Jump to content

Status bygging av båthavn i Tåjebukta, Håøya


magnuje

Recommended Posts

Apropos Håøya, nå som det blir enklere tilgang: Jeg har praktisk talt vokst opp på svabergene på vestsiden av Håøya fra Tåjebukta til Geitestranda ("Kolerabukta"). Stort sett alle familiene i vår veistubb på Sætre var på badeturer hver eneste helg hele sommeren, og vi var der hele dagen, fra rett etter frokost og til sola gikk ned. Det var bading, grilling, soling, vannski og lek hele dagen. Good times!

 

Men jeg har kun vært i hula til Ole Høiland én eneste gang, og da med en kjentmann som viste vei foe rundt 16-20 år siden. Jeg skulle gjerne tatt turen innom på nytt med familien, som en del av en vandring langs ryggen av søndra Håøya fra Tåjebukta til Ormeleina og tilbake, og lurer på om noen har en enkel veibeskrivelse. Jeg husker nok ikke veien uten en eller annen form for veiledning...

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

@Popeye70 Gå opp en av stiene som sørover på øya. Der det begynner å flate ut står en gammel stor karakteristisk eik. Ca 50-100 meter etter eika deler stien seg. Da tar du stien som går mot høyre (vestsiden). Følg denne til endes. Når du tror at stien slutter, følger du bare et par fjellrabber ytterst på mot sjøen, så er du der. 
 

Popeye70 skrev On 17.12.2020 at 9.44:

 

Men jeg har kun vært i hula til Ole Høiland én eneste gang, og da med en kjentmann som viste vei foe rundt 16-20 år siden. Jeg skulle gjerne tatt turen innom på nytt med familien, som en del av en vandring langs ryggen av søndra Håøya fra Tåjebukta til Ormeleina og tilbake, og lurer på om noen har en enkel veibeskrivelse. Jeg husker nok ikke veien uten en eller annen form for veiledning...

 

Link to post
Share on other sites

5 hours ago, ThomasAlbin said:

@Popeye70 Gå opp en av stiene som sørover på øya. Der det begynner å flate ut står en gammel stor karakteristisk eik. Ca 50-100 meter etter eika deler stien seg. Da tar du stien som går mot høyre (vestsiden). Følg denne til endes. Når du tror at stien slutter, følger du bare et par fjellrabber ytterst på mot sjøen, så er du der. 


Flott! Hjertelig takk for beskrivelsen. :thumbsup:

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Dette blir virkelig supert!  Håper det blir flere fasiliteter på land som kafé o.l også.  Håøya er en fantastisk øy, men har vært litt vanskelig tilgjengelig for båter.  Med flytebrygga i Dragsund og dette nye anlegget i Tåjebukta blir området tilgjengelig for langt flere.  Veldig bra!

 

Link to post
Share on other sites

Popeye70 skrev On 16.12.2020 at 14.28:

Jeg vet ikke om det er en korrekt gjengivelse av hvordan det er tenkt, men her er det såvidt jeg kan se longside helt ytterst og bøyer på vei inn. Hva det er innerst er ikke godt å si...


På tegningene var det vel utriggere hele veien? Og bøyer på bildet i søknaden. Blir spennende å se løsning. Uansett plass til mange. 

 

Veldig fint å se at de er i gang! :thumbsup:

Redigert av Kaptein Bang (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Jeg har vokst opp i Dragsundet fra 2 til 12 år gammel, før vi flyttet ned til Sørlandet. Spennende å se utviklingen på Håøya. Nå var det Dragsundet som var "mitt univers" der jeg rodde i timesvis og nesten kjente til hver stein. Vi lå aldri i Tåjebukta med båt, men gikk dit (til butikken/ kiosken) minst én gang per helg. På gressplenene på toppen lærte jeg å gå på hendene...

Ser ut til å bli virkelig flott i Tåjebukta. :thumbsup:

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Grand Banks jr skrev for 1 time siden:

Jeg har vokst opp i Dragsundet fra 2 til 12 år gammel, før vi flyttet ned til Sørlandet. Spennende å se utviklingen på Håøya. Nå var det Dragsundet som var "mitt univers" der jeg rodde i timesvis og nesten kjente til hver stein. Vi lå aldri i Tåjebukta med båt, men gikk dit (til butikken/ kiosken) minst én gang per helg. På gressplenene på toppen lærte jeg å gå på hendene...

