index Svart 21.Desember.2018 Link til dette innlegget Svart 21.Desember.2018 Er den gamle motoren for liten siden du ønsker å gå for en stroker? Sikkert helt OK motor, men jeg ser for meg at en standard 350 vil holde lenger enn en stroket versjon... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
MorganX Svart 21.Desember.2018 Link til dette innlegget Svart 21.Desember.2018 Du har jo en mercruiser v8 mpi tilsalgs på finn.no her : https://www.finn.no/boat/motor/ad.html?finnkode=136493168 Sitér dette innlegget Link to post
Jimmype Svart 21.Desember.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Desember.2018 (redigert) MorganX skrev for 2 timer siden: Du har jo en mercruiser v8 mpi tilsalgs på finn.no her : https://www.finn.no/boat/motor/ad.html?finnkode=136493168 Akkurat vært å sett på den, og gjort avtale om kjøp :-) motoren er komplett og kompresjontestet. Eneste som var at det burde byttes manifoiler og reisere etterhvert. Tidligere eier hadde hatt lekkasje i transom og hatt saltvann i bunnen av motorrommet, og derfor hadde det blitt til rust i bunnpanna som medførte en liten oljelekkasje. Er ny bunnpanne på motoren nå Redigert 21.Desember.2018 av Jimmype (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
MorganX Svart 21.Desember.2018 Link til dette innlegget Svart 21.Desember.2018 (redigert) Sørg for å få med ekspansjonstanken som ligger i bakgrunnen på bildene.. den hvite plastik tanken på gulvet koster ca 700,- løst. Også hør om du kan få med instrumentene... det er vel smartcraft instrumenter på denne mpi motoren. Redigert 21.Desember.2018 av MorganX (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Jimmype Svart 21.Desember.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Desember.2018 MorganX skrev for 3 timer siden: Sørg for å få med ekspansjonstanken som ligger i bakgrunnen på bildene.. den hvite plastik tanken på gulvet koster ca 700,- løst. Også hør om du kan få med instrumentene... det er vel smartcraft instrumenter på denne mpi motoren. etter å ha søkt til på serienummeret fant jeg ut at det er en 350 MPI Bravo Horizon 3R som ble produsert 3.9.2007. Ut i fra det jeg har funnet på nett om motoren skal det vel være en bra motor. Følger neppe med instrumenter(ble ikke nevnt), og om det er smartcraft instrumenter på denne motoren vet jeg ikke. I og med at motoren ble ganske mye billigere enn hva de andre alternativene har man jo litt rom for å få fikset litt sånt. Hva er den ekspansjonstanken til egentlig? Sitér dette innlegget Link to post
jørn Svart 21.Desember.2018 Link til dette innlegget Svart 21.Desember.2018 MorganX skrev for 4 timer siden: Sørg for å få med ekspansjonstanken som ligger i bakgrunnen på bildene.. den hvite plastik tanken på gulvet koster ca 700,- løst. Også hør om du kan få med instrumentene... det er vel smartcraft instrumenter på denne mpi motoren. Sikker på at den er til motoren? Ser ut til at tanken sitter festet på motoren på bildene, Sitér dette innlegget Link to post
MorganX Svart 22.Desember.2018 Link til dette innlegget Svart 22.Desember.2018 (redigert) Den plastikk tanken som sitter på motoren på bilde er til drevoljen, den hvite plastikk tanken på bilde 8 i Finn annonsen som ligger på gulvet er ekspansjons tanken til ferskvannskjølingen. Jeg måtte kjøpe min fra Ravns garage og den kostet nesten 700,- så ja.. husk og få med denne, og om du kan få med kabelstokken fra motor til instrumenter så er jo det bra for den koster nesten 2000,- kontakten/pluggen til denne som er rund ser du på bildet 6 rett over fordeleren. https://www.ravnsgarage.no/recovery-kit Redigert 22.Desember.2018 av MorganX (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 23.Desember.2018 Link til dette innlegget Svart 23.Desember.2018 (redigert) Aldri i verden om jeg hadde kjøpt en brukt motor i fra 2007 til kr 50 000+ med det utgangspunktet du hadde. Hadde du kostet på orginal motoren det beløpet hos ett spesial fima som driver med motorbygging hadde du fått en motor så god som ny. Jeg er også redd du kan vente deg ett ikke ubetydelig beløp ekstra for å kobble motor til eksisterende kabelstokk og instrumenter . Bra blir det nok til slutt uansett og lurt å kpmme i gang for tiden går fort med slike prosjekter. Redigert 23.Desember.2018 av pipe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
