Goddis77 Startet 3.Januar.2019 Del på Facebook Startet 3.Januar.2019 Den ene propellen ser slitt ut med tydelige groper. Kan dette fikses eller må den byttes? Er bare denne som er slitt. Den andre ser fin ut. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
GunR Svart 3.Januar.2019 Del på Facebook Svart 3.Januar.2019 Vet ikke hva ny koster, kan jo være at det ikke er så dyrt? Men Winrace fikser sikkert den der. Og du kan få gjort endringer om du vil. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ozo Svart 3.Januar.2019 Del på Facebook Svart 3.Januar.2019 Dette er ikke slitasje, men korrosjon. Å reparere denne vil i praksis si omtrent det samme som å lage en ny, siden metallet tildels er borte. At det tilsynelatende er en lettmetallslegering gjør ikke saken enklere. Jeg vil bli meget overrasket om noen vil ta på seg å reparere denne. Man kan selvsagt skjule porene med ett eller annet stoff, og lakkere den, men det kan ikke kalles reparasjon. Men, du sier at den andre propellen er uskadet. Da må dette enten ha med offeranoder eller overflatebehandlingen på propellene å gjøre. Sjekk anodene (de skal tæres ganske likt på begge sider) før du setter en ny propell på vannet. Det vil være kjedelig om den nye forsvinner i løpet av kort tid. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Guest knerten67 Svart 3.Januar.2019 Del på Facebook Svart 3.Januar.2019 Kjøp ny. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Cerberus Svart 3.Januar.2019 Del på Facebook Svart 3.Januar.2019 Ser ut som kavitasjonskade. Kjøp nye. Et sett skal ikkje komme på særlig meir enn 5000 Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Goddis77 Svart 3.Januar.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Januar.2019 Tror jeg går for nye. Ble jeg bytte begge da, eller bare denne som er gåen? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Guest knerten67 Svart 4.Januar.2019 Del på Facebook Svart 4.Januar.2019 Goddis77 skrev for 15 timer siden: Tror jeg går for nye. Ble jeg bytte begge da, eller bare denne som er gåen? Eg kjøpte begge nye,da kan du starte sesongen med nye propeller. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ozo Svart 4.Januar.2019 Del på Facebook Svart 4.Januar.2019 Jeg ville ha sjekket litt rundt årsaken til korrosjonen. Den har tydeligvis sammenheng med kavitasjon, men hvorfor er da den andre propellen uskadet? Kan det være at du konstant har et litt høyere turtall på denne, eller er det ulike anoder? Noe må være mer ugunstig på denne propellen enn på den andre, og det ville jeg ha rettet opp i før jeg kjører i vei med nye propeller. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Goddis77 Svart 4.Januar.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Januar.2019 Tenker det samme. Skal sjekke opp i dette før sesongen begynner. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
mons Svart 4.Januar.2019 Del på Facebook Svart 4.Januar.2019 Har sett lignende flere ganger på 290 drev. Innbyrdes hastighet er konstant pga giringen, men den ene begynner å "slites" på områder midt inne på propellen nesten med en gang selv om sink ol er i orden. Tror det er kavitasjon og har spurt volvo uten svar. Sitér dette innlegget Mons Link to post Share on other sites More sharing options...
Cerberus Svart 4.Januar.2019 Del på Facebook Svart 4.Januar.2019 Derfor kjøper man ettermarkedspropeller heller en originale design. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Goddis77 Svart 7.Januar.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Januar.2019 Når en har bestemt seg for å skaffe nye propeller. Hvor er det fornuftig å kjøpe dette? Hvis det over stemmer bør det ikke de dyreste jeg kjøper, men heller gå for kvantitet.. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
mons Svart 7.Januar.2019 Del på Facebook Svart 7.Januar.2019 Innbiller meg at et patent hos Volvo gikk ut og at de satte ned prisene slik at det er nesten samme pris uansett hvor du kjøper (hvilken produsent). Sitér dette innlegget Mons Link to post Share on other sites More sharing options...
