Jump to content

Hydraulisk styring, skifteintervall for olje ?

Haba

Recommended Posts

Det som er spesielt med bremsevæske (DOT4) er at den tar pakningene dersom pakningene ikke er beregnet for slike oljetyper. Sleipner sitt system er ikke beregnet for bremsevæske, men for hydraulikkolje (typebetegnelse er ikke sjekke). 

Jeg synes det er "noe spesielt" at medlemmer her inne anbefaler oljetyper som ikke er beskrevet av leverandør. Og da med erfaring fra "noen man har hørt om" eller egne erfaringer.  

Jeg har bare en anbefaling til trådstarter, følg rådene fra MIX sitt innlegg og følg leverandørens vedlikeholdsplan.

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Komodo skrev On 9.12.2018 at 14.25:

Litt nysgjerrig på hvordan du kunne bevise det ved en differenialligning. Det minner meg litt om en foreleser jeg hadde i matematiske metoder som proklamerte at man kan bevise alt med induksjonsbevis :crazy: :lol:  Hvordan får du flushet ut dritt og avleiringer når du bare etterfyller?

Eg er på ingen måte noko matematisk geni, langt derifrå. Men når det no blir hevda ein kan rekne ut tid for oljeskift med ei differensialligning, blei eg veldig interessert. Eg må har fulgt for lite med i timen, for dette har gått meg og hus forbi.  Det ser eg no. No først, men litt seint,  ser eg denne matematikken kan brukast til noko matnytigt! 

Hugsar du formelen?

Redigert av Fjordgubbe (see edit history)

Etter husken, hadde Sleipner hyd. styring tidligere, spesifiserer de ISO VG 32. Samme skal jeg bruke på Robertson hydraulikken min. Det er en snill, lavtskummende babyolje med viskositet 32. Før jeg ble ansatt i NAV på heltid, brukte vi også tilsvarende som sperremedium på mekaniske pumpetetninger. Stadig noen smartinger som fylte på motorolje. Da gikk det åt skogen på et par dager. Tjente godt på det.

fjordgrynt skrev On 8.12.2018 at 21.47:

Mawilu har rett. Ikke så mye erfaring med det i maritim sammenheng - men i bilmiljøet har det alltid vært hevdet at man må skifte bremsevæske minst annethvert år - tullprat.

Bremsevesken får lavere og lavere kokepunkt med alderen. Til slutt kan det bety en ubehagelig overraskelse, en varm sommerdag i en lang nedoverbakke, spesielt for tunge kjøretøy, så det å hevde at bremsevesken må skiftes med jevne mellommrom er langt i fra tullprat.

Jannmar skrev 3 minutter siden:

Bremsevesken får lavere og lavere kokepunkt med alderen. Til slutt kan det bety en ubehagelig overraskelse, en varm sommerdag i en lang nedoverbakke, spesielt for tunge kjøretøy, så det å hevde at bremsevesken må skiftes med jevne mellommrom er langt i fra tullprat.

Nå er dette båtforum. Men bytte av bremsevæske hevdes av BMW ikke gjelder min bil. Bremsevæsken skal testes. Og det gjør man ved å måle vanninholdet i bremsevæsken. Har jeg blitt fortalt fra kompetent hold. Jeg forholder meg bare til bruksanvisningen.

Hulda skrev 49 minutter siden:
Jannmar skrev 55 minutter siden:

Nå er dette båtforum. Men bytte av bremsevæske hevdes av BMW ikke gjelder min bil. Bremsevæsken skal testes. Og det gjør man ved å måle vanninholdet i bremsevæsken. Har jeg blitt fortalt fra kompetent hold. Jeg forholder meg bare til bruksanvisningen.

Er klar over at dette er et båtforum. Tråden omhandler hydraulikkvesker, og dette var en kommentar til et av innleggene.

Bytte av bremseveske gjelder også din bil, ellers hadde det ikke vært noen grunn til å teste den.

Jannmar skrev 2 minutter siden:

Er klar over at dette er et båtforum. Tråden omhandler hydraulikkvesker, og dette var en kommentar til et av innleggene.

Bytte av bremseveske gjelder også din bil, ellers hadde det ikke vært noen grunn til å teste den.

Jada, for all del. Men bremsevæsken har holdt seg uendret minst siden 2010. Så jevne mellomrom må i så fall relatere til utkjørt distanse. Bilen kom til Norge som ny november 2006. Pizzabilen fikk ny bremsevæske i fjor fordi det ble byttet et bremserør. Og da ble hele systemet luftet. Det er en 2007-modell. Og på BMW'en skal automatoljen holde bilens levetid. I følge BMW. I følge ZF skal olje og filter skiftes på 100K kilometer. Eller kassa skal flushes, da blir orirginaloljen værende i kassa, sammen med originalfilteret. Men dette har jeg ikke satt meg noe særlig inn i. Følger stort sett fabrikantenes instruksjoner. 

Hulda skrev for 2 timer siden:

Bremsevæsken skal testes. Og det gjør man ved å måle vanninholdet i bremsevæsken.

Det samme kan man jo også si om oljer på bil og båt Hulda. Du kan skifte på intervall, eller du kan sende olja til analyse og sjekke om det er behov for å bytte. Men alt dette vet du jo selvfølgelig :smiley:

Komodo skrev 5 minutter siden:

Det samme kan man jo også si om oljer på bil og båt Hulda. Du kan skifte på intervall, eller du kan sende olja til analyse og sjekke om det er behov for å bytte. Men alt dette vet du jo selvfølgelig :smiley:

Hadde oljelab hos CAT på 80-tallet. Der tok man også frostvæske. CAT var litt pinglete akkurat der. Hadde en kunde som fant ut at noen hadde skutt en stoppenål gjennom hele sylinderrekka hans. Feilen var manglende antiskumming og fravær av korrosjonsinhibitor. Da jeg hadde min siste offshorerunde: "Det du med fine ord forteller meg, er at du har analysert tilnærmet kloakk?" Laboranten hos SKF:"Ja." Det blir ikke bedre med tiden.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...