Jump to content

Hydraulisk styring, skifteintervall for olje ?


Haba

Recommended Posts

Vann emulgerer i hydraulikkolje, det er riktig. Årsaken er av man ikke skal få frie vannansamlinger i et hydraulikksystem, som kan være svært skadelig for enkelte komponenter som i utgangspunktet har meget høy presisjon. Men en vanlig hydraulikkstyring uten servo er i prinsippet veldig mye enklere enn et komplett hydraulikkanlegg. Trykket bygges opp i rattpumpa, og går direkte til sylinderen uten retningsventiler og annet tjafs. Ikke er det et stort åpent oljereservoar som er åpent mot atmosfæren og tar til seg kondens heller. I prinsippet er det to muligheter for å få vann i olja på et slikt system. Det ene er fra rattpumpa (som har lufting mot atmosfæren, men allikevel et minimalt eksponeringsareal), det andre er at evt vann som ligger på stempelstangen på styresylinderen ikke blir helt skrapet vekk av avskraper og pakninger, og følger med inn i olja.

 

Summa summarum; skifte olje på styringa har vel aldri falt meg inn, og jeg tviler på om det blir et behov så lenge jeg har båten :smiley:

Link to post

Ganske mange får problemer med rattpumpa. Ventilene begynner å bli slappe/ henge, tetter ikkje, slik at roret vrir seg litt av sjø og propellstraum.  Og så må ein korrigere styring meir en nødvendig.  Eg har demontert nokre pumper, og grå stankande seig guffe ligg i bunn.  Både oljeskift og flushing kan være lurt etter feks 20år. 

 I eit tett system vil vel truleg samme knagg på rattet peika opp ved rett kurs alltid?     

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post

Mawilu har rett. Ikke så mye erfaring med det i maritim sammenheng - men i bilmiljøet har det alltid vært hevdet at man må skifte bremsevæske minst annethvert år - tullprat. Og plugger hver 30.000 kilometer - også tullprat, selv Biltema-plugger holder minst 100.000 km. Og clutch er noe man skifter på veteranbiler - jeg har gjort det en gang på en 1969 Ford Cortina og en gang på en Range Rover 1982-modell. Min Corolla fra 1997 er kjørt 260.000 km på på samme clutch - med noen for den bilen tunge drag opp en båtrampe i ny og ne - så de gamle sannhetene står for fall - de har stått for fall i mange år, egentlig. Det kan godt tenkes at Toyota lager clutchlamellene sine av kryptonitt - det kan se slik ut.

Redigert av fjordgrynt (see edit history)
Link to post

Det er klart, er oljen dårlig så må den naturligvis skiftes. Mener å huske at vi anbefalte oljeanalyse på hydraulikksystemene til anleggsmaskiner. Jeg monterte vel autopiloten vår i 2010, har ikke byttet olje, men det står på programmet. Denne oljen blir etter hvert forurenset av partikler. Når det gjelder bremsevæske, så holder den så lenge den ikke brenner i calipere/hjulpumper eller trekker til seg vann. Bremsevæsken skal seriøse verksteder måle ved service. Ellers så ble clutchen på pizzabilen skifet etter 110 000 km (damekjørt 65 000 km i Sarpsborg hjemmetjeneste), radiatorslanger holder vel stort sett bilens levetid. Nå var ikke clutchen helt utslitt, men damene i hjemmetjensten hadde tatt kremen av belegget.

Link to post

Folk må gjerne kjøre på samme olje hele livet for min del. Men jeg er lei av å gjøre ekstraarbeid på eldre båter etter sløve eiere. Hva, skal vi aldri skifte kjølevæske heller? Vente til systemet er så gjengrodd at motoren går varm på marsjfart ?

 

130kr for 2 liter olje betalte jeg, og med litt kreativ bruk av slanger og flasker lufta jeg selv. Kjørte gjennom til det kom ny olje. Halvtime kanskje?

 

Det er jo så lite kostnader og jobb, at å la være vil jeg påstå er å ha dårlige holdninger til vedlikehold av egen båt. Dette gjelder såklart om man har en gammel båt og ikke aner når den ble skiftet sist. Er båten fra 2010 og alt kjennes greit ut er saken annerledes. 

Link to post

Man skal ikke slurve med vedlikeholdet, men man skal ikke være hysterisk heller. F.eks. gamle bilmotorer, som bruker 2-3 liter olje pr. 10.000 km - bare tull å skifte olje. Etterfylling er nok. Da jeg beviste dette ved en differensialligning fra dengangen jeg gikk på universitet i Oslo som student - og ikke som ansatt på universitetet i Stavanger i dag - så ble jeg møtt med latter og hån fra den garvede forsamlingen i Landrover-klubben. Men jeg fikk jo rett da, "Rudolf the red-nosed rangie" ble omsider vraket pga. rust, ikke pga. for gammel olje ...

Link to post

Vel vel, ville nå ivertfall skiftet filter hver 10 000... og hva koster et oljeskift? disse holdningene gjør at jeg heller mer og mer mot å kjøpe nytt, så en får starte vedlikeholdet selv. Men ser selvfølgelig poenget!

 

hadde jeg vært deg TS, ville jeg satt en blank slange på sylinderen og pumpet ut litt olje og sett. Ligner den på tropisk nektar slik som på min, skift. Hvis den er blank og fin tut og kjør. 

Link to post
fjordgrynt skrev for 3 timer siden:

... gamle bilmotorer, som bruker 2-3 liter olje pr. 10.000 km - bare tull å skifte olje. Etterfylling er nok. Da jeg beviste dette ved en differensialligning ...

Litt nysgjerrig på hvordan du kunne bevise det ved en differenialligning. Det minner meg litt om en foreleser jeg hadde i matematiske metoder som proklamerte at man kan bevise alt med induksjonsbevis :crazy: :lol:  Hvordan får du flushet ut dritt og avleiringer når du bare etterfyller?

Link to post

Det å jobbe prevantivt har aldri vært dumt. Jeg følger ikke sleipner sin plan akkurat, men sunt bondevett kommmer man langt med. 

Bytt olja, det er gjort i en fei og koster ikke mye penger. 

En annen fordel er at du faktisk får sjekka øvrig tilstand på koblinger o.l når du jobber. Jeg tapper ned ved å løsne slangene på ror-stemplet på begge sider. Første gangen jeg gjorde det på nåværende båt endte jeg opp med knekt nippel. Synd å måtte kaste anker evt reke på land for at man har hydraulikklekkasje på styringa

Redigert av slendrian (see edit history)
Link to post
Hank skrev 17 minutter siden:

Jeg hadde Sleipner hydraulisk styring på forrige båt. Denne hadde tidligere eier fylt med bremsevæske i stedet for olje. Dette holdt i 15 år uten problemer eller lekkasjer. Klar over at dette selvfølgelig var totalt feil væske, men systemet tålte det altså i mange år. 

 

Så poenget er, ikke skift? Det går bra? :p selv med feil olje?

Link to post
Hank skrev for 14 timer siden:

Det var ingen anbefaling om ikke å skifte eller å bruke bremsevæske. Kontaktet både Sleipner og Shell som ga råd om å tappe ut væsken og fylle på olje i stedet. Jeg gjorde imidlertid aldri det, og det gikk fint. Bare ment som en kuriositet :wink:

Hehe skjønner :) 

 

kan det hende du har kortet ned levetiden på pumpe eller sylinder ved feil oljebruk? Ikke vet jeg, men det er ingen sjanse jeg tar når det koster så lite å holde spec etter fabrikantens anbefalinger. 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...