Jump to content

Forbod mot torskefiske i Oslofjorden

Ask

Recommended Posts

"Nå må alle trå til, både yrkesfisker og fritidsfiskere, dersom vi skal klare å redde torsken i Oslofjorden." 

Skulle noen ha en 308 liggende syntes jeg de kan trå til på eget initiativ også ?

Virker som det fortsatt er lov med garn riktignok. Litt trist da sjangsen for at man kan sleppe ut en levende torsk synker betraktelig i forhold til line/snøre. 

Jag har sluttet å fiske i Oslofjorden forlengst med ett unntak for begynnelsen av Mars da jeg har ruslet ned til sjøen der jeg bor for å nappet opp ett par brukbare torsker i fra land.
Det skal vist være Skagerak/havtorsk som kommer inn for å gyte.
Sjørreten biter ikke på den tiden av året jeg kan tenke meg å fiske og makrell liker jeg ikke så noe båtfiske har jeg ikke drevet med siden seint åtti tall eller noe rundt der.
Mitt bidrag blir to-tre torsk i året 

Før var sel sjelden å se. Nå ser vi sel over alt.

Før var det overhodet ikke skarv i fjorden. Nå sitter de på alle holmer og skjær.

Før drev bøndene med vekselbruk og naturgjødsel. Nå er Glomma og andre vassdrag fulle av avleiring fra høstpløing.

Vannet er grumsete, tang og tare ser syk ut, blåskjellen blir borte . . .

Og så skylder man på fritidsfiskerne . . . . :nonod:

Det virker som om ingen ønsker å ta tak i problemene.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

At torsken er årsak til lav torskebestand er visstnok feil https://www.nrk.no/sorlandet/slar-i-hjel-myten-om-at-selen-utrydder-torsken-1.13860340

Og også det at det er mye sel å se nå som torskebestanden er så lav, tyder jo på at det ikke er torsk selen lever av. Da burde jo også selbestanden gått ned slik vi ser i andre sammenhenger der rovdyrbestanden øker og avtar i takt med bestanden på byttedyrene. Jeg tror nok det er menneskelig aktivitet som må ta hovedskylda for dette.

NilsPils skrev On 14.6.2019 at 12.41:

Før var sel sjelden å se. Nå ser vi sel over alt.

Før var det overhodet ikke skarv i fjorden. Nå sitter de på alle holmer og skjær.

Før drev bøndene med vekselbruk og naturgjødsel. Nå er Glomma og andre vassdrag fulle av avleiring fra høstpløing.

Vannet er grumsete, tang og tare ser syk ut, blåskjellen blir borte . . .

Og så skylder man på fritidsfiskerne . . . . :nonod:

Det virker som om ingen ønsker å ta tak i problemene.

Mange tankekors i det innlegget NilsPils, tror du er inne på noe vesentlig :yesnod:

Olevine skrev 9 minutter siden:

Og også det at det er mye sel å se nå som torskebestanden er så lav, tyder jo på at det ikke er torsk selen lever av. Da burde jo også selbestanden gått ned slik vi ser i andre sammenhenger der rovdyrbestanden øker og avtar i takt med bestanden på byttedyrene. Jeg tror nok det er menneskelig aktivitet som må ta hovedskylda for dette.

Mulig du har rett. Men det er jo ikke slik at der er en direkte sammenheng mellom torsk og sel-bestanden. Selen spiser nok det den får tak i, og da går det med både torsk, hvitting, sild, makrell osv. I tillegg spiser den så vidt jeg vet småkrabber og andre krepsdyr, og da ryker det vel med småhummer når den kommer over det også. At selen ikke spiser torsk har jeg null tro på. Mulig den foretrekker sild og makrell, men det er jo ikke alltid de artene er her i ytre oslofjord. Så ha spiser den da? Jeg tror den tar det den får. 

At selbestanden automatisk burde få seg et skudd for baugen når torskebestanden (eller bestand av fisk i havet generelt) er lav er jo logisk. Men det er vel en forsinkelse i den reguleringen. Det første som skjer når næringsgrunnlaget begynner å bli dårlig for selen er vel at den begynner å jakte på andre arter enn de som står øverst på menyen. Sypike er nevnt i artikkelen som en hovedmatkilde. Mener forskerne at det  er så mye sypike i Oslofjorden at den ikke trenger å spise torsk?

Her er en annen artikkel, fra 2015. Det viste seg at en steinkobbe trenger fra 2,5 til 4 kg fisk om dagen, avhengig av om det er feit fisk eller ikke. Favorittmaten var øyepål. Det kan vel også være sånn at både sel og torsk spiser av samme matfatet så det blir konkurranse om maten.

Jeg ser svært mange flere skarv enn fritidsfiskere i fjorden. Og en skarv tar nok svært mye mer fisk i løpet av året enn en fritidsfisker. Før var det ikke en eneste skarv i Oslofjorden. Ergo . . . .

Og det kan ikke være fritidsfiskere som tar hvittingen. Har ikke hørt om noen som har fisket hvitting på mange år.

Det er overflod av krabbe, iallfal der jeg fisker. Torsken beiter på småkrabbe, så da kan grunnen være at torsken er borte, men da ikke på grunn av matmangel.

Men nå har egentlig fredningen av torsken ingen praktisk betydning så lenge det nær sagt ikke finnes torsk over minstemålet. Ellers er jeg enig i at problemet ikke løses ved å innføre minstemål. For det er vel først og fremst de stor individene som skal bringe arten videre.

Elers er ikka alt bare negativt. Det er masse sjøørret i fjorden.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

NilsPils skrev 1 time siden:

Elers er ikka alt bare negativt. Det er masse sjøørret i fjorden.

