Jump to content

Seiltur for første gang.


John_Kr

Recommended Posts

Hei Folkens

Ja da hadde jeg en ukes seiltur for første gang. Vi hadde en Bavaria 41 fot.

 

Bilde

 

Vi seilte fra Bergen til Brandasund og retur.

 

Vi hadde fra blikk stille vær til 30 meter pr sekund vind og fra sol til øseregn.

 

En virkelig flott opplevelse, med mange flott havner.

 

:sailing:

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

Håper du likke fikk skrekken av 30 m/s da. Dette er sterk storm, hårfint under orkan.

Har seilt tur og regatta, innaskjærs og over Nordsjøen og Skagerrak i 15 år, men har aldri vært i nærheten av 30 m/s. Såvidt over 20 m/s (21-22 kanskje) kan jeg huske, og det var rimelig hårreisende.

Redigert av surprise (see edit history)

S/Y Surprise

Link to post
Share on other sites

Dersom instrumentet i midten viser m/s (ifølge skipper) så hadde vi i enkelte vindperioder helt opp til 30 m/s. Dersom instrumentet viser knop så blir vinden halvert. Instrumentet viser 14,9 når bildet ble tatt.

 

Legger ved bilder:

 

Bilde

Bilde

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

10 Full storm 48-55 knop 24.5-28.4 m/s Trær rives opp med roten. Hvitt skum i strimer.

 

11 Sterk storm 56-63 knop 28.5-32.6 m/s Ødeleggende virkninger. Frådende skum på sjøen.

 

 

Det er definitivt knop. Ingen stede på vestlandet har det vært slike forhold i sommer. I midten av juli var det sterk kuling 17m/s på Fedje. Da ble Nordsjøløypen stengt enkelte steder, og trafikken til Hellesøy fyr ble stoppet. Det tilsvarer 33 knop.

 

Hvilken plass er det forresten som er avbildet?

Redigert av Blanco (see edit history)

Blanco - I stille vær er alle gode sjømenn (Margaret Riis)

Link to post
Share on other sites

OK, dere som kjenner til disse instrumentene kan sikkert fortelle meg om de viser i knop eller m/s eller noe annet. Det blåste ivertfall meget friskt og jeg som er vant med vind ( bor på trøndelagsskysten) syntes det blåste bra. Instrumentet (vindmåleren) viste 30 et eller annet.

 

Hvor første bilde er tatt husker jeg faktisk ikke helt sikkert, men dette var fra første overnattingsstedet nedover mot Brandasund og Austevoll.

 

Bilde

Bilde

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

OK, dere som kjenner til disse instrumentene kan sikkert fortelle meg om de viser i knop eller m/s eller noe annet. Det blåste ivertfall meget friskt og jeg som er vant med vind ( bor på trøndelagsskysten) syntes det blåste bra. Instrumentet (vindmåleren) viste 30 et eller annet.

Gratulerer med gjennomført første seiltur. Jeg håper det falt i smak!

Ut i fra logikk antar jeg at vindinstrumentet viste knop og ikke msek. Jeg har vært ute i KV skip i 30 msek og mer enn det - og det er ikke vær for seilbåt. Da er man mer eller mindre i havsnød i mindre båter, og sjøen er godt over 10 meter høy.

 

Meste jeg har vært ute i er 100knop steady og 120 knop i kasta. Da holdt vi oss for det meste fast innendørs mens båten lå på været. Det var fysisk umulig å bevege set utendørs, og for det meste innendørs også pga veldig stor sjø. Vindmåleren blåste i stykker forresten på den turen. Stedet var Gråsonen - midt mellom norsk og russsisk sone, og båten var K/V Garpeskjær. Ca 70 meter lang båt bygget som hvalfanger en gang på slutten av 50 tallet - og den tålte været helt fint. Om jeg husker rett var det vinteren 1992 jeg lå og duppet uti der.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

og det over er Brandasund med landhandel og servering i annen etasje. Men det første øverst i tråden kjenner jeg ikke igjen på¨strekningen.

