Jump to content

Ny motor-Sea Ray sundancer 240

Jimmype

Recommended Posts

Hvilket årsmodell er denne? Må være mange år siden det har blitt solgt forgasser motor. 

Jeg ville ikke montert noe annet enn innsprøytning når en tar jobben med å bytte motor.

Når en ser hvilken pris en kan få ny moderne motor og drev for, ville jeg heller satset på det. Vil tro denne hadde vert sterk nok. 

https://www.finn.no/131922656

Selger du det drevet du har, så blir det liten prisforskjel fra forgasser motoren du refererte til. 

Redigert av Sørlandet2 (see edit history)

Sett på den motoren, men den har saltvannskjøling. Prisen ble tett opp til 200k om man skulle ha ferskvannskjøling. 

Fikk rådehavari på den gamle motoren... har vurdert løsninga med å bare kjøpe ny blokk og flytte over delene fra gammel motor. Verkstedet hvor båten står mener motoren fra ravns garasje er en bedre løsning enn å bare kjøpe blokk. 

Redigert av Jimmype (see edit history)

Sjølvsagt er det en bedre løsning å kjøpe en komplett motor der alt er nytt enn et halvfabrikat der en skal bruke opp igjen gamle greier. Spesielt når et verksted skal gjøre jobben er der ingenting å spare da meirarbeidet går ut i timelønn fremfor nye deler og det blir likedyrt likevel. Med jobben satt vekk så gå for Ravns løsning uten tvil. og med longblock så kan du også bare glemme å reklamere da det blir for mange variabler-

On 12/6/2018 at 1:55 AM, Sørlandet2 said:

Hvilket årsmodell er denne? Må være mange år siden det har blitt solgt forgasser motor. 

Jeg ville ikke montert noe annet enn innsprøytning når en tar jobben med å bytte motor. 

Når en ser hvilken pris en kan få ny moderne motor og drev for, ville jeg heller satset på det. Vil tro denne hadde vert sterk nok. 

https://www.finn.no/131922656

Selger du det drevet du har, så blir det liten prisforskjel fra forgasser motoren du refererte til. 

Fin motor det der som bør vurderes,
I tilegg på Ravn sin motorer kommer manifolder,reisere og termostat hus.
Tør jeg tippe snaue kr 15000 til?
Så var det dette med å gjenbruke starter,dynamo,servopumpe og ferskvann kjøling.
Det kan fort gå noen tusen lapper til på dette spesielt utsatt er vel ferskvannkjølingen i fra år 2000

Redigert av pipe (see edit history)
On 12/6/2018 at 12:16 AM, Jimmype said:

noen som har noen synspunkter på om motoren vil passe båten bra, og om prisen er fornuftig?

Ja motoren kommer til å passe båten bra.
På neste spørsmål heller jeg til å svare nei og spesielt hvis du må ut med nye kr 10-15000 på reisere,manifolder og termostat hus.
Jeg hadde importert motoren selv i fra USA og spart noen få til mange ti tusenlapper alt etter hvor mye motor du egentlig må ha.

Priseksempel i fra Michigan Motorz
https://www.michiganmotorz.com/vortec-marine-gold-package-1967-current-replacement-p-4172.html
5,7l motor 315 hk med manifolder/reisere  kr 47000
Frakt til Norge med jetcarrier  lev Halden     kr  4000
Pris med mva                                                     kr 63750
I tilegg vil det koste noen kroner med intern frakt i USA og eventuelt intern frakt i Norge hvis man ikke kan hente motoren på terminalen i Halden.
Michigan Motorz sender også til Norge så det er mulig de opererer med en fornuftig frakt pris men JetCarrier er billig på sjøfrakt

Fikk du svar på en søndag ettermiddag, eller har du spurt om 'begagnad block' tidligere? De har ingen egentlig besøksadresse med butikk, virker som et (på norsk) enkeltpersonsforetak. Åkersberga er en mindre plass. Og jeg har vært et tilsvarende enkeltpersonsforetak på samme plassen. Sjekk nøye før du sender penger, og sjekk at det er økonomisk fundament til å supportere en reklamasjon. 'Der intet er å hente, har selv keiseren tapt sin rett', ref. Julius Cæsar. 

Det er et godt poeng! Har funnet en annen motor hos et større firma som virker å være seriøse og velrenommerte. https://www.blocket.se/stockholm/Mercruiser_383_MAG_Stroker_MPI_Komplett_motor_60849089.htm?ca=11&w=3

Hva vil den største forskjellen være på en  350 og en 383 stroker?

Vil dette være motorer som vil bare være å sette rett inn i båten, og hvilke andre tilpasninger/utgifter er det sannsynlig man vil få ved motorbytte? 

