Jump to content

Bygging av deler til båt, Motiva 43, uoppfordret.

BØstrøm

Recommended Posts

55D5D505-FA9B-44E1-A30E-49D65019106F.jpeg.53fd9b249285935bd05ef20c40338d8f.jpegHar lenge ønsket å fornye salongbordet i Motivaen, som jeg har blitt så glad i. Begynte rett før jul, med å finne frem en gammel finerplate, noe oversjøisk/Afrikansk treverk, og tok endel mål. Finerplata er 18mm, og den røde kanten rