pakke fisken så de er kvitt det meste av råtten lukt osv, men de selger stadig mer råtten fisk som "ferskfisk". 

 

Grusomme greier. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...