Jump to content

Første og siste bestilling hos Maritim?


Helge

Recommended Posts

Da dette absolutt har en viss karakter av kritikk til en båtutstyrsbutikk - Maritim - skal jeg forsøke å være saklig og konkret. Videre er allerede salgsavdelingen for flere dager siden informert om mitt syn på punkt 1 i saken (uten at jeg har fått svar) og vil også i morgen (om mulig) alternativt på mandag selvsagt bli informert om punkt 2 i saken.

 

Jeg ønsket turteller og dødmannsknapp til min Sunwin 14 og to nye voltmetere til min Skibsplast 655. Jeg tok det for gitt at en stor båtutstyrsbutikk som Maritim som vel også er store som nettbutikk (?) er til dels betydelig billigere enn lokale merkeforhandlere av båter og båtmotorer. Derfor bestilte jeg disse delene hos Maritim på deres nettbutikk. Planen var at voltmeterene skulle monteres nå i helga. På nettbutikken til Maritim viste summen av alle varene 1440 kroner inkludert 166 kr i porto/frakt. DET viste også e-posten jeg fikk fra Maritim med bekreftelse av ordren - altså 1440 kr.

 

Punkt 1. : Derfor ble jeg litt skuffet da jeg i annet ærend var innom en av de proffeste (men også ganske dyre) merkeforhandlerne her i regionen og konstaterte at deres pris på de samme Fariainstrumentene (1 stk 85mm turteller og 2 stk 52mm voltmeter) samt dødmanssknapp var bare til sammen ca 100 kr høyere enn Maritim.... FØR Maritims porto/frakt. Jeg skulle altså betale MER for å få delene fra Maritim. Jaja - en blåøyd amatør jeg da :cryin: Men jeg skrev høflig e-post til salg på Maritim og gjorde dem oppmerksom på prisforholdet og at jeg syntes dette var litt for dårlig på Maritims vegne (kanksje de burde se på prisene sine på enkelte varer?), men at jeg selvsagt ønsket å være høflig å stå ved min bestilling.

 

Punkt 2. : Når jeg kom hjem fra Skottland i ettermiddag lå hentelappen på varene mine fra Maritim. Men når jeg står der og skal hente ut varene lyder kravet på 2206 kr... :eek: Jeg vil tippe Maritim har gjort en tabbe med summen for jeg tror ikke de krever nesten 800 kr til for frakt eller annet. Men det medfører sannsynligvis at det IKKE blir noe montasje av nye voltmeter på meg i helga :headbang:

 

Første erfaring med Maritim ble for meg altså det jeg i alle fall vil kalle en dårlig erfaring! Men jeg skriver ikke dette for å få ut frustrasjon - vel så mye for å høre med andre som har handlet hos Maritim om de har andre erfaringer enn meg på pris eller om de virkelig ligger ganske høyt på priser. Det mest korrekte er jo da om en kan sammenligne priser på samme fabrikat av deler/rekvisita. Jeg hadde som sagt ikke erfaring med dem fra før verken på priser eller annet.

Link to post
Share on other sites

Skulle ha en bensinmåler og timeteller til båten min. Gjorde litt mer forarbeid enn deg og fant ut at jeg fikk instrumentene absolutt billigst i den "dyre" lokale båtutstyrsbutikken i marinaen.

Husker jeg også stusset over at maritim var dyrere enn alle butikkene jeg sjekket her lokalt. Hadde også forventet at nettbutikken skulle være billigere.

 

tj

Link to post
Share on other sites

jepp, stemmer. Maritim er dyrere på instrumenter og en del andre elektriske artikler. Fant ut at om jeg handlet tilstrekkelig mye og dermed fikk kvantumsrabatt, så ville det gå ut på ett. Det er likevel befriende å ha forhandlere der en kan få store deler av behovene dekket i en og samme butikk.

