Jump to content

Isolerte kabelsko sitt ikke fast etter pressing, kan trekkes løs.

Storken

Recommended Posts

Jeg har egentlig aldri hatt problemer med at kabelen ikke sitter godt i en kabelsko, uansett fabrikat av kabelsko. Jeg har en slik tang med retursperre.

tang.jpg.6e34de82b8deb4bd60a129a3bc3ea4f9.jpg

tang_kjeft.jpg.8d22a7b7014de891e72e40e87a5b3a35.jpg

Men jeg ble jo litt nysgjerrig på dette med om noen kabelsko likevel kunne være dårligere enn andre. Så da ble det å finne frem to esker med kabelsko fra Biltema som jeg har hatt liggende lenge uten å bruke.

flatstift_esker.jpg.eb6e21a34a4eb8ae0dfda95dd4b44800.jpg

flatstift_med_plast.jpg.4a54019d1404ce2f06fc2d9fb89f02e8.jpg

Da ble det å teste de blå skoene med en 2,5mm2 kabel. Resultat? Helt løst, selv en baby kunne trukket ut kabelen! Jeg gjorde et forsøk til da jeg brukte den delen av kjeften på tangen merket rødt for 1,5mm2. Resultat? Like dårlig.

Slik så skoen ut etter at jeg fjernet plasten. 

flatstift_uten_plast.jpg.9cde459289a3c4624e35b245cf8f73b2.jpg

Dermed kommer disse kabelskoene til å havne i søppelet. Kanskje Biltema også har funnet ut at dette er sko som er ubrukelige? De finnes i hvert fall ikke lenger i deres assortement.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Samme resultat kom jeg også til med de Biltema kabelskoene.. metallet er for tynt og klemmer ikke godt nok... Håper folk som steller med det elektriske i båtene sine her på Båtplassen tar til vettet og kaster disse kabelskoene i søppla.. Ser kabelskoene fortsatt selges på Biltema. https://www.biltema.no/bil---mc/elektrisk-anlegg/kabelkoblinger/

Redigert av MorganX (see edit history)

Det underlige er at jeg ikke har problem når jeg bruker disse kabelskoene og bruker klemmetang av den gamle typen. En kompis som handler fra Würth hadde samme problemet for et par år siden, gikk også over til de gamle klemmetengene. I søstertråden til denne tråden la jeg inn bilde av vinklede kabelsko fra Clas Ohlson. Samme forholdet der, bruker to klem med gammeldags tang og det sitter slik det skal. Det har neppe sammenheng med at alt fra Biltema er så forbanna kleint og dårlig. Forholdet er vel heller at man bør bruke komponenter som passer sammen.

De kabelsko Lars la inn bilde av, er noe møkk.

Har kjøpt både de og en annen type fra BT. Den andre typen er ok. Men ikke disse.

Kan virke som de kun passer til gammeldags tang, av den smale/enkle typen. 

Kastet alle sko jeg hadde av denne typen(ligger nok noen på bunden under båten også)

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

Abiko kabelsko får bla på Tools. 

Kabelsko og tenger som ikke passer sammen er et kjent fenomen her på BP. Uten å trekke den for langt så kan det nevnes «kabelsko tråden» tidligere i år her på forumet. Men det er en kjennsgjerning at det selges mye rask som rett og slett ikke passer sammen. Det er lenge siden jeg oppdaget at BT hadde diverse utfordringen når det gjelder sko og tenger de selger, ref de største dimensjonene. 

Redigert av Kjellg (see edit history)
Kjellg skrev for 1 time siden:

Abiko kabelsko får bla på Tools. 

Aha, får stikke innom og se hva de har, det er snaut 10min å gå til Tools hjemmefra.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Jeg har samme tang som Lars. Funker "alltid", bortsett ifra at den ikke funker hvis ledningen er for tynn ift fargen. Kan være et problem når man kopler innpå en tynn ledning fra en duppedings og skal forlenge denne og vil ha større mm2. Da hender det at jeg må bruke først feks den blå klemmen på blå skjøtekopling, men så etterklemme med rød på samme der jeg har den tynne ledningen. Har også brukt endel de Lars viste til fra BT som ikke finnes i utvalget lenger. Også her brukte jeg rød tilklemming på blå kabelsko og da satt de godt.

Tangen har også en justeringsskrue for å klemme hardt eller mindre hardt. Dette er også noe som må hensyntas. Settes denne for løst vil den nok ikke klemme hardt nok rundt kabelen noen ganger.

Redigert av Gabi (see edit history)
Storken skrev On ‎15‎.‎12‎.‎2018 at 11.31:

Jeg avmantler på samme måte som de kabelskoene som sitter godt, og kniper helt inn til retursperren gjør at jeg kan åpne tangen igjen. Jeg trur det må være dårlig kvalitet på kabelskoene. Har du noen merker på kabelsko du kan anbefale som er lett å få tak i? 

Legger ved et foto av de to kabelskoene pressa uten kabel, pressa på samme måte. Kan se at den kabelskoen som sitter godt, er mye mer sammentrykt, samtidig som pressområdet er mye l/større. Jeg er litt overaska når jeg kjøpte de på en elektrobutikk.

Da er det ikke noe gale med tangen, men kabelskoene. Kabelskoene jeg har kjøpt er fra merket namron.

E3C7B4F1-86CF-4714-9B15-3D8C00353105.jpeg

Feil Tang til den type sko du har her...