Ser ut til å bli virkelig flott i Tåjebukta. :thumbsup:

 

Da har vi samme minner herfra. Perioden mellom 1976 - 1986/7 var Dragesund fast lekeplass, der vi lå med familiens Nidelv 24.  Ukepengene brukte jeg på bensin til min 3,5HK Evinrude på en rød pioner, og kjørte timevis rundt utenfor bukta.  Ble ganske overasket da jeg kom tilbake i 2016/17 og oppdaget hvor kort det egentlig var til butikken (dvs der den en gang lå). Artig at det blir flere plasser rundt øya, men utsiden av brygga blir vel ganske skvulpete... 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

@R.O, da har vi nok fartet rundt hverandre. Jeg var der nærmest hver helg i sommersesongen fra 1980-1989. Var jo bare 3 år i 1980 da. Hadde først en Huwa 26, deretter Fjord 27 og så en Neptim 8000 i den perioden.  Jeg plasket rundt først i en trejolle som minner om VG-jollen, og deretter en Pioner 8. Tror jeg nærmest aldri hadde motor på. Lå alltid på holmen (den som gangbrua gikk ut til). Har forresten ikke tall på hvor mange krabber jeg fisket opp ved den gangbrua 😁

 

Ja, mistenker at veien fra Dragsundet til butikken vil oppleves vesentlig kortere i dag enn den gang 😉

 

Håøya var for meg et barneparadis. 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...
svendmb skrev for 2 timer siden:

noen som har en oppdatering her? Er byggingen ferdig, og hva ble kapasiteten? Tenkte oss oppover i helga...


Passerte forbi forrige helg. Bryggene er lagt ut og klare, men jeg vet ikke om det er strøm der. Alle båter ligger longside, så det sløses med plassen sammenlignet med eventuell baug/akter inn. 

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Var en tur innom Tåjebukta fredag kveld. Så at alle båtene lå longside (og det var fullt om man ikke ville ligge utenpå). Så også at det var skiltet ankring forbudt på brygga. Er det kun ment for longside eller er det moringstau fra brygga for akterfeste? Blir ikke plass til mange båter slik det ble praktisert der i allefall.

Link to post
Share on other sites

blueline skrev 19 minutter siden:

Er det kun ment for longside eller er det moringstau fra brygga for akterfeste? Blir ikke plass til mange båter slik det ble praktisert der i allefall.


De fleste promo-bildene jeg har sett viser bøyer på begge sider av langbrygga, men enn så lenge er det få spor av disse bøyene. Aner ikke om det kun var et innsalgsknep eller hva det var. Se f.eks. dette illustrasjonsbildet:

 

99253189-18ED-46ED-B350-51834384BA84.jpeg.8b7138bdfc6756001cbc8cf3d334d249.jpeg

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Popeye70 skrev for 8 timer siden:

Aner ikke om det kun var et innsalgsknep eller hva det var

Jeg har lurt på det samme, så jeg sjekket forespørselen kommunen har lagt ut for å få kontrahert entreprenør. Der var det spurt om opsjon på akterfester, det betyr at tilbyderene priser dette, men kommunen vurderer om de bestiller opsjonen ut fra vurderinger ( total kostnad, kuttmulighet, innsparingstiltak). Tydeligvis ikke blitt bestilt som del av den opprinnelige kontrakten. Men nå vet kommunen hva det vil/kan koste om de vil ha det installert, evt om de av budsjetthensyn har bedt om at dette utføres neste år.

Link to post
Share on other sites

Synd at man ikke ville ta den kostnaden. Kapasiteten og fleksibiliteten blir lav/liten når man blir nødt til å ligge longside. Kanskje tilgjengeligheten blir bedre når korona er over og ikke alle"må" bruke båten. Sikkert hyggelig for vennegjenger å ligge longside, men for oss som er alene på tur synes vi det er hyggeligere å slippe tråkk over båten og styr med fortøyninger når folk skal gå etc.

 

Redigert av blueline
Skrivefeil (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Tåjebukta er nå besøkt og, tiden er forbi for alle som har kost seg longside tidligere i år.

Nå er det kommet utriggere på alle sider, i litt ulike lengder, bortsett fra helt ytterst.

De på innersiden mot land ser ut til å være 3-4 meter, de på sørsiden ca 12 meter og alle andre 8 meter. Ta målene med en stor klype salt, det er bare på raskt øyemål.

Nye fine brygger langs land/nord, der er det nå ikke anledning til å fortøye lenger. Store søpledunker og som jeg kunne

se toaletter på gamlebrygga. Badestrand i vika nærmest i bildet.

Alt i alt ser det utrolig flott ut, her er det plass til mange.

PicsArt_09-14-12.10.04.jpg

Redigert av Ms Fortuna (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Lå der i sommer en natt og da var det på ene skiltet på bryggen skilt med info om brygger og betaling av havneavgift som var dekket til.  Planlegges det noe slikt der?

 

Var flott anlegg og snakket med en lokal fyr fra Drøbak som mente bryggen på Dragsund også skulle oppdateres . Hadde vistnok vært noe info i en lokalavis om dette.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...