MaSa Startet 3.Desember.2018 Link til dette innlegget Startet 3.Desember.2018 Hei, nå har jeg anskaffet meg ny båt . Veldig fornøyd så langt, hatt noen netter i den. Men jeg har aldri hatt aksler før, og ser nå at det kommer inn forholdsvis mye vann i kjølen ila 2 uker. Jeg liker og ha det helt tørt der nede og ikke noe som helst saltvann inn i det rommet. Folk sier det skal dryppe litt fra pakkboksen osv, men hva snakker vi om 10-15 liter ila 2-3 uker ? Eller bare noen desiliter ? Kan dette justeres på noen måte? Hørt snakk om å dra til en skrue på selve pakkboksen? Er det stor jobb og bytte de såkalte talgpakningene ? Hva kan gjøres ? Har også hørt om volvokondom og såkalte dryppfri pakkbokser, er det noe store modifikasjoner som må gjøres ? Nå skal båten opp innen 14 dager. Så har da 2-3 mnd før den skal ut igjen på og utføre litt landarbeider. Båten det er snakk om er squadron 43 med 72 motorer. Usikker på hva slags aksler som er på, eller pakkbokser. Sitér dette innlegget Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :) Link to post
Oliver Svart 4.Desember.2018 Link til dette innlegget Svart 4.Desember.2018 Har ingen erfaring me talgpakninger, men Volvo akseltettingen fungerer fint, jeg fikk det potte tett i to båter. Du må løsne akselen fra gear flens og tre den på. Festes på hylserøret med medfølgende klemme. Sitér dette innlegget Link to post
SoBo Svart 4.Desember.2018 Link til dette innlegget Svart 4.Desember.2018 Ta et bilde av pakkboksene dine MaSa , så er det lettere for oss å gi råd. Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
MaSa Svart 4.Desember.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Desember.2018 Da blir det gjort til mandag når jeg er tilbake fra arbeid igjen ? Sitér dette innlegget Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :) Link to post
MaSa Svart 4.Desember.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Desember.2018 Oliver skrev 46 minutter siden: Har ingen erfaring me talgpakninger, men Volvo akseltettingen fungerer fint, jeg fikk det potte tett i to båter. Du må løsne akselen fra gear flens og tre den på. Festes på hylserøret med medfølgende klemme. Vil jo helst ha det tett, så absolutt ett alternativ ? Sitér dette innlegget Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :) Link to post
Kenneth82 Svart 4.Desember.2018 Link til dette innlegget Svart 4.Desember.2018 (redigert) Ikke helt sammenlignbart, men lell... Har aksling på min seilbåt, med volvokondom. Det kommer minimalt med vann inn, kanskje 3-4 dl i løpet av sesongen. Edit: Ser nå du skriver 10-15 liter på 2-3 uker, jeg leste først 10-15 desiliter. 10-15 liter hørtes veldig mye ut... Redigert 4.Desember.2018 av Kenneth82 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 4.Desember.2018 Link til dette innlegget Svart 4.Desember.2018 Dette er for mye. Du bør stramme opp så det begrenser seg til 2-3 drypp I minuttet under gange. Når båten ligger stille bør det I all hovedsak være tett. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
BØstrøm Svart 4.Desember.2018 Link til dette innlegget Svart 4.Desember.2018 Jeg er ingen ekspert på området, men mener at volvokondom egner seg sammen med vannsmurt lager. Har du ikke det fra før, må også dette modifiseres. En svakhet ved vannsmurt lager og volvokondom, er at det ofte ikke kommer særlig med vann inn i hylserøret til akselen, som bør sirkulere pga. kjøling. Dette er lett å løse ved å sette i en nippel, og føde den med vann fra saltvannskretsen på motoren. Nok med tynn slange/liten nippel. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 4.Desember.2018 Link til dette innlegget Svart 4.Desember.2018 (redigert) Som @BØstrøm er inne på. Går båten over ca. 10 knop, blir hulrommet til tetningen sugd tørt. Derfor må tetningen ha egen vanntilførsel for ikke å brenne med påfølgende lekkasje. Gjelder alle typer tetninger. Hulda har hatt samme Volvo-kondomet siden 2000. Så langt ikke nok vann inn til å fylle en teskje. Flere andre systemer som er like bra. Ev. utfordring er tommedimensjoner. Kan legge til at tetninger i varierende grad er avhengig av korrekt opplagring og oppretting aksling/motor. Redigert 4.Desember.2018 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