<{POST_SNAPBACK}>

Beklager finner ikke ut av det før jeg er tilbake i Bergen på mandag. Dette var et lite sted, ca 3-5 timers seiling sør for Haakonsvern. Komunehuset lå rett opp for bryggene med ei lita Kirke like ved. Det lå forøvrig stor fisketråler et lite stykke unna.

 

Fant 2 nye bilder fra samme sted:

 

Bilde

Bilde

Redigert av John_Kr (see edit history)

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

Gratulerer med gjennomført første seiltur. Jeg håper det falt i smak!

Ut i fra logikk antar jeg at vindinstrumentet viste knop og ikke msek. Jeg har vært ute i KV skip i 30 msek og mer enn det - og det er ikke vær for seilbåt. Da er man mer eller mindre i havsnød i mindre båter, og sjøen er godt over 10 meter høy.

 

Meste jeg har vært ute i er 100knop steady og 120 knop i kasta. Da holdt vi oss for det meste fast innendørs mens båten lå på været. Det var fysisk umulig å bevege set utendørs, og for det meste innendørs også pga veldig stor sjø. Vindmåleren blåste i stykker forresten på den turen. Stedet var Gråsonen - midt mellom norsk og russsisk sone.

<{POST_SNAPBACK}>

OK, da viste sikker instrumentet (vindmåleren) "knop". Høres mest sannsynlig ut også.

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

OK, da viste sikker instrumentet (vindmåleren) "knop". Høres mest sannsynlig ut også.

<{POST_SNAPBACK}>

I hht tekniske spesifikasjonene fra Raymarine (det ser ut som om det er et ST 60 instrument på bildet) så kan det vise knop/msek/baufort. Så det er nok opp til skipperen hva som vil vises.

 

TAnken min var at om dere bare opplevde vinden som "litt mer enn frisk i forhold til Trøndelagskysten" var det kanskje knop. Jeg hadde samme diskusjon med en bekjent som har seilt mye i Hellas. Han hevded at de sløret med fullt storseil og full genoa i 22-24 m/sek hver ettermiddag, og at båten da gjorde rundt 10 knop (det var en Benneteau rundt 40 fot). Jeg påstår fortsatt at det ikke er mulig. Enten revner seila, riggen ryker eller båten ligger med mer enn 50 graders krengning.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Beklager finner ikke ut av det før jeg er tilbake i Bergen på mandag. Dette var et lite sted, ca 3-5 timers seiling sør for Haakonsvern. Komunehuset lå rett opp for bryggene med ei lita Kirke like ved. Det lå forøvrig stor fisketråler et lite stykke unna.

 

Fant 2 nye bilder fra samme sted:

 

Bilde

Bilde

<{POST_SNAPBACK}>

De bildene der er tatt på Storebø i Austevoll

Link to post
Share on other sites

I hht tekniske spesifikasjonene fra Raymarine (det ser ut som om det er et ST 60 instrument på bildet) så kan det vise knop/msek/baufort. Så det er nok opp til skipperen hva som vil vises.

 

TAnken min var at om dere bare opplevde vinden som "litt mer enn frisk i forhold til Trøndelagskysten" var det kanskje knop. Jeg hadde samme diskusjon med en bekjent som har seilt mye i Hellas. Han hevded at de sløret med fullt storseil og full genoa i 22-24 m/sek hver ettermiddag, og at båten da gjorde rundt 10 knop (det var en Benneteau rundt 40 fot). Jeg påstår fortsatt at det ikke er mulig. Enten revner seila, riggen ryker eller båten ligger med mer enn 50 graders krengning.

<{POST_SNAPBACK}>

Heisann.

 

Har slike intrumenter i min båt, og brukt dem i flere andre. Disse starter automatisk opp iht. Engelsk oppsett med knop i stedet for m/s, og må resettes for å vise m/s - om de er ikke er brukt på en periode. Jeg gjør dette selv hver vår etter intrumentene har stått i "dvale" en vinter, og internbatteriet er "dødt". I tillegg viser instrumentene i kombinasjon med knopmåler både true og apparent vind. Det betyr at om du kjører 8 knop rett fra vinden, vil intrumentet i "app" modus vise 8 knop for lite vind og vice versa.

