REMA Startet 21.Desember.2018 Link til dette innlegget Startet 21.Desember.2018 Hei! Av ren nysgjerrighet lurer jeg på hvilke fritidsbåter som er CE merket A? Har lett litt, men finner bare båter i klasse B (typ Sargo og Viknes). Jeg ser etter motoriserte båter (ikke seil). Har alltid vært fascinert over båter som tåler mye sjø. Takk for svar! Sitér dette innlegget Link to post
krabbelars Svart 21.Desember.2018 Link til dette innlegget Svart 21.Desember.2018 (redigert) For den som lurer på hva CE-sertifiseringene A, B, C, D betyr , så finner dere mer om regelverket her: https://www.nmma.org/certification/ce-certification Her er kort om de forskjellige klassene: A. OCEAN: Designed for extended voyages where conditions may exceed wind force 8 (Beaufort scale) and significant wave heights of 4 m and above but excluding abnormal conditions, and vessels largely self-sufficient. B: OFFSHORE: Designed for offshore voyages where conditions up to, and including, wind force 8 and significant wave heights up to, and including, 4 m may be experienced. C: INSHORE: Designed for voyages in coastal waters, large bays, estuaries, lakes and rivers where conditions up to, and including, wind force 6 and significant wave heights up to, and including, 2 m may be experienced. D: SHELTERED WATERS: Designed for voyages on sheltered coastal waters, small bays, small lakes, rivers and canals when conditions up to, and including, wind force 4 and significant wave heights up to, and including, 0,3 m may be experienced, with occasional waves of 0,5 m maximum height, for example from passing vessels. Redigert 21.Desember.2018 av krabbelars (see edit history) Sitér dette innlegget Sjekk gjerne hobbysiden min (ikke-kommersiell) om Skjærgårdsjeeper og båt/motor-nyheter: https://www.facebook.com/fritidsfiskeren/ Link to post
Komodo Svart 21.Desember.2018 Link til dette innlegget Svart 21.Desember.2018 Elling og Nordhavn kanskje? Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Førstefender Svart 22.Desember.2018 Link til dette innlegget Svart 22.Desember.2018 Flere Sunseeker modeller, minste er vel Sunseeker Portofino 400 Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 22.Desember.2018 Link til dette innlegget Svart 22.Desember.2018 Sunseeker, er ikke det de båtene som driver og synker hele tiden? Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Hulda Svart 22.Desember.2018 Link til dette innlegget Svart 22.Desember.2018 Komodo skrev 9 minutter siden: Sunseeker, er ikke det de båtene som driver og synker hele tiden? Nei, det er Sunsynker. Annet fabrikat. Sitér dette innlegget Link to post
Førstefender Svart 22.Desember.2018 Link til dette innlegget Svart 22.Desember.2018 hehe jo modifiserte Sunseekere har en lei tendens til å synke her til lands Sitér dette innlegget Link to post
Knude Svart 22.Desember.2018 Link til dette innlegget Svart 22.Desember.2018 (redigert) Uten å ha studert standardene for kategori A da det er mer en nok å tilfredsstille alle krav i B som jeg kjenner fra jobb. De aller fleste Trawlere er vel i A så lenge skroget er uten luftinntak og det er tilstrekkelig med avrenning i fra dekk i tillegg til tette dører og 8 mm. Glass osv..... Alle designer over 40 fot til Bruce Robberts er i kategori 1 i lloyds ( sies å være litt strengere en CE kategori A) Mener å ha lest at også alle Selene trawlerne som blir solgt nye i Norge er i kategori A Windy hadde vel også et par modeller........ Redigert 22.Desember.2018 av Knude (see edit history) Sitér dette innlegget Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt Link to post
tor_ef Svart 23.Desember.2018 Link til dette innlegget Svart 23.Desember.2018 Båten min er CE klasse A (A12 iflg brosjyren.) Hva menes med begrepet "abnormal conditions" mon tro? Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 24.Desember.2018 Link til dette innlegget Svart 24.Desember.2018 Om jeg ikke tar helt feil er de fleste seilbåter CE merket A med et tal bakom for antall personer som kan befinne seg om bord. Sitér dette innlegget Link to post
eehgil Svart 24.Desember.2018 Link til dette innlegget Svart 24.Desember.2018 Er ikke et av kravene for å tilfredsstille kategori A å ha 2 separate fremdrifssystemer? f. eks seil og motor, 2 motorer, eller en liten reservemotor med egen propell (har sett noen trawlere har dette). Vet ikke om det også er krav til rekkevidde? dvs. at hvis man ikke har seil må man ha en viss drivstoffskapasitet? Sitér dette innlegget Link to post
chrisrik Svart 24.Desember.2018 Link til dette innlegget Svart 24.Desember.2018 Kloster Patrol, husker ikke helt men produseres nå under et annet navn (?) Sitér dette innlegget Christian Rikardson Hjemmesiden min Link to post
Guest Avmønstret# Svart 25.Desember.2018 Link til dette innlegget Svart 25.Desember.2018 Bårdp skrev for 21 timer siden: Om jeg ikke tar helt feil er de fleste seilbåter CE merket A med et tal bakom for antall personer som kan befinne seg om bord. "Max antall personer som kan befinne seg ombord innen sertifiseringen". For dette tallet bak kategori sjødyktighet sier vel kun noe om det, hvor mange det kan være ombord og båten fortsatt anses som sjødyktig etter kategori X, ikke noe om lovligheten av x eller xx personer ombord? Dvs at folk flest som ikke driver med yrkestrafikk osv kan ha feks 15 i båten i smult farvann selv om det er en kategori A12 båt. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.