Jump to content

Erfaring fra Marex 330 CC el. Scand 360 SE


Puffen

Recommended Posts

Vil tippe at 9 av 10 vil velge 350'en fremfor 310'en enten det er snakk om en, to eller tre maskiner.  310'en er for tung ift. kreftene, ja 350'en er kanskje på grensen den og. 

 

Sjøl venter jeg i spenning til neste step kommer; den dagen Volvo ser av salgskurvene at det plutselig er greit med 370'en på DPH drevet.  DA kan det jo hende at jeg må fortelle mor hvor upålitelig KAD'en er  :wink: 

 

....og så har de kanskje ristet av seg de verste barnesykdommene. :wink:

 

M/Y Ellen Marie

<{POST_SNAPBACK}>

Tja, vet ikke om jeg er helt enig med deg i praksis. Ettersom jeg har D6 i båten må jeg tilstå at vekten bekymret meg før jeg satte båten på vannet - men ikke nå. Kjempemotor med kjempedrev - ikke i størrelse .- men hvordan det funker.

 

D6 370 er nok ikke langt unna. Det kommer D3 190 nå og jeg har også hørt noen båtprodusenter med tette bånd til VP snakke om D4 290 og D6 370 til hekkagregat.

 

Barnesykdommer - de ble vel ristet av det første året. Jeg kan ikke si å ha hørt så mye negativt om D motorene i år.

Link to post
Share on other sites

...og D6 370 til hekkagregat.

Høres helt fortreffelig ut. Har du mer info om dette er jeg lutter øre.

 

Barnesykdommer - de ble vel ristet av det første året. Jeg kan ikke si å ha hørt så mye negativt om D motorene i år.

<{POST_SNAPBACK}>

Nei, enig!

Det har ikke vært mye, men det har da tross alt vært noen tildels alvorlige feil (dieselrør f.eks).

Feil på førstegenerasjon er jo helt naturlig og var akkurat samma leksa med KAD42 og KAD44. Begge blei avløst av bedre maskiner (les nye modellbetegnelser) med forbedringer.

Samme leksa i bilverden; jeg ville aldri kjøpt ny bil av den helt første modellen. Alltid massevis av feil.

 

M/Y Ellen Marie

Link to post
Share on other sites

Nå har dette skeiet ut i motordiskusjon, men OK. Interesant det også.

Min D6 310 har vært like mye etter forventningene som hos Bitteliten. Motoren har krefter og dreiemoment som oppveier for vekten. I en større båt enn min Bavaria 29, ville jeg nok likevel gå for den største utgaven.

Når det gjelder priser på Marex så gikk min prisliste ut i mai 05. Det kan derfor virke som at de har flesket til noe skikkelig hvis opplysningene til Swande er riktige.

 

I flg. min liste er prisen på 330 CC med D6-310 kr. 1.698.830,- Da er det vesentligste som baugprop. teak, varmeapp. inkludert.

Link to post
Share on other sites

Nei - ikke på så små båter. De har ikke nok bæring i hekken til å takle 2x720 kgs motorer vil jeg tro. Da blir de baktunge. 2xD4 kan jeg forstå - men 2xD6 brukes på på 40 fotere, og på Windy 35 Kahmsin -men den er designet for å tåle belastningen - både skrogtykkelse og bæring i hekken

<{POST_SNAPBACK}>

Ja det var selvsagt på større båter. Går forøvrig en Targa 32 her i byen med 2x D6-310.
Link to post
Share on other sites

For å fortsette motordiskusjonen.....

Nå har vi vært på ferie med SUN 33 FB i sommer, motoren var en D6 310, vi var 4 voksne og fire unger, en ukes tid.

Det var ingen i båten som hadde spart på oppakningen, allikevell var det aldri underskudd på krefter, båten går greit i plan og en kan dra godt av på gassen når ein ligger i ca. 22 knop, da er vel turtallet ca. 2800-2900 omdr.

Full fart er vel rundt 30 knop.

Jeg synest i alle fall dette er veldig bra, skjønnar da ikkje dette med at det er noen som er redd for at motoren er for tung.

Dersom ein skal til med 350 eller 370 hester på D6, så har ein jo kompressoren i tillegg, etter mi meining er det bedre med mindre deler som er i bevegelse.

Skulle vel ikke hatt turbo heller, men da blir motoren for stor, skal ein ha dei samme kreftene.

Link to post
Share on other sites

For å fortsette motordiskusjonen.....

Nå har vi vært på ferie med SUN 33 FB i sommer, motoren var en D6 310, vi var 4 voksne og fire unger, en ukes tid.

Det var ingen i båten som hadde spart på oppakningen, allikevell var det aldri underskudd på krefter, båten går greit i plan og en kan dra godt av på gassen når ein ligger i ca. 22 knop, da er vel turtallet ca. 2800-2900 omdr.

Full fart er vel rundt 30 knop.

Jeg synest i alle fall dette er veldig bra, skjønnar da ikkje dette med at det er noen som er redd for at motoren er for tung.

Høres jo i utgangspunktet bra ut, men dine data er ikke langt unna mine, med en KAD300 i samme båten, og jeg har en ti fots gummibåt med påhenger hengende bakpå i de største Ilas davitene.

Toppfart;27kn.

ca. 3000rpm. v/22kn.

