Jump to content

Nymontert ferskvannspumpe suger luft


Miss kizomba

Recommended Posts

Har montert ny pumpe (dobbel) og nye rør og startet pumpa for å fylle varmvanstank og systemet men det kommer luft og ser på rør at vannet liksom skyter seg igjennom luften og den liksom ikke klarer å tømme seg for luft,noe luft kommer ut så jeg trodde det var utett et sted men det er det ikke,dette er 2 pumper som suger sammen og det er ca 5 m lengde fra tank og en meter løft,for meg etter timer med forsøk virker det som pumpenne ikke klarer å suge opp all lufta men skyter vannet igjennom og spytter ut litt luft,har sikkert kjørt 100 l vann igjennom nå uten at det hjelper.

noen som har vært borti det samme?

Link to post
Share on other sites

Jeg er ikke sikker på om dette er problemet hos deg, men jeg fylte tanken. Etter å ha tømt den  totalt. For å få pumpen til å ta, så måtte jeg suge på en av vannkranene. Mine pumper har hatt dårlig sugeevne når de har vært helt tomme. Men ved å lage vakuum, suge. Så har de begynt å fungere. Prøv det

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Kanskje han ikke har dratt til en slangeklemme godt nok eller noe slikt? Om en jobb er utført av en fagmann er det ikke sikkert at det er fagmessig gjort, - alle kan gjøre en feil.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hvordan er disse to pumpene koblet sammen? Har hver av de et sugerør til tanken, eller hva? Hva med utløpet av pumpene, hvordan er slangene koblet der? Litt mer eksakt navn på pumpene med typebestemmelse hadde vært greit å vite slik et en kan vurdere om de faktisk er i stand å løfte vannet 1m opp og 5m bortover.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

... så da er to koplet i serie ( etter hverandre).  Aldri vært nødvendig, da har du for svak pumpe i utgangspunktet. Men men...Plukk av strømmen til en pumpe, se hvordan det fungerer med bare en pumpe i drift. Begynn med den nærmest tanken. Se om den suger bare vann, eller vann/ luft. Steng krana, se om det spriter ut i noen koblinger. Så prøv med neste pumpe, og til slutt begge i serie. To i serie, da må nr en levere riktig mengde til nr to.... mye enklere med en pumpe som gir nok trykk og mengde, men det er vel en grunn til at du har gjort det slik.

Redigert av Code0 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Miss kizomba skrev for 6 timer siden:

Det er fulle tanker

 

ja det minker i tankene,har pumpet ut 2-300l uten at luften forsvinner

pumper er jobco ellernoe slik

hvorfor 2? Det er for å få høyt trykk på vannet

Du får ikke høyere trykk ved å montere to pumper. Om begge pumpene er laget til for eksempel å levere 1 bar, så vil du på ingen måte få mer enn max 1 bar uansett. Skal du øke trykket, så må du kjøpe en pumpe som leverer høyere trykk.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...