Jump to content

Vi har kjøpt brukt gennaker. Hva trenger jeg for å rigge båten?


TICORA

Recommended Posts

Vi har kjøpt oss en brukt gennaker, uten særlig erfaring i å bruke det. Båten er heller ikke rigget for dette. Seilet ligger i "pølse" men har ellers ikke noe ustyr.

 

Jeg skjønner jeg må ha:

- Spinnakerfall

- 2 stk skjøter

- 2 blokker, 1  på hver side av båten litt akter for skjøte.

- Blokk festet foran på baugspyd.

- Tau fra feste nederst på forliket på gennaker, til blokk, dratt akterut for å regulere gennakerens høyde over båten (jo høyere, jo mer vind rett bakfra er mulig).

 

Bør det være avlastere montert for gennakerskjøtene?

Bør det være avlaster på skjøtet som regulerer høyden?

Noe annet jeg trenger?

 

Takker for gode råd, det er jo tross alt snart jul og seilnissen kommer på besøk snart....:santa:

Link to post
Share on other sites

Trenger avlaster på tackline (tau ved baugspyd). Her er belastningen høy.

 

Seiler du regatta treger du ikke avlaster på genakerskjøtet. Men til tur trenger du, men har du ikke selvskjøtende vinsjer? Det holder.

 

Normalt slipper vi sjelden tacline. Gir en liten fartsøkning, men bare hvis tacline peker mot lo når du slipper. Må altså ga ganske lavt. Genaker blir litt mer ustabil ved å slippe, så til turbruk ville jeg beholdt den stram.

Link to post
Share on other sites

Vi kjøpte genaker med strømpe. Siden har vi hatt motvind. Etter husken har vi:

  • Ett skjøte gjennom blokk akter, går ikke over stag/gibber med den greia der.
  • Fall som drar opp genakeren.
  • Pløsa sitter festete til toppen av genakeren, ikke noe ekstra.
  • Opphal for å trekke pølsa opp. Halveis opp, tar vinden fatt i den fri enden av genakeren, og den raser opp.
  • Nedhal som sitter festet i 'pølseringen', veldig bra når seilet skal berges.
  • Feste i baugen, her har jeg bare et fast feste. Fordel med talje og tau akterover for justering.

Vi har også spinnakerbom, har ikke brukt denne på genakeren.

Ser slik ut, lite informativt bilde:

DSC00165.JPG.3a683844940c3699f5aa1aa93c743064.JPG

 

Her kan du se pølsa helt oppe i toppen:

DSC00113.JPG.800dfd2c954a6c06698a27dda414e7d6.JPG

 

Siste bildet er fra 2010, siden har vi hatt motvind, eller det har blåst for mye. Vi har ikke avlastere. Skjøtet går helt akter til en talje og rett inn på en winch.

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ask skrev for 5 timer siden:

 

Dersom skaut og fall kan vera på vinsjane heile tida du brukar genakeren treng du ikkje avlastarar

Du trenger avlaster ved setting..., på genoaskjøtet.., om du har forseilet oppe (utrullet) ved setting. Jeg gjør det, så slipper jeg krøll rundt forstaget før vinden fyller genakkeren. Jeg/ vi har strømpe, og passer ypperlig på mannogkone -ferieseiling. Masse videoer på youtube (internettet). Skjøtepunktet er vanligvis via en blokk i rekka lengst mulig akter, om seilet ikke er sydd for båten din, må du kanskje juster det. Vi har også barber-hal, en blokk på skjøtet midskips så vi kan dra skjøtet ned på spisse kurser. Jeg bor i Asker, ta kontakt til våren så kan jeg bli med deg ut første gangen. Det er fort krefter i det seilet :-)

Redigert av Code0 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...