Jump to content

Seiltur for første gang.


John_Kr

Recommended Posts

Det gjelder 42 Match. En 42 her i Bergen fikk i Shetland Race ifjor også problemer med kjølen. Men det er ordnet skikkelig opp i av importøren, får vi håpe. En annen ting er at de (42 og 35) sliter med å seile opp til lystallet sitt, selv om de investerer i skikkelig garderobe. Ingen har enda overbevist. Men de er jo nye enda, og det tar tid å bli kjent med båten

 

Er vi på viddene nå?

Blanco - I stille vær er alle gode sjømenn (Margaret Riis)

Link to post
Share on other sites

Er vi på  viddene nå?

<{POST_SNAPBACK}>

Godt spørsmål - klokken er 00.54. Antakelig er vi på viddene.Og vedr lys tall - ser for meg ut som om mange produseter setter LYS tallet litt vel høyt - for høyt lys tall er bra markedsføring på en ny modell. Og det er ikke lett å få det skrevet ned heller. Men uten kjøl blir jo båten planende - så da burde det jo gå fortere :crazy: Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Godt spørsmål - klokken er 00.54. Antakelig er vi på viddene.Og vedr lys tall - ser for meg ut som om mange produseter setter LYS tallet litt vel høyt - for høyt lys tall er bra markedsføring på en ny modell. Og det er ikke lett å få det skrevet ned heller. Men uten kjøl blir jo båten planende - så da burde det jo gå fortere :crazy:

<{POST_SNAPBACK}>

Nå er det ikke akkurat produsenten som setter LYS tall da... (og nå er det morgen :lol: )
Link to post
Share on other sites

Nå er det ikke akkurat produsenten som setter LYS tall da

Tja - er det ikke det på en ny båt i en viss gradt? LYS tall beregnes ut i fra at båten måles etter angitte regler der skrog og seil og masse annet tas med i beregningen. Men LYS tallene korrigeres ikke for hvordan båten fungerer på regattabanen i praksis. Således er det første LYS tallet en båt får et "teoretisk beregnet" LYS tall der båten ikke har vært testet i regattaer for å se at det faktisk stemmer. Jeg har en viss anelse om at en del produsenter "trykker" LYS tallet høyere enn det egentlig bør være for å markedsføre båten på denne måten.

 

BAvaria Match ble nevnt som eksempel. Jeg vet også at HR 31 har blitt målt til lavere LYS tall av norske målere enn det LYS tall som fabrikken har oppgitt fra da båten var ny.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

....

Når det er sagt er også 15 m/s (30 knop) mye vind, du finner ikke så mange båter frivillig ute i slik vær heller ....

<{POST_SNAPBACK}>

For offshore regattaseiling (Bergen - Shetland, Stavanger - Banff) har vi 15 m/s som en grense hvor vi vurderer hvorvidt vi skal starte. Dersom det er meldt 15 m/s, lavtrykket fortsatt er på vei mot oss og/eller mye front-aktivitet vil vi antakelig stå over. Dette er både en økonomisk og sikkerhetsmessig vurdering. I 15 m/s + begynner ting å gå istykker. Dessuten - i Nordsjøen blåser det gjerne litt mer enn meldt i perioder, erfaringsmessig.

 

Ved turseilas med familien ombord går grensen ved 12 m/s. Dersom vi skal mot vinden synes jeg 10 m/s kan være nok også, litt avhengig om vi skal innaskjærs eller utaskjærs.

Redigert av surprise (see edit history)

S/Y Surprise

Link to post
Share on other sites

Tja - er det ikke det på en ny båt i en viss gradt? LYS tall beregnes ut i fra at båten måles etter angitte regler der skrog og seil og masse annet tas med i beregningen. Men LYS tallene korrigeres ikke for hvordan båten fungerer på regattabanen i praksis. Således er det første LYS tallet en båt får et "teoretisk beregnet" LYS tall der båten ikke har vært testet i regattaer for å se at det faktisk stemmer. Jeg har en viss anelse om at en del produsenter "trykker" LYS tallet høyere enn det egentlig bør være for å markedsføre båten på denne måten.

 

<{POST_SNAPBACK}>

Nei. Det er feil.

 

Det er Norlys v/LYS komiteen som fastesetter alle LYS tall, uten unntak! Produsentene har overhodet intet med dette å gjøre "what so ever"... .

 

Husk at LYS er et noe sært respittsystem som KUN benyttes i Norge :flag: og Sverige, (og det er jo liksom ikke verdens navle akkurat da). [systemet er litt brukt i Danmark og, men ikke mye]

 

Men som du sier, når en ny båt kommer på markedet får den et LYS tall fra ovennevnte komitee som skal være "litt i overkant", slik at båtentypen ev.t kan seile seg "ned". Dette gjøre på skjønn av LYS Komiteen, og ikke med utgangspunkt i en formel eller lignende, selv om båten faktiske mål selvsagt er viktige i den første bedømmingen.

 

 

Jeg vet også at HR 31 har blitt målt til lavere LYS tall av norske målere enn det LYS tall som fabrikken har oppgitt fra da båten var ny.

Det samme gjelder for Sverige, de norske LYS tallene er med noen få unntak en blåkopi av de svenske, LYS er også en svensk oppfinnelse. Ingen produsent kan selv sette egne lys tall på båtene sine, men de kan selvsgat komme med sine anbefalinger.

 

En LYS måler har helle intet med selve LYS tallet å gjøre, hans oppgave er å måle om båten er i henhold til de mål oppgitt for båttypen, og sende resultatene videre til en viss komitee...