Cerberus Svart 7.Januar.2019 Del på Facebook Svart 7.Januar.2019 Hva i alle dager du mener med det? Originale som i lik de gamle skal godt gjøres å finne i hylla nå, den er erstattet med en J design som erstatter både A & B. Bare sorgen, og koster rundt 12 000.- Men heldigvis finner det ettermarkedsmerker til under halve prisen som har både A & B som heller ikkje er lik den gamle storørede volvo designen men som er utmerkede propellere og har form som hvilken som helst anna propell man kjøper idag fra feks Solas. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
NilsPils Svart 8.Januar.2019 Del på Facebook Svart 8.Januar.2019 (redigert) Det der er helt ypisk kavitasjonstæring. Dersom dette er den ene propellen på en duoprop er det bare naturlig at bare den ene propellen er skadet. Vanligvis vil innløpskanten på den forrerste propellen være mest utsatt, der trykket er lavest. Du kan sikkert forlenge levetiden ved å sparkle med stålplast og slipe, men på sikt må du nok ha ny propell. Aluminium og andre lettmetaller står dårlig mot kavitasjon, mens rustfritt stål er mye mer bestandig (og dyrere). Det vil nok også hjelpe å sette ned turtallet LITT . . . . Redigert 8.Januar.2019 av NilsPils (see edit history) Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post Share on other sites More sharing options...
Goddis77 Svart 8.Januar.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Januar.2019 Hvor kan en se hvilken propell type en har? Står dette stanset inn i propellen noe sted? Har sendt en liten forespørsel her bare for å se hva de sier om propelltype til båten - https://sevenseasmarine.no/ De hadde en propell guide på nettsiden sin. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
X10an Svart 8.Januar.2019 Del på Facebook Svart 8.Januar.2019 Goddis77 skrev for 1 time siden: Hvor kan en se hvilken propell type en har? Står dette stanset inn i propellen noe sted? Dette er en B5: Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Goddis77 Svart 8.Januar.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Januar.2019 Supert. Skal sjekke dette når jeg kommer hjem :) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Goddis77 Svart 8.Januar.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Januar.2019 Står tallet 19 på begge propeller. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
X10an Svart 8.Januar.2019 Del på Facebook Svart 8.Januar.2019 Du er vel egentlig på jakt etter noe mellom A0 og A10, i og med at du har fire blader på bakerste aluminiumpropellen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Goddis77 Svart 11.Januar.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Januar.2019 Helt umulig å se annet enn tallet 19 på de propellene som brukes i dag. Men hadde et gammelt sett som fulgte med båten. Det står det A6. Spørsmålet er da om dette er samme dimensjoner, eller om tidligere eier har byttet på de..? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
X10an Svart 11.Januar.2019 Del på Facebook Svart 11.Januar.2019 Det kan vel kanskje bety noe så enkelt som at det ikke er originale Penta-propeller som er montert, og at disse har en stigning på 19". Vil tippe at A6 har en stigning på mellom 22" og 23", men dette vet antakelig andre bedre enn meg? Penta holder normalt stigningen på sine propeller hemmlig fordi de elsker å være vanskelige. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Goddis77 Svart 13.Januar.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Januar.2019 Var nede i båten i dag og hentet de gamle propellene som lå der. Sammenlignet propellene og der er forskjeller her. 3 bladeren - her er dagens propell (den mørke) en god del tyngre enn den gamle. Dagens er 4,5kg mens den gamle er 2,6kg. Dagens er stanset med tallet 19 og ikke noe annet, mens den gamle er en original Volvo Penta A6. 4 bladeren - her er dagens (de mørke) og den gamle lik i vekt med 2,6kg. Dagens er her også stanset inn med tallet 19, men på den gamle finner jeg ikke noen merker. Det må være en eller annen replika det og tenker jeg. Det er tydeligvis byttet propeller på denne, men hvorfor vet jeg ikke. Noen som kan se om de ene kontra de andre vil ha noe å si basert på fart eller annet? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Goddis77 Svart 14.Januar.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Januar.2019 Snakket med tidligere eier i dag. Fikk tips om å snakke med propellservice på Strøno utenfor Bergen her. Sendte derfor de en epost i dag med bilde av propellene. Ser ut til at dette er Solas propeller. Har spurt om de vet mer angående hvilken type det kan være, men basert på bilder jeg så på maritim.no så kan dette stemme. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Goddis77 Svart 15.Januar.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Januar.2019 Da har jeg også tatt en runde med Sevenseasmarine som mener at han har funnet de Solas propellene jeg bruker i dag. Har fått tilbud på dette,samt Michigan propeller. Han anbefaler A5 propeller da han mistenker at en har gått ned ett hakk på propell grunnet tyngre båt og eldre motor enn tidligere. Støtter egentlig denne teorien her, men er litt usikker nå kjenner jeg på om jeg bør gå for det som jeg har hatt nå, eller om jeg bør prøve Michigan propellene. Noen som har erfaringer her? Får ca 20-21 knop i dag på maks, mens brosjyren for båten tilsier at båten skal ligge på maks 28 knop med den motoren jeg har. Nå er jo motoren gammel, så noen knop må en regne med å miste. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.