Jimmype Startet 5.Desember.2018 Link til dette innlegget Startet 5.Desember.2018 Hei, skal ha ny motor i min sea Ray sundancer 240 2000 modell. Vurderer denne motoren sterkt. https://www.finn.no/120818677 noen som har noen synspunkter på om motoren vil passe båten bra, og om prisen er fornuftig? Sitér dette innlegget Link to post
Sørlandet2 Svart 6.Desember.2018 Link til dette innlegget Svart 6.Desember.2018 (redigert) Hvilket årsmodell er denne? Må være mange år siden det har blitt solgt forgasser motor. Jeg ville ikke montert noe annet enn innsprøytning når en tar jobben med å bytte motor. Når en ser hvilken pris en kan få ny moderne motor og drev for, ville jeg heller satset på det. Vil tro denne hadde vert sterk nok. https://www.finn.no/131922656 Selger du det drevet du har, så blir det liten prisforskjel fra forgasser motoren du refererte til. Redigert 6.Desember.2018 av Sørlandet2 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kallethekid Svart 6.Desember.2018 Link til dette innlegget Svart 6.Desember.2018 Hva er er feilet med den gamle motoren? Hvis det sitter en 5,7 liter fra før kan du kanskje kjøpe en ny longblokk, for eksempel denne: https://minges.no/produkt/motorer-1/marine/gm-350-5-7-vortec-300hk-marinel31-r-4-bolt-2 og flytte over delene fra den gamle. Sitér dette innlegget Link to post
Jimmype Svart 6.Desember.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Desember.2018 (redigert) Sett på den motoren, men den har saltvannskjøling. Prisen ble tett opp til 200k om man skulle ha ferskvannskjøling. Fikk rådehavari på den gamle motoren... har vurdert løsninga med å bare kjøpe ny blokk og flytte over delene fra gammel motor. Verkstedet hvor båten står mener motoren fra ravns garasje er en bedre løsning enn å bare kjøpe blokk. Redigert 6.Desember.2018 av Jimmype (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kallethekid Svart 7.Desember.2018 Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2018 Ferskvannskjøling koster ikke så mye. her er for eksempel en helt ny: https://www.finn.no/bap/webstore/ad.html?finnkode=113071051 Noen tusenlapper i montering så er det klart. Tipper du kan ha motoren fra Minges montert med ferskvannskjøling for rundt 75000,- selv om du bruker verksted til jobben. (Forutsatt at du kan bruke delene fra den gamle motoren) Sitér dette innlegget Link to post
Cerberus Svart 7.Desember.2018 Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2018 Sjølvsagt er det en bedre løsning å kjøpe en komplett motor der alt er nytt enn et halvfabrikat der en skal bruke opp igjen gamle greier. Spesielt når et verksted skal gjøre jobben er der ingenting å spare da meirarbeidet går ut i timelønn fremfor nye deler og det blir likedyrt likevel. Med jobben satt vekk så gå for Ravns løsning uten tvil. og med longblock så kan du også bare glemme å reklamere da det blir for mange variabler- Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 7.Desember.2018 Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2018 (redigert) On 12/6/2018 at 1:55 AM, Sørlandet2 said: Hvilket årsmodell er denne? Må være mange år siden det har blitt solgt forgasser motor. Jeg ville ikke montert noe annet enn innsprøytning når en tar jobben med å bytte motor. Når en ser hvilken pris en kan få ny moderne motor og drev for, ville jeg heller satset på det. Vil tro denne hadde vert sterk nok. https://www.finn.no/131922656 Selger du det drevet du har, så blir det liten prisforskjel fra forgasser motoren du refererte til. Fin motor det der som bør vurderes, I tilegg på Ravn sin motorer kommer manifolder,reisere og termostat hus. Tør jeg tippe snaue kr 15000 til? Så var det dette med å gjenbruke starter,dynamo,servopumpe og ferskvann kjøling. Det kan fort gå noen tusen lapper til på dette spesielt utsatt er vel ferskvannkjølingen i fra år 2000 Redigert 7.Desember.2018 av pipe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 7.Desember.2018 Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2018 (redigert) On 12/6/2018 at 12:16 AM, Jimmype said: noen som har noen synspunkter på om motoren vil passe båten bra, og om prisen er fornuftig? Ja motoren kommer til å passe båten bra. På neste spørsmål heller jeg til å svare nei og spesielt hvis du må ut med nye kr 10-15000 på reisere,manifolder og termostat hus. Jeg hadde importert motoren selv i fra USA og spart noen få til mange ti tusenlapper alt etter hvor mye motor du egentlig må ha. Priseksempel i fra Michigan Motorz https://www.michiganmotorz.com/vortec-marine-gold-package-1967-current-replacement-p-4172.html 5,7l motor 315 hk med manifolder/reisere kr 47000 Frakt til Norge med jetcarrier lev Halden kr 4000 Pris med mva kr 63750 I tilegg vil det koste noen kroner med intern frakt i USA og eventuelt intern frakt i Norge hvis man ikke kan hente motoren på terminalen i Halden. Michigan Motorz sender også til Norge så det er mulig de opererer med en fornuftig frakt pris men JetCarrier er billig på sjøfrakt Redigert 7.Desember.2018 av pipe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Jimmype Svart 9.Desember.