Men, da jeg skulle kjøpe diselvarmer var det så mye penger involvert at jeg gjorde ordentlige undersøkelser. Var den gang på østlandet og kunne stikke kjapt innom Maritim på Slependen. Etter to telefoner hjem til Bergen viste det seg at to lokale forhandlere begge kunne matche Maritim sine priser på en Eberspächer 4kw varmer. Og på den gav ikke Maritim kvantumsrabatt heller. Så med lokal oppfølging og service (veldig hyggelige på verkstedet i Bergen) og med billigere pris var det ikke noen tvil om hvor jeg handlet.

Oso

Link to post
Share on other sites

I sommar fekk eg lekkasje på dassen :cryin::headbang: og trudde ei stund at eg måtte skifta heile greia. Sjekka Maritim sin pris på same pumpedo som eg hadde frå før: kr 1230 + minst 166 i frakt. Marinesenteret i Sandviken kunne levera det same til kr 990, utan ventetid og rett i bilen.

 

Men den lokale forhandlaren hadde også reservedeler og gode råd. Og dermed klarte eg å reparera dassen med ein reservedel til 150 kroner. :smiley: Prisen på denne delen var den same i Maritim-katalogen, men då kom porto og ventetid i tillegg.

 

Denne gong var lokal forhandlar billegast, men eg ser at Maritim er billegare på ein del andre ting. Uansett lønner det seg å sjekka fleire butikkar, både på nett/postordre og i by'n.

Redigert av janb (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har etterhvert handlet en god del hos Maritim. Erfaringen er at de er som de fleste andre billigsjapper: de har mye som er billig og en god del som ikke er det, på samme måte som Elkjøp, Binders +++++

 

Skal du være rimelig sikker på å få lavest mulig pris er det en ting som gjelder, sjekk priser minst 3 plasser :smash:

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Enig med Sveinha og pete.

Har handlet med maritim i en god del år og alltid fått god service. En gang gikk noe galt med en bestilling og de ringte meg opp og forklarte problemet og vi ble enige om en annen løsning.

Imidlertid begynner de å bli meget stor her i landet med masse kunder, hvilket betyr at de må til med flere ansatte, et enormt lager (død kapital), de har og en omfattende katalog i farger. Dette koster penger, masse penger. Noen må betale for dette og det er vi som handler.

Sjekker derfor flere plasser først og er prisen sånn noenlunde handler jeg hos maritim.

da kommer pakken i posten og jeg trenger ikke kjøre rundt med bil for å handle.

Ellers opplevde jeg det motsatte med priser da jeg skulle handle ventilasjonsslanger til varmeren. var en god del billigere å handle med maritim enn den lokale forhandleren, selv med frakt etc.

Link to post
Share on other sites

Enig i god service hos maritim. Hva gjelder priser varierer vel dette endel etterprodukter. Her hos oss har vi Wave kjeden og jeg har intrykk av at prisnivået her og er bra likt maritim. Dvs du må nok handle endel varer igangen hos maritim for at det skal løn ne seg pga porto og oppkrav

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Kjøpte meg akkurat en Glomex tv antenne i butikken til Maritim. Denne skulle de ha rett over 1000 for mens Seatronic tar 850. Gjorde oppmerksom på forholdet og fikk straks 10 %. Da var de like greit å kjøpe i butikke og ikke på postordre.

 

Kan nevne at jeg alt hadde prøvd å bestille fra Seatronic men de hadde rotet vekk mailen min med bestilling så det kom aldri noe. Ble lei av og vente og kjøpte heller i butikken.

Link to post
Share on other sites

Har også handlet for nermere 100.000 siste året hos maritim. Selv om noen få varer er like, eller litt høyere enn konkurentene, så vi eg påstå at maritim har de laveste prisene her i landet. det eneste eg ikke kjøper på maritim, er polyester, maling bunnstoff primer ol. Dette har eg funnet ut at eg får billigere andre plasser.

 

Noe annet eg liker godt med maritim, er en veldig god katalog med priser. Noen andre har nettsider uten priser, andre har katalog, men uten priser, eller kanskje med en ekstra prisliste. Det tar da mye lengre tid å bestille.

 

Og for meg som ikke har en eneste båtutstyrsbutikk inne 2 timer rekkevidde, så er det veldig greit å handle alt på en plass.

