John_Kr Svart 11.Desember.2018 Link til dette innlegget Svart 11.Desember.2018 Det som er spesielt med bremsevæske (DOT4) er at den tar pakningene dersom pakningene ikke er beregnet for slike oljetyper. Sleipner sitt system er ikke beregnet for bremsevæske, men for hydraulikkolje (typebetegnelse er ikke sjekke). Jeg synes det er "noe spesielt" at medlemmer her inne anbefaler oljetyper som ikke er beskrevet av leverandør. Og da med erfaring fra "noen man har hørt om" eller egne erfaringer. Jeg har bare en anbefaling til trådstarter, følg rådene fra MIX sitt innlegg og følg leverandørens vedlikeholdsplan. Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
Timmeeh Svart 11.Desember.2018 Link til dette innlegget Svart 11.Desember.2018 Tommel opp!! Det forklarer sikkert hvorfor ikke systemet mitt er helt i orden. Virker som det enten er intern lekkasje eller så lekker det et sted så luft kommer inn. Overtok en båt fra 75 med sleipner styring, og her hadde nok tidligete eier brukt det han hadde i garasjen! Sitér dette innlegget Link to post
Fjordgubbe Svart 11.Desember.2018 Link til dette innlegget Svart 11.Desember.2018 (redigert) Komodo skrev On 9.12.2018 at 14.25: Litt nysgjerrig på hvordan du kunne bevise det ved en differenialligning. Det minner meg litt om en foreleser jeg hadde i matematiske metoder som proklamerte at man kan bevise alt med induksjonsbevis Hvordan får du flushet ut dritt og avleiringer når du bare etterfyller? Eg er på ingen måte noko matematisk geni, langt derifrå. Men når det no blir hevda ein kan rekne ut tid for oljeskift med ei differensialligning, blei eg veldig interessert. Eg må har fulgt for lite med i timen, for dette har gått meg og hus forbi. Det ser eg no. No først, men litt seint, ser eg denne matematikken kan brukast til noko matnytigt! Hugsar du formelen? Redigert 11.Desember.2018 av Fjordgubbe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 11.Desember.2018 Link til dette innlegget Svart 11.Desember.2018 Etter husken, hadde Sleipner hyd. styring tidligere, spesifiserer de ISO VG 32. Samme skal jeg bruke på Robertson hydraulikken min. Det er en snill, lavtskummende babyolje med viskositet 32. Før jeg ble ansatt i NAV på heltid, brukte vi også tilsvarende som sperremedium på mekaniske pumpetetninger. Stadig noen smartinger som fylte på motorolje. Da gikk det åt skogen på et par dager. Tjente godt på det. Sitér dette innlegget Link to post
Jannmar Svart 11.Desember.2018 Link til dette innlegget Svart 11.Desember.2018 fjordgrynt skrev On 8.12.2018 at 21.47: Mawilu har rett. Ikke så mye erfaring med det i maritim sammenheng - men i bilmiljøet har det alltid vært hevdet at man må skifte bremsevæske minst annethvert år - tullprat. Bremsevesken får lavere og lavere kokepunkt med alderen. Til slutt kan det bety en ubehagelig overraskelse, en varm sommerdag i en lang nedoverbakke, spesielt for tunge kjøretøy, så det å hevde at bremsevesken må skiftes med jevne mellommrom er langt i fra tullprat. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 11.Desember.2018 Link til dette innlegget Svart 11.Desember.2018 Jannmar skrev 3 minutter siden: Bremsevesken får lavere og lavere kokepunkt med alderen. Til slutt kan det bety en ubehagelig overraskelse, en varm sommerdag i en lang nedoverbakke, spesielt for tunge kjøretøy, så det å hevde at bremsevesken må skiftes med jevne mellommrom er langt i fra tullprat. Nå er dette båtforum. Men bytte av bremsevæske hevdes av BMW ikke gjelder min bil. Bremsevæsken skal testes. Og det gjør man ved å måle vanninholdet i bremsevæsken. Har jeg blitt fortalt fra kompetent hold. Jeg forholder meg bare til bruksanvisningen. Sitér dette innlegget Link to post
