Jump to content

Sjekkliste. 10 punkter for problemfritt LifePo4 eller LifePo4y hold(convertering)


BØstrøm

Recommended Posts

Jeg skal prøve å lage en liste for problemfritt Lithiumhold. Bør ikke være for mange punkter, men 10 bud klarer vel de fleste å håndtere. 

 

Lithium er ett av de aller vanligste grunnstoffene, flyter i vann(og diesel); og kan skjæres med kniv. Ett flott anodemateriale til batterier, og benyttes i forskjellige former, både antidepressivt for sinnslidene, og til båtgale, i ordets egentlige forstand.

 

LifePo4 batterier er sikre, og ved tilslag av Ytrium, også brukbart ned til (?) minusgrader. De må imidlertid ikke utlades, eller overlades. Da kan batteriene hurtig avgå ved offerdøden, i Vesten, oftest ved godkjent mottak.

 

BMS er helt avgjørende for lang levetid av batterier bygd rundt Lithiumteknologi. (BMS står for Battery Monitoring System) Riktig oppkoblet sørger dette for balansering av cellene(som oftest 4 stk på rundt 3;5 volt), og avbrutt lading eller utlading, nær de foreskrevne grenseverdier. 

 

Batteriene er lette, og dobbelt, eller mer, energitette, sammenliknet med tradisjonelle blybatterier, ifht oppgitte AH. Bare sammenliknet med vekt, (5 ganger mer energieffektive?)

 

LifePo4 er ikke sammenlknbare med brukt batteripakke på en Elbil. Noen av disse vil brenne seg igjennom båten før de slukker, og i værste fall ta båten med seg i dragsuget.  Man vil da risikere å ende opp som brønnbåt i Sørkinahavet ett sted, med seil som eneste fremkomstmiddel. I beste fall ender man sine dager på bunn i Nordskjøen, varm om hjerteroten.

 

selv om batteriene er sikre, ikke selvantenner, eller utstråler radioaktivitet, så svir de på pungen.

 

De fleste Lithiumbatterier kan lades  raskt, har en veldig flat ladekurve, og har potensiale i seg til å drepe tradisjonellt oppsatte dynamoer pga overoppheting av ladekilde. Skikkelige dynamoremmer, og fester mm. Bør også vurderes. Sagt på annen måte, de svelger alt hva de kan få. Veldig lav indre motstand. Bare pga dette, får man gjerne 10% mer ut av Lithiumbatterier, ved samme tilførte AH, sammenliknet med blybatterier.

 

 

 

Dette var kanskje en start. Jeg utfordrer de som kan meget mer, eller noe annet enn meg, til å utfylle listen med flere av de 10»bud» Alle rettelser mottaes med takk. Blir det for mange punkter, bør de minst viktige strykes fra liste, eller implenteres i teksten som utfyllende info på andre «huskeregler»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Synes en annen tråd på forumet her, aktualiserte denne lista, som ellers ble møtt med en kald skulder? Noen punkter ble muligens i overkant morsomme, men jeg ville satt pris på en slik liste, før jeg kastet meg inn i Lithiumverdenen. Endel sannheter, som gjaldt for blysyrebatterier står for fall, og bør ihensyntaes.

 

punkt 8: LifePo4batterier er bygd for opplading, og bruk, før ny lading. De bør ikke lagres fulle(som blybatterier); og skal heller ikke floatlades. Skal de stå uvirksomme, er ca 60% kapasitet på batteriet best. Dette gjør at de egner seg godt i konfigurasjon, sammen med tradisjonelle blybatterier, og først og fremst brukes ved landligge, hvor de sakte utlades. Ved kontenuerlig lading/ kjøring, bør de kobles fra. Det er mange måter å gjøre dette på, men en ekstern, litt avansert laderegulator, er ett nøkkelord, sammen med en god BMS, og en automatisk switch/kontaktor. Enklere oppsett kan vurderes, kanskje særlig for seilbåter. Da kan billigere batterier benyttes som range extender, og skilles fra blybatteriene med en diode, med 0;7volts spenningsfall, som sikrer mot overlading av Lithium(Lithium får den laveste volten)

 

Mangler vi ett par punkter?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...