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2018 Har satt den forgassermotoren på vent, og tråler nå etter en innsprøytningsmotor, helst MPI. Noen av dere som erfaring med å kjøpe motor i Svergie? kom over denne, http://www.ancoramarin.se/index.php?page=kompletta_motorer#2 5,7L mercrusier 355 MPI til 100 000kr. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 9.Desember.2018 Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2018 Fine greier. Skulle jeg kjøpt noe utefor Norge, ville jeg uansett vite hva som ligger bak "reonoverat block", og hvilke garatier som gis. Med litt uflaks får du ikke montert og prøvekjørt motoren før garantien er utløpt. Og kjenner jeg svenske foretak rett, er de stenhårde akkurat der. Og er i tillegg blokka renovert i USA, er garantien enda mindre verdt. Sitér dette innlegget Link to post
Jimmype Svart 9.Desember.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2018 Bør vel være en viss trygget å kjøpe fra et firma så gir garanti, men det er nok noe man må sjekke grundig ut. Sitér dette innlegget Link to post
Fjordgubbe Svart 9.Desember.2018 Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2018 Reonoverat block? Ja, dette kan vere so mangt. Sitér dette innlegget Link to post
Jimmype Svart 9.Desember.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2018 Svaret jeg fikk fra selger var, «Blocket är begagnat. Dvs att Mercruiser har köpt gamla block och gjort i ordning dem med nya delar». Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 9.Desember.2018 Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2018 Fikk du svar på en søndag ettermiddag, eller har du spurt om 'begagnad block' tidligere? De har ingen egentlig besøksadresse med butikk, virker som et (på norsk) enkeltpersonsforetak. Åkersberga er en mindre plass. Og jeg har vært et tilsvarende enkeltpersonsforetak på samme plassen. Sjekk nøye før du sender penger, og sjekk at det er økonomisk fundament til å supportere en reklamasjon. 'Der intet er å hente, har selv keiseren tapt sin rett', ref. Julius Cæsar. Sitér dette innlegget Link to post
Jimmype Svart 9.Desember.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2018 Det er et godt poeng! Har funnet en annen motor hos et større firma som virker å være seriøse og velrenommerte. https://www.blocket.se/stockholm/Mercruiser_383_MAG_Stroker_MPI_Komplett_motor_60849089.htm?ca=11&w=3 Hva vil den største forskjellen være på en 350 og en 383 stroker? Vil dette være motorer som vil bare være å sette rett inn i båten, og hvilke andre tilpasninger/utgifter er det sannsynlig man vil få ved motorbytte? Legger ved motorrommet uten motor, og et med den gamle havarert motoren. Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 9.Desember.2018 Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2018 (redigert) 1 hour ago, Jimmype said: Hva vil den største forskjellen være på en 350 og en 383 stroker? Fritt i fra hukomelsen så er 350 ci motoren borret opp til 383ci eller det er brukt enn 383ci blokk i motorbygget. Jeg klarer ikke helt å fri meg for tanken at feks Sarpsborg Motor kunne ha slipt veivakselen og fått motor ut av den gamle for en hyggelig pris i forhold til 100 000 kr + for en ny motor Redigert 9.Desember.2018 av pipe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Stekepanne Svart 10.Desember.2018 Link til dette innlegget Svart 10.Desember.2018 En "stroker engine" er motor med annen veiv med lengre vandring og kortere råder. På den måten får man større volum. En 350 og en 383 stroker har nøyaktig samme borring (103mm), mens 383 har 95mm slaglengde, mot 88mm på 350. Så samme motorblokk, men annen veiv og råder. Absolutt ikke noe galt i det. Hadde jeg vært i din situasjon ville jeg valgt å enten fikse gammel motor eller kjøpe en tilnærmet ny, i den gata du ser på nå. Det er MANGE positive sider ved å velge nytt, men det er nok en god del billigere å ordne motoren du har. Så mitt tips er; har du råd, så ta deg råd. :) Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 11.Desember.2018 Link til dette innlegget Svart 11.Desember.2018 18 hours ago, PostIT said: En "stroker engine" er motor med annen veiv med lengre vandring og kortere råder. På den måten får man større volum. En 350 og en 383 stroker har nøyaktig samme borring (103mm), mens 383 har 95mm slaglengde, mot 88mm på 350. Så samme motorblokk, men annen veiv og råder. Absolutt ikke noe galt i det. Takk for korigering og en god forklaring. Sitér dette innlegget Link to post
