Jump to content

Isolere 30 fot ferrocement motorseiler


kosefisken

Recommended Posts

Så vidt jeg vet er ikke betong diffusjonstett, ref. @Pinkvin. Det er også grunnen til at man legger diffusjonssperre mellom mark og betongsåle i bygninger. Om man ønsker det tørt på innsiden. Så kan man vel argumentere for og imot hvor man vil legge en eventuell diffsperre i en ikke diffusjonstett båt. Personlig ville jeg nok gått for luftspalte. Betongbåt blir mer å sammenligne med trebåt, om man tar vekk selve råteprosessen. Man skal være forsiktig med å trekke direkte paralleller til diffusjonstette materialer som plast og metaller. Disse siste har andre fordeler/ulemper som må håndteres. Nå kommer sikkert noen til å hevde at plastbåter trekker masser med vann. Greit. 

Link to post

Jeg har i praksis prøvd å få malingfabrikanter som International og Jotun til å garantere at malingsystemene deres gir diffusjonstett resultat. Svaret har ensidig vært 'nei, det blir over tid ikke diffusjonstett'. Så da må det i såfall være andre produkter. Vann har en egen evne til å trøkke seg inn på uønskede plasser. Og der det kommer inn, kan være langt unna der det kommer ut.

Link to post
Hulda skrev for 1 time siden:

Jeg har i praksis prøvd å få malingfabrikanter som International og Jotun til å garantere at malingsystemene deres gir diffusjonstett resultat. Svaret har ensidig vært 'nei, det blir over tid ikke diffusjonstett'. Så da må det i såfall være andre produkter. Vann har en egen evne til å trøkke seg inn på uønskede plasser. Og der det kommer inn, kan være langt unna der det kommer ut.

 

Det er vel som med all annen maling og overflatebehandling, at egenskapene taper seg over tid.

Link to post
Jannmar skrev for 12 timer siden:

 

Betong er ikke diffusjonstett. Overflaten kan gjøres diffusjonstett ved bruk av diffusjonstett maling eller andre midler som smøres på betongen.

 

Ja, trur ikkje dette kan vere det heilt store problemet. Me har smørjemembrann t.d., men den er vel litt grov, men so har me forskjellige epoxyprodukter. Dette lett seg gjere. Treng ikkje vere heilt hermetisk. Og so har det sjølvsagt med tjukkelsen å gjere og.

Redigert av Fjordgubbe (see edit history)
Link to post

Tro om ikke et lag med smøremembran mot betongen, deretter et lag med skumplast/ skai e.l. Kjenner du noen i vegvesen, eller noen av entreprenørene, så kan de sikker fikse litt tunnelisolasjon. Den er ca 50 mm tykk, og kan limes rett mot membran.

Det er ikke særlig smart å borre i betongen. Armeringen kan da få forliten overdekning, og det vil oppstå rust som i sin tur fører til rustsprengning og oppsprekking av betong.....

Link to post

Ferrosementskrog blir jo gjerne behandlet med epoxy utvendig. I mitt tilfelle 5 lag med epoxyprimer, epoxysparkel, 3 lag jotamastic, 2 lag vinyguard før bunnstoff under vann og polyurethanemaling over. Ferrosement har krav til at tilslag har kornstørrelse <2mm, og er tilsatt silika eller andre pozzolaner som gir økt tetthet. Nøyaktig fasthetsklasse vil variere fra skrog til skrog men jeg vil tippe samtlige riktig støpte skrog har fasthetsklasse 50 og oppover (b50<). Ferrosementskrog skal etter støp stå 2-3 uker i vannspreder for å hindre dannelse av riss under herding. Ferrosement er derfor ikke helt sammenlignbart med ordinær B20-30 betong brukt til kjellervegger og dekker.

 

Hvor mye fuktdiffusjon som vil oppstå gjennom dette vet ikke jeg. Men det er kanskje ikke helt usannsynlig at det kan skje oppmagasinering av fukt på innsiden av skroget over tid dersom man legger på et ikke pustende sjikt her. Det er jo vanlig at man ikke behandler ferrosement innvendig, nettopp for at det skal kunne tørke ut en vei i tilfelle fuktgjennomtrengning. Det tryggeste er derfor kanskje som flere her påpeker å styre unna slike løsninger.