 

Og ved reklamasjon, så dekker maritim fraktkostnadene. Dette har eg ikke opplevd andre plasser.

Link to post
Share on other sites

Har handlet en del på Maritim sjøl og er fornøyd med servicen. Prisene er ikke så aller værst, men båtutstyr har nå uansett kunstig høye priser!

 

Men, danskebyssa jeg kjøpte for ett par år siden (til Aurora) var 600,- billigere hos Båtsenteret Holmestrand.

Så, det er ikke alltid det lønner seg og gå over bekken etter vann :smiley:

Redigert av bastard30000 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Saken er "avgjort" og jeg fant ut hva som var årsaken til den høye prisen på pakken. Jeg fikk sendt pakken i retur til Maritim etter at damen bak disken på posten kunne fortelle meg at det i fraktbrevet stod 2 voltmeter, en dødmannsknapp og 2 turtellere. Jeg skulle jo bare ha EN turteller og dette står da også i ordrebekreftelsen jeg fikk av Maritim på e-post like etter bestillingen på nett. Jeg vet ikke om det av en feiltagelse virkelig lå to turtellere i pakken eller om det bare var en og at de feilaktig forlangte betaling for to. Det aktet jeg ikke å finne ut for da hadde jeg måttet betale ca 800 kr mer enn jeg faktisk skulle - så nå har jeg sendt pakken i retur.

 

Nå har jeg også kjøpt både voltmeterene og turteller hos Industri & Marinediesel (Wave-butikk) og voltmeterene er allerede installert slik jeg hadde håpet å kunne gjøre i helgen.

 

Et annet punkt jeg vil tilføye..... når jeg ringte Maritim i dag kl.11 (forsøkte igjen like før 12:00) fikk jeg en velkomstbeskjed om at ordretelefonen var åpen mandag til fredag 08:00 - 17:00, mens butikken også var åpen i dag 10:00 til 14:00. Jeg valgte derfor å vente på svar fra butikken på telefonen. Etter 20 minutter hadde jeg ikke fått svar på noen av forsøkene :headbang: Jeg ringte deretter til Wave-butikken og fikk svar nesten umiddelbart.

 

Jeg tar muliges feil, men jeg trodde liksom det først og fremst var billigbutikker som Biltema og enkelte elektrokjeder etc som var dårlige til å svare på telefon og at det gjerne var de "dyrere" som ytet best telefonservice - at det nettopp var "sparing" mht service og telefonoppfølging som også bidro til lave priser. Men her svarer jo Wave tvert på telefon og er omtrent like billige (faktisk litt billigere pga at jeg slipper frakt/porto) mens Maritim ikke svarte i det hele tatt. Jeg søkte både på nett og ringte opplysningen for om mulig å finne et annet nummer til Maritim... men nei.

Link to post
Share on other sites

Og ved reklamasjon, så dekker maritim fraktkostnadene. Dette har eg ikke opplevd andre plasser.

<{POST_SNAPBACK}>

Dette er ALLE pålagt å gjøre ihht den reviderte kjøpsloven. Kan ikke være så ille fatt at en butikk som følger loven skal få ekstra skryt...?

 

Når det er sagt, min erfaring er at Maritim er billig på noe men IKKE alt. Sjekk derfor hver ting du kjøper om prisen er viktig for deg...

Link to post
Share on other sites

Når det er sagt, min erfaring er at Maritim er billig på noe men IKKE alt. Sjekk derfor hver ting du kjøper om prisen er viktig for deg...

Pris er forsåvidt viktig - selvsagt er den det. Men pris er ikke alt - service, oppfølging, nærhet, tid mm er alle også viktige faktorer. Jeg for min del stresser ikke for prisvariasjoner under 5% med mindre 5% er av et beløp der det utgjør mange tusenlapper. Jeg var imidlertid blåøyd nok til å tro at å bestille over internett fra Maritim ville utgjøre en større besparelse enn 5% - kanskje 10% eller mer, men det var altså veldig feil. Jeg har handlet digitalkamera, annet fotoutstyr, datautstyr mm av NORSKE bedrifter over internett og spart alt fra 20% til 50% på det i forhold til å handle de samme varene i butikker her i byen. Båtutstyr falt ikke i den kategorien lærte jeg nå.

