Jump to content
  • Sign Up
Goddis77

VP290DP - bytte propell eller kan den fikses?

Recommended Posts

Goddis77   
Goddis77

Den ene propellen ser slitt ut med tydelige groper.

Kan dette fikses eller må den byttes?

 

Er bare denne som er slitt. Den andre ser fin ut. 

20190103_172036.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites
GunR   
GunR

Vet ikke hva ny koster, kan jo være at  det ikke er så dyrt? Men Winrace fikser sikkert den der. Og du kan få gjort endringer om du vil. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
ozo   
ozo

Dette er ikke slitasje, men korrosjon. Å reparere denne vil i praksis si omtrent det samme som å lage en ny, siden metallet tildels er borte. At det tilsynelatende er en lettmetallslegering gjør ikke saken enklere. Jeg vil bli meget overrasket om noen vil ta på seg å reparere denne. Man kan selvsagt skjule porene med ett eller annet stoff, og lakkere den, men det kan ikke kalles reparasjon.

 Men, du sier at den andre propellen er uskadet. Da må dette enten ha med offeranoder eller overflatebehandlingen på propellene å gjøre. Sjekk anodene (de skal tæres ganske likt på begge sider) før du setter en ny propell på vannet. Det vil være kjedelig om den nye forsvinner i løpet av kort tid.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Cerberus   
Cerberus

Ser ut som kavitasjonskade. Kjøp nye. Et sett skal ikkje komme på særlig meir enn 5000

Share this post


Link to post
Share on other sites
Goddis77   
Goddis77

Tror jeg går for nye.

 

Ble jeg bytte begge da, eller bare denne som er gåen?

Share this post


Link to post
Share on other sites
knerten67   
knerten67
Goddis77 skrev for 15 timer siden:

Tror jeg går for nye.

 

Ble jeg bytte begge da, eller bare denne som er gåen?

Eg kjøpte begge nye,da kan du starte sesongen med nye propeller.

Share this post


Link to post
Share on other sites
ozo   
ozo

Jeg ville ha sjekket litt rundt årsaken til korrosjonen. Den har tydeligvis sammenheng med kavitasjon, men hvorfor er da den andre propellen uskadet? Kan det være at du konstant har et litt høyere turtall på denne, eller er det ulike anoder? Noe må være mer ugunstig på denne propellen enn på den andre, og det ville jeg ha rettet opp i før jeg kjører i vei med nye propeller.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Goddis77   
Goddis77

Tenker det samme. Skal sjekke opp i dette før sesongen begynner. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
mons   
mons

Har sett lignende flere ganger på 290 drev. Innbyrdes hastighet er konstant pga giringen, men den ene begynner å "slites" på områder midt inne på propellen nesten med en gang selv om sink ol er i orden. Tror det er kavitasjon og har spurt volvo uten svar.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Cerberus   
Cerberus

Derfor kjøper man  ettermarkedspropeller heller en originale design. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Goddis77   
Goddis77

Når en har bestemt seg for å skaffe nye propeller. Hvor er det fornuftig å kjøpe dette?

Hvis det over stemmer bør det ikke de dyreste jeg kjøper, men heller gå for kvantitet..

Share this post


Link to post
Share on other sites
mons   
mons

Innbiller meg at et patent hos Volvo gikk ut og at de satte ned prisene slik at det er nesten samme pris uansett hvor du kjøper (hvilken produsent).

Share this post


Link to post
Share on other sites
Cerberus   
Cerberus

Hva i alle dager du mener med det? Originale som i lik de gamle skal godt gjøres å finne i hylla nå, den er erstattet med en J design som erstatter både A & B. Bare sorgen,  og koster rundt 12 000.-

Men heldigvis finner det ettermarkedsmerker til under halve prisen som har både A & B som heller ikkje er lik den gamle storørede volvo designen men som er utmerkede propellere og har form som hvilken som helst anna propell man kjøper idag fra feks Solas. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
NilsPils   
NilsPils

Det der er helt ypisk kavitasjonstæring. Dersom dette er den ene propellen på en duoprop er det bare naturlig at bare den ene propellen er skadet. Vanligvis vil innløpskanten på den forrerste propellen være mest utsatt, der trykket er lavest. Du kan sikkert forlenge levetiden ved å sparkle med stålplast og slipe, men på sikt må du nok ha ny propell. Aluminium og andre lettmetaller står dårlig mot kavitasjon, mens rustfritt stål er mye mer bestandig (og dyrere).

 

Det vil nok også hjelpe å sette ned turtallet LITT . . . .

Edited by NilsPils

Share this post


Link to post
Share on other sites
Goddis77   
Goddis77

Hvor kan en se hvilken propell type en har? Står dette stanset inn i propellen noe sted?

Har sendt en liten forespørsel her bare for å se hva de sier om propelltype til båten - https://sevenseasmarine.no/

De hadde en propell guide på nettsiden sin.

Share this post


Link to post
Share on other sites
X10an   
X10an
Goddis77 skrev for 1 time siden:

Hvor kan en se hvilken propell type en har? Står dette stanset inn i propellen noe sted?

Dette er en B5:

 

DSC_0846.JPG

DSC_0845.JPG

DSC_0844.JPG

Share this post


Link to post
Share on other sites
Goddis77   
Goddis77

Supert. Skal sjekke dette når jeg kommer hjem  :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Goddis77   
Goddis77

Står tallet 19 på begge propeller. 

 

 

20190108_170725.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites
X10an   
X10an

Du er vel egentlig på jakt etter noe mellom A0 og A10, i og med at du har fire blader på bakerste aluminiumpropellen.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Goddis77   
Goddis77

Helt umulig å se annet enn tallet 19 på de propellene som brukes i dag. 

 

Men hadde et gammelt sett som fulgte med båten. Det står det A6.

Spørsmålet er da om dette er samme dimensjoner, eller om tidligere eier har byttet på de..?

 

 

20190111_080808.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites
X10an   
X10an

Det kan vel kanskje bety noe så enkelt som at det ikke er originale Penta-propeller som er montert, og at disse har en stigning på 19". Vil tippe at A6 har en stigning på mellom 22" og 23", men dette vet antakelig andre bedre enn meg? Penta holder normalt stigningen på sine propeller hemmlig fordi de elsker å være vanskelige.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Goddis77   
Goddis77

Var nede i båten i dag og hentet de gamle propellene som lå der.

 

Sammenlignet propellene og der er forskjeller her.

 

3 bladeren - her er dagens propell (den mørke) en god del tyngre enn den gamle. Dagens er 4,5kg mens den gamle er 2,6kg.

Dagens er stanset med tallet 19 og ikke noe annet, mens den gamle er en original Volvo Penta A6.

 

4 bladeren - her er dagens (de mørke) og den gamle lik i vekt med 2,6kg. Dagens er her også stanset inn med tallet 19, men på den gamle finner jeg ikke noen merker. Det må være en eller annen replika det og tenker jeg.

 

Det er tydeligvis byttet propeller på denne, men hvorfor vet jeg ikke.

Noen som kan se om de ene kontra de andre vil ha noe å si basert på fart eller annet? 

 

 

20190113_121923.jpg

20190113_122517.jpg

20190113_122005.jpg

20190113_122606.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites
Goddis77   
Goddis77

Snakket med tidligere eier i dag.

Fikk tips om å snakke med propellservice på Strøno utenfor Bergen her. 

 

Sendte derfor de en epost i dag med bilde av propellene. Ser ut til at dette er Solas propeller. 

Har spurt om de vet mer angående hvilken type det kan være, men basert på bilder jeg så på maritim.no så kan dette stemme. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Goddis77   
Goddis77

Da har jeg også tatt en runde med Sevenseasmarine som mener at han har funnet de Solas propellene jeg bruker i dag.

Har fått tilbud på dette,samt Michigan propeller. Han anbefaler A5 propeller da han mistenker at en har gått ned ett hakk på propell grunnet tyngre båt og eldre motor enn tidligere.

 

Støtter egentlig denne teorien her, men er litt usikker nå kjenner jeg på om jeg bør gå for det som jeg har hatt nå, eller om jeg bør prøve Michigan propellene. Noen som har erfaringer her?

 

Får ca 20-21 knop i dag på maks, mens brosjyren for båten tilsier at båten skal ligge på maks 28 knop med den motoren jeg har.

Nå er jo motoren gammel, så noen knop må en regne med å miste.

Norline 29 03.JPG

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

For Norwegians: Hvis du leser dette så er engelsk forumspråk aktivt, du kan endre dette til norsk med "System Language" knappen nederst på alle sider

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...