MorganX Svart 23.Desember.2018 Link til dette innlegget Svart 23.Desember.2018 (redigert) Mercruiser 5.7 liter mpi v8 med ferskvannskjøling går som regel for den prisen. Det at den er ferskvannskjølt gjør at den har minimal slitasje i kjølekanalene. Om han hadde kostet på og skiftet rådene på den motoren han hadde til 20000 så ville han fortsatt hatt en forgasser motor. En mpi motor er mere fuel økonomisk enn en forgassermotor. Nå vet jeg ikke om den gamle motoren han hadde var en ren forgassermotor eller en med EFI tenningsystem og insprøytning. Jeg vet hva jeg ville valgt og det er en motor med injection fremfor forgasser. Denne motoren på Finn.no vil passe rett inn i festene, men han må sørge for å få med kabelstokkk og ekspanjonstank og kanskje instrumenter da skal det bare være og montere uten problemer. Han kan også selge gamle motoren i deler og få inn ganske mange kroner på det sånn at forskjellen mellom nybrukt motor og den gamle ikke blir altfor stor. Redigert 23.Desember.2018 av MorganX (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Jimmype Svart 23.Desember.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Desember.2018 pipe skrev 1 time siden: Aldri i verden om jeg hadde kjøpt en brukt motor i fra 2007 til kr 50 000+ med det utgangspunktet du hadde. Hadde du kostet på orginal motoren det beløpet hos ett spesial fima som driver med motorbygging hadde du fått en motor så god som ny. Jeg er også redd du kan vente deg ett ikke ubetydelig beløp ekstra for å kobble motor til eksisterende kabelstokk og instrumenter . Bra blir det nok til slutt uansett og lurt å kpmme i gang for tiden går fort med slike prosjekter. greia er at jeg kjøpte min første båt nå i høst og tenkte jeg kunne gjøre et godt brukt kjøp på tampen av sesongen. Det viste seg at mitt "gode" bruktkjøp fikk motorhavari etter kort tid. Noe som var, og fortsatt er svært frustrerende, men ble enig med båtselgeren om å få tilbake noe av salgssummen. Synes båten er fin og har masse potensiale så ønsket ikke å forsøke å heve kjøpet via advokater/retten etc. Tenkte at jeg kunne få tak i en god motor som vil holde i mange år med den summen jeg fikk tilbakebetalt. Kunne ha kjøpt en ny motor og maxet budsjettet mitt, men da hadde det ikke vært rom for å utbedre andre ting. Så da etter mye vurdering landet jeg på at jeg kjøper en brukt motor som virker å være et godt steg opp fra den motoren som sto i, og da ha en god slump med penger til å kunne utbedre kabelstokk/transom/eventuelt andre ting som måtte dukke opp. Har ikke hentet motoren enda og har ikke skrevet noe kontrakt. Ble sagt muntlig at motoren hadde gått ca 200 timer. Dette skal selvfølgelig skrives ned i en kontakt. Vil man kunne se timer på motoren ved å kjøpe en slik, https://www.ravnsgarage.no/vv-mobile-kit? Det er uansett noe jeg tenker å kjøpe. Hva tenker du er en fornuftig pris på å koble motor til eksisterende kabelstokk og instrumenter? Sitér dette innlegget Link to post
Jimmype Svart 23.Desember.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Desember.2018 MorganX skrev On 22.12.2018 at 1.43: Den plastikk tanken som sitter på motoren på bilde er til drevoljen, den hvite plastikk tanken på bilde 8 i Finn annonsen som ligger på gulvet er ekspansjons tanken til ferskvannskjølingen. Jeg måtte kjøpe min fra Ravns garage og den kostet nesten 700,- så ja.. husk og få med denne, og om du kan få med kabelstokken fra motor til instrumenter så er jo det bra for den koster nesten 2000,- kontakten/pluggen til denne som er rund ser du på bildet 6 rett over fordeleren. https://www.ravnsgarage.no/recovery-kit tanken fulgte med. I følge selger skal motoren passe til det eksisterende kabelnettet i båten, noe jeg er litt tvilsom til og regner med en utgift for å få det til å passe. Instrumentene er ikke med. Tror du ikke de analoge instrumentene som er i båten vil funke til motoren? Sitér dette innlegget Link to post
