Jump to content

Vakt ordning på døgnseilas


leiohel

Recommended Posts

Når jeg skal hente båten i Hellas til våren så tenkte jeg det kunne være nyttig med innspill på vakt ordning når en er fler.

 

tenker foreløpig at båten seiles i følgende etapper:

hellas til Spania. Ca 2 uker. 

Lefkas, gjennom Messina stredet til Palermo. Nye værkart før neste etappe til Sardinia. Nye værkart før en setter kursen mot Malorca. Så øyhoppe frem til alicante på spaniakysten. Legger båten igjen i 14 dager, hvor en må hjem og være pappa. Billige og hyppige flyavganger fra Norge.

Neste runde blir fra Alicante, via Gibraltar og så langt opp Portugal kysten som en rekker på to uker. Igjen blir båten liggende 14 dager mens en er hjemme og er sammen med guttungen. 

Siste etappe er å krysse Biscaya og kanalen hjem til Fredrikstad.

 

jeg tenker vi blir 4 stykker på hver etappe.

jeg som eier båten. Lite seilerfaring og båten er ny for meg.

En som har seil erfaring. Ihvertfall på første etappe.

to som ikke har seil erfaring. 

 

Lengste strekket er ca 2 døgn i rom sjø og ca 3 dager til havn hvis vind og føre tillater det. Motorseiler hele veien med genoa og/eller storseil. Begge på rull, men kun genoa kan reves fra cockpiten. Tenker kun Genoa på nattseilas.

 

Viktig at alle for nok søvn og tid til å være sammen.

en person skal ha ansvaret for å lage mat, koke kaffe og sørge for at alle har det de trenger.

jeg selv skal stå for navigering og være tilgjengelig hvis de andre føler at de trenger bistand på deres vakt. Spesielt på natt. Om noe dukker opp på radar eller AiS. Justering av seil. Og ta min sjerv av vakter.

 

autopilot vil stå for mye av styringen. 

 

Tips fra erfarne mottas med takk

 

godt nytt år.

mvh

leif ove

Redigert av leiohel (see edit history)
Link to post
Share on other sites

La den erfarne seileren du tar med legge opp  løpet avhengig av hens vurdering av værmelding, mannskap og forventet del-strekk. Jeg ville ikke dedikert en person som ‘stuert’ på så korte strekk / så få folk. Hvem som sover når er avhengig av vær og erfaring, kan ikke bestemme det året før med så mange ukjente faktorer. En ombord som har seilerfaring betyr at været bestemmer hva som skjer ( om dere legger av gårde, og hva som blir neste havn).

Link to post
Share on other sites

Enig med code0.

Men kan komme med litt egen erfaring.

To mann på vakt sammen. De to som ikke har seilt før på hvert lag. Etter kort tid går det seg til. Hvor lange vakter er avhengig av vindretning. Å henge på slep etter forseil er enkelt og læres fort av uerfarne. Vinden imot og alt forandrer seg.

 

Jeg har vært med endel turer samt drevet seilopplæring og det må tilpasses folkene ombord hver gang er min erfaring. En erfaren motorbåt fører lærer fort det grunnleggende når det gjelder seiling.

I mørket blir alt mye værre en det er i lyset.

Det er ingen problem at en av de som er på vakt går ned å lager mat. Typisk rett før vaktskifte. Er værmelding litt rufsete er det ok å ha noe ferdig. Mat må man ha uansett.

Etappenes varighet og vindretning er helt avgjørende.

Link to post
Share on other sites

Enig med forrige to talere. Om været er enkelt å forholde seg til og trafikken liten skal det ikke så mange vaktene til før folk blir komfortable nok til at de kan være alene på vakt – men med det utgangspunktet som beskrives er eneste rette å begynne med å være to om gangen. Hvor lange vaktene bør være avhenger av vær, trafikk og hvor lang etappen er – om en bare skal være til sjøs en natt eller to er det ikke så nøye å sikre seg tilstrekkelig lange perioder med søvn.

 

Dere bør være mentalt forberedt på at værkartene dere laster ned tilsier at dere blir liggende der dere er – også når noen har flybilletter booket eller forpliktelser hjemme.

Link to post
Share on other sites

Vi kjører alltid en alene på vakt i 2 timer. Ofte skjer det ingenting på vakt, så enkelt for en. Terskelen for å vekke noen er lav. Det er ikke alle på vakt som Justerer seil, de vekker noen (eller flere ombord våkner hvis seilene er feil justert). Syklusen gir mye søvn og overskudd. Kan fint lage enkel mat alene på vakt. Man er ofte alene på havet på natta, sjekker hele horisonten hvert 5 minutt. 

 

Seil med både genoa og storseil, også om natta hvis det ikke er uvær.  Båten beveger seg mye mer behagelig for seil. 6 uker hjem er ambisiøst uten erfaring. Ofte motvind både i Middelhavet og opp Portugal. Har seilt strekningen noen ganger, venter på neste mulighet. 

Link to post
Share on other sites

Euklid skrev for 4 timer siden:

Dere bør være mentalt forberedt på at værkartene dere laster ned tilsier at dere blir liggende der dere er – også når noen har flybilletter booket eller forpliktelser hjemme.

 

 

Akkurat den greia der: Noen må et eller annet på grunn av et eller annet innen en gitt dato. Så tar man tjanser. Ta med noen garva pensjonister som verken må det ene eller det andre innen et snevert tidsrom. Betinger hjertestarter.

