Jump to content

Hjelp, ingen forhandlere som vil selge meg Volvo Penta motor til seilbåten


Morten83

Recommended Posts

Hei. 

Oi! :saint: Lenge siden jeg har vært innom her nå, men rett til saken kjerne. 

Vi har bestemt oss for HELT ny motor til seilbåten i løpet av vinteren, men jeg sliter med å få tilbud fra VP forhandlere.

Er dette en kjent problemstilling? Har snakket med flere, men de kvier seg voldsomt for å komme med tilbud og ender bare opp med å... vel, ikke ringe tilbake ei heller svare på mail.

Hva i alle dager skyldes dette? Er VP'ene dårlige for tiden, slik at de kvier seg pga kvalitet? :worry:

Jeg har også vurdert å evt. sette inn motoren selv om jeg får kjøpt en, noen som har erfaring fra dette så hører jeg gjerne fra deg. 

Redigert av Morten83 (see edit history)

"There’s something you’d better understand about me ‘cause it’s important, and one day your life may depend on it: I am definitely a mad man with a sailboat!"

                              

Link to post
Share on other sites

Høre litt rart ut ,men kanskje problemet er at du skal montere selv........ Det er jo noen problemer i forbindelse med eksos og vanninntak siden motor ofte står lavere enn vannlinjen . Mange som har godt på en smell der. Om det er snakk om seildrev i tillegg så er det jo en litt komplisert installasjon med mange feller. Garanti på motor kan fort bli en advokat sak om motoren blir fyldt med sjøvann noen ganger.

Skal du derimot sette bort jobben blir det fort kroner....

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post
Share on other sites

Det står en Volvo Penta MD7A med seildrev fra 1979. Den går pent, ryker ikke og bruker svært lite olje, men er jo så gammel at jeg syntes den bør skiftes ut.

Neida, i utgangspunktet bør det jo ikke være Volvo, men jeg har hørt en del penta motorer og syntes rett og slett de bråker mindre enn andre motorer jeg har vært borti.

Når det kommer til utskiftning av motoren så hadde jeg i utgangspunktet tenkt å sette bort jobben, men om det skal være så vanskelig å få dette gjort så MÅ jeg jo gjøre det selv.

Å befaring... vel, båten ligger ikke langt unna så det bør ikke være noe problem for de.

Når det kommer til seildrev så skjønner jeg ikke helt hva fall gruvene kan være Knude? Oppi mitt hodet så er dette en lettere jobb enn fast aksel. Er det riktig av meg å gå utfra at hullene for å feste klemringen (aner ikke hva det heter) til belgen i båten er en eller annen form for standard?

 

"There’s something you’d better understand about me ‘cause it’s important, and one day your life may depend on it: I am definitely a mad man with a sailboat!"

                              

Link to post
Share on other sites

Morten83 skrev 1 time siden:

Det står en Volvo Penta MD7A med seildrev fra 1979. Den går pent, ryker ikke og bruker svært lite olje, men er jo så gammel at jeg syntes den bør skiftes ut.

Sikkert fornuftig som investering før en langtur. Det går en tråd her om hvor lenge varer en dieselmotor, om dere ikke skal på langtur.... høres ut til at du har mange timer igjen i motoren, men du vil kanskje ha flere hk..?

 

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev 1 time siden:

Du bør vel bytte motor og drev som en pakke. Prisen vil jeg tro La-Sa kan gi over disk. Installasjon vil antakelig medføre bytting av fundament. På en slik jobb vil jeg tro fast pris sitter langt inne. For en kompis som har en Albin var ombygging/installasjonskost høyere enn selve motorprisen.

 

Vel, siden Drev/Gir følger med i prisen uansett så er det ikke noen vits å ta med seg det gamle drevet.

 

 

Code0 skrev 59 minutter siden:

Sikkert fornuftig som investering før en langtur. Det går en tråd her om hvor lenge varer en dieselmotor, om dere ikke skal på langtur.... høres ut til at du har mange timer igjen i motoren, men du vil kanskje ha flere hk..?

 

 

Jeg bruker båten MYE fra Mars til Oktober, så ser for meg at en ny motor er innenfor nå.

 

Jeg har rundt 150 000,- å bruke på dette, så pengene står det ikke på, men alt innenfor rimelighet å sunn fornuft selvfølgelig. Jeg kan gjøre mye selv for 100 000,- for å si det sånn.

Men, jeg må jo si at jeg stusser fælt over motviljen i bransjen. :rolleyes: Gir ikke noen trygghetsfølelse akkurat. Kanskje Sverige er et bedre alternativ? Det drar kanskje med seg noe moms helvete? 

Redigert av Morten83 (see edit history)

"There’s something you’d better understand about me ‘cause it’s important, and one day your life may depend on it: I am definitely a mad man with a sailboat!"

                              

Link to post
Share on other sites

Knude skrev for 14 timer siden:

Om det er snakk om seildrev i tillegg så er det jo en litt komplisert installasjon med mange feller.

 

Hulda skrev for 1 time siden:

 Installasjon vil antakelig medføre bytting av fundament.