MorganX Svart 23.Desember.2018 Link til dette innlegget Svart 23.Desember.2018 (redigert) Litt usikker på om du kan bruke de gamle instrumentene, men det kan hende. Mpi motoren har jo mulighet for å ha smartcraft instrumenter. Det er AB marine i leangbukta som selger motoren... spør noen av mekanikerne der om det du lurer på om oppkobling av kabelstokk og andre instrumenter.. IKKE spør de bak disken... de kan ingenting. Når du har motoren ute så sjekk styrepinnen på transomen din... se etter om det har vært lekkasje av saltvann inn i båten... det ser du på armen som styrevaieren din sitter på. Hadde du tatt å lagt ut ett nærbildet av armen som styrevaieren din er koblet til så er det lett og se om det har vært lekkasje der. Redigert 23.Desember.2018 av MorganX (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 24.Desember.2018 Link til dette innlegget Svart 24.Desember.2018 (redigert) 1 hour ago, MorganX said: Mercruiser 5.7 liter mpi v8 med ferskvannskjøling går som regel for den prisen. Det at den er ferskvannskjølt gjør at den har minimal slitasje i kjølekanalene. Om han hadde kostet på og skiftet rådene på den motoren han hadde til 20000 så ville han fortsatt hatt en forgasser motor. Forskjellen på forbruket på en MPI og en forgasser motor er ikke stor som mange tror.. 6-8% er tallene som går igjen. MPI motorene har ett meget enkelt innsprøyting system som mangler både lamda og luftmasse måler så motorene er mappet til å gå med litt fet blanding. Dette for å ikke skade motoren. Så for meg er det ikke veldig viktig om motoren har forgasser eller ei men ja tar heller en MPI motor under samme forutsettninger. Parameter som pris og tilstand på motor er vel så viktig. Derfor tenkte jeg det var greit å lage motor av den han allerede hadde, 50 000 kr hadde antagelig holdt til ny short block eller eventuelt overhaling av den gamle blokka og overhaling av begge toppene med mere til hos ett motorverksted som feks Sarpsborg Motor. Ett nytt innsug og en ny forgasser ville det antagelig også vært rom for i budsjettet. Ville her kjøpt Edelblock forgasser og innsug så får man med minst 30 hk på kjøpet og lavere drivstofforbruk enn standard forgasser under vanlig kjøring. Da mener jeg at total pakken blir bedre enn å kjøpe enn en brukt MPI motor i fra 2007. Redigert 24.Desember.2018 av pipe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Cerberus Svart 24.Desember.2018 Link til dette innlegget Svart 24.Desember.2018 Forgasser vs insprøytning er forsvinnende liten mht drivstoffkostnad. Forskjellen blir at innsprøytning blir potensielt dyrere i lengden. Likedan er ferskvannskjøling irrelevant for motorens levetid. Desse motorene viser seg fint å gå 40 år i sjøvann mht korrosjon. Det er ikkje det som vil bli problemet etterkvart. Men det er lett å sitte si hva man 'skulle' ha gjort når saken er slik at båtens eiger ikkje skrur så er det viktigste mht kostnaden at ting ikkje tar tid. Eg veit jo også ka eg ville ha gjort men så skrur jo eg sjøl og om tilsvarende skulle vært gjort på båtverksted så ville det fort blitt dyrt da sjøl den enkleste oppgave der får tusenlappene til å fly. Sitér dette innlegget Link to post
Jimmype Svart 4.Januar.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2019 Da er den "nye" motor levert verkstedet og det gledes til våren! Veldig lyst å få smartcraft instrumenter, men er veldig Usikker på hvor omfattende det er. En annen ting som er under vurdering er å bytte transom og da gå for denne med digital trimsender. https://www.ravnsgarage.no/smartcraft-transo-1 og så montere en sidemontert DTS kontrollboks https://www.finn.no/boat/motor/parts/ad.html?finnkode=131900211 Nå som jeg sitter på en havarert Mercruiser EFI motor ønsker jeg å forsøke å selge den, men veldig usikker på hva man kan få for slikt. Tror det er en 2003 modell på 5L og 240/250hk. Var et rådehavari og dermed slått hull i blokka, men er ellers komplett. i følge verkstedet er det interesse for motoren, men jeg aner ikke hva jeg kan forvente å få betalt for den. Noen som har noen formening? Sitér dette innlegget Link to post
MorganX Svart 5.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2019 (redigert) Å skifte råder er ikke alt for store jobben for de som kan det, så verdien på motor burde ikke være alt for lav.. Motor som har hatt ferskvannskjøling har også mere verdi enn en motor som kun har hatt saltvannskjøling. Hvor mange timer har motoren gått? Kan kanskje være lettere å få noen kroner ved å selge i deler. Legg den først ut på Finn.no med en minstepris på hva du kunne tenkt deg og skriv hva som er galt og se hva du får av svar. Får du ingen respons eller skam tilbud så kan du selge den i deler. Redigert 5.Januar.2019 av MorganX (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Jimmype Svart 19.Januar.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Januar.2019 Noen som vet hva kompresjonen på sylinderne i en mercruiser 350 mpi bør være? Sitér dette innlegget Link to post
