Jump to content

Hvor kjøpe meranti kryssfiner


MAZ

Recommended Posts

VI har vel hatt diskusjoner om marine-kryssfiner her tidligere. Konklusjonen er at det er vanskelig å få tak i slikt i Norge. Skal du støpe det inn i epoxy, er det sikkert godt nok å benytte kryssfiner av god kvalitet (uten hulrom) men jeg ville ha forsikret meg om at fineren er beregnet til eksteriørbruk, fordi dette er limt med kokefast lim. Limet er mer viktig enn treslaget. 

Link to post
index skrev 54 minutter siden:

Hvorfor Meranti? Dette treslaget har vel ikke noen egenskaper som skulle gjøre noe fra eller til her.

 

I min ungdom arbeidet jeg en periode på et trelastustsalg. De erfarne sa den gangen at meranti-fineren var limt med vannfast lim, og derfor var bedre egnet i fuktigt miljø. Om dette stemmer vil dette si at det er limet som er forskjellen, ikke tresorten i seg selv.

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
oyster skrev 3 minutter siden:

Jeg kan ikke si meg enig i at det er anbefalingsverdig å benytte Divinycell i et akterspeil hvis man bruker påhengsmotor. 

 

Hvorfor ikke? Det er dette som er vanlig brukt I dag. Du finner utallige tråder om bytte fra finer til Divinycell her på forumet. Så lenge det blir benyttet forsterkning I boltehull til påhenger anser jeg dette som helt uproblematisk.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Brigg skrev 2 minutter siden:

 

I min ungdom arbeidet jeg en periode på et trelastustsalg. De erfarne sa den gangen at meranti-fineren var limt med vannfast lim, og derfor var bedre egnet i fuktigt miljø. Om dette stemmer vil dette si at det er limet som er forskjellen, ikke tresorten i seg selv.

 

Sjekket Byggmakker sine sider, de har merantifiner men anbefaler den kun for innendørs bruk.

 

Fritt valg, men å støpe inn en ny råtebombe er noe jeg ville ha unngått I alle fall...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
MAZ skrev Just now:

Hva mener du med "benyttet forsterkning I boltehull" ?  

 

Det som benyttes mest er å borre ut divinycellen fra ene siden med hullsag, og fylle hullet med glassfibersparkel før laminering innvendig. Da får du kompakt laminat I festeområdeneog unngår kompresjon av Divinycellen. Divinycel fås også I forskejllige hardheter, det er null problem å finne noe som har styrke nok til å unngå delaminering I akterspeil.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Dvinycell er fint til mye, men ikke til punktbelastning, noe som gjerne er situasjonen når alle kreftene fra en påhengsmotor skal overføres til båten gjennom et relativt lite areal. Skal man bruke skumkjerne her må man bygge laminatet svært tykt på begge sider for å spre belastningen over størst mulig areal, og da forsvinner jo mye av vitsen med å bruke skumkjerne. Jeg ville ikke ha stolt på at en lokal forsterkning der motoren er festet til akterspeilet vil være tilstrekkelig.

 

 

 

 

 

 

 

Redigert av oyster (see edit history)
Link to post

Mye overtro her. Meranti er ofte en billig konstruksjonsfiner(ihvertfall i Norge), og vanligvis limt med noe kalt vannfast lim. Derfor f.eks brukt mye til undertak. Ikke i nærheten av eksempelvis kokfast finer, men ser ut som, og er oversjøisk. Det du trenger er stripplanking, med tynn finer brukt istedenfor f.eks glassfiber, mettet, gjerne med egnet epoxy, lag på lag. Primer du med ren epoxy, og blander mcrifiber i limsjiktet, blir selv hulrommene sterke. 

En 18mm Merantiplate har jeg ikke mye tro på. Senker du den i vann, vil den se ut som en Falaffel på ett døgn...

Link to post

Takk BøStrøm. Ja det er mange forskjellige meninger. Skulle det vært 50 hk motor da det er mindre å tenke på, men nå(med 200hk) må det gjøres riktig. 

Hvilken type finer anbefaler du? Jeg må bygge opp 40mm. Pga komplisert konstruksjon må jeg gjennomføre på følgende måte(se bilde). Hva tenker dere om det?