 

Med all mulig respekt. Vrøvl. Å bytte motor og seildrev er en plug-and-play jobb. 

Det er kun to typer fundament. Høy og lav. Den lave sluttet med 200X serien. Den høye begynte med 20XX serien. Forskjellen er 99 mm. For å sette inn nyere motor trenges repower bracket. Den er gått ut hos VP, men fåes hos Volspec i England. Den andre forskjellen er klemringen. Den gamle er 8 bolter, mens den nye er 12 bolter. Delingen er lik, så de går om hverandre.

Det eneste problemet som kan oppstå er hullet gjennom bunnen. 130 drevet er 1 cm bredere enn 120 drevet. Fikses med vinkelsliper hvis det er for trangt.

Link to post
Share on other sites

@Morten83 Lei meg for at jeg irriterer @Mulligan igjen. Jeg er ikke spesialist på Volvo. Jeg har bare skiftet en Volvo i plastbåt, måtte lage nytt fundament. Albin'en til kompisen fikk nytt fundament, en Volvo til en annen Volvo. Vet ikke hvorfor. Det vet ev. La-Sa, eller andre godkjente Volvoforhandlere. 

 

Jeg har kjøpt mye i Sverige. MVA og fortolling har gått meget smidig. 

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post
Share on other sites

I Bergen er det Bjordal & Madsen som er VP forhandler. Mitt inntrykk er at disse er både proaktiv og serviceinnstilt. Har ikke kjøpt ny motor, men pleier å kjøpe diverse servicedeler der til mine to grønne. Deler får jeg på dagen, og om de ikke har det på lager så får jeg det dagen etterpå. Du kan jo sende en forespørsel til disse og be om et tilbud.

Link to post
Share on other sites

Må vi ikke irritere hverandre. :giggle:

Jeg er ganske skrukyndig, selv om jeg i dag har kontor jobb så har det ikke alltid vært slik.

Det er klart en ferdig installasjon ville vært å foretrekke med den tryggheten dette gir meg, men om det skulle være slik at å bytte motor i en liten seilbåt som min er for liten jobb for de store flotte firmaene som bare ønsker å skru på 45fot pluss båter, så skal jeg da alltids få dette til selv.

Fundament skulle jeg nok også klare å få til, men ønsker vel mer en plugg and play jobb. En ting som jeg fikk ut av karen fra Jarlsø Marina i Tønsberg etter mye om og men så spurte jeg åssen det ville være å bytte motoren selv. Han mente det var... og dette er ord rett: "KJEMPE enkelt!" uten at han utdypet noe mer om hva dette innebar. :lol:

 

Men disse båtmessene. Er det noe mulighet for å kjøpe motor der? Kanskje med litt rabatter også? :smiley:

"There’s something you’d better understand about me ‘cause it’s important, and one day your life may depend on it: I am definitely a mad man with a sailboat!"

                              

Link to post
Share on other sites

Alt er enkelt om man kan det :smiley: Derimot så ser jeg det litt med de brillene jeg hadde på meg når jeg jobbet hos nettopp en vp. forhandler. Da blir det med garanti på motoren viktig. Har jo også hvert et par tråder med den problematikken "vann i motor"  Men om det er grunnen til å ikke ville gi et tilbud aner jeg egentlig ikke.

uansett lykke til med planene @Morten83

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post
Share on other sites

Morten83 skrev 1 time siden:

Fundament skulle jeg nok også klare å få til, men ønsker vel mer en plugg and play jobb.

 

Motorbed'en skal du ikke gjøre noe annet med enn å male den når du har tatt MD7 ut.

Så skrur du fast repower bracket oppå den.

Og så ny motor oppå den igjen.

Det er plug-and-play.

 

Link to post
Share on other sites

Knude skrev 1 time siden:

Alt er enkelt om man kan det :smiley: Derimot så ser jeg det litt med de brillene jeg hadde på meg når jeg jobbet hos nettopp en vp. forhandler. Da blir det med garanti på motoren viktig. Har jo også hvert et par tråder med den problematikken "vann i motor"  Men om det er grunnen til å ikke ville gi et tilbud aner jeg egentlig ikke.

uansett lykke til med planene @Morten83

Takk for det @Knude :smiley:

 

Men hvor høyt opp skal eksosbendet være? Er det noen fasit på det? Om man får det i samme høyde som i dag vil det vel evt gå greit?  En nyere VP er vel ikke noe særlig lavere enn MD7'n tror jeg. 

 

Mulligan skrev 47 minutter siden:

 

Motorbed'en skal du ikke gjøre noe annet med enn å male den når du har tatt MD7 ut.

Så skrur du fast repower bracket oppå den.

Og så ny motor oppå den igjen.

Det er plug-and-play.

 

Å ja, få shinet opp inni der gleder jeg meg ordentlig til! :thumbsup:

"There’s something you’d better understand about me ‘cause it’s important, and one day your life may depend on it: I am definitely a mad man with a sailboat!"

