Okkaby Svart 19.Desember.2018 Link til dette innlegget Svart 19.Desember.2018 (redigert) Sitter å leser litt på Abiko sine sider, og det har de ført inne dette Det er meget viktig at pressverktøyet som skal brukes passer på kabelskotypen - sjekk hvilken type pressverktøy / pressbakke dere bruker! Så igjen er vi tilbake til at det har med rett verktøy til typen sko en bruker. Å ser en videre på siden deres, så er der flere forskjellige tenger til isolerte sko. Så jeg for min del konkludere hermed at jeg fortsette med isolerte sko i båten, men sørger for at sko passer til tanga. Å det gjør ikke disse møkka skoene fra BT som var avbildet med hele esker lengre oppe. De vanlige skoene(den andre isolerte typen) fra BT, de sitter fast som de skal. Så disse kan jeg fint bruke ennå. https://abiko.no/verktoy/pressverktoy/kabelsko-og-skjotehylser/isolerte-kabelsko-og-skjotehylser.html https://abiko.no/forbindelseselementer/kabelsko-skjotehylser-etc/ror-press-kabelsko-og-skjotehylser/kabelsko-for-kompakte-ledere-skip-og-offshore-type-krt.html Redigert 19.Desember.2018 av Okkaby (see edit history) Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
Okkaby Svart 19.Desember.2018 Link til dette innlegget Svart 19.Desember.2018 Kjøper en feks denne https://abiko.no/presstang-isolerte-kabelsko-0-75-6mm-580.html Så kan en sette i skoa uten å tenke på rett eller feil side. Heter tydeligvis symmetrisk kontra asymmetrisk. Tenker de fleste billige er asymmetriske. Har selv den over, som sikkert ikke er billige om en må betale for den sjøl. Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
Kjellg Svart 19.Desember.2018 Link til dette innlegget Svart 19.Desember.2018 Referert til en tidligere tråd så er det bare å bruke en liten hammer og gi skoen et lite lett slag Som det ble nevnt i samme tråden så er det jo ikke rakett forskning heller dette her Neida, fra spøk til alvor. Dette med kabelsko er ikke så vanskelig bare man holder seg til det som står skrevet av leverandørene og de som lager kabelsko/tenger. Men mennesket er et rart dyr, vi liker å tenke selv og konkludere basert på at det «ser» bra ut. Hva de som lager utstyret sier er ikke relevant og bare tøv for jeg skal jo ikke til månen heller, hvor vanskelig kan det bli? Jeg har crimpet noen sko, sett fordeler og bakdeler, prøvd å si noen ord om det her på forumet men blitt stillt til veggs og avkrevd forskningsrapporter og det som verre er. Men det er en kjennsgjerning at ting passer ikke alltid sammen, og som flere sier så er kineserne verdensledende på kopiering. Sparer man noen kroner så gjør man det, for er det bare billig nok så kjøper vi det. Så plutselig oppdager man at kabelskoene løsner og skjønner ikke bæra. Forsker en masse på hvorfor og hvordan dette skjer, når løsningen er så enkel som at man ikke hører på de som lager sakene. Jeg har sett det for lenge siden og kjøper og bruker utelukkende ting basert på hva leverandørene sier. Personlig så orker jeg ikke spare 100 kroner bare for å spare 100 kroner. Så får jeg en meget bedre følelse av at jeg vet tingene passer sammen og ikke noe jeg bare tror. Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 19.Desember.2018 Link til dette innlegget Svart 19.Desember.2018 Hei, Veldig bra innlegg Kjellg! Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 20.Desember.2018 Link til dette innlegget Svart 20.Desember.2018 (redigert) Jeg skrev litt tidligere i tråden om BT sine helisolerte kabelsko: Dermed kommer disse kabelskoene til å havne i søppelet. Kanskje Biltema også har funnet ut at dette er sko som er ubrukelige? De finnes i hvert fall ikke lenger i deres assortement. Denne uttalelsen vil jeg gjerne trekke tilbake. Det har jo vært diskutert litt om hvilken vei skoene skulle settes inn tangen, og da jeg kom til resultatet at kabelen ikke satt fast, hadde jeg satt skoene inn motsatt vei av hva jeg pleier å gjør. Jeg gjorde derfor noen nye forsøk med skoen plassert slik jeg pleier, og da satt det som et skudd. Så var det å finmyse litt på kjeften til tangen, og frem med skyvelære. Da viste det seg at tangen klemmer en god del mer på den siden som vender bort fra rød-blå-gul merkingen. Så nå vet jeg hvilken vei skoen skal plasseres i tangen. Redigert 20.Desember.2018 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