Link to post
Share on other sites

3 timers nattevakter 4 timers dagvakter har vi praktisert. Erfarne kan gå alene om natta. Uerfarne kan gå alene på dagtid. Alltid med lav terskel for å vekke skipperen. Dette i åpent farvann. Innaskjærs er skipper alltid våken. 

 

I og for seg greit å ha tidsfrister, men ikke på bekostning av sikkerhet. Tidsfrist på bekostning av komfort kan være akseptabelt. Da må man kjenne båt og mannskap

 

med uerfarne skjer det fort en del rart ombord. Leste om en som fikk skulderen ut av ledd 10 dager ut i atlanteren da han forsøkte å holde igjen storseilet i en jibb..

 

med en Iridium Go til 10.000kr laster du ned værmelding via satelitt på 10 min. Finnes fri data abonnementer som koster ca 1100kr/mnd med 3 måneders bindingstid

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

skagenekspressen skrev for 1 time siden:

Første etappe fra Hellas til Alicante på 2 uker, vil være avhengig av at besetning, båt og vær alle leverer. Hvis du må hjem etter 2 uker ville jeg tenkt på en havn B, f.eks Mahon på Menorca. 

Alicante er håpet, men en kommer ikke lengre enn hva vær og alt annet tilsier. Bestiller ikke returbillett før vi ligger til kai.

 

Tips på havner med grei tilgang på flyplass og en noenlunde rimelig havneavgift hadde vært flott. 

 

Leif Ove

 

Redigert av leiohel (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Da har jeg tatt til vett/feiga ut osv. For å få logistikken i orden rundt henting av båten måtte jeg la den ligge i Hellas til nærmere mai. Unger og venner som jobber osv. Så da registrerte jeg meg med en profil på findcrew og etter mye mailing og telefoner, har jeg nå fått gjort en avtale med et crew på 2 pluss at de tar med en gratis mannskap. Kaptein var kjapp med å sende over alle sertifikater, referanser og logg bok. Referansene ble sjekket ut på telefon og alt tyder på en meget ryddig kar. Forsikringsselskapet mitt har bekreftet at de ikke har noen problemer med dette. 

Prisen ble ganske lik det det ville ha kostet meg å ligge 2 ekstra mnd ved kai i middelhavet og fly frem og tilbake. 2500 euro fast pris. Og jeg får båten hjem i midten av april. 

 

Seile i middelhavet får jeg alltid tid til senere, og da ikke ren transport, men kose seg segling.

 

Bonus er at mor og eldre søstre får sove på natta. Slik er det å være eventyrlysten lillebror på 46 år.

 

mvh

leif ove

 

Link to post
Share on other sites

Code0 skrev for 9 timer siden:

Det var vel en god pris. Jeg antar alle andre utgifter kommer i tillegg for deg (diesel, havneavgifter, retur flybilletter)..?

Avtalen er fast pris. Men de skal starte med 1200 liter på tanken og refuel i Gibraltar for min regning. Tenkte å tilby bonus hvis det ikke er noen skader på båten når den kommer hjem.

 

tror jeg fikk det rimelig fordi de hadde en periode uten oppdrag, før sesongen deres starter i middelhavet. 

 

Leif ove

Link to post
Share on other sites

Det er en veldig god pris. Har hørt tilsvarende på en annen henting, men det var så lavt at jeg ikke trodde det var representativt. Anbefaler deg å spørre pent om å få bli med en uke eller to (fra start). Det kan du lære veldig mye av. Og prosjeket vil bli litt "ditt".

Link to post
Share on other sites

pacuare skrev On 8.1.2019 at 9.43:

Det er en veldig god pris. Har hørt tilsvarende på en annen henting, men det var så lavt at jeg ikke trodde det var representativt. Anbefaler deg å spørre pent om å få bli med en uke eller to (fra start). Det kan du lære veldig mye av. Og prosjeket vil bli litt "ditt".

Planen er å dra ned noen dager før crew ankommer. Skifte olje og filter på motor og gir. Fylle diesel og vann så det meste er klart før avreise. Tenkte jeg skulle bli med en uke ca, for så hoppe av et passende sted med flyplass. 

 

Leif ove

 

Link to post
Share on other sites

leiohel skrev for 6 timer siden:

nen er å dra ned noen dager før crew ankommer. Skifte olje og filter på motor og gir. Fylle diesel og vann så det meste er klart før avreise. Tenkte jeg skulle bli med en uke ca, for så hoppe av et passende sted med flyplass

... god plan. Jeg skal kjøpe en sånn en før sesongstart,  http://oceansignal.com/products/mob1/

sender AIS når du faller i vannet, samt DSC til båten om VHF’en kan ta i mot, samt generell nødsending på VHF.

da vet båten at du har falt på sjøen når du er alene på vakt om natta, båter med AIS ser deg ( som et MOB- symbol, avhenger av mottaker), samt det går nødsingnal ut på VHF.

Nå har du en spennende opplevelse i vente, ny seilbåt og Middelhavstur!

Link to post
Share on other sites

Og i dag falt de siste brikkene på plass.

i morgen kommer de siste av papirene. Skipssjøte stemplet av notarius og slette dokument av part one registrering fra England.

 

i tillegg fikk jeg den båtplassen som var kun et fjernt håp om å få. Passe landelig og likevel veldig sentralt i fredrikstad. Gå avstand til alt som er kjekt, samtidig stort sett kun folk som går tur og lufter hunder, som kommer forbi stuedøra. Samtidig så kan jeg vinke til de som bor i båt på andre siden av elva.

 

 

Leif ove

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...