Joda, men den er vanskelig å få kontakt med i sommermånedene .

Jeg tviler på om fredning av torsk er løsningen da det må være svært få fritidsfiske som fisker torsk i oslofjorden nå om dagen.
Har ikke sett noen båter ligge med bunnsnøret på de kjente fiskeplassene på minst 10 år
De jeg ser som fortsatt fisker er sjørett fiskere i fra land ,gjestearbeidere på brygger der det ikke har vært torsk på 20 år og dorging etter makrell.
Når det i tillegg går ann for yrkesfiskere å få dispensasjon mistet jeg siste rest av håp om dette var medisinen som skal få torsken tilbake   

Redigert av pipe (see edit history)

Svært positivt det no vert teke grep.Skulle sikkert vore gjort før. Og dette kjem til å bli langvarig. Ikkje håp på oppmjuking dei fyrste 10 åra. Det kan like godt ta 30 år. Ingen veit om det er nok heller. 

Og ingen veit den sikre  grunnen, men auka havtemperatur og mykje fritidsfiske i eit tett befolka område vert trekt fram som den mest sansynlege. Men dette vert ikkje lett. Ein vel ikkje alltid kva fisk som bit på. Eg er heller ikkje sikker på alle kastar uti att stor torsk, Og om ein gjer det, er mange skada og vil ikkje overleve. Og kva gjer ein med garnfiske? Her er det meste daudt når ein trekkjer. (Eller kanskje det var ulovleg med garnfiske.)

Eg har ikkje veldig tru på dette, men sjølvsagt hjelper det. Det skadar i alle høve ikkje å prøve. Totalforbod er nok det einaste sikre, men sikkert litt for drastisk. Men då hadde kontrollen vore langt enklare.

Uansett forsvinn ein dimensjon med båtlivet på desse kantar.

• 2 måneder senere...

Staten gjoer det de kan for aa skjule det faktum at de har DREPT torsken via sprengning, oedelagt yngelplassene, de saakalte torskegrunnene som gjorde at det var MYE torsk i Oslo frem til de sprengte torske og deres livsgrunnlag.

Naar det gjelder ansvaret for denne saken ligger den hos en samlet korrupt stat som neppe gir seg foer all mat er drept og oedelagt for kortsiktig profit for folk som allerede har for mye av alt.

Men det Norske folk staar med lua i handa og ser ikke ut til aa ha verken baller eller mot til aa innse fakta eller ta opp kampen.

Derfor er det godt at det er andre land som har kyst der en kan bo slik at man slipper aa bevite slik idioti som utspilles her til lands.

https://baatplassen.no/i/topic/139196-torsked%C3%B8d-i-indre-oslofjord-drept-av-staten/

Dette med at det er blitt varmere stemmer jo godt med klimahysteriet og deres politiske agenda, slik at man kan knappest la seg verken sjokkere eller lure av slike tullete paastander fra en stand av vitenskapsmenns som lar seg kjoepe.

Det er en krig mot det Norske matfatet rett foer det mange mener vil bli en stoerre krig og da staar folket der uten noen reserver fra naturen.

Kansje like greit i og med at man ikke syntes aa ta barnas fremtid i landet paa alvor...

• 2 måneder senere...

Kan melde om at jeg har vært med og trekt noen lenker med krepseteiner her på Hvaler i det siste. Den ene gangen var det torsk i nesten alle teinene, størrelse fra ca 12-40 cm. Stadig torsk i hummerteinene også, og av og til lyr. På de siste dykkene jeg har hatt i høst har jeg sett torsk på hvert dykk. Så helt svart er det altså ikke. Ellers må jeg vel si at jeg har mer tro på å stoppe kommersiell fangst av torsk enn fritidsfiske med stang. 

Hmm, jeg synes det er snodig at ikke helheten i fjorden drøftes grundig.

Man snakker kun om torsken og ikke om andre endringer som at blåskjellene nesten er utryddet at fuglebestandene har endret seg osv.

Det står om at lokal forurensning er lett å håndtere, men ikke noe om målinger i vannkvaliteten over eller om noen tiltak mot denne lokale forurensningen. 

Greit å være enig i at torskebetanden må få være ifred for at bestanden skal kunne hente seg inn igjen. Men det gjelder jo bare hvis det finnes næring og vannkvalitet god nok. Og at ikke småfisk og yngel spises av andre eller dør før den blir stor.

Hilsen

Lurvetass

lurvetass skrev for 13 timer siden:

Hmm, jeg synes det er snodig at ikke helheten i fjorden drøftes grundig.

Man snakker kun om torsken og ikke om andre endringer som at blåskjellene nesten er utryddet at fuglebestandene har endret seg osv.

Det står om at lokal forurensning er lett å håndtere, men ikke noe om målinger i vannkvaliteten over eller om noen tiltak mot denne lokale forurensningen. 

Greit å være enig i at torskebetanden må få være ifred for at bestanden skal kunne hente seg inn igjen. Men det gjelder jo bare hvis det finnes næring og vannkvalitet god nok. Og at ikke småfisk og yngel spises av andre eller dør før den blir stor.

Les lenken i mitt innlegg over. Hele økosystemet oslofjorden har kollapset. 

Krimart skrev for 2 timer siden:

Les lenken i mitt innlegg over. Hele økosystemet oslofjorden har kollapset. 

Akkurat, men da holder det ikke å snakke om en og en art.

Myndighetene må jo se dette i sammenheng. 

Er storforskjell på at vi har problem med torsken og til at hele økosystemet har kollapset. 

Hilsen

Lurvetass

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...