Jump to content

VP290DP - bytte propell eller kan den fikses?


Goddis77

Recommended Posts

Dette er ikke slitasje, men korrosjon. Å reparere denne vil i praksis si omtrent det samme som å lage en ny, siden metallet tildels er borte. At det tilsynelatende er en lettmetallslegering gjør ikke saken enklere. Jeg vil bli meget overrasket om noen vil ta på seg å reparere denne. Man kan selvsagt skjule porene med ett eller annet stoff, og lakkere den, men det kan ikke kalles reparasjon.

 Men, du sier at den andre propellen er uskadet. Da må dette enten ha med offeranoder eller overflatebehandlingen på propellene å gjøre. Sjekk anodene (de skal tæres ganske likt på begge sider) før du setter en ny propell på vannet. Det vil være kjedelig om den nye forsvinner i løpet av kort tid.

Link to post
Share on other sites

Jeg ville ha sjekket litt rundt årsaken til korrosjonen. Den har tydeligvis sammenheng med kavitasjon, men hvorfor er da den andre propellen uskadet? Kan det være at du konstant har et litt høyere turtall på denne, eller er det ulike anoder? Noe må være mer ugunstig på denne propellen enn på den andre, og det ville jeg ha rettet opp i før jeg kjører i vei med nye propeller.

Link to post
Share on other sites

Hva i alle dager du mener med det? Originale som i lik de gamle skal godt gjøres å finne i hylla nå, den er erstattet med en J design som erstatter både A & B. Bare sorgen,  og koster rundt 12 000.-

Men heldigvis finner det ettermarkedsmerker til under halve prisen som har både A & B som heller ikkje er lik den gamle storørede volvo designen men som er utmerkede propellere og har form som hvilken som helst anna propell man kjøper idag fra feks Solas. 

Link to post
Share on other sites

Det der er helt ypisk kavitasjonstæring. Dersom dette er den ene propellen på en duoprop er det bare naturlig at bare den ene propellen er skadet. Vanligvis vil innløpskanten på den forrerste propellen være mest utsatt, der trykket er lavest. Du kan sikkert forlenge levetiden ved å sparkle med stålplast og slipe, men på sikt må du nok ha ny propell. Aluminium og andre lettmetaller står dårlig mot kavitasjon, mens rustfritt stål er mye mer bestandig (og dyrere).

 

Det vil nok også hjelpe å sette ned turtallet LITT . . . .

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Det kan vel kanskje bety noe så enkelt som at det ikke er originale Penta-propeller som er montert, og at disse har en stigning på 19". Vil tippe at A6 har en stigning på mellom 22" og 23", men dette vet antakelig andre bedre enn meg? Penta holder normalt stigningen på sine propeller hemmlig fordi de elsker å være vanskelige.

Link to post
Share on other sites

Var nede i båten i dag og hentet de gamle propellene som lå der.

 

Sammenlignet propellene og der er forskjeller her.

 

3 bladeren - her er dagens propell (den mørke) en god del tyngre enn den gamle. Dagens er 4,5kg mens den gamle er 2,6kg.

Dagens er stanset med tallet 19 og ikke noe annet, mens den gamle er en original Volvo Penta A6.

 

4 bladeren - her er dagens (de mørke) og den gamle lik i vekt med 2,6kg. Dagens er her også stanset inn med tallet 19, men på den gamle finner jeg ikke noen merker. Det må være en eller annen replika det og tenker jeg.

 

Det er tydeligvis byttet propeller på denne, men hvorfor vet jeg ikke.

Noen som kan se om de ene kontra de andre vil ha noe å si basert på fart eller annet? 

 

 

20190113_121923.jpg

20190113_122517.jpg

20190113_122005.jpg

20190113_122606.jpg

Link to post
Share on other sites

Snakket med tidligere eier i dag.

Fikk tips om å snakke med propellservice på Strøno utenfor Bergen her. 

 

Sendte derfor de en epost i dag med bilde av propellene. Ser ut til at dette er Solas propeller. 

Har spurt om de vet mer angående hvilken type det kan være, men basert på bilder jeg så på maritim.no så kan dette stemme. 

Link to post
Share on other sites

Da har jeg også tatt en runde med Sevenseasmarine som mener at han har funnet de Solas propellene jeg bruker i dag.

Har fått tilbud på dette,samt Michigan propeller. Han anbefaler A5 propeller da han mistenker at en har gått ned ett hakk på propell grunnet tyngre båt og eldre motor enn tidligere.

 

Støtter egentlig denne teorien her, men er litt usikker nå kjenner jeg på om jeg bør gå for det som jeg har hatt nå, eller om jeg bør prøve Michigan propellene. Noen som har erfaringer her?

 

Får ca 20-21 knop i dag på maks, mens brosjyren for båten tilsier at båten skal ligge på maks 28 knop med den motoren jeg har.

Nå er jo motoren gammel, så noen knop må en regne med å miste.

Norline 29 03.JPG

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...