 

I mitt tilfelle betød likevel ikke noen tiere noen forskjell på å handle fra Maritim eller Wavebutikken her i byen. Jeg hadde hentet ut varene fra Maritim på posten jeg selv om de med porto/frakt var noen tiere dyrere enn den lokale Wavebutikken. Men når de gjør feil med forsendelsen... Det som avgjorde hvor jeg til slutt handlet i dette tilfellet er:

1.) at Maritim gjør feil som medfører at det ville koste meg 53% mer enn avtalt å hente ut varene. En feil som helt sikkert kunne rettes, men som ville ta tid og uansett være til irritasjon.

2.) at Maritim ikke svarer på telefon i butikkens åpningstid.

3.) at jeg ved å handle hos Wave kunne montere voltmeterene som planlagt i helga uten å måtte betalt for noe jeg ikke hadde bestilt (om så bare midlertidig).

Link to post
Share on other sites

Har brukt Maritim en gang. Erfaring:

 

1. Var billigst på de varene jeg bestilte.

2. Svarte ikke på telefon i åpningstiden.

3. Svarte på E-post

 

Jeg kommer nok tilbake, men foretrekker butikken som liggger innenfor min rekevidde.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Jeg bor i nærheten av Seatronic - så jeg handler nok mest der. I tillegg synes jeg Dockside Marine på Vallø (der jeg har kjøpt Nidelvene våre) har en bra butikk - som sammen med Vallø Marina har alt det jeg trenger. Så jeg klarer meg bra uten netthandel. Men jeg har testet Maritim en gang. Bestilte 5 stk "småtteri" som linjal, passer, seilstrikker, karabinkrok o.l. Prisene sjekke jeg ikke.

 

3 av 5 artikler kom i første forsendelse. 2 artikler var på restordre. 1 av de to restede artiklene kom 3 uker etter. Den siste artikkeln ble ikke levert fordi de ikke hadde fått den inn ennå. I ettertid har jeg funnet ut at det ville vært billiger å handle alt på Vallø

 

 

Clas Ohlson har jeg handlet hos 2-3 ganger på web butikken. De har lagerstatus på alle varer på web'en så du vet om varene er på lager eller ikke når du bestiller. Porto er ca 80kr/ordre - uansett hva og hvor mye du bestiller. Her kommer alltid varene i rett tid og rett antall. Suverent!

 

Min konklusjon: jeg handler på Seatronic og Clas Ohlson jeg.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg ble også skuffet over tilgjengeligheten til Maritim på telefon i fjor i påsken. Lørdag kl. 10.00, første helga i påsken så sviktet startmotoren på min AQAD 31 A. Husket at Maritim hadde noen prisgunstige startmotorer i sin katalog. Ringte umiddelbart men fikk til svar at de ikke tok telefonen på lørdag (elendig service). Ventet til mandag og ringte da og fikk til svar at telefonen ble ikke besvart i påsken. Hørt på makan. For meg er mandag til onsdag i påsken vanlige hverdager som resten av året. Jeg tenkte at i dagens servicesamfunn så hadde de sikkert en servicetelefon som man kunne ringe nesten døgnet rundt for å få bestilt og sendt deler i en nødsituasjon mot et servicetillegg i prisen selvsagt.

 

Løsningen ble et lokalt lite enmannsverksted som bestilte ny Bosch startmotor på mandag ettermiddag og hadde den klar allerede tirsdag formiddag. Prisen var kun et par hundre over Maritim og det er rimelig for god service og rask levering.

Link to post
Share on other sites

Heisann

 

For oss som bor i litt grissgrente :cryin: strøk og ikke har tilgang til å snoke :cool: rundt i båtbutikker er ihvertfall katalogen til Maritim alle tiders lektyre som man bør ha minst 3 eksemplar av ,1 på soveromet , minst 1 på spiserommet på jobb og sist men ikke minst 1 på dass. :smash:

 

mvh

sveno

Link to post
Share on other sites

En liten solskinnshistorie om Maritim fra min side.