 

30 m/s er rett og slett utrolig mye vind, en båt som den du var på ville gjort 7+ knop bare på masten. Å krysse mot denne vinden tror jeg neppe dere ville klart, kanskje med tryseil og stormfokk?

 

30 M/s tilsvarer Beauforts styrke 11 !!, og er mer vind en det som var med å forutsake katastrofen i Fastnet Race i 1979... I dødsregattaen Sydney-Hobart i 1998 rapporterte enkelte vind opptil Beaufort stryke 11+. Jeg har en bekjent som deltok der, og for å si det slik: det blåste visstnok mer enn man kan forstille seg det skulle være mulig....

 

Når det er sagt er også 15 m/s (30 knop) mye vind, du finner ikke så mange båter frivillig ute i slik vær heller ....

Redigert av Ulmo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Når det er sagt er også 15 m/s (30 knop) mye vind, du finner ikke så mange båter frivillig ute i slik vær heller ....

<{POST_SNAPBACK}>

Bilde

HR 31 Chrivi i 16-20m/sek høsten 2004. Jeg var ikke ombord - men gutta hadde det morro og vått og gjorde det bra i regattaen. Men matlysten var ikke helt på topp hos alle ombord. Bildet er tatt rett etter start ved Søly båthavn i Moss. Lenger ut i fjorden var sjøen mye grovere.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

På sjøen i vind opp mot 20 m/s eller mer, nei takk!!! Ikke engang danskebåten frister da. I denne vinden har vi jo mer enn nok med å kjøre med bil over sotrabroen :-)

 

 

Farvannet du har vært i John_kr er flott. Har du anledning en annen gang så vil jeg anbefale Sunnhordaland og Bømlo.

tj

Link to post
Share on other sites

... og for å fortsette: Skulle jeg først seil i slik vær (og litt til) - er båten over et glimrende utgangspunkt !!  Ute tvil  :yesnod:

<{POST_SNAPBACK}>

Helt enig i det - jeg er vokst opp i HR båter - og Chrivi er pappas båt. Om jeg skal ha meg seilbåt igjen så frister denne litt:

Bilde

 

HR 40 - men er redd at den koster huset, bilen og litt til. Morro å drømme

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

I tillegg til å vise knop viste kanskje vindmåleren følt vind og ikke sann vind. I tilfellet den gjorde det kom fartsvinden i tillegg til den sanne vinden som blåste i fravannet. Blåser det 30 m/s søker erfarne seilere havn om de er på kystseilas, da forholdene ellers er i tøffest laget. Har gjennom mine 30 år i seilbåt aldri vært i vindstyrker over 24 m/s, og 24 m/s var rimelig heftig.

 

Arne

Link to post
Share on other sites

Men det går fint an å seile feks også X boats i slikt vær. Det trenger ikke nødvendigvis være tunge masthead båter. Har seilt mye X99 i 12+ m/s, og spinakeren går opp uten å nøle. Mannskapet må dog være samkjørt og godt trent. Da jeg var med i VM for X99 i Marstrand nektet imidletid de tyske båtene å stille i mer enn 12 m/s. En regatta ble derfor avlyst. Her vest har ingen regatta blitt avlyst pga for mye vind, bare pga for lite. Men mer enn 15 hører til sjeldenhetene, og ikke alltid like moro heller.

Blanco - I stille vær er alle gode sjømenn (Margaret Riis)

Link to post
Share on other sites

Men det går fint an å seile feks også X boats i slikt vær. Det trenger ikke nødvendigvis være tunge  masthead båter. Har seilt mye X99 i 12+ m/s, og spinakeren går opp uten å nøle. Mannskapet må dog være samkjørt og godt trent. Da jeg var med i VM for X99 i Marstrand nektet imidletid de tyske båtene å stille i mer enn 12 m/s. En regatta ble derfor avlyst. Her vest har ingen regatta blitt avlyst pga for mye vind, bare pga for lite. Men mer enn 15 hører til sjeldenhetene, og ikke alltid like moro heller.

<{POST_SNAPBACK}>

E viktige poeng du har her:

samkjørt og godt trent mannskap - da går det meste bra. Da kjenner man båtens grenser og sine egne grenser.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...