TheAssmann Startet 26.November.2018 Link til dette innlegget Startet 26.November.2018 (redigert) Hei, vi sitter i Agadir på langtur med en Volvo penta 2003. På vei hit ble motoren overopphetet og etter at vi har byttet impeller har vi konkludert med at det kan være noe som er tett i kjølevannsystemet. Motoren har ikke sjøvannsfilter så det kan jo være noe som har kommet seg inn og tettet det hele. Hvordan løser man dette best? Vi kan stenge av skroggjennomføringen for sjøvannet. Derfra kan man ta av slanger og sjekke hvor det er tett. Noe kan jo ha gått videre også. Det vet vi ikke. Setter veldig pris på alt av innspill rundt dette. Håper noen med mer erfaring enn oss kan komme med litt tanker om hvordan man best løser dette. Mvh Valkatilkaribien Redigert 26.November.2018 av TheAssmann (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Dreamer Svart 26.November.2018 Link til dette innlegget Svart 26.November.2018 (redigert) Ved å løsne på slangene burde det være forholdsvis enkelt å finne ut hvor det er tett. Sjekk også inntaket! Lykke til! PS! Jeg går ut fra at du mener kjølevann og ikke kjølvann! Redigert 26.November.2018 av Dreamer (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 26.November.2018 Link til dette innlegget Svart 26.November.2018 (redigert) Sjekk inntaksside varmeveksler (går utfra at motoren er ferskvannskjølt/indirekte kjølt). Et annet problemområde er "eksoskrøken", dvs. bendet etter eksosmanifold hvor kjølevannet går inn i eksoden. Det er vanlig at det kokser og ruster der og etter hvert går tett. Redigert 26.November.2018 av Lazyjack (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 27.November.2018 Link til dette innlegget Svart 27.November.2018 Jeg ville ha begynt fra enden. Tatt av slanget inn på blandebendet, og blåst I stussen på bendet for å se om dette er tett eller ei. Deretter blåst I slangen (med impeller ute). Og så tatt det ledd for ledd tilbake til pumpen. Det vanligste er enten tett blandebend pga rust eller tett i rør eller kjølere pga gummibiter fra ødelagt impeller. Det skal ikke alltid så mye trykk fra motsatt side til for å løse en slik propp. Men pass på å få ut alle gummibiter, så det ikke gjentar seg. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.