Jump to content

Torskedød i Indre Oslofjord? Drept av staten?


Randesund39

Recommended Posts

I forfjor drev den Norske stat og sprengte ut skipsleia i indre Oslofjord, altså innenfor Nesoddtangen, området utenfor Bygdøy etc. Argumentet var at innseilingen skulle bli enklere og større skip skulle komme inn fjorden. Dog noe merkelig, når man samtidig nekter befolkningen å kjøre dieselbil i byen og man med den andre hånden inviterer flere og mere av cruiseskip som tross alt forurenser langt mere en biler. Jeg tror faktisk et containerskip forurenser tilsvarende 50 000 biler, selv om det tallet for meg høres noe voldsomt ut.

Året før dette skjedde var det registert enorme mengder fisk i fjorden. Ja det var "svart på fishfinderen" rapporterte de som frekventerer indre Oslofjord i rutetrafikken.

Faktisk var det så heftig for tre år siden at en erfaren gammel kaptein sa til meg at det var umulig å få en torsk, fordi Sei og Sild tok kroken før du nådde ned til dem. Blide og ivrige polakker for det meste, kom med bæreposer med fisk tilbake fra øyene.

Så kom staten. De sprengte vekk alle torskegrunner og kjente fiskeplasser uten nåde.

Og HER kommer det ubehagelige og selve bakgrunnen for posten..

Nemlig at de sprengte også minst en kjent torskegrunne som IKKE er i skipsleia. JA du leste riktig. Og jeg har bildebevisene.

Mange klarer kansje å "se for seg" hvor kanonbatteriet er på Hovedøya. I gapet av "Lindøysundet" ut mot havnebassenget lå en kjent og kjær torskegrunne.

Jeg tok bilder av riggen som sprengte. Skipsleia går IKKE der overhode og grunnen var ingen risiko for verken rutetrafikk eller annet.
Så hvorfor sprengte den Norsk stat vekk denne grunnen også? Og er det en sammenheng mellom sprengingen og det faktum at de hundrevis av polakker som fisker fra øyene og havna ikke får torsk lenger? Bare makrell og hvitting. OG at jeg selv knappest kan se en torsk fra land, få en torsk de endeløse gangene jeg vinter som sommer dorger en tur i området fra Huk og innover?

Før kunne du se torsk svømme inne på grunnt vann svært ofte. Det kom store mengder "vintertorsk" inn fjorden som skilte seg fra de "lokale" med melkefarvet lever og "svært sunnt utseende".
Nå har jeg sluttet å dorge for det er ikke vits. JEg har vokst opp her inne, spør og graver om dette med polakker som svarer det samme hver gang. Null torsk, sommer som vinter.

Det er noe enda stygger ved denne saken, og det er at staten har gitt desinformasjon om saken. Det er nemlig ikke slik at fisk flyter opp ved sprengning. Det er i følge yrkesdykkere, kun rundt 10% som gjør det, mens 90% ligger døde på bunn. Staten brukte antallet flytende torsk som argument for "hvor lite skade de gjorde".

Konklusivt har staten sprengt vekk en viktig ressurs for samfunnsikkerheten.De mest naive vil kansje tro at det er Rema1000 osv, men det er faktisk det naturen har å by på.



 

 

 

1.jpg

2.jpg

3.jpg

4.jpg

5.jpg

6.jpg

Link to post
Share on other sites

Har vært dårlig med tosk i indre Oslofjord i mange år. Siste gode år for min del 2007. Er nok sammensatt hvorfor. Mye skarv og sel. Mange med ekkolodd, også nye landsmenn som fisker alt uansett størrelse. Mindre ålegress og fravær av sukkertare(som nå er rapportert å komme tilbake). Høyere vanntemperatur. Flere og større båthavner. Kunstige sandstrender. 

Link to post
Share on other sites

Sjeldenutpå:

Kansje fylkesmannen og staten må sprenge vekk alt liv der du bor før dette er en bekymring for deg. At de sprengte og så ble Torsken borte. Som kjent var alt dette TORSKEGRUNNER. Det er ikke snakk om lite fisk/ Torsk, men at den er totalt borte. Å bagatelisere noe slikt er for meg helt hinsides.

Blueline: Det har ikke vært "dårlig med torsk i Oslojorden i mange år". Bor du på øyene? Snakker du med folk som ferdes i fjorden nærmest daglig? Snakket du med polakker og andre som fisket før og etter sprengningene? De som ferdes daglig med ekkolodd uten å fiske?

Her snakker vi om noe som skjedde for to år siden. Jeg har tatt masse torsk og alltid fått fisk her frem til dette skjedde. De sprengte alt i innseilingen, og det er et stort spørsmål om noe av det overhode kans forsvares. Uansett ser du bildebevis på at de sprengte torskegrunne som ikke er i skipsleia i det hele tatt og du snakker om flere båthavner og sandstrender?

Oppsummert:

Er vi blitt helt gærne her i landet? Er det liksom om å gjøre å ha det koselig oppe i hodet, fremfor å faktisk ta de vonde fakta innover seg og det er at staten har knust torskebestanden, løyet og gjort hva jeg vil kalle særdeles alvorlig miljøkriminalitet og alt dere er opptatt av er å prøve å bortforklare det?

Ikke en kommentar om hvorvidt det var nødvendig og hvorfor de sprenger der de ikke trenger i henhold til offentlig oppgitt grunn for sprengningen. Hander alt om mentalt kos folkens?


 

Link to post
Share on other sites

Problemet er nok ikke bare sprengningen på dette stedet.

Stort sett alle fiskebestander i Oslofjorden sliter skikkelig.

Det samme med blåskjell som har forsvunnet mange steder.

Samtidig har vel fjorden ikke vært så ren som den er nå på mage år siden renseanlegg for kloakk og industrien har mye mindre utslipp.

