Jump to content
Jens_P

Kompresjonstest på kald dieselmotor, er det noe verdt?

Recommended Posts

Jens_P   
Jens_P

Har akkurat tatt komp.test på en kald diesel-motor. I følge manual skal motor være varm ved test.

Har ikke mulighet til å varmkjøre nå. Temperatur er på null grader.

 

Manual sier normalverdi er 28bar, nedre grense 25bar. rpm skal være 250.

Får verdier på 21,7bar, 22,3bar, 22,5 og 23,0bar. Aner ikke turtall, men batteri er ganske nytt og fulladet.

 

Er denne testen da noe verdt?

Share this post


Link to post
Share on other sites
ozo   
ozo

Absolutt. Grunnen til at man skal måle med varm motor, er at det er dette som er normale driftsforhold, og dermed best beskriver den reelle tilstanden. Hovedforskjellen ligger i utvidelsen av stemplene. På kald motor er stemplene mindre, og man får dermed lavere kompresjon. Hvor langt under den spesifiserte verdien for varm motor man vil få, er nok ganske uforutsigbart.

Det man i enkelte tilfeller kan avsløre med en kaldtest er en evt. stempelringskade, fordi stempelringene nå tar "hele støyten".

Og enten man måler varm eller kald motor bør verdiene være jevne, sylindrene imellom, og der ligger dine godt an.

For å "etterligne" en varm motor, kan man ha en liten skvett olje i sylinderen. Dette vil også avsløre om en påvist lekkasje ligger rundt stempelet, eller i en ventil/toppakning, siden det kun er tettingen rundt stempelet som påvirkes av oljen.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Jens_P   
Jens_P

Takk for svar! Tolker det dithen at målinger viser at motor er OK, spesielt at forskjeller mellom sylindere er innenfor akseptabelt.
Er litt skeptisk til å ha olje i sylinder, liker ikke tanken på at det kan tenne med kompresjonsmåler tilkoblet. :eek:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hulda   
Hulda

Det er snakk om en liiiten skvett. Uansett ligger vel resultatet 'innafor'. Det man i hovedsak ser av en slik test er at ventilene lukker og ikke lekker. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
ozo   
ozo

Oljen det er snakk om her er smøreolje, og ikke diesel. Det er forresten ingen mulighet for at diesel ville ha blitt antent heller, da selv den er avhengig av forstøving. Dessuten måtte du ha glødet først; men det er viktig å ikke ta sjanser.

I ditt tilfelle ser jeg imidlertid ingen grunn til å prøve dette, da målingene ser veldig lovende ut.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Jens_P   
Jens_P

Takker! Tror jeg gir meg med dette. Er ikke veldig koselig å skru i utetemperatur selv om jeg står trekkfritt.

Ble litt betenkt over dette med olje, var en tråd tidligere hvor det ble advart mot dette. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
I.M.S.   
I.M.S.

En bør vite litt om motoren før en har innpå en "skvett" olje på dieselmotorer. Er det en forkammermotor, som vanligvis har relative flate stempeltopper, kan oljen renne bort til sylindervegger og forbedre tetting her, men er det en direkte innsprøytet motor , har de fleste av disse et forbrenningsrom i toppen av stempelet, slik at oljen blir liggende i dette uten å kunne komme i kontakt med sylindervegger. Dette øker selvfølgelig kompresjonstrykket grunnet mindre volum i forbrenningsrommet, men har ingen betydning for evt. sylinderlekkasje.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hulda   
Hulda

Tenkte det samme da jeg satt og skrev. Dette, tenkte jeg, er en sannhet med modifikasjoner. Funker på GM'en, ikke på direkteinsprøyta motorer. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
ulyden   
ulyden

Nå er det stempelringene som får litt større gap når motoren er kald så det vil lekke litt mere.

 

Det som er et annet problem er at alt er kaldt når du gjør dette. Når luft komprimeres stiger temperaturen. Er forbrenningsrom kaldt vil mere av denne varmen bli kjølt bort og trykket synke. Motoren din er nok ganske normal. Teoretisk kompresjonstrykk er kompforhold opphøyet i kappa ganger med fyllingsgrad ganger absolutt trykk i nedre dødpunkt.

 

Dette er mye høyere enn 25 bar. Så verdien er nok en erfaringsverdi ved starter hastighet på motoren. Ofte kan fyllingsgrad bli lav også fordi luftventiler vanligvis stenger etter nedre dødpunkt. Dette fordi ventil tider er tilpasset et mye høyere turtall for maksimal fylling.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

×