Jimmype Svart 24.Januar.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Januar.2019 Verkstedet har fått sett på den nye motoren. Motoren var tungstartet. Verkstedet var litt usikker på hva det skyldes, men trodde det mulig skyldes manglende sensor for gir. kan det stemme? motoren gikk ellers normalt. Videre viste det seg via diagnose over PCM på motor at timeantallet var vesentlig høyere enn hva som ble oppgitt av selger. I tillegg ble det sagt av selger at kompresjonen på alle sylinderne lå like i underkant av 14 bar. Dette har vi ikke fått undersøkt enda. Noen som vet hva kompresjonen bør ligge på? Sitér dette innlegget Link to post
X10an Svart 24.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 24.Januar.2019 Jimmype skrev for 2 timer siden: timeantallet var vesentlig høyere enn hva som ble oppgitt av selger Kanskje ikke helt overraskende når oppgitt timetall var ca 200? Noen mener 25% er vesentlig, andre mener noe annet. Får du sett timetall opp mot turtall på denne motoren (hvor mange timer på hvert turtallområde)? Det kan vel akkumuleres timer bare ved å ha tenningen på, men vet ikke om dette kan gjelde denne motortypen... Jimmype skrev for 2 timer siden: Noen som vet hva kompresjonen bør ligge på? Jeg tenker vel at noe over 11 er brukbart og over 12 litt bedre. Fortrinnsvis godt under 2 bar differanse mellom sylindrene. Sitér dette innlegget Link to post
Jimmype Svart 24.Januar.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Januar.2019 X10an skrev for 2 timer siden: Kanskje ikke helt overraskende når oppgitt timetall var ca 200? Noen mener 25% er vesentlig, andre mener noe annet. Får du sett timetall opp mot turtall på denne motoren (hvor mange timer på hvert turtallområde)? Det kan vel akkumuleres timer bare ved å ha tenningen på, men vet ikke om dette kan gjelde denne motortypen... Jeg tenker vel at noe over 11 er brukbart og over 12 litt bedre. Fortrinnsvis godt under 2 bar differanse mellom sylindrene. Var nok forberedt at det kunne være mer enn 200 timer, men ble litt overrasket over 845 timer! hvis kompresjonen er bra så tenker jeg at jeg kan leve med det. Som du sier kan jo det hende at timeantallet går bare tenningen er tent. Det vet jeg ikke. Sitér dette innlegget Link to post
Jimmype Svart 24.Januar.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Januar.2019 MorganX skrev On 24.12.2018 at 0.33: Litt usikker på om du kan bruke de gamle instrumentene, men det kan hende. Mpi motoren har jo mulighet for å ha smartcraft instrumenter. Det er AB marine i leangbukta som selger motoren... spør noen av mekanikerne der om det du lurer på om oppkobling av kabelstokk og andre instrumenter.. IKKE spør de bak disken... de kan ingenting. Når du har motoren ute så sjekk styrepinnen på transomen din... se etter om det har vært lekkasje av saltvann inn i båten... det ser du på armen som styrevaieren din sitter på. Hadde du tatt å lagt ut ett nærbildet av armen som styrevaieren din er koblet til så er det lett og se om det har vært lekkasje der. Ikke helt sikker på hva du mener, er det denne du tenker på? Sitér dette innlegget Link to post
MorganX Svart 24.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 24.Januar.2019 Styrepinnen sitter på den delen av transomen som er utenfor båten og som styrestaget som du ser i bildet 2 er på er festet i. Det er som oftest der man får lekkasje og vann trenger inn i båten. Om man kjøper brukt transom skal man se etter saltavleiringer og korrosjon på styresaget. Er vanskelig å se dette nå da transom allerede er montert. Men kan se at du har masse løst saltavleiringer der hvor styrepinnen går gjennom skroget. Fjern dette med en støvsuger før motor monteres. Sitér dette innlegget Link to post
Jimmype Svart 24.Januar.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Januar.2019 MorganX skrev 13 minutter siden: Styrepinnen sitter på den delen av transomen som er utenfor båten og som styrestaget som du ser i bildet 2 er på er festet i. Det er som oftest der man får lekkasje og vann trenger inn i båten. Om man kjøper brukt transom skal man se etter saltavleiringer og korrosjon på styresaget. Er vanskelig å se dette nå da transom allerede er montert. Men kan se at du har masse løst saltavleiringer der hvor styrepinnen går gjennom skroget. Fjern dette med en støvsuger før motor monteres. Takk for tips. kanskje litt dårlig bilde, men her er transomen fra utsiden. Blir nok en del dyrere med ny kabelstokk enn hva jeg hadde forestilt meg, så ny transom blir det nok ikke denne gang. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.