Jump to content

FME-kontakter, svært sårbare?


Guest Thostr

Recommended Posts

Monterte VHF-antenne type Glomex 106, til AIS. Kom med ferdigstøpte/ferdigterminert kabel, type coax med FME-kontrakter i begge ender og adapter for kobling til AIS-en. Da jeg prøve-monterte med antenne stående i cockpit så fikk jeg en VSWR-verdi på 3.5:1. Det er jo dårlige greier, men var under presenning osv så fortsatte og tenkte at dette ville bli bra når antennen stod i fri sikt. Antennen er montert på en brakett på pulpit. Da det hele var montert så fikk jeg krisedårlige 6.5:1 i VSWR, og det er så dårlig at det går av alarmer på AIS-en, og er ikke brukelig. Seatronic hadde skrevet at det var viktig å montere antenne før man trakk kabelen for å unngå vridninger, og det fulgte jeg.  Det kan imidlertid ha blitt noe vridning på kontakten ifm at jeg stripset den fast på pulpit. Jeg kan se litt av jordingen under krympestrømpen, men ser ikke noe galt. Kan jo være antenne evt enheten som har problemer også (Raymarine AIS-650), men kan jeg rett og slett ha skapt brudd ved å bøye den inn mot pulpit (ingen skarpe vinkler selvsagt, bare en svak bøy)?

Redigert av Thostr (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Her det det noe alvorlig galt . Jeg har antenne fra Glomex i Fjordgrynt, den viser SWR godt under 1.1 hver vår, og verdier på 3.5 og 6.5 tyder på enten ødelagt antenne eller ødelagt sender. Har senderen vært aktiv uten en impedanstilpasset last på utgangen, enten en antenne eller en "dummyantenne" som bare brenner av sendereffekten som varme, så kan den ha blitt ødelagt. Og det er nok ingen garantisak, dessverre ...

 

Forøvrig er jeg enig i at FME-kontakter er altfor pinglete til å brukes maritimt. Å spare penger i kontakten, er ikke rette måten. De gode, gamle såkalte UHF-connectorene, som heldigvis fremdeles er de-facto standard for VHF, SO239 og PL259, hun og hann, er solide arbeidshester som gjør jobben.

Redigert av fjordgrynt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Thostr skrev 4 minutter siden:

Alt utstyret er helt nytt og senderen har selvsagt ikke stått på uten antenne. Så enten er det 'DOA' - dead on delivery - eller det har oppstått en vridning på coax'en hvilket jeg tviler på men som var det jeg lurte på. Ellers takk...

Det er no DOA, å vri en coaxkabel slik at den går helt bananas SWR-messig - da skal man virkelig ha hatt en stor intensjon om å ødelegge, eller utvist grov uaktsomhet.

Link to post
Share on other sites

3 minutes ago, fjordgrynt said:

Det er no DOA, å vri en coaxkabel slik at den går helt bananas SWR-messig - da skal man virkelig ha hatt en stor intensjon om å ødelegge, eller utvist grov uaktsomhet.

 

Jeg tror disse FME-koblingene kan være sårbare, Seatronic hadde kostet på seg følgende advarsel (som jeg fulgte):

 

"NB - ved montering

For å unngå vridning på kabel som kan skade koblingen mot pluggen i kabelenden, bør du montere sammen antenne, kabel og antennefot før du trekker kabelen videre inn i båten."

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Thostr skrev 6 minutter siden:

 

Jeg tror disse FME-koblingene kan være sårbare, Seatronic hadde kostet på seg følgende advarsel (som jeg fulgte):

 

"NB - ved montering

For å unngå vridning på kabel som kan skade koblingen mot pluggen i kabelenden, bør du montere sammen antenne, kabel og antennefot før du trekker kabelen videre inn i båten."

 

 

 

Ja, og derfor skjønner jeg ikke hvorfor produsentene går for FME istedenfor den gode gamle UHF. Er designingeiørene så til de grader overkjørt, at de velger å gi 1 cent mer i profitt til selskapet, heller enn å ta vare på kundene sines liv og helse ?

Redigert av fjordgrynt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

2 minutes ago, fjordgrynt said:

Ja, og derfor skjønner jeg ikke hvorfor produsentene går for FME istedenfor den gode gamle UHF. Er designingeiørene så til de grader overkjørt, at de velger å gi 1 cent mer i profitt til selskapet, enn å ta vare på kundene sines liv og helse.

