Jump to content

Erfaring fra Marex 330 CC el. Scand 360 SE


Puffen

Recommended Posts

Har ikke så mye erfaring, men jeg har et bestemt inntrykk av at Marexen er langt foran Scand hva gjelder kvalitet og finish. Har blitt direkte skuffet over finishen på nye Scand-båter. Her har jeg funnet mye slurv i håndverket og nokså lurvete el-opplegg synes jeg også går igjen.

 

Har en kompis med en Marex Estremo som virker til å være en uvanlig solid båt med høy kvalitet på finish og detaljer. Samma inntrykket har jeg også fått av båtene på messer og i Leangbukta.

 

 

 

 

har sendt deg IM

<{POST_SNAPBACK}>

Synd du bruker IM, Bitteliten. Blir liksom ikkeno' diskusjoner av slikt. Det er jo et diskusjonsforum.

 

 

M/Y Ellen Marie

Link to post
Share on other sites

Synd du bruker IM, Bitteliten.  Blir liksom ikkeno' diskusjoner av slikt. Det er jo et diskusjonsforum.

<{POST_SNAPBACK}>

Takk for informasjonen om at det er et diskusjonsforum. Det var opplysende :wink:

Hvordan man kommuniserer må vel være opp til hver og en. Jeg lurte på om jeg skulle skrive at jeg sendte IM - valgte det - og det var kanskje ikke så lurt. Så har jeg sagt A og du sagt B så får jeg vel s C da:

 

Omtrent - men noe justert - er dette innholdet i IM'en:

Scand 360: byggekvalitet som annen Scand - dvs. så som så. Mye enkle løsninger. Skroget er gammelt - båten er smal, trang og lav under dekk sammenlignet med andre båter i samme størrelse. I og med at båten er smal er ikke de båtene som har overbygg gode i sjøen. Jeg snakket med en som ble vettskremt da han prøvekjørte en 360 HT. Den krenget masse i svingene - og den stoppet aldri å krenge. Han ble redd for å kantre. I følge Scand var dette som det skulle være. Joda 370 har samme skrog som Scand 360 - den har testet bra på sjøegenskaper.

 

MAREX har hatt en del problemer med D6 motorer i sine 330 båter. Et kjent problem med at dieselrøret til sylinder nr 3 sprakk på de første D6'ene. Det var ikke det store problemet - jeg har hørt om ett tilfelle der motoren måtte byttes - og da måtte det skjæres mye i båten for å få motoren ut. Jeg vet også om en annen 330 CC som ble sent tilbake til fabrikken på bil fordi kunden var så fortørnet over dårlig byggekvalitet at det ble truet med heving av kjøpet.

 

Jeg var ombord i en 330CC samme dagen som den skulle overtas av de som hadde kjøpt den. Båten lå på båtmessa i Tønsberg i fjor sommer. Jeg likte ikke det jeg så. dekorteip som falt av, ripete benkeplater, dårlig finnish på dørk etc.

 

Jeg kikket ganske mye på en 330CC da jeg kjøpte vår Nidelv 300. Etter å ha studert båten ganske nøye valgte jeg å kjøpe Nidelven i stedet. Mest følelsesmessig antakelig - det handler vel om hva man liker. Nidelven er mindre, går fortere og har etter min mening bedre finnish. Således prioriterte jeg ned størrelse og opp kvalitet.

 

330 CC blir nå 350CC - ettersom de forlenger badeplatformen. Da jeg vurderte 330CC sa de at dette skulle være klart i fjor - men det er først i år de viser det frem på Båter i Sjøen

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvordan man kommuniserer må vel være opp til hver og en.

Jepp, det er selvfølgelig opp til enhver, men det er jo ikke så veldig mye "gjødsel" for forumet om alle sendte IM'er til hverandre.

Her oppfattet jeg at det var en "rein" båtdiskusjon uten noen særlige kontroverser. Om ikke slike kan gå for åpen mikrofon, ser jeg ikke helt poenget i forumet. Det er nå min mening, du har din. Helt OK.

