Jump to content

Vaskemaskin i båten


M/Y Ellen Marie

Recommended Posts

Hei

 

Går og sysler med ideen om å installere vaskemaskin i båten.  Det høres kanskje voldsomt ut, men etter litt bearbeiding av ideen så er det kanskje ikke det helt store? Maskinen trenger jo kun strøm og vann.   Vann har jeg ombord og strøm må hentes fra land.  Den vil altså kun være i bruk under land med landstrøm tilkoplet.

 

Så til spørsmålene mine;  Noen her som kjenner til små modeller hvor høyden ikke er særlig over 55 - 60 cm.  Planen er å installere i nærheten av motorrommet, men "takhøyden" her er ikke allverden.

 

Størrelsen er det største problemet, men vekt er jeg også opptatt av.  Tar gjerne en maskin som ikke sentrifugerer, så da skulle det vel være mulig å lette litt på vekta på maskinen også? (Jeg er litt usikker, men regner med at det er sentrifugen som gjør at maskinene lastes med vekter for å hindre at de hopper bortover gulvet)

 

Tips, ideer og evt linker mottas med stor takk

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

I NRK's program "Det fikser P1" var det en som også var på jakt etter en liten vaskemaskin, tror han fikk hjelp. Han trengte maskin da han skulle på langtur nedover Europa.

 

Men jeg lurer litt på hvor du skal bruke maskinen. Er det i en gjestehavn i ferien? Da tror jeg du får problem med strømtrekket. Strømuttakene er jo gjerne sikret med 10 eller max 16A, og det er jo ofte 4 uttak pr sikring. Klarer du i det hele tatt å drive maskinen på et slikt uttak, blir det ikke mye igjen til de 3 andre båtene.

 

Og hva med såpevannet, skal det gå rett på sjøen mellom båtene? Tror ikke det ville bli populært.

 

Dat ville det være en bedre løsning å anskaffe seg aggregat og legge seg godt for seg selv.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

En vaskemaskin er svært tung og tar svært mye plass, selv i en 40-foter.

Som det påpekes blir strømforbruket 10-16A og du får sikkert mange sure naboer i landstrømshavna.

Det miljømessige med såpevannet er påpekt.

 

I de aller fleste gjestehavner finnes det vaskemaskiner du kan leie. Du vasker vel ikke tøy hver dag? Er du innom en kommunal gjestehavn en gang i uka er jo problemet løst.  Klesforbruket og behovet er ikke påtrengene på sommeren. Mitt daglige behov strekker seg til ny truse og t-skjorte. Sokker for de som bruker det.

 

Nå har det seg slik at det ikke er så veldig mange år siden man hadde en innretning kalt vaskebrett. I tillegg en balje. Begge deler er i handelen fremdeles.

 

En 12-volt sak som bare lager bevegelse i vannet er nevnt, men den bruker jo dyrebar batteristrøm og sikkert mer enn bare bitte litte grann.

 

Biotex, bløtlegging, skylling, klyper som passer til rekka. Vips så har jeg dekket det mest nødvendige vaskebehovet uansett hvor jeg er. Resten tar jeg på vaskeautomaten i gjestehavna.

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Jeg vet ikke hvor bra det fungerer i praksis, men tidligere har det jo vært nevnt muligheten for å ha en vanntett vaskeball med vaskemiddel og ferskvann og henge hele sullamitten over rekka når man er underveis. Kunne kanskje sette på en fiskestangholder på rekka bak og bygge om en åre av teleskopløsningen slik at denne settes ned i fiskestangholderen og stikker et stykke ut fra båten. I andre enden kunne man henge ned vaskeballen. For å sørge for litt ekstra bevegelse, kunne det tenkes at man på vaskeballen hadde noen utstikkende devices av en eller annen type som vannet kunne hugge tak i og på den måten røske litt ekstra. :cool:

Link to post
Share on other sites

Det finnes 12v maskiner. Man må fylle på vann "manuellt", det eneste maskinen gjør er å elte tøyet, ingen sentrifugering. Laget i plast og veier ca 5kg.