Jannmar Svart 11.Desember.2018 Link til dette innlegget Svart 11.Desember.2018 Hulda skrev 49 minutter siden: Jannmar skrev 55 minutter siden: Bremsevesken får lavere og lavere kokepunkt med alderen. Til slutt kan det bety en ubehagelig overraskelse, en varm sommerdag i en lang nedoverbakke, spesielt for tunge kjøretøy, så det å hevde at bremsevesken må skiftes med jevne mellommrom er langt i fra tullprat. Nå er dette båtforum. Men bytte av bremsevæske hevdes av BMW ikke gjelder min bil. Bremsevæsken skal testes. Og det gjør man ved å måle vanninholdet i bremsevæsken. Har jeg blitt fortalt fra kompetent hold. Jeg forholder meg bare til bruksanvisningen. Er klar over at dette er et båtforum. Tråden omhandler hydraulikkvesker, og dette var en kommentar til et av innleggene. Bytte av bremseveske gjelder også din bil, ellers hadde det ikke vært noen grunn til å teste den. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 11.Desember.2018 Link til dette innlegget Svart 11.Desember.2018 Jannmar skrev 2 minutter siden: Er klar over at dette er et båtforum. Tråden omhandler hydraulikkvesker, og dette var en kommentar til et av innleggene. Bytte av bremseveske gjelder også din bil, ellers hadde det ikke vært noen grunn til å teste den. Jada, for all del. Men bremsevæsken har holdt seg uendret minst siden 2010. Så jevne mellomrom må i så fall relatere til utkjørt distanse. Bilen kom til Norge som ny november 2006. Pizzabilen fikk ny bremsevæske i fjor fordi det ble byttet et bremserør. Og da ble hele systemet luftet. Det er en 2007-modell. Og på BMW'en skal automatoljen holde bilens levetid. I følge BMW. I følge ZF skal olje og filter skiftes på 100K kilometer. Eller kassa skal flushes, da blir orirginaloljen værende i kassa, sammen med originalfilteret. Men dette har jeg ikke satt meg noe særlig inn i. Følger stort sett fabrikantenes instruksjoner. Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 11.Desember.2018 Link til dette innlegget Svart 11.Desember.2018 Som en annen har lagt ut info om lengre oppe, sakset fra Sleipner, dokumenter og filer: under rattpumper: "Oljen bør byttes etter første års bruk. Etter dette bør man bytte olje hvert femte år." Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 11.Desember.2018 Link til dette innlegget Svart 11.Desember.2018 Hulda skrev for 2 timer siden: Bremsevæsken skal testes. Og det gjør man ved å måle vanninholdet i bremsevæsken. Det samme kan man jo også si om oljer på bil og båt Hulda. Du kan skifte på intervall, eller du kan sende olja til analyse og sjekke om det er behov for å bytte. Men alt dette vet du jo selvfølgelig Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Hulda Svart 11.Desember.2018 Link til dette innlegget Svart 11.Desember.2018 Komodo skrev 5 minutter siden: Det samme kan man jo også si om oljer på bil og båt Hulda. Du kan skifte på intervall, eller du kan sende olja til analyse og sjekke om det er behov for å bytte. Men alt dette vet du jo selvfølgelig Hadde oljelab hos CAT på 80-tallet. Der tok man også frostvæske. CAT var litt pinglete akkurat der. Hadde en kunde som fant ut at noen hadde skutt en stoppenål gjennom hele sylinderrekka hans. Feilen var manglende antiskumming og fravær av korrosjonsinhibitor. Da jeg hadde min siste offshorerunde: "Det du med fine ord forteller meg, er at du har analysert tilnærmet kloakk?" Laboranten hos SKF:"Ja." Det blir ikke bedre med tiden. Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 11.Desember.2018 Link til dette innlegget Svart 11.Desember.2018 Hulda skrev for 2 timer siden: Etter husken, hadde Sleipner hyd. styring tidligere, spesifiserer de ISO VG 32. De spesifiserte ISO VG 32 ja, problemet var at 32 viskositet ble for tykk, oljen de anbefaler/leverer nå er med 15 viskositet. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 11.Desember.2018 Link til dette innlegget Svart 11.Desember.2018 Mix skrev 7 minutter siden: De spesifiserte ISO VG 32 ja, problemet var at 32 viskositet ble for tykk, oljen de anbefaler/leverer nå er med 15 viskositet. Personlig 'liker' jeg bedre 15-oljen. Problemet mitt er at Biltema kun har 32. Må tenke litt, Robertson er vel også på syntetisk 32. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.