 

(Nå er vi visst langt utenfor topic ..., godt det er snille moderatorer her... :wink: )

 

/U

Redigert av Ulmo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ved 29 m/s hadde vi en seilføring som var ca. en niendedel av full seilføring. Toppen av det revede storseilet gikk 1/3 opp på masten. Fokka var en 5 - 6 kvadratmeter. Vinden blåste saltet ut av vannet, slik føltes det i alle fall. Skjermet for ansiktet da huden ikke hadde det særlig godt av påkjenningen. Satt surret til rors alene gjennom natta fra 2400 til 0800, tre mann under dekk helt utslitt.

Link to post
Share on other sites

Ved 29 m/s hadde vi en seilføring som var ca. en niendedel av full seilføring. Toppen av det revede storseilet gikk 1/3 opp på masten. Fokka var en 5 - 6 kvadratmeter. Vinden blåste saltet ut av vannet, slik føltes det i alle fall. Skjermet for ansiktet da huden ikke hadde det særlig godt av påkjenningen. Satt surret til rors alene gjennom natta fra 2400 til 0800, tre mann under dekk helt utslitt.

<{POST_SNAPBACK}>

tre spørsmål om dette kunne være interessant å få belyst:

1. hvor var dere?

2. hva slags båt?

3. hvorfor var dere ute i slikt vær?

Link to post
Share on other sites

tre spørsmål om dette kunne være interessant å få belyst:

1. hvor var dere?

2. hva slags båt?

3. hvorfor var dere ute i slikt vær?

<{POST_SNAPBACK}>

Havkappseilasen Skaw Race, kryss mot Skagen fra Hankø i 1963. Båten var en 7 meter Racer Cruiser bygget ved Holmen Yachtverft engang på 50-tallet, konstruktør Henrik Robert.

 

Vi sto opp Skagens revs fyrskip for babords halser fra start ved Hankø kl. 1100 - ved fyrskipet kl. 0900 neste morgen. Måtte bryte her da babord lensetakkel røyk tvert da vi slo ved fyrskipet. Skulle gått mot neste rundingsmerke utenfor Kristiansand.

 

35 båter startet, 9 fullførte. En svenske omkom da han ble kastet overbord. Bølgene var så høye og voldsomme at han ikke fikk oppdrift nok til å flyte oppå. Han var bevisstløs på kort tid, man greide ikke å plukke ham opp

Link to post
Share on other sites

Havkappseilasen Skaw Race, kryss mot Skagen fra Hankø i 1963.  Båten var en 7 meter Racer Cruiser bygget ved Holmen Yachtverft engang på 50-tallet, konstruktør Henrik Robert.

 

Vi sto opp Skagens revs fyrskip for babords halser fra start ved Hankø kl. 1100 - ved fyrskipet kl. 0900 neste morgen. Måtte bryte her da babord lensetakkel røyk tvert da vi slo ved fyrskipet. Skulle gått mot neste rundingsmerke utenfor Kristiansand.

 

35 båter startet, 9 fullførte. En svenske omkom da han ble kastet overbord. Bølgene var så høye og voldsomme at han ikke fikk oppdrift nok til å flyte oppå. Han var bevisstløs på kort tid, man greide ikke å plukke ham opp

<{POST_SNAPBACK}>

-----------

Det var i de tider da båtene var av tre og mennene av jern, i dag er det meste bare "tupervare." :lol:

:seeya:

Redigert av careka (see edit history)

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

-----------

Det var i de tider da båtene var av tre og mennene av jern,  i dag er det meste bare "tupervare." :lol:

:seeya:

<{POST_SNAPBACK}>

Natten surret til rors i 29 m/s på kryss er den hendelsen jeg har tenkt mest på siden. Med bølger så høye som hus, cockpiten som flere ganger var fyllt med vann - jeg satt der alene gjennomvåt i gammeldags ullundertøy fra 2400 til 0800. Inntrykkene var overveldende - jeg kjente etter om jeg var redd, men rasjonell tenking gjorde at slike tanker la jeg fra meg. Vår sjanse var at jeg greide å få båten over hver eneste bølge uten at jeg seilte den ned ("ble i bølgen") eller at riggen fikk for stor påkjenning når jeg styrte båten over tildels voldsomme og brytende bølgekammer. Jeg var rimelig sterk og sto det ut!

 

Vi var jo et godt trent team som visste å håndtere denne båten og det var utfordringene på havet vi skulle vinne over. Det jeg fikk vite fra skippermøtet kvelden før start var at vi skulle få godt med vind. Men det står nå klart for meg at da en av besetningen på fire lå rett ut sjøsyk før vi hadde lagt Færder Fyr bak oss og vinden allerede da var sterk kuling 18 m/s, da burde vi ha brutt regattaen fremfor å satse på å fullføre en tre døgns havseilas med tre mann.

 

Fra Skagens revs Fyrskip til innseilingen molo-åpningen til Skagen havn, sto vi akkurat opp. Skipperen satt på hyttetaket, klar til å frigjøre redningsflåten - jeg var på bauen for å melde fra om jeg "så den lyse sandbunnen". Og det gjorde jeg jo - til en viss grad, - av og til. Hvordan skulle vi ha berget oss alle fire over i redningsflåten? Den sjøsyke lå jo som en lealaus gummimann under dekk, vi hadde neppe fått ham opp! Fjerdemann, som satt til rors mot Skagen havn, hadde fått seg en alvorlig trøkk på halebeinet, han kunne til nød sitte, men ikke flytte seg! Hadde vi greid å redde oss to mann, tre, eller alle fire??

 

Vi ledet seilasen ved Fyrskipet. Det var en lykkelig hendelse at lensetaklet røyk der og da. Ellers var skipperens beslutning den at vi skulle gå i mot dette infernoet av sterk storm 11 beaufort mot neste merke, yttre Hausene lysbøye ved Kristiansand med, en besetning på 2,5 mann...

Redigert av PanPan (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...