Denne høres ut som en mulig løsning.  Kjenner du til mer detaljer (f.eks leverandør/linker)?

 

 

Forøvrig ser jeg at utslipp av såpevann nevnes som et problem i samme åndedrag som man foreslår manuell vask.  Skulle ikke tro at maskinen slipper ut mer enn fra manuell vask, eller fra en dusj for den saks skyld.

 

Strøm: Ja, jeg ser at det kan bli problemer i ferien, men jeg bruker båten utover de få ferieukene vi har hertillands (faktisk så bruker jeg båten helst utenom ferien).  Strøm er det ofte tilgjengelig allikevel, så det går nok bra :cool:

 

 

Til Lotus:  Jeg vet den er stor, jeg vet den er tung.  Derfor mitt lille innlegg i håp om en som ikke er stor og tung.  

Jeg vet at det finnes vaskemaskiner i gjestehavnene også, men disse er altså ofte kun tilgjengelige i korte sommermåneder (når alle skal bruke vaskemaskin).

At ditt dagsbehov kun er truse og t-skjorte er forsåvidt ikke interessant.  Saken er at med to voksne og to små barn, også de deler av året man ikke kan klare seg med kun sommerbekledning, kan vaskebehovet bli stort nok til at en maskin ombord hadde gjort susen.

 

Forøvrig også kjent med manulle muligheter for vasking, men det var altså ikk det det dreide seg om. :cool:

Link to post
Share on other sites

Hej !

 

Läste i 'Practical Boatowner' förra året om en engelsman som monterade in en

'riktig' vaskemaskin i sin båt ! (Alltså ikke den där plastmodellen med 12V)

skall se om jag kan finne den tidningen hemma! Finner jag den, så kan jag dra

kopi på artikeln o sende dig på posten, jag har ingen scanner!

Kommer ej ihåg om han konverterade den till 12V eller drev den via konverter!

Maskinen var typ lägenhetsmaskin, modell mindre! Han kopplade iallafall

båtens trykkvatten system, med relativt lavt trykk til maskinen och det fungerade!

En fast montering i båt gör ju att man borde kunna plocka bort vikterna, så att

den ikke behöver väga så mkt!

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Du skulle tydeligvis hatt en Evalett fra 50 tallet av samme type som min bestemor hadde i vaskekjelleren og bygget denne om med et reimtrekk fra propellakselen. Det var en enkel sak med kun en liten "propell" som satte vannet i bevegelse, men vasket som bare... Ferdig ombygget til båtbruk ville denne ha vært på størrelse med en ølkasse.

Link to post
Share on other sites

Forøvrig ser jeg at utslipp av såpevann nevnes som et problem i samme åndedrag som man foreslår manuell vask.  Skulle ikke tro at maskinen slipper ut mer enn fra manuell vask, eller fra en dusj for den saks skyld.

Poenget er vel at ligger man i gjestehavn, bruker man vaskemaskinen på brygga. Da slipper man ikke ut vaskevannet rett ut i indre havnebasseng.  En manuell vask tømmes ut under veis. Det er vanskelig med en vaskemaskin plassert i båten og avhengig av strøm.

 

Jeg kan ærlig talt ikke se de voldsomme vaskebehovene for 2 voksne og 2 barn på båttur. Er det bare jeg som synes det eller har de fleste kjernefamilier på båttur problemer? Vil man ikke ta en og annen håndvask, er det vaskemaskiner i  her enenste gjestehavn med snev av omfort.

 

Bruker man båten større deler av året og lenge av gangen, ser jeg jo selvsagt behovet.