BØstrøm Svart 20.Desember.2018 Link til dette innlegget Svart 20.Desember.2018 Takk for info. Det der var faktisk nytt for meg. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 20.Desember.2018 Link til dette innlegget Svart 20.Desember.2018 Og om noen skulle mistenke Lars for å bruke en retro kinakopi av en radio på 0,4kg som vekt så kan jeg for ordens skyld opplyse at det er en av de beste radioene laget. Tandberg TP 41. Tung og solid med svære og tunge batterier av den gamle sorten. Når en sånn radio er i "toppform" kan den by på fantastisk mottak og lyd. Nesten så du ikke tror det. Og om du trodde Tivoliradio osv var så bra, da bør du høre på en TP41. Nydelig liten sak den der. Lars: Jeg fikk service på min av en Tandberg"nerd" på Strømmen tror jeg det var. Ble veldig bra. Faktisk så god radio at det er verdt å spandere noen kroner på for å holde i live. Og de av oss som fortsatt skrur litt på FM båndet har jo oppdaget at det er mange kanaler der fortsatt. Og nå som mye av det norske er borte virker det også som de svenske FM kanalene "strekker seg lengre" enn før. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 20.Desember.2018 Link til dette innlegget Svart 20.Desember.2018 Pinkvin skrev 9 minutter siden: Og om noen skulle mistenke Lars for å bruke en retro kinakopi av en radio på 0,4kg som vekt....... Til opplysning har Hulda testet med godt resultat med en vekt på 5-6 kg. Jeg fant ikke sterk nok hyssing, så det ble å bruke radioen. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Kjellg Svart 20.Desember.2018 Link til dette innlegget Svart 20.Desember.2018 Det ser veldig bra ut det der. Må være ei god tang siden den klarer å presse så hardt at man kan henge radioen etter kabelskoen. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 20.Desember.2018 Link til dette innlegget Svart 20.Desember.2018 (redigert) Tror det er en standard tang kjøpt hos CO en gang i tiden. Hulda sin tang er noe tilsvarande uten retursperre. Redigert 20.Desember.2018 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
fredriksen Svart 20.Desember.2018 Link til dette innlegget Svart 20.Desember.2018 Takker Lars! Da har jeg berget fire esker med Biltemas helisolerte kabelsko fra restavfallet! Jeg hadde også dårlig erfaring med disse etter i vår å ha kjøpt ny "riktig" tang med retursperre og opplevd at alt datt fra hverandre nesten uten berøring :-( Eskene havnet bakerst i skuffen for å sjekkes senere og lå der til jeg leste at de var ubrukelige. Da gikk de i returavfallet. Nå ligger eskene trygt inne i varmen igjen og jeg skal teste ved høve :-) (Jeg gikk tilbake til å bruke min gamle tang (+40 år??) med enklere kjeft og sko fra Claes Ohlson. Da funket det..) :-) steinar Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 20.Desember.2018 Link til dette innlegget Svart 20.Desember.2018 Her er bilde fra Hulda sin test: Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Lars H. Svart 20.Desember.2018 Link til dette innlegget Svart 20.Desember.2018 Ellers er det litt forskjellig oppbygging av de røde og de blå skoene. De røde for mindre kvadrat har en ekstra metallhylse. Her med fjernet isolasjon: Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Arvid_A Svart 20.Desember.2018 Link til dette innlegget Svart 20.Desember.2018 Nyttig informasjon, Lars! Takk for at du benytter adventstida til forskning og utredning på et viktig tema! Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 20.Desember.2018 Link til dette innlegget Svart 20.Desember.2018 Kjellg skrev 1 time siden: Det ser veldig bra ut det der. Må være ei god tang siden den klarer å presse så hardt at man kan henge radioen etter kabelskoen. Du glemte å heise ironiflagget Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
BØstrøm Svart 20.Desember.2018 Link til dette innlegget Svart 20.Desember.2018 Lars H. skrev for 2 timer siden: Jeg skrev litt tidligere i tråden om BT sine helisolerte kabelsko: Dermed kommer disse kabelskoene til å havne i søppelet. Kanskje Biltema også har funnet ut at dette er sko som er ubrukelige? De finnes i hvert fall ikke lenger i deres assortement. Denne uttalelsen vil jeg gjerne trekke tilbake. Det har jo vært diskutert litt om hvilken vei skoene skulle settes inn tangen, og da jeg kom til resultatet at kabelen ikke satt fast, hadde jeg satt skoene inn motsatt vei av hva jeg pleier å gjør. Jeg gjorde derfor noen nye forsøk med skoen plassert slik jeg pleier, og da satt det som et skudd. Så var det å finmyse litt på kjeften til tangen, og frem med skyvelære. Da viste det seg at tangen klemmer en god del mer på den siden som vender bort fra rød-blå-gul merkingen. Så nå vet jeg hvilken vei skoen skal plasseres i tangen. Er det noe juks her? Hvis det er samme tanga, hvorfor blir ikke det ene bilde speilvendt? Konspirerer du med Biltema nå? Kom på det, fordi jeg skulle fylle bensin her om dagen og plasserte meg feil, slik at tanklokket var på feil side av bilen, iforhold til pumpa. Stresset som jeg var, kjørte jeg bare rundt pumpeøyen, spratt ut av bilen, og var like overrasket igjen. Tanklokket fremdeles på feil side. Da kjørte jeg til neste stasjon, i tilfelle noen så på.... Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 20.Desember.2018 Link til dette innlegget Svart 20.Desember.2018 Ref tanklokk nevnt i siste innlegg: De fleste nyere biler har en liten pil i dashbordet, rett ved tankmåleren så man slipper å gå rundt og huske dette. Fordel hvis man har tilgang på flere biler og eller har begynt å dra på årene... Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 20.Desember.2018 Link til dette innlegget Svart 20.Desember.2018 BØstrøm skrev 1 time siden: Er det noe juks her? Hvis det er samme tanga, hvorfor blir ikke det ene bilde speilvendt? Konspirerer du med Biltema nå? Å speilvende et bilde for at det skal bli mer oversiktlig må vel være greit? Men OK, her et bilde før jeg speilvendte det, he he. Jeg gjør alt for at alle skal bli fornøyd i denne skjønne førjulstid. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Hulda Svart 20.Desember.2018 Link til dette innlegget Svart 20.Desember.2018 Ikke kast! Send dritten til Hulda, her er det gull og kommer til nytte. Her sitter tommeltottene til høyre/venstre på respektive hender. Ikke midt i. Sitér dette innlegget Link to post
Ove T Svart 20.Desember.2018 Link til dette innlegget Svart 20.Desember.2018 Hej Det finns olika tänger även av de billigare. Jag har en BT tång och CO tång. BT tången klämmer lite hårdare på bägge sidor än vad CO tången klämmer på hårdaste stället. På CO tången skall kabeln vara åt det håll som färgbeteckningarna sitter, på BT kvittar det. Jag har använt båda med bra resultat förutsatt att man använder CO tången på rätt håll. Hälsningar Ove Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 20.Desember.2018 Link til dette innlegget Svart 20.Desember.2018 Om ikke annet så har denne tråden ihvertfall stor underholdningsverdi. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 20.Desember.2018 Link til dette innlegget Svart 20.Desember.2018 Mix skrev 5 minutter siden: Om ikke annet så har denne tråden ihvertfall stor underholdningsverdi. Komitragedien er vel når noen tror på tøvet og bruker penger på noe som gir null effekt. Sånn er det, verden vil bedras. Koster noe tre ganger mer enn noe annet, må det naturligvis være seks ganger bedre. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 20.Desember.2018 Link til dette innlegget Svart 20.Desember.2018 Jeg ser nå at tangen jeg har her hjemme (har en lignende i båten) og som jeg mener jeg kjøpte hos CO er av merke Caly, et Taiwan selskap som både selger/produserer kabelsko og tenger. Kunne jeg få tak i sko av dette merket, måtte vel alt bli himmelsk? Kanskje de skoene CO selger er av dette merket. Eller kanskje importere et assortert utvalg fra Taiwan? Og dere har rett, jeg sitter her og kjeder meg, rekonvalesent etter prostataoperasjon, iført utpisset bleie og ruslende rundt i huset i joggebukse. Ha en fortsatt fin innspurt mot Jul. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Kjellg Svart 20.Desember.2018 Link til dette innlegget Svart 20.Desember.2018 Caly fikk jeg faktisk tro på. Var inne og så på sidene deres og ting er meget godt dokumentert. Har man tang og sko fra dem så har man ting som passer sammen og det er jo det som er hele poenget, ting skal passe sammen! Om det er billig eller dyrt spiller ingen rolle. Dokumentasjon er avgjørende, noe som mangler på bla kabelsko kjøpt på hjørnet. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 20.Desember.2018 Link til dette innlegget Svart 20.Desember.2018 Kjellg skrev 56 minutter siden: ... ting som passer sammen og det er jo det som er hele poenget, ting skal passe sammen! Ja, det var det brura sa også Registrerer forøvrig at den engasjerende kabelskodebatten er i gang igjen. Her er en link til forrige: https://baatplassen.no/i/topic/140723-krympe-store-kabelsko-metode/?page=9 ------------------------ Lars H. skrev for 8 timer siden: Jeg gjorde derfor noen nye forsøk med skoen plassert slik jeg pleier, og da satt det som et skudd. Men nå venter jeg bare på at din og @Huldas testmetode skal bli stilt opp mot veggen. I den andre tråden ble en tilsvarende test utført av @lectron lectron skrev On 1.5.2018 at 12.41: Lagde en liten stresstest. Utelukkende bruk av "bottom of the barrel equipment" Som straks ble totalslaktet: Joerg Becker skrev On 2.5.2018 at 12.16: Om Lectron kan henge seg opp i denne pressingen han utførte betyr altså teknisk sett absolutt ingenting, selvfølgelig unntatt at "noe" klemmer på "noe" så kraftig at pressingen bærer 100kg. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.