Redigert av SandAnker (see edit history)
Gabi skrev for 12 timer siden:

Jeg har samme tang som Lars. Funker "alltid", bortsett ifra at den ikke funker hvis ledningen er for tynn ift fargen. Kan være et problem når man kopler innpå en tynn ledning fra en duppedings og skal forlenge denne og vil ha større mm2. Da hender det at jeg må bruke først feks den blå klemmen på blå skjøtekopling, men så etterklemme med rød på samme der jeg har den tynne ledningen. Har også brukt endel de Lars viste til fra BT som ikke finnes i utvalget lenger. Også her brukte jeg rød tilklemming på blå kabelsko og da satt de godt.

Tangen har også en justeringsskrue for å klemme hardt eller mindre hardt. Dette er også noe som må hensyntas. Settes denne for løst vil den nok ikke klemme hardt nok rundt kabelen noen ganger.

Her er hva man gjør i en produksjonsbedrift:

Om du skal krympe en liten ledning i en for stor sko er det vanlig å krympe denne sammen med en annen ledning slik at du oppnår tilstrekkelig kvadrat for skoen

Justerbart verktøy, om det er kabelskotang eller avisoleringstang er forbudt. 

Å krympe etter med rød kjeft på tangen på en blå sko høres ut som en dårlig løsning

Krymping handler om å presse to materialer sammen så mye at du oppnår flytegrensen, slik at ionene i begge matrialene griper inn i hverandre. Da får du en gasstett forbindelse som ikke korroderer da oksygenet ikke slipper til. Krymper du for løst blir ikke krympen gasstett og du får korrosjon og etterhvert varmgang om overgangsmotstanden blir for stor. Krymper du for hardt. Knuser du ledningen og skoen. Det naturlige spennet i skoen kan ødelegges og ledningen kan knekke på krunn at den blir for stiv, Det samme skjer også om du presser med rød tang på blå sko. 

Storken skrev On 15.12.2018 at 10.37:

Legger ved bilde av tangen jeg har kjøpt. Tangen har retursperre, og klemmer på en side. Hvilken kabelsko passer til denne tangen, og hva er forskjellen på kabelskoene? Lettere å kjøpe rette kabelsko, enn ny tang.

Kan jeg bruke isolerte kabelsko fra rnd som elfadistrelec selger? Eventuelt hvilken anbefaler du til knipex?

Moment og kjeftåpning på tanga di er ferdig justert/kalibrert fra fabrikken. Om du vil ha et 100% resultat må du derfor bruke kabelsko som passer eksakt til denne tanga.

Jeg sendte en mail til KNIPEX for å få vite hvilke kabelsko som passer til KNIPEX 97 52 36.

Her er svaret jeg fikk:

Knipex.PNG

Knipex 975236.PNG

Jeg har også samme tang som LarsH og andre har og tanga er helt grei den, det er ikke noe i vegen med den. Det som imidlertid er utfordringen her er at isolerte kabesko er laget for å gjøre det lettere for brukeren. Du trenger ikke å isolere skoen i etterkant osv. Det som jeg ser er utfordringen er at disse klemmer skoen flat. Det er ingenting som holder kantene inne i skoen sammen så disse «flyter» da utover og lager luftlommer på begge sidene av kabelen. Så fremt du ikke har skikkelige sko så nytter det ikke uansett hvilken tang du har. Er lenge siden jeg har sett hvor dårlig crimpen blir av dette så jeg har gått helt over til uisolerte sko. Der har du «vegger» som holder skoen sammen og presset blir kun konsentrert ovenfra og ned. I tillegg så får man et crimp som holder isolasjon i tillegg til lederne. Om man sammenligner isolerte og uisolerte sko etter en crimp så ser man med en gang forskjellen. Så selges det også sko som tres over kabelsko etter crimp. Jeg synes det er en mye bedre løsning en å benytte ferdig isolerte kabelsko. 

Jeg leser denne tråden med forundring. Jeg har Biltemas tang og har brukt kabelsko fra Biltema i mange år. Jeg har aldri hatt noen problemer med denne kombinasjonen. Men jeg ser videosnutten om Knipextangen fra Roger jo viser at den tydeligvis skal brukes motsatt vei i forhold til Biltemas tang. Min tang er i alle fall slik konstruert slik at tangens fargemarkeringer skal vende mot kabelen og ikke mot selve kabelskoen.

Eivind

Hulda skrev for 3 timer siden:

Slapp av. Hulda forbereder forsøk. Poenget med forsøket: Hva funker for dem som ikke skal seile på Saturn, eller andre planeter, men holde seg på Tellus. Følg med, følg med!

Høres ut som du har lite å gjøre i juleferien ja hehe Så vi venter i spenning:-)

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

He he. Utrolig hvordan dette med kabelsko engasjerer. Forrige gang var det jeg som startet en tråd om dette, og den pågikk i ukesvis. Før jeg hadde lest alt dette om kabelsko, hadde jeg krympet på sko i flere tiår. Nå er det såvidt jeg tør, og jeg har en snikende følelse av at hele elsystemet på båten kan kolapse når som helst pga gamle synder.

Men jeg tror Kjellg er inne på noe vesentlig. Uisolerte sko er bedre, og dessuten bør de ha litt tykkere gods enn Biltema sine. 

Blir sikkert mange krympetenger under juletrærne i år. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...