 

Pål

 

 

image.jpg

Link to post

Jeg hadde brukt en konstruksjons finer, lauan,meranti,eller gran for den saks skyld. Finn en med mange lag. Lim sammen platene. Viktig at kryssfiner har god kontakt med laminatet på utsiden. Fås ved å legge et par lag støp på gammelt laminat ( må pusses godt) Så må plata blir stemplet mot dette vått. ( om du da bygger på innsiden av gammel speile ,om ikke så blir alt bare motsatt.).  

så må det lamineres minst 4 lmm. På innsiden eller 6-8 mm på utsiden.

Dette må bli helt tett så fineren ikke får fukt.  Du kan også bruke divinycell H 250 men det er en veldig dyr løsning og ikke så mye bedre. De fabrikkene jeg har jobbet hos brukte normalt 3x 12 mm. Granfiner i speilen da til drev montasje opp til 400 hk. 

Kryssfiner med noe bilegg alla forskalingsplater bør ikke brukes da laminatet ikke fester seg på plata. Divinycell H 60 og H 80 er heller ikke å annbefale da det blir for mye svikt og knusnings skade i laminatet.

 

lykke til

Knude

Redigert av Knude (see edit history)

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post

Jeg har ikke full oversikt over hardheten til forskjellige treslag, men min erfaring med Meranti er at de platene jeg brukte var veldig harde. Da jeg skrudde platene til spikerslaget (furu eller gran) så hendte det at skruen bare boret/freste hull i spikerslaget før skruehodet kom i flush med finerplaten, selv om skruehodene hadde «fresespor». Jeg måtte bruke lange skruer for å unngå dette. 

 

Ut fra dette vil jeg si at fasthet/hardhet-egenskapene til Meranti gjør at disse platene har god motstand mot knusing ved punktbelatsning.

 

Meranti er også en «fet» tresort; jeg forsøkte å «avfette» platene med rødsprit før overflatebehandling, uten at jeg klarte å kjenne forskjell før/etter. Om det har noe å si for heftegenskapene, det vet jeg ikke. 

Redigert av Familiesnekke (see edit history)
Link to post
oyster skrev On 4.12.2018 at 14.43:

Dvinycell er fint til mye, men ikke til punktbelastning, noe som gjerne er situasjonen når alle kreftene fra en påhengsmotor skal overføres til båten gjennom et relativt lite areal.

Man får vel ikke punktbelastning fra en påhenger. Flaten som ligger mot akterspeilet er jo fordelt over et ganske stort areal. I tillegg kan man legge på ei 5mm aluminiumsplate for å fordele kreftene ytterligere.

 

oyster skrev On 4.12.2018 at 14.43:

Skal man bruke skumkjerne her må man bygge laminatet svært tykt på begge sider for å spre belastningen over størst mulig areal, og da forsvinner jo mye av vitsen med å bruke skumkjerne.

Det er et poeng! Men det gjelder jo egentlig ved nesten all bruk av divinycell i båt. I forhold til kryssfinerkjerne må man ha tykkere laminat for å få tilsvarende styrke. 

 

oyster skrev On 4.12.2018 at 14.43:

Jeg ville ikke ha stolt på at en lokal forsterkning der motoren er festet til akterspeilet vil være tilstrekkelig.

Den lokale forsterkningen som @index forklarte med glassfibersparkel er jo kun for å unngå kompresjon der man monterer motoren med skruer og mutter. Jeg har gjort det slik på Dracoen jeg fikset opp (se link i signaturen min), og synes det fungerer utmerket. Akterspeilet vil aldri trekke vann. I tillegg har jeg stivet av med skott framover som tar opp det aller meste av belastning fra motoren, og reduserer bøyespenningen i speilet til det minimale. 

Link to post

Hei,

Takk for mange tips/råd for alle dere som har svart. Har snakket med en del båtprodusenter og båtreparatører og det fleste sier at de bruker vanlig vannfast kryssfiner (WBP) fra furu eller gran. Nesten alle har sagt at det er veldig vanskelig å få tak i kvalitets marinefiner her i Norge.

 

Samtidig fant en del info her: https://www.westsystem.com/wp-content/uploads/Fiberglass-Manual-2015.pdf  

 

Jeg har lignende situasjon som på side 35 (bilde 5-10) og derfor er veldig usikker om det er lurt å bruke denne metoden eller skal jeg kappe øvre del for å sette/lime hele akterspeilet med en gang. Selvfølgelig da blir det mye mer arbeid med epoxy og mye jobb for å få det fint.

Noen synspunkt om dette?

 

 

IMG_1395.JPG

IMG_1396.JPG

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...