Jump to content

Hvordan fjerne rust i ekspansjonstank


seilfred

Recommended Posts

Hei,

Har en ekspansjonstank i støpejern som dessverre har fått litt rust på innsiden. Egentlig mest i "taket", der kjølevesken ikke ligger tett inntil. 

Nå vil jeg rengjøre den og fjerne rusten, og tenker umiddelbart syrebad. Tenkte da på sitronsyre, men det kanskje blir for svakt? Forslag til andre syrer evt?

 

Når jeg omsider får fjernet rusten: Bør jeg behandle med noe for å hindre ny rustdannelse? og med hva? 

 

Redigert av seilfred (see edit history)

Jeg vet ikke hvorfor min båt lekker, men en dag kommer jeg til bunns i problemet!

Link to post
Share on other sites

Kapp en passelig stuss av en wire, og sett på to slangeklemmer. Sett den i drillen, og flis den opp i andre enden, så kjører du den nedi beholderen slik at rusten skrapes vekk. Teknikken benyttes bla på dykkeflasker. Når løs rust er fjernet kan du fylle beholderen med 35% eddik, det løser opp rusten inn til bart stål. Er det mye flak må du gjøre mekanisk fjerning en gang til. Ellers så tyder jo rust på at du har hatt for dårlig blanding av kjølevæske.

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev 1 time siden:

Kapp en passelig stuss av en wire, og sett på to slangeklemmer. Sett den i drillen, og flis den opp i andre enden, så kjører du den nedi beholderen slik at rusten skrapes vekk. Teknikken benyttes bla på dykkeflasker. Når løs rust er fjernet kan du fylle beholderen med 35% eddik, det løser opp rusten inn til bart stål. Er det mye flak må du gjøre mekanisk fjerning en gang til. Ellers så tyder jo rust på at du har hatt for dårlig blanding av kjølevæske.

Høres bra ut. Bør det ikke etterbehandles når jeg når bart stål? Ellers vil vel rusten bare komme igen??

ang. Kjølevæske, kan det godt være at forrige eier har vært slumsete, men tanken var sånn da jeg fikk båten, og nå er det tid for å ordne opp!

Nå er det som sagt nesten bare i "taket" av tanken at det er rust, og der når ikke kjølevæsken helt opp. Vil det ikke alltid danne seg rust der da??

Jeg vet ikke hvorfor min båt lekker, men en dag kommer jeg til bunns i problemet!

Link to post
Share on other sites

seilfred skrev for 15 timer siden:

Høres bra ut. Bør det ikke etterbehandles når jeg når bart stål? Ellers vil vel rusten bare komme igen??

 

Rusten beskytter sånn sett mot videre rustdannelse, så om du fjerner den er sannsynligheten for at den kommer igjen til stede ja. Men hvorfor vil du fjerne rusten? Det er vel I all hovedsak et kosmetisk "problem", ekspansjonstanken vil nok neppe ruste I stykker I løpet av motorens levetid uansett...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Det er sant nok, men jeg liker ikke tanken på at rust kan fare rundt i systemet  og tette til kjølekanaler og varmeveksler mm.. Om det er en bekymring forankret i virkeligheten?, det vet jeg ikke nok om...

Jeg vet ikke hvorfor min båt lekker, men en dag kommer jeg til bunns i problemet!

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev for 4 timer siden:

Uttaket til systemet er vel over væskefasen?

 

Det er jeg ikke helt sikker på hva du mener med, men ekspansjonstanken står som høyeste punkt hvis det er det.

Hulda skrev for 4 timer siden:

Bruk korrosjonsinhibitor i vannet om det er en lukket krets.

 

Er kjølevæsken en korrosjonsinhibitor, eller tenkte du på noe annet?

Jeg vet ikke hvorfor min båt lekker, men en dag kommer jeg til bunns i problemet!

Link to post
Share on other sites

En ekspansjonstank for kjøleveske er vel sannsynligvis en del av et kjølesystem..?

Så det er vel rimelig å anta at kjølevesken er tilsatt frostveske.

 

Men korrosjonsinhibitoren i frostvesken forblir nok i veskefasen. Så den delen av ekspansjonstanken hvor det er damp/luft er nok utsatt for korrosjon allikevel, vil jeg tro.

 

 

Link to post
Share on other sites

Johannes skrev for 1 time siden:

Så den delen av ekspansjonstanken hvor det er damp/luft er nok utsatt for korrosjon allikevel, vil jeg tro.

 

Ja, nettopp det jeg tenker også.. , og derfor jeg lurte på om man kunne behandle med noe på innsiden av tanken. Men, det blir kanskje bare å skape seg unødvendig mye arbeid..

Tror jeg bare prøver å kvitte meg med rusten i denne omgang, og så satser jeg bare på at det holder. Hvis ikke, så er det vel ikke være enn å gjenta prosessen om noen år.

Jeg vet ikke hvorfor min båt lekker, men en dag kommer jeg til bunns i problemet!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...