Legger ved motorrommet uten motor, og et med den gamle havarert motoren.

2018-12-09 20.45.10.jpg

2018-12-09 20.45.40.jpg

1 hour ago, Jimmype said:

Hva vil den største forskjellen være på en  350 og en 383 stroker?

Fritt i fra hukomelsen så er 350 ci motoren borret opp til 383ci eller det er brukt enn 383ci blokk i motorbygget.
Jeg klarer ikke helt å fri meg for tanken at feks Sarpsborg Motor kunne ha slipt veivakselen og fått motor ut av den gamle for en hyggelig pris i forhold til 100 000 kr + for en ny motor

En "stroker engine" er motor med annen veiv med lengre vandring og kortere råder. På den måten får man større volum.

En 350 og en 383 stroker har nøyaktig samme borring (103mm), mens 383 har 95mm slaglengde, mot 88mm på 350.

Så samme motorblokk, men annen veiv og råder. Absolutt ikke noe galt i det.

Hadde jeg vært i din situasjon ville jeg valgt å enten fikse gammel motor eller kjøpe en tilnærmet ny, i den gata du ser på nå.

Det er MANGE positive sider ved å velge nytt, men det er nok en god del billigere å ordne motoren du har.

Så mitt tips er; har du råd, så ta deg råd. :)

18 hours ago, PostIT said:

En "stroker engine" er motor med annen veiv med lengre vandring og kortere råder. På den måten får man større volum.

En 350 og en 383 stroker har nøyaktig samme borring (103mm), mens 383 har 95mm slaglengde, mot 88mm på 350.

Så samme motorblokk, men annen veiv og råder. Absolutt ikke noe galt i det.

Takk for korigering og en god forklaring.

Hvem er det som utfører motorbyttet? Firma eller gjøres det selv?

I mine øyne så er en overhalt motor, en motor som har havarert, den har så blitt reparert, de delene som har havarert har blitt byttet ut, mens det meste er fortsatt en gammel motor. Det er jo fint med garanti. Men hvem skal ta kostnaden hvis motoren må ut? Hvis motoren må sendes tilbake til Sverige, eller Statene? 

Jeg prøver ikke å være pessimist, men har jo hørt om folk som har kjøpt overhalt motor, som tror de har kjøpt "ny" motor, og som ikke helt ble det. Er det en 15 år gammel overhalt motor, er fortsatt en 15 år gammel motor med noen nye deler, og litt ny lakk. 

Som du skjønner så ligger det mye arbeid i å bytte motor. Spesielt hvis det krever mye endringer i motorrommet. Viktig at det blir bra. 

Som tidligere nevnt, så kan det ofte være god ide å bruke penger på det en har. Da vet du hva du får. Ja du får ikke ny motor. Med det er heller ikke de du sender linker til, selv om de har blank lakk. 

Det vil være et firma som setter inn motoren.  De har allerede tatt ut gammel motor og båten står til vinterlagring hos dem. 

Tror jeg blir å lande på motoren fra Sverige. Firmaet som selger virker å være seriøse og i følge dem vil motoren passe fint inn i motorrommet uten store problemer. Noen som kjenner til Värmdö Motorteknik?https://mobil.blocket.se/annons/stockholm/mercruiser_383_mag_stroker_mpi_komplett_motor/59453005

Når det er et firma som utfører repetisjon, så ville jeg rådført meg med de. Jeg vil tro de har vurdert de forskjellige alternativene, og kan anbefale beste løsning. 

Jeg ville også fått klarhet i hvem som er ansvarlig for eventuelle merkostnader i forbindelse med reklamasjon. Hvem skal brtale hvis det trengs en ekstra dags arbeid i forbindelse med justering, og tilpassing?

Lykke til. Dette blir nok bra. 

• 2 uker senere...

Da har jeg fått noen bilder av 383 motoren. I følge firmaet i Sverige skal motoren passe rett inn og uten at noe trengs å byttes. Har forsøkt å få tak i verkstedet hvor båten står for å få deres tanker rundt motoren, men de ha nok tatt juleferie siden man ikke får tak i dem. Utrolig fristet til å hente motoren!

Noen som har en gode tanker om denne motoren i en sundancer? Legger ved bildene som jeg har fått av motoren.

80DEDA74-45A2-47A9-9F3A-82A0E9DD88FC.jpeg

55C92A5F-8812-4138-A8C5-A8E130F564C5.jpeg

17286637-1A88-4299-BF7D-341266B91A45.jpeg

21EDA9F8-09E4-43B9-ACE7-1704F6BC5CB6.jpeg

1278A672-C765-4CE0-8170-3E4F2ED91383.jpeg

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...