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

:lol: Strømforbruk? Selve vaskingen og eventuelle pumper bruker ikke særlig mye strøm. Det som krever stor effekt (2000watt?) er varmeelementet. Du har kanskje allerede varmtvann ombord, da kan du blande selv, og kutte ut varmeelementet. :cool:

Vi nærmer oss manuell vask med stormskritt   :cool:

Link to post
Share on other sites

løsningen er nok å ta vann fra motoren inn på maskina. Trenger et blandebatteri slik at du kan stille inn f.eks 40-60-90 graders vann.

 

Bodde et sted for en tid tilbake, der varmt tappevann var inkludert i leia. Srøm derimot, betalte vi selv. Reodor Felgen som jeg er ( samt et snev av Onkel Skrue ) var selvfølgelig løsningen å ta slangen på krana på benken og inn på oppvaskemaskina. Stilte krana på varmtvann og starta oppvaskemaskina.  Det er den kjappeste oppvaskamaskina jeg har hatt, ble ferdig på 12-15 minutter. Hvorfor ? Fordi den slapp å varme opp vannet selvfølgelig.

3-4 år senere oppdaget jeg at det sto maks 60 grader på vannet inn. Funka til i vinter maskina.. Brillefin løsning synes nå jeg, samt at jeg tyna huseier for etpar tiere i måneden. Gleden over min egen fantasi var nok større enn den reelle besparelsen; sett i ettertid..

 

MVH

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Den enkleste måten å vaske klær på ombord er å ta skittentøyet opp i en høvelig stamp med tett lokk og tømme på passende varmt vann og vaskemiddel. Plassere det hele på dørken/dekket mens man er underveis fra A til B. Til kraftigere sjøgang til kraftigere vask.

 

Tilbake til min bestemors Evalett. Den hadde kun en "propell" eller skovlehjul som satte vannet og tøyet i bevegelse. Der var intet element eller pumpe, ved lensing la man kun slangen ned i sluket. Jeg arvet maskina og brukte den til langt opp på 80-tallet til vask av kjeledresser.

 

Noen tid tilbake så jeg et TV-program fra bushen, der hadde frua en vaskemaskin med Briggs&Stratton

 

Si det med Rema: Det enkle er ofte det beste.

Link to post
Share on other sites

Vel hvis det er en liten vaskemaskin du er på jakt etter så finnes det..  husker en vaskemaskin jeg kjøpte usett fra en avisannonse.. det var en Phillips.  vel stor var den ikke, en såkalt hybelvaskemaskin..  bør ikke være vannskelig å skaffe en slik.. men løser jo ikke problem med avløp og vann da..

 

Pjolter

I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Denne høres ut som en mulig løsning. Kjenner du til mer detaljer (f.eks leverandør/linker)?

Tok litt tid, den var nemlig stuet innerst på loftet. Er ikke brukt siden jeg flyttet til Søgne, her drar vi heller hjem og vasker... :blush:

 

Fant den i containeren på Gyssetad Båthavn, god som ny :lol:.

Den fungerte greit i flere år. Lot den stå å gå på badeplattformen når vi var underveis, da har man jo nok av strøm og varmt vann.

Her er vidunderet, Nova Miniwash super 2000.... Som man ser er motoren i lokket.

 

BildeBilde

 

Prøvde et google søk, og fant faktisk noe: http://www.around-oz.com/newbies_mh/washing.htm

Ser at den artikkelen oppgir 240V, min er altså en 12V utgave.

Link to post
Share on other sites

  • 3 år senere...

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post
Share on other sites

Svar til innlegg #1: Candy Aqua 1000 T er en utmerket vaskemaskin for bruk i båt. Vasker 3.5 kg tøy og sentrifugerer bra. Veier i underkant av 50 kg og har små ytre mål. 1300 watts element. Orustverftene installerer denne maskinen i sine båter. Koster ca 3.500 kroner.

Redigert av Seabiscuit (see edit history)
Link to post
Share on other sites

HVor mye vann pumper en vaskemaskin ut egentlig? Hvis ikke mengden er for stor må det jo gå an å "mellomlagre" gråvannet til man er ute på sjøen

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...