Slik sett synes jeg ikke 310'en er noe kvantesprang fra KAD'en. D6-370 m. DPHdrev derimot....da snakker vi business.

 

M/Y Ellen Marie

Link to post
Share on other sites

Den største forskjellen mellom KAD 300 og D6 310 er aksellerasjonen. KAD 300 har maks dreimoment på 570Nm på 3400 Omin. D6 har max 720 Nm på 1800Omin. Og DET merker du når du gir gass og skal ha båten ut av vannet.

 

Nidlev 300 med KAD 300 er ikke rask ut av vannet. Med D6 blir det litt mer liv.

 

Dessuten merkes særlig stor forskjell på drevene. Drevene på D4/D6 motorene sitter betydelig bedre i vannet enn drevet på KAD motorene. Det merkes på svingegenskaper og i stor sjø.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det var med feirelastet båt dei talla jeg oppga, men uten gummibåt og daviter.

<{POST_SNAPBACK}>

jupp, samma her (..men altså MED gummibåt, motor og daviter) :rolleyes:

 

Den største forskjellen mellom KAD 300 og D6 310 er aksellerasjonen. KAD 300 har maks dreimoment på 570Nm på 3400 Omin. D6 har max 720 Nm på 1800Omin. Og DET merker du når du gir gass og skal ha båten ut av vannet.

 

Nidlev 300 med KAD 300 er ikke rask ut av vannet. Med D6 blir det litt mer liv.

 

Dessuten merkes særlig stor forskjell på drevene. Drevene på D4/D6 motorene sitter betydelig bedre i vannet enn drevet på KAD motorene. Det merkes på svingegenskaper og i stor sjø.

<{POST_SNAPBACK}>

Akselerasjon kan jeg faktisk ikke huske å ha hatt bruk for. :nonod:

 

M/Y Ellen Marie

Redigert av M/Y Ellen Marie (see edit history)
Link to post
Share on other sites

:confused: Betyr det at for deg har det ingen betydning hvor lang tid du bruker på å få båten opp i plan? Heller ikke for omgivelsene som får store hekkbølger før båten planer? Ekker er det noe jeg misforstår?

<{POST_SNAPBACK}>

Ja, det er rett. Jeg bryr meg bortimot null om akselerasjon, og har heller ikke for vane å praktisere "av/på" -kjøring. Dette har med at det er ubehagelig, unødvendig og svært belastende på både maskin og drev.

 

...og når det gjelder hekkbølger prøver jeg å unngå dette ved rett og slett la vær å akselerere forbi noen jeg tror vil bli sjenert av bølgene. Det bør alle gjøre.

 

 

M/Y Ellen Marie

Link to post
Share on other sites

Forsøk å stå vannski etter en båt med dårlig akselrasjon, så får du svar.

<{POST_SNAPBACK}>

Kan muligens stemme det, men nå er det jo sånn at om jeg henger en på vannski bak båten så er det ikke merkbart....

 

Forøvrig var nok ikke vannskikjøring i mine fjerneste tanker når jeg valgte båt og motor. Tviler på at det vil ha særlig influering på fremtidige valg heller, men vi er jo alle forskjellige.. :wink:

 

M/Y Ellen Marie

Link to post
Share on other sites

Kan muligens stemme det, men nå er det jo sånn at om jeg henger en på vannski bak båten så er det ikke merkbart....   

 

 

M/Y Ellen Marie

<{POST_SNAPBACK}>

 

Går ut fra at den som står på skia merker problemet bedre enn båten.

Men som du helt riktig påpeker, alle må forsøke å finne det som dekker sine behov best.

Flott med fornøyde båteiere. :flag:

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Ser på Finn at det er en Nidelv 300 med D6-310 som oppnår nær 40 knop. Ikke mye unna D6-350.

 

Spec på Fairline Targa 40

 

2 x Volvo D6 310 EVC – tot. 620 HK 38 knop

2 x Volvo D6-350 EVC – tot. 700 HK 39 knop

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg vil tro at når man nærmer seg 40 knop er man i nærheten av maks fart for skroget - dvs skal man ha mer fart må man ha uforholdsmessig mer motor. Men aksellerasjonen er nok bedre med D6 350 enn D6 310. D6 350 har kompressor som kompenserer for den lille turboforsinkelsen som er på D6 310. Et eksempel på dette: Nidelv 725 Super Sport II med KAD 300 gjorde 43 knop. For å komme over 50 knop måtte de sette inn en D6 350 i Nidelv 725 SuperSport III (det er den røde og sølvgrå 725'en som ligger på Finn). Da koster det ca 200,000 kroner mer i motor å få 7 knop ekstra.

 

Min erfaring med D6 310 er at den må ha over 1500 Omin for å gi skikkelig trykk - men da har man over 700Nm dreimoment. D6 310 er aldeles nydelig på Nidelv 300. På 1500 Omin har man 5-6 knop - dsv normal sakte gange. Når man da drar båten opp i plan har man fullt trykk hele veien.

 

på større båter enn Nidelv 300 ville jeg valgt D6 350 - for da kommer de ekstra kreftene til nytte på toppfart - og man trenger kompressorens ekstra moment for å få båten raskt opp i plan. Så på Scand 360, Marex 350 og f.esk Windy 33 Scirocco ville jeg valgt D6 350

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...