 

Det å bruke ekspansjonsplugger i et ferrosementskrog for å feste innredning er en heller dårlig ide. Husk at skroget over vannlinje ikke er tykkere enn 30mm og er tettpakket med armering. Bruk lim.

Link to post


Hehe, jo takk for smigrende ord Hulda. Prosjektet ligger ganske bokstavelig talt på is for tida. Det ligger ihvertfall et dekke av is over prosjektet, som ligger og venter på bedre tider, som i så mange andre perioder gjennom prosjektfasen. Nå er det studier og et hus som må bli ferdig først. Men tankene flyr stadig avgårde til båten og nye delprosjekter ombord. Det er rart hvor mye artigere det er å bygge båt enn hus. 

 

Satser på å få prøvd båten på tur til sommeren!

 

Bare for å hoppe litt inn i tråden igjen. 

Vedovn er fint, koselig og effektivt, men krever mye tilsyn og plass til brensel. Har du grei tilgang til strøm der du ligger kan det fungere greit å holde grunnvarmen med strøm og fyre med ved når du er ombord og ønsker mer komfort. Jeg fyrer endel med peiskubber ombord, de har lang brenntid. Er det ikke strøm i havna og du er mye 'hjemme' så er nok en dieselbrenner veien å gå.

Link to post

Vil føye meg inn med de som anbefaler Armaflex. Båten du har kjøpt er såpass liten at plassbesparelse er viktig. Å bygge ut skrogsidene med isolasjon og lufting bak er mye jobb, samt stjeler meget plass. I tillegg blir du nødt for å bruke plater eller annet stivt materiale utenpå ulla mot innsiden av båten. Knotteplast har liten effekt annet enn å drenere kondensvann, lufting og uttørking blir lik null, med fare for mugglukt i båten.

 

Armaflex er tilnærmet like difusjonstett som plast og har en meget god isoleringsverdi, den er selvslukkende og drypper ikke ved brann, kan limes direkte på betongskroget og suger heller ikke opp fukt. Materialet er lett å forme og skjære til. Til din båt vil jeg tro 19mm i skrog og 25mm i horisontale arealer er mer enn nok. Er i hvertfall det jeg har regnet meg frem til er nok i egen båt for vinterbruk. Skrogtrekk kan limes direkte på denne igjen. Enkelt og plassbesparende.

Lim den kun på over vannlinjen, da bør det ikke være noe problem med fuktvandring gjennom betongen som etter tid kan løsne limet eller skape blemmer.

Betongen må rengjøres og primes først.

 

Skull du allikevel benytte deg av vanlig isolasjon, styr unna Glava og bruk Rockwool. Rockwool tåler vann og fukt uten å deformerte seg eller miste isolasjonsegenskapene etter den har tørket igjen, men da trenger du luftespalte mot skrog.

Link to post

Luftespalte i båt er kanskje ikkje for å lufte ut kondensluft men for å la kondens renne ned i kjølen ? 

Etter fleire innlegg her så heldt eg fortsatt ein knapp på 2k sprøyteisolasjon (uten luftspalte).  Det er ikkje umulig at det kan konkurere med armaflex i pris og isolasjonsevne.  

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Guest Avmønstret#

Men er ikke flere av dere tilbake til å prøve å tette på begge sider nå? Ville tviholdt på "tett på utsiden, lufting på innsiden".

 

Det vil komme fukt inn i konstruksjonen, det vil være hensiktsmessig at en side av konstruksjonen lufter og at en prøver å holde den tettest mulig mot sjø.

 

Om en tetter på begge sider, har en da kontroll på hva som skjer inne i konstruksjonen? Hva om en, over tid, får høyere fuktnivå i skroget enn tidligere fordi det ikke luftes ut på innsiden, skal en da tette enda mer på innsiden når fukten til slutt presser seg inn? 

---

Jeg kan ikke skjønne annet enn at det må best mulig lufting til på innsiden og at alle forsøk på tetting rett på skroget innvendig vil være oppskriften på elende og fremtidige problemer. 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...