 

Forøvrig gjør du selvfølgelig akkurat som du vil, selvfølgelig.

 

M/Y Ellen Marie

Link to post
Share on other sites

Takk til Bitteliten for interesante opplysninger. Er forsåvidt enig med Bitteliten om at det må være opp til hver enkelt hvordan en ønsker å kommunisere. Men jeg er også tilhenger av at slike rykter og erfaringer kan komme alle til del. Det vil være både enkelt og nyttig for en produsent å ta tak i slike opplysninger når de blir offentlige. Når det gjelder problemene Du nevner om D6 motoren, så er vel det et problem som gikk igjen på svært mange av disse motorene den første tiden. Uavhengig av båttypen.

Selv har jeg nå hatt min Bavaria i 9 mnd. og har vært vel kjent med de rykter som har fulgt dette merket vedr. kvalitet. Jeg må imidlertid si at jeg ikke har hatt noen direkte kvalitetsbrist å melde om. Det er derfor veldig viktig at det kan komme frem at det ikke nødvendigvis er slik at alt er så mye bedre bare det er Norsk.

Forøvrig når det gjelder Bavaria så er det en god del detaljer som helt klart bærer preg om at det er viktig å finne billige løsninger. En del av dette kan faktisk være ganske irriterende. Jeg er derfor og av andre grunner begynt å vurdere et båtbytte allerede. Synes derfor det er ganske nyttig å få slike tilbakemeldinger.

Det som uansett er sikkert er at jeg før neste båtkjøp skal gå nøye igjennom et bredt utvalg av modeller. Også de som kanskje ikke er mest interesante ved første øyekast.

Kjærlighet ved første blikk når det gjelder båt, er nok ikke så lurt. Det krever i så fall et trenet øye. Det kunne forøvrig også være interesant om det finnes noen erfaringer på Sessa og Jeanneau.

Link to post
Share on other sites

Du nevner om D6 motoren, så er vel det et problem som gikk igjen på svært mange av disse motorene den første tiden.  Uavhengig av båttypen.

<{POST_SNAPBACK}>

Det stemmer. Dette er helt uavhengig av båttypen. Feilen ble utbedret på alle D6 motorer ved at dieselrøret til syk nr 3 ble byttet. På tidlig D6'er var det også et problem med - softwarefeil - som ble utbedret på alle D6'ene.

 

Jeg har også hørt at D6'ene nå kan omprogrammeres slik at tomgangsturtallet blir lavere. Det skal jeg jammen gjøre på min. Jeg har tomgangsfart på nesten 4 knop - og det synes jeg er for høyt.

 

Forøvrig når det gjelder Bavaria så er det en god del detaljer som helt klart bærer preg om at det er viktig å finne billige løsninger.  En del av dette kan faktisk være ganske irriterende.  Jeg er derfor og av andre grunner begynt å vurdere et båtbytte allerede.  Synes derfor det er ganske nyttig å få slike tilbakemeldinger.

Kan du spesifisere? Jeg kikket på Bavaria før jeg kjøpte Nidelven - men fikk ikke kona ombord - hun likte ikke båtene. Ut i fra inngående tester i engelske båtblader er kvaliteten "under huden" ganske billig på Bavaria motorbåter med rå glassfiber, kabler trekt over skarpe kanter etc. Og dette med sota vinduer er jo helt bak mål etter min mening - ingen sikt i mørke eller regn/tåke.

 

 

Fordi at?