                              

Link to post
Share on other sites

Morten83 skrev for 2 timer siden:

Men disse båtmessene. Er det noe mulighet for å kjøpe motor der? Kanskje med litt rabatter også? :smiley:

 

Du startet tråden med å lure på "hvorfor" de ikke er "interessert" i å levere en forhåndspris til deg.

Ikke for å fornærme deg, men kanskje de detekterer at du er en flink "pruter" (uten å utdype hva det kan være)?

Hvis du får en forhandler til å sjekke detaljer, gjøre noen kalkyler og så forplikte seg til en fast pris, og så finner du ut hva du kan gjøre selv og kjøper motoren i Sverige i stedet, har de nok ganske sikkert opplevd lignende før.

 

Jeg drev før i tiden et norsk spesialfirma med to generalagentur, og rett som det var, hendte det at jeg prosjekterte ganske kompliserte system med en pakkepris, inkl. allle norske kostnader som et firma har - stort eller lite.  Så snart kunden (enkelte av dem) hadde brukt meg som prosjektutreder, tok han komponentlisten jeg hadde brukt tid på å lage, og shoppet rundt i inn- og utland etter lavere pris. 

 

NB: Jeg sier ikke at du er slik.  Men det er muligens nok til at de ikke gidder, bare det VIRKER slik.

 

 

Redigert av Propell1 (see edit history)

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Link to post
Share on other sites

Propell1 skrev 2 minutter siden:

 

Du startet tråden med å lure på "hvorfor" de ikke er "interessert" i å levere en forhåndspris til deg.

Ikke for å fornærme deg, men kanskje de detekterer at du er en flink "pruter" (uten å utdype hva det kan være)?

Hvis du får en forhandler til å sjekke detaljer, gjøre noen kalkyler og så forplikte seg til en fast pris, og så finner du ut hva du kan gjøre selv og kjøper motoren i Sverige i stedet, har de nok ganske sikkert opplevd lignende før.

 

Jeg drev før i tiden et norsk spesialfirma med to generalagentur, og rett som det var, hnedte det at jeg prosjekterte ganske kompliserte system med en pakkepris, inkl. allle norske kostnader som et firma har - stort elelr lite.  Så snart kunden (enkelte av dem) hadde brukt meg som prosjektutreder, tok han komponentlisten jeg hadde brukt tid på å lage, og shoppet rundt i inn- og utland etter lavere pris. 

 

NB: Jeg sier ikke at du er slik.  Men det er muligens nok til at de ikke gidder, hvis det VIRKER slik.

Da vil de være ekstremt dårlige selgere, siden jeg er genuint interessert i å få jobben gjort. Det også før sommeren å gjerne så lokalt som mulig. :lol:

 

sunnmøre skrev 6 minutter siden:

Ser på Finn.no at komplett volvopakke ligg på vel 100.000 kr. https://www.finn.no/boat/motor/ad.html?finnkode=131780008 

 

Dette er ein 30 hk motor, mogleg at du kanskje kan gå for nummeret mindre. Kjekt med ny motor om det ein båt du tenkjer å behalde ei stund. 

 

 

Er nok litt større motor enn jeg er på jakt etter, men ja. :smiley:

"There’s something you’d better understand about me ‘cause it’s important, and one day your life may depend on it: I am definitely a mad man with a sailboat!"

                              

Link to post
Share on other sites

Morten83 skrev 9 minutter siden:

Da vil de være ekstremt dårlige selgere, siden jeg er genuint interessert i å få jobben gjort. Det også før sommeren å gjerne så lokalt som mulig. :lol:

 

Da er det bare å prøve om det hjelper å bli en "bedre kjøper", gi dem litt trygghet for at de gjerne får jobben, så skal du kanskje se at det ikke står på dem å fortelle hva det vil koste. - Hvis de er interessert i å gjøre en slik jobb mot riktig betaling.

 

Gi dem nok informasjon om hva du ønsker. Si gjerne at du kommer til å sjekke pris fra andre også, det er helt fair, så gir de deg gjerne den beste pris de klarer. Det er slik dette fungerer.

 

 

Redigert av Propell1 (see edit history)

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Link to post
Share on other sites

Morten83 skrev for 3 timer siden:

.....Kanskje Sverige er et bedre alternativ? Det drar kanskje med seg noe moms helvete? 

Kan anbefale Br. Martinsson i Svineviken på Orust. Byttet motor der i høst. Flinke folk og gode priser. De er VP forhandler og installerer motor i mange norske båter.

Du betaler svensk moms, som du får tilbake mot kvittering på betalt norsk moms.

Link to post
Share on other sites

Mare Nostrum skrev 1 minutt siden:

Kan anbefale Br. Martinsson i Svineviken på Orust. Byttet motor der i høst. Flinke folk og gode priser. De er VP forhandler og installerer motor i mange norske båter.

Du betaler svensk moms, som du får tilbake mot kvittering på betalt norsk moms.

O! Ikke dumt, takk for tipset @Mare Nostrum

Hvordan løste du det med transport av båten? Har dem egen brygge eller noe liknende? :smiley:

"There’s something you’d better understand about me ‘cause it’s important, and one day your life may depend on it: I am definitely a mad man with a sailboat!"

                              

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...