Nye arter tar over og stllehavsøsters er blitt et problem mange steder.

Det er satt igang noe forskning på dette, men det er lite blest om problemet.

 

Eneste av fisk som fortsatt kan fiskes er vandrende fisk som makrell og ørrett. 

 Forferdelig trist for oss som bruker fjorden. 

Link to post
Share on other sites

Det er enda ikke på det klare fra fagfolk som vil være losen, altså den lokale losen, som kan si om dette har noe som helst med "statans" påstand å gjøre, nemlig at sprengingene skulle redde "liv og miljø" Eventuellt hvilke ulykker henvises det til? Det er også sjekket. Det har nemlig ikke vært noen annet en at Holger Danske prøvde å renne Hovedøya i senk og at Nesoddbåten prøvde det samme med Nakholmen.

Argumentet med "flere og større skip" faller også fullstendig pladask, fordi man kan da ikke ønske det samtidig som byens befolkning kveles allerede av diesel og olje forurensning, jf statan selv?

Og la meg presisere noe som også er viktig. Det var store protester. Sprengningene utenfor skipsleia var helt på slutten av "dynamitt toktet". Altså etter at Fylkesmannen i Oslo og Akerhus avgjorde at "dette var riktig" ettersom saken ble påklaget. Mulig jeg kan ekstrahere metadata ut av bildene og fastslå nøyaktig tid for galskapen som utspilte seg.

Også forsvarsmessig betydning er utelukket om man avgrenser seg til "Hovedøya skandalen" om jeg må få gi det et navn.

Så hvorfor sprengte de der skipene ikke går også?

For det har skjedd og bildene kan ingen ta fra meg...

Lider folket av "kronisk kollektiv stats-servilitet"? Er det det som stiger frem? For meg ser det i det store og hele slik ut jf denne tråden.

Her ser du gærningene ute på fjorden mens de feirer og klipper "silketråd" etter svineriet de har begått.

http://www.kystverket.no/Nyheter/2017/mai/samferdselsministeren-apnet-nye-oslofjorden/

 

Link to post
Share on other sites

Bårdp:

Håper det er alkohol som preger tankene dine her nå...

Her er forøvrig et utklipp av det relevante områder, der man ser skipsleia.

Den streken som går under "markøren" lagt inn, er gjeldene Oslo Ferjene. De stikker vel knappest et par meter. Det er ikke de som har etterlyst eller noen gang klaget på den særs fiskerike torskegrunna som "hodeskallen" illustrerer. Og det var omtrent der det skjedde.

Vi kan utelukke at det finnes et faglig grunnlag for det som skjedde.

Så hva var det da?

torsk.jpg

Link to post
Share on other sites

Mener Randesund 39 har et godt poeng, ang politikeres  ønske om flere og større skip til kai i Oslo, som gir ennå mer forurensing i følge de samme politikerne og fagfolk...

 

Men som kjent er det forskjell i argumentasjonen til de samme politikere alt etter "hvilken dag " det er , eller hva som passer for øyeblikket...

 

Ellers drev de med den samme sprengningen i innseilingen til Bergen for et par år siden, i bunnen av Hjeltefjorden..

 

Link to post
Share on other sites

Tombåt...

Sitter du å forteller en som lever i dette lokalt hva som er hva fra Østfold et sted?

At torsken ble borte over natta ikke har noe med dette å gjøre og at siden har ingen fått en torsk? Og du er "bedre vitende"?

Besserwisser i beste fall dude. Og det handler ikke om å være fornøyd eller ikke, men hvorfor i helvete de sprenger utenfor skipsleia.

Kan ikke geniet "tombåt" forklare det slik at hele Norge får sannheten?

Shore:

Det er helt garantert ikke snakk om å ha opplag eller annet der og det har med at det er langt bedre lokaliteter for dette i nærliggende områder der det allerede er plassert nødbøyer.

Link to post
Share on other sites

Det var da voldsomt til reaksjon da!

Og takk for komplimentene.

Jeg forsøker ikke å utgi meg som et geni på området, men torskebestanden forsvant nok IKKE over natta.

Ta en prat med fiskerne i Oslofjorden/indre Oslofjord så vil du nok få bekreftet det.

Din vrede over sprengningen er tydelig og de skal jeg ikke blande meg opp i, men dine konklusjoner om torsken er FEIL.

:fishing:

Link to post
Share on other sites

TOMBÅT:

Ser du ikke at det kan være en smule provoserende for de lokale et sted å bli fortalt tullball fra folk som verken har fisket der eller knappest "satt sin kjøl i farvannet"? At det fremstår som stats- servilt, kunnskapsløst, arrogant og riktig tullekopp aktig?

Du har en fra eget område Østfold som sier du tar feil og en som opererer veldig aktivt med tanke på nettopp fiske og ikke minst det å innhente informasjon om fisk og liv i fjorden i sitt nærområde og så sitter du der nede i Østfold og vet alt bedre?

Ville du finne det rimelig at det er jeg som beskriver fakta om hvordan det er å bo i ditt nærområde, uten at jeg har noen som helst slags grunnlag eller erfaring med saken? Så du mener jeg liksom ikke kjenner fiskerene og bør ta en prat med dem?

Klarer du ikke lese det Komodo skriver eller akkseptere at noe er fryktelig galt i denne saken og at det vi ser på er ALVORLIG OVERLAGT MILJØKRIMINALITET, med mindre Statan kan godtgjøre faglig hvorfor dette skjedde og da redegjøre for:

Om sprengningene overhode var nødvendig

Om grunlaget for sprengning utenfor skipsleia og det bakgrunn.

Er det slik i dagens Norge at miljøkriminalitet må skje i folks synsrand før man er imot det?
 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...