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg tror det er en ganske så klar sammenheng mellom kvalitet og pris. Motor er en ganske stor del av kostnaden på en ny båt (en D6 koster ca 1/2 mill)Om man tar utgangspunkt i at motorene koster omtrent det samme for alle produsenter av noenlunde samme størrelse tror jeg prisen reflekteres i hvor mange timer som legges ned og kvaliteten på innkjøpte deler. Windy er dyrest , Scand ligger kanskje litt under midten. Marex ligger godt over midten. Selv mener jeg at Nidelv ligger hakket over det igjen - men jeg er jo ikke akkurat objektiv her da. :rolleyes: Når vi sammenligner pris/kvalitet på utenlandske båter kommer også fabrikkens størrelse og produksjonsteknikk inn i bildet - særlig Bavaria er ledende her. Det som forundrer meg er at Bavaria motorbåter ikke er billigere - for når man sammenligner komplett båt fra Bavaria levert i Norge skiller det ikke så mye i pris. Jeg opplever seilbåtene fra Bavaria som betydelig mer prisgunstige enn motorbåtene.

 

Vil du vite mer om Sessa og Jeanneau så anbefaler jeg at du kikker i engelske båtblader - Motorboat and Yachting og Motorboat Monthly har betydelig flere tester enn nordiske båtblader

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Syntes Scand er veldig lun med særs lite motorstøy. Men som det blir sagt så legger den seg mye over i svingene. At folk blir redde for dette skjønner ikke jeg, jeg opplever ikke dette som ekstremt på noen måte. Innredningen syntes jeg var ganske fin. Men båten var ille plaget med masse små irriterende feil slik som at det drøsste ut sagmugg fra skjøter i treverket,litt elektriske problemer,dårlige fører stoler osv som det tok et år eller to å få orden på. Ingen ting alvorlig men sikkert irriterende. Eieren ble ihvertfall såpass irritert at han fikk bygget seg en Scand 35,og den var vel hakket værre kvalitetsmessig.

En merkelig ting med 360HT vat at jeg fikk en følelse av å sitte i ei "boble" uten kontakt med elementene rundt båten. Litt romskips følelse liksom. Det kan være den svære frontruta kombinert med kraftige vindusstolper som gjorde det kanskje ? Bortsett fra prisen som jeg ikke likte er vel dette en ganske ålreit båt syntes jeg.

Link to post
Share on other sites

 

Kan du spesifisere? Jeg kikket på Bavaria før jeg kjøpte Nidelven - men fikk ikke kona ombord - hun likte ikke båtene. Ut i fra inngående tester i engelske båtblader er kvaliteten "under huden" ganske billig på Bavaria motorbåter med rå glassfiber, kabler trekt over skarpe kanter etc. Og dette med sota vinduer er jo helt bak mål etter min mening - ingen sikt i mørke eller regn/tåke.

 

Det med mørke vinduer er helt riktig, men der er det jo jeg som kjøper som ikke er bevisst nok når jeg evaluerer. Når det gjelder øvrige momenter så skal jeg heller komme tilbake i en egen sak i

erfaringsdatabasen.

 

 

Det som forundrer meg er at Bavaria motorbåter ikke er billigere - for når man sammenligner komplett båt fra Bavaria levert i Norge skiller det ikke så mye i pris. Jeg opplever seilbåtene fra Bavaria som betydelig mer prisgunstige enn motorbåtene.

 

 

Både enig og uenig her. Det må riktignok betales tillegg for det aller meste på Bavaria, men de er fortsatt billige sammenlignet med Norske, Svenske og italienske båter. Jeg endte opp med en prisforskjell på knapt 300 000,00 i bavaria 29 sin favør kontra Nidelv 300. Dette vil si ca. 20 %.

Link to post
Share on other sites

Angående den Marex'en som skulle leveres, så er det ikke uvanlig at det blir litt hurtigarbeid på utstillingsbåter.

<{POST_SNAPBACK}>

Dette var ikke en utstillingsbåt. Dette var en båt som var avtalt skulle leveres til kunden på messe i Tønsberg. Og det var ikke hastverksarbeid. Det var store riper i corrian plater, dårlig tilpasset teadørk, riper i skroget etc. Det var nok småtteri ombord til at kona sa at en slik båt skal ikke vi ha. L Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Interessante synspunkter, Bitteliten. Har også studert disse to båtene nøye og både vært ombord og kjørt dem. Mitt inntrykk er nesten motsatt. Scand synes jeg generelt gir mye båt for pengene. Finshen var etter min vurdering bra (og jeg gikk nøye til verks i både skott og luker). Her står ikke heller Marexen tilbake. MEN jeg satt igjen med et inntrykk av av Marexen er en litt "kjedeligere" båt med mindre påkostede teakdetajer og litt mer "gammeldags" finsh både i salong, styreposisjon osv.. Men dette er selvsagt høyst subjektivt. F