Sørlandet2 Svart 11.Desember.2018 Link til dette innlegget Svart 11.Desember.2018 Hvem er det som utfører motorbyttet? Firma eller gjøres det selv? I mine øyne så er en overhalt motor, en motor som har havarert, den har så blitt reparert, de delene som har havarert har blitt byttet ut, mens det meste er fortsatt en gammel motor. Det er jo fint med garanti. Men hvem skal ta kostnaden hvis motoren må ut? Hvis motoren må sendes tilbake til Sverige, eller Statene? Jeg prøver ikke å være pessimist, men har jo hørt om folk som har kjøpt overhalt motor, som tror de har kjøpt "ny" motor, og som ikke helt ble det. Er det en 15 år gammel overhalt motor, er fortsatt en 15 år gammel motor med noen nye deler, og litt ny lakk. Som du skjønner så ligger det mye arbeid i å bytte motor. Spesielt hvis det krever mye endringer i motorrommet. Viktig at det blir bra. Som tidligere nevnt, så kan det ofte være god ide å bruke penger på det en har. Da vet du hva du får. Ja du får ikke ny motor. Med det er heller ikke de du sender linker til, selv om de har blank lakk. Sitér dette innlegget Link to post
Jimmype Svart 11.Desember.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Desember.2018 Det vil være et firma som setter inn motoren. De har allerede tatt ut gammel motor og båten står til vinterlagring hos dem. Tror jeg blir å lande på motoren fra Sverige. Firmaet som selger virker å være seriøse og i følge dem vil motoren passe fint inn i motorrommet uten store problemer. Noen som kjenner til Värmdö Motorteknik?https://mobil.blocket.se/annons/stockholm/mercruiser_383_mag_stroker_mpi_komplett_motor/59453005 Sitér dette innlegget Link to post
Sørlandet2 Svart 11.Desember.2018 Link til dette innlegget Svart 11.Desember.2018 Når det er et firma som utfører repetisjon, så ville jeg rådført meg med de. Jeg vil tro de har vurdert de forskjellige alternativene, og kan anbefale beste løsning. Jeg ville også fått klarhet i hvem som er ansvarlig for eventuelle merkostnader i forbindelse med reklamasjon. Hvem skal brtale hvis det trengs en ekstra dags arbeid i forbindelse med justering, og tilpassing? Lykke til. Dette blir nok bra. Sitér dette innlegget Link to post
Jimmype Svart 20.Desember.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Desember.2018 Da har jeg fått noen bilder av 383 motoren. I følge firmaet i Sverige skal motoren passe rett inn og uten at noe trengs å byttes. Har forsøkt å få tak i verkstedet hvor båten står for å få deres tanker rundt motoren, men de ha nok tatt juleferie siden man ikke får tak i dem. Utrolig fristet til å hente motoren! Noen som har en gode tanker om denne motoren i en sundancer? Legger ved bildene som jeg har fått av motoren. Sitér dette innlegget Link to post
GeirFrode Svart 20.Desember.2018 Link til dette innlegget Svart 20.Desember.2018 Bare husk på at du får norsk moms i tillegg til den svenske prisen. Muligens også på frakt i tillegg. Jeg hentet selv to motorer i Gøteborg for noen år siden, og betalte kun moms for motorene. Men lurer på om det avhenger litt av transportmåten, eller kanskje humøret til tollerne? Sitér dette innlegget Link to post
Jimmype Svart 21.Desember.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Desember.2018 Får kjøpt motoren uten svensk moms, så slipper dobbel moms. Angående frakt blir det å hente selv om det blir aktuelt med kjøp. Sitér dette innlegget Link to post
Kallethekid Svart 21.Desember.2018 Link til dette innlegget Svart 21.Desember.2018 (redigert) Jimmype skrev for 6 timer siden: Får kjøpt motoren uten svensk moms, så slipper dobbel moms. Angående frakt blir det å hente selv om det blir aktuelt med kjøp. Da ordner du mva enkelt på grensen ved innførsel. Det er fortsatt mva på transporten, selv om du kjører selv. Redigert 21.Desember.2018 av Kallethekid (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.