dacapo Svart 4.Desember.2018 Link til dette innlegget Svart 4.Desember.2018 Jeg har samme type tetning på mine akslinger (talgpakning). Disse skal dryppe 2 - 3 drypp i minuttet under gange, ellers tett. Vil foreslå at du strammer litt på de to mutterne på pinneskruene på pakkboksen. Prøv deg litt frem. Jeg var litt redd for å stramme for mye i begynnelsen, så jeg fulgte litt med om det ble varmgang uten at det har vært noe problem. Hos meg er det ytterst lite som kommer inn også under gange. Må stramme litt i ny og ne (1 - 2 ganger i sesongen) Det er også mulig å bytte talgpakningene med noe av teflon, som visstnok skal være bedre - dette har ikke jeg gjort foreløpig. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 4.Desember.2018 Link til dette innlegget Svart 4.Desember.2018 Teflonpakningene må også dryppe litt, blir egentlig det samme. Men teflon er glattere og går kjøligere. Før i tiden brukte vi det på pumper. I dag har mekaniske tetninger overtatt pumpemarkedet nokså nær 100 %. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 4.Desember.2018 Link til dette innlegget Svart 4.Desember.2018 For å få det knusk tørt er sikkert Volvogummien en god løsning. Men den fordrer vel at akselen ikke har slitespor eller andre merker? Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
BOBO II Svart 4.Desember.2018 Link til dette innlegget Svart 4.Desember.2018 (redigert) Som flere sier her stram til de to mutterne på pakkboksen til det ikke drypper lengre når du ligger stille. så tester du under gange og strammer til en kvart omdreining på begge muttere til det drypper så vidt Jeg tror du vil se det på kjølevannet som drypper under pakkboksen din om det er teflon eller talg Er det teflon så mener jeg at du får litt mørkere vanndrypp, mens talg ikke har noe farge på vannet. Jeg har teflon og det gir noe mørkere farge på vannet. Det drypper under gange men ingen ting når jeg ligger stille. Kjøp deg et IR thermometer Her så måler du tempen på pakkboksen under gange. Tempen bør ikke gå over 30-35gr. mine ligger på ca 32 gr. under marsfart. Dette er også supert apparat til å måle tempen på motor eksos olje og ikke minst oljekjølere. Det er bare å lukke opp motorroms luka og skyte mot pakkboksen eller der du ønsker å måle tempen i tilleg så slipper du å gå ned i kjellern under gange. Redigert 4.Desember.2018 av Bergstad (see edit history) Sitér dette innlegget 1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK Link to post
TerjeFjern Svart 4.Desember.2018 Link til dette innlegget Svart 4.Desember.2018 (redigert) Hvor kjøpes "teflonlisse"til pakkboksene? Redigert 4.Desember.2018 av TerjeFjern (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ebonita Svart 4.Desember.2018 Link til dette innlegget Svart 4.Desember.2018 Bilder hade ju avsevärt underlättat diskusionen.... Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 4.Desember.2018 Link til dette innlegget Svart 4.Desember.2018 TerjeFjern skrev 43 minutter siden: Hvor kjøpes "teflonlisse"til pakkboksene? http://www.oo.no/ https://www.jameswalker.biz/locations/15-Norway http://tess.no/ http://industri-hydraulikk.no/ eller andre steder Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
