Jump to content

VP290DP - bytte propell eller kan den fikses?


Goddis77

Recommended Posts

Sitat

Svaret på dette handler vel mye om hvilket turtall du har oppnådd (i forhold til maks turtall på motoren) med de gamle "19" propellene, og kanskje du også burde prøve de "A6" du allerede har før du bestemmer deg?

Redigert 15 minutter siden av X10an

 

Ser den, men hadde litt lyst til å bytte propeller mens båten er på land. Vet dessverre ikke turtallet på båten da den delen har vært defekt. Har byttet dynamo nå for å se om dette hjelper på der siden den trengtes å byttes uansett.

 

Hvordan er det å bytte propeller i vannet på en DP? Har gjort det tidligere på en VP280, men det var jo litt mer plunder med en VP290DP synes jeg..

Link to post
Share on other sites

Goddis77 skrev for 9 timer siden:

Vet dessverre ikke turtallet på båten da den delen har vært defekt

 

Da kan et svar på et slikt spørsmål aldri bli annet enn vill gjetting, med mindre noen kjenner din kombinasjon av båt og motor ekstremt godt. Hvilken motor du har vet vi på forumet ingenting om, samt at din innredning og last (vekt) også er vesentlige faktorer.


Mitt beste råd (bortsett fra å prøve begge settene på din båt) er at du spør tidligere eier om hvorfor han byttet fra A6 til 19", og om han eventuelt var fornøyd med resultatet.

Link to post
Share on other sites

Du har hatt typisk kavitasjon på forkanten av innløpet. Det sier noe om feil innstrømningsvinkel, sannsynligvis ved fullast. Så vidt jeg kan se av bildet har propellen for stor stigning i forhold til turtallet og båtens hastighet fremover. Jeg ville prøvd med en litt lettere propell.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...