 

Convenience is king. Lettere å trekke, og ingen lodding og mekking. Kan jo få adaptere om man synes det _ser_ flimsy ut. Men det hjelper jo ikke om det _er_ flimsy. Vi får se hvordan DOA-behandlingen er hos Seatronic da...

Link to post
Share on other sites

Thostr skrev for 3 timer siden:

 

Convenience is king. Lettere å trekke, og ingen lodding og mekking. Kan jo få adaptere om man synes det _ser_ flimsy ut. Men det hjelper jo ikke om det _er_ flimsy. Vi får se hvordan DOA-behandlingen er hos Seatronic da...

 Det er nok loddingen som er stikkordet - mekkingen er jo omtrent lik. Men myklodding er jo veldig enkelt, man klarer seg lenge med en lighter og 5 cm tynn loddetinntråd  med innbakt furukvae som flussmiddel.

Link to post
Share on other sites

Thostr skrev for 14 timer siden:

Monterte VHF-antenne type Glomex 106,

Ja den har en drittpatent, har du ikke ett kontaktproblem så får du det før eller siden.

RA106 har blitt omtalt mange ganger opp igjennom på forumet, du er slett ikke den første.

Vi er flere som har byttet den ut med RA109 for PL259 plugg.

 

 

Link to post
Share on other sites

52 minutes ago, abbor said:

Den største kategorien båter internasjonalt som har VHF er åpne styrepultbåter med T-top. Coaxen trekkes igjennom rørene opp til T-top tak, dette er årsaken til at FME er svært populær. 

 

Utvilsomt praktisk med en såpass liten kontakt. Jeg har jo ikke holdepunkter for at den er ekstra sårbar heller, bare min ene dårlige opplevelse. Den var jo fantastisk enkel å trekke da!

Ser at endel selger med en gummikappe som skal beskytte kontakten fra elementene (http://kystradio.no/nb-no/store/catalog/26/category/247/product/RA106GRPFME/nettbutikk/glomex-vhf-glassfiberpisk-antennepakke), det er ekstrautstyr fra andre leverandører. Noe man bør ha? 

At min antenne ga så dårlig VSWR som 3.5:1 ved prøvemontering er kanskje et bra holdepunkt for at den (eller noe annet i pakken) var DOA.

Redigert av Thostr (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Grunnen til at jeg byttet var både kontakten og at det var brudd inni selve antennefoten der spolen sitter.

 

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Mix skrev On 9.12.2018 at 17.51:

Bruk PL259 crimpeplugger og ei god crimpetang, det er beste løsning.

 

Enig.....beste løsning

 

nest best, etter mitt syn, om man ikke har crimpetang....

en plugg som denn......du lodder spissen, resten med skiftnøkkel

 

http://christech.no/prestashop/hjem/691-pl-259-loddeskru-rg-213.html

 

 

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...
Guest Thostr

Da har jeg fått ny kabel, som ikke løste problemet. Så får vel prøve med ny antenne. Slik jeg forstod Seatronic så omsettes det store mengder av disse RA106-antennene uten at feilraten tilsier at det er noe spesielt problematisk med designet på disse. Ut over enkelterfaringer, går det an å føre noe argumentasjon som tilsier at RA106 har et problematisk design?

Link to post
Share on other sites

Som skrevet litt lenger oppe var hovedgrunnen til at jeg byttet at det var brudd inni selve antennefoten der spolen sitter.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Thostr skrev for 1 time siden:

Slik jeg forstod Seatronic så omsettes det store mengder av disse RA106-antennene uten at feilraten tilsier at det er noe spesielt problematisk med designet på disse.

Spørsmålet er vel heller hvor mange som seiler rundt med elendig SWR på RA106 uten å vite.

Det er ikke alle som har ett RF Wattmeter eller SWR meter i verktøykista si.

Spar deg heller mye frustasjon og bytt skiten til RA109.

 

 

Link to post
Share on other sites

Guest Thostr
8 minutes ago, Mix said:

Spørsmålet er vel heller hvor mange som seiler rundt med elendig SWR på RA106 uten å vite.

Det er ikke alle som har ett RF Wattmeter eller SWR meter i verktøykista si.

Spar deg heller mye frustasjon og bytt skiten til RA109.

 

Mindre frustrasjon er høyt på ønskelisten akkurat nå. Kan du si noe om hva som er ulikt mellom RA109 og RA106 og som utgjør en betydningsfull forskjell? Gjerne argumentasjon som jeg kan få en forhandler med på :-)

Redigert av Thostr (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...