Jump to content

Squadron 43, lekkasje på pakkboks/aksler kan det justeres ! Eller må det byttes ?


MaSa

Recommended Posts

Hei, nå har jeg anskaffet meg ny båt .

Veldig fornøyd så langt, hatt noen netter i den.

Men jeg har aldri hatt aksler før, og ser nå at det kommer inn forholdsvis mye vann i kjølen ila 2 uker. Jeg liker og ha det helt tørt der nede og ikke noe som helst saltvann inn i det rommet.

Folk sier det skal dryppe litt fra pakkboksen osv, men hva snakker vi om 10-15 liter ila 2-3 uker ?

Eller bare noen desiliter ?

Kan dette justeres på noen måte? Hørt snakk om å dra til en skrue på selve pakkboksen?

Er det stor jobb og bytte de såkalte talgpakningene ?

Hva kan gjøres ?

Har også hørt om volvokondom og såkalte dryppfri pakkbokser, er det noe store modifikasjoner som må gjøres ?

 

Nå skal båten opp innen 14 dager.

Så har da 2-3 mnd før den skal ut igjen på og utføre litt landarbeider.

 

Båten det er snakk om er squadron 43 med 72 motorer.

Usikker på hva slags aksler som er på, eller pakkbokser.

Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :)

Link to post
Oliver skrev 46 minutter siden:

Har ingen erfaring me talgpakninger, men Volvo akseltettingen fungerer fint, jeg fikk det potte tett i to båter. Du må løsne akselen fra gear flens og tre den på. Festes på hylserøret med medfølgende klemme. 

Vil jo helst ha det tett, så absolutt ett alternativ ?

Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :)

Link to post

Jeg er ingen ekspert på området, men mener at volvokondom egner seg sammen med vannsmurt lager. Har du ikke det fra før, må også dette modifiseres. En svakhet ved vannsmurt lager og volvokondom, er at det ofte ikke kommer særlig med vann inn i hylserøret til akselen, som bør sirkulere pga. kjøling. Dette er lett å løse ved å sette i en nippel, og føde den med vann fra saltvannskretsen på motoren. Nok med tynn slange/liten nippel.

Link to post

Som @BØstrøm er inne på. Går båten over ca. 10 knop, blir hulrommet til tetningen sugd tørt. Derfor må tetningen ha egen vanntilførsel for ikke å brenne med påfølgende lekkasje. Gjelder alle typer tetninger. Hulda har hatt samme Volvo-kondomet siden 2000. Så langt ikke nok vann inn til å fylle en teskje. Flere andre systemer som er like bra. Ev. utfordring er tommedimensjoner.

 

Kan legge til at tetninger i varierende grad er avhengig av korrekt opplagring og oppretting aksling/motor.

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post

Jeg har samme type tetning på mine akslinger (talgpakning).

Disse skal dryppe 2 - 3 drypp i minuttet under gange, ellers tett.

Vil foreslå at du strammer litt på de to mutterne på pinneskruene på pakkboksen. Prøv deg litt frem.

Jeg var litt redd for å stramme for mye i begynnelsen, så jeg fulgte litt med om det ble varmgang uten at det har vært noe problem.

Hos meg er det ytterst lite som kommer inn også under gange. Må stramme litt i ny og ne (1 - 2 ganger i sesongen)

Det er også mulig å bytte talgpakningene med noe av teflon, som visstnok skal være bedre - dette har ikke jeg gjort foreløpig.

Link to post

Som flere sier her stram til de to mutterne på pakkboksen til det ikke drypper lengre når du ligger stille. så tester du under gange og strammer til en kvart omdreining på begge muttere til det drypper så vidt Jeg tror du vil se det på kjølevannet som drypper under pakkboksen din om det er teflon eller talg Er det teflon så mener jeg at du får litt mørkere vanndrypp, mens talg ikke har  noe farge på vannet. Jeg har teflon og det gir noe mørkere farge på vannet. Det drypper under gange men ingen ting når jeg  ligger stille. Kjøp deg et IR thermometer Her så måler du tempen på pakkboksen under gange. Tempen bør ikke gå over 30-35gr. mine ligger på ca 32 gr. under marsfart. Dette er også supert apparat til å måle tempen på motor eksos olje og ikke minst oljekjølere.

Det er bare å lukke opp motorroms luka og skyte mot pakkboksen eller der du ønsker å måle tempen i tilleg så slipper du å gå ned i kjellern under gange. 

Redigert av Bergstad (see edit history)

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Link to post

Jeg har også benyttet er IR-termometer som @Bergstad refererer til for å kontrollere temperaturen.

Meget anvendelig for å følge med temperaturer elles på motorene også.

Jeg sjekker bl.a. stadig temperaturen på strammehjulene på mine motorer da dette er noe som har en tendens til å ta kvelden på 63P motorene som jeg har. Er fremdeles jevn og fin temperatur etter vel 2000 timer. (Bank i bordet.....):smash:

Link to post

Jeg hadde slike pakkbokser med pakninger i. Hos meg ble den mekanismen som presser pakningen inn snudd, og Volvokondom festet direkte på denne. Kostnaden er i utgangspunktet da begrenset, om akslingen er frisk der kondomen skal ligge an. Det er lengre fremm enn der akslingen får slitespor - i alle fall på konstruksjonen på min gamle Fairline. Kjølingen som var der originalt er videreført. Ved montering første gangen var den slangen i klem - vannet i kondomen kokte da. Både kondom og lager ble skiftet på nytt etter å ha blitt så varmt, men det så egentlig greit ut likevel. Volvopakningene hos meg har holdt tett uten en dråpe vann nå i 10 år. Jeg må imidlertid klemme litt luft ut av dem i ny og ned - oljekjølerne fylles med luft når motorene er skrudd av, og denne luften finner også veien til pakkboksene da kjølevannet til boksene er hentet fra giroljekjølerne. 

 

 

Link to post

Regner med at det er en slik pakkboks du har :

Det er den delen som sitter på pinneboltene til venstre i bildet du snur.

 

10293338383_0fffee40ab_c.jpg

 

Dette er hva som er inne i pakkboksen:

 

bilde

 

Slik blir pakkboksen med volvokondom:

 

bilde

 

Inne i denne pakkboksen sitter det også et cutlesslager. Bytt dette og cutlesslageret på bukkene  i samme slengen.

Ta en oppretting mellom motor og aksel.

Her ser du det ene lageret mitt. Kun gummistriper igjen. (dette var cutlessen på bukken)

 

9838773454_13407c4345_c.jpg

 

Sjekk også akselen for "utgravinger" i pakkboksområdet.

 

bilde

 

 

Redigert av SoBo (see edit history)
Link to post
nordan family 27 skrev 16 minutter siden:

Just presis. Akkurat slik er det gjort hos meg også. Kostet vel 2x1500 i Volvogummi. Pluss arbeidstid (jeg gjorde det ikke selv).

 

Ja, de tetningene til Volvo er nesten for gode til at det er sant. Det var en tetningsfabrikant, mulig James Walker, som kom med en avart på 80-tallet. 'Aksiale mekaniske tetninger for pumper'. Ble ikke noe suksess. Antakelig for høy pereferihastighet til trykk, 'PV-Factor'. Men på båt fungerer det glimrende.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...