 

Har en parafinbasert varmer av fabrikat Volvo Flygmotor produsert i 1985. For et par år siden var en overgang som festet tilførsel-slangen på undersiden av brenneren utslitt. Forhørte meg hos importøren (Ardic) som sa at "det har gått veldig mange av de der..., men underleverandøren har de ikke i produksjon igjen før om 6 måneder..." Jeg spurte om ikke de var klar over at de dermed ikke var i stand til å levere neoen kunde hele den sesongen??? :blush:

 

Vel, jeg tok en tlf. til Maritim, fikk snakke med en som kunne varmere fra A til Å. ".... om delen så slik og slik ut???" Jeg kunne bekrefte. Han svarte: Sender den i posten til deg med en gang....

 

Tre dager etter var apparatet i orden. :smiley:

 

Litt greiere å handle hos folk som kan produktene tvert i gjennom!

Link to post
Share on other sites

Men får dere varene deres da?

Jeg mener....., får dere alle varene dere bestiller på postordre fra Maritim?

 

Jeg har gjkort noen forsøk, bestillte noen varer ved et et par anledninger i fjor, til en totalsum av ca. 3000,- og en gang i år til en totalsum av ca. 2000,-

 

I år var jeg klok av skade så jeg ba om en tilbakemelding på event. restede varer og en forventet lev. tid på disse. Det jeg fikk, var en kort mail hvor det sto at 3 av 7 varelinjer var restet, det sto ingen ting om leveringstiden på disse varene....Jeg sendte da på ny en mail med spørsmål på lev. tid, og fikk ingen svar.....så ventet jeg 6 uker(jeg ble pappa imellomtiden og det flyttet fokus litt vekk fra båten for en tid), før jeg tilslutt ringte og purret igjen. Da var fortsatt de samme varene restet, så jeg avbestilte de og ba om å få det de hadde. Det gikk 3 dager og varene lå på posten.....

 

Og slik var det i fjor også, dårlig eller ingen tilbakemelding på forventet lev. tid, jeg forstår at de kan ha restordrer, men ikke så lenge uten å gi meg en tilbakemelding, og ikke på såkalte melk og brød produkter. Det går ikke ann!

og ikke er de spesielt rimlige heller, har intrykk av at prisene ble oppjustert da de åpnet ny butikk på Slependen.

 

Men katalogen er fin, med priser og det hele, og jeg er enig i at man må ha minst et par eksemplarer av katalogen til Maritim, en i båten og en på nattbordet.

 

Nei, jeg er redd Maritim har mistet en kunde i meg, pga. dette rotet. Hadde jeg fått en tilbakemelding på forventet lev. tid, så hadde jeg sittet med et valg om jeg ønsket å vente. Det gir fornøyde kunder!

 

Fernanda

Pål Henrik Hov

 

:flag:

Båthilsen fra Fernanda.

Link to post
Share on other sites

Jeg har nå handlet for rundt 40-50 høvdinger hos Maritim i løpet av våren/sommeren. Noe er forhåndsbetillt og hentet av meg selv, resten er kjøpt selv i butikken. Gjelder både Arendal og Slependen. Har sålangt ikke hatt noen problemer drefra, men de er dyrere på en del utstyr så det lønner seg å sjekke priser hvis man er opptatt av hva det koster, det er vel de fleste av oss.

 

Har også ringt dem på telefon noen ganger og sjekket at de har tingene på lager før jeg setter meg i bilen og kjører dit. De har alltid vært hyggelig og jeg har fått lagt av duppedingsen til jeg kom frem. Siden jeg har ca. 8-9 mil å kjøre til Arendal(1 time og 10min) så gjør jeg helst det.

 

Har ikke noe å klage på så langt i allefall. Maritim har vel ikke påstått at de er landets billigste båtbutikk så langt jeg kjenner til, så at man selv setter seg litt inn i prisene er jo normalt slik som jeg ser det.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Jeg har nå handlet for rundt 40-50 høvdinger hos Maritim i løpet av våren/sommeren.

En høvding= en båteuro. :wink:

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...