 

For min del synes jeg definitivt at SE er den peneste av 360`ene. De andre versjonene er etter min vurdering ikke vellykket i designet. Ellers har Marexen betydelig større uteplass (vel uten sammenligning med noen andre i denne klassen) og det er jo et viktig moment. MEN i sum synes jeg ikke de hundretusenlappene Marexen koster mer (sammenligent med SE) verdt pengene. Ellers er 360-skroget ikke nytt. Den het vel 1100 tidligere.

Link to post
Share on other sites

For min del synes jeg definitivt at  SE er den peneste av 360`ene. De andre versjonene er etter min vurdering ikke vellykket i designet. Ellers har Marexen betydelig større uteplass (vel uten sammenligning med noen andre i denne klassen) og det er jo et viktig moment. MEN i sum synes jeg ikke de hundretusenlappene Marexen koster mer (sammenligent med SE) verdt pengene. Ellers er 360-skroget ikke nytt. Den het vel 1100 tidligere.

<{POST_SNAPBACK}>

 

Nå er vel ikke Marexen dyrere enn Scand 360 så langt jeg kan se av prislister. Heller 100 000,00 billigere. Er dette ikke korrekt?

Link to post
Share on other sites

Nå er vel ikke Marexen dyrere enn Scand 360 så langt jeg kan se av prislister.  Heller 100 000,00 billigere.  Er dette ikke korrekt?

<{POST_SNAPBACK}>

I følge mine prislister koster Marexen 1,90 mill m/alt utstyr (D6 310) mens Scanden (360 SE) koster 1,750 mill m/alt utstyr (D6 310) (regnet ut med utstyr jeg mener bør være med)

Redigert av Swande (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Enig!  Skjønner ikke helt at ikke 310'en er tatt ut av sortimentet.

M/Y Ellen Marie

<{POST_SNAPBACK}>

Antakelig fordi det er lettere å få folk interessert i en båt ved å ha en lav inngangspris. Så legger man på etterhvert - og når kunden strekker strikken litt - og ser at og det blir jo bare et tusen kroner ekstra i måneden - da kommer selgeren på den gode ideen at kanskje en litt større motor hadde vært bra. Dette sier han til far - som ikke sier noe til mor - for mor har fått stekeovn og landstrøm lagt til badet slik at håret kan fønes. Noen som kjenner seg igjen :rolleyes:
Link to post
Share on other sites

D6-310 er i mange tilfeller aktuelt ved dobbeltinstallasjon.

<{POST_SNAPBACK}>

Nei - ikke på så små båter. De har ikke nok bæring i hekken til å takle 2x720 kgs motorer vil jeg tro. Da blir de baktunge. 2xD4 kan jeg forstå - men 2xD6 brukes på på 40 fotere, og på Windy 35 Kahmsin -men den er designet for å tåle belastningen - både skrogtykkelse og bæring i hekken Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

D6-310 er i mange tilfeller aktuelt ved dobbeltinstallasjon.

<{POST_SNAPBACK}>

Vil tippe at 9 av 10 vil velge 350'en fremfor 310'en enten det er snakk om en, to eller tre maskiner. 310'en er for tung ift. kreftene, ja 350'en er kanskje på grensen den og.

 

Sjøl venter jeg i spenning til neste step kommer; den dagen Volvo ser av salgskurvene at det plutselig er greit med 370'en på DPH drevet. DA kan det jo hende at jeg må fortelle mor hvor upålitelig KAD'en er :wink:

 

....og så har de kanskje ristet av seg de verste barnesykdommene. :wink:

 

M/Y Ellen Marie

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...