MaSa Svart 4.Desember.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Desember.2018 ebonita skrev 39 minutter siden: Bilder hade ju avsevärt underlättat diskusionen.... Som jeg skrev over her, bildet kommer til mandag . Må først komme hjem fra arbeid ? takker for svar så langt :) Sitér dette innlegget Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :) Link to post
TerjeFjern Svart 4.Desember.2018 Link til dette innlegget Svart 4.Desember.2018 Komodo skrev 1 time siden: http://www.oo.no/ https://www.jameswalker.biz/locations/15-Norway http://tess.no/ http://industri-hydraulikk.no/ eller andre steder Takker. Trenger antagelig til min Princess. Sitér dette innlegget Link to post
dacapo Svart 4.Desember.2018 Link til dette innlegget Svart 4.Desember.2018 Jeg har også benyttet er IR-termometer som @Bergstad refererer til for å kontrollere temperaturen. Meget anvendelig for å følge med temperaturer elles på motorene også. Jeg sjekker bl.a. stadig temperaturen på strammehjulene på mine motorer da dette er noe som har en tendens til å ta kvelden på 63P motorene som jeg har. Er fremdeles jevn og fin temperatur etter vel 2000 timer. (Bank i bordet.....) Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 4.Desember.2018 Link til dette innlegget Svart 4.Desember.2018 Jeg hadde slike pakkbokser med pakninger i. Hos meg ble den mekanismen som presser pakningen inn snudd, og Volvokondom festet direkte på denne. Kostnaden er i utgangspunktet da begrenset, om akslingen er frisk der kondomen skal ligge an. Det er lengre fremm enn der akslingen får slitespor - i alle fall på konstruksjonen på min gamle Fairline. Kjølingen som var der originalt er videreført. Ved montering første gangen var den slangen i klem - vannet i kondomen kokte da. Både kondom og lager ble skiftet på nytt etter å ha blitt så varmt, men det så egentlig greit ut likevel. Volvopakningene hos meg har holdt tett uten en dråpe vann nå i 10 år. Jeg må imidlertid klemme litt luft ut av dem i ny og ned - oljekjølerne fylles med luft når motorene er skrudd av, og denne luften finner også veien til pakkboksene da kjølevannet til boksene er hentet fra giroljekjølerne. Sitér dette innlegget Link to post
SoBo Svart 4.Desember.2018 Link til dette innlegget Svart 4.Desember.2018 (redigert) Regner med at det er en slik pakkboks du har : Det er den delen som sitter på pinneboltene til venstre i bildet du snur. Dette er hva som er inne i pakkboksen: Slik blir pakkboksen med volvokondom: Inne i denne pakkboksen sitter det også et cutlesslager. Bytt dette og cutlesslageret på bukkene i samme slengen. Ta en oppretting mellom motor og aksel. Her ser du det ene lageret mitt. Kun gummistriper igjen. (dette var cutlessen på bukken) Sjekk også akselen for "utgravinger" i pakkboksområdet. Redigert 4.Desember.2018 av SoBo (see edit history) Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
nordan family 27 Svart 5.Desember.2018 Link til dette innlegget Svart 5.Desember.2018 Just presis. Akkurat slik er det gjort hos meg også. Kostet vel 2x1500 i Volvogummi. Pluss arbeidstid (jeg gjorde det ikke selv). Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 5.Desember.2018 Link til dette innlegget Svart 5.Desember.2018 nordan family 27 skrev 16 minutter siden: Just presis. Akkurat slik er det gjort hos meg også. Kostet vel 2x1500 i Volvogummi. Pluss arbeidstid (jeg gjorde det ikke selv). Ja, de tetningene til Volvo er nesten for gode til at det er sant. Det var en tetningsfabrikant, mulig James Walker, som kom med en avart på 80-tallet. 'Aksiale mekaniske tetninger for pumper'. Ble ikke noe suksess. Antakelig for høy pereferihastighet til trykk, 'PV-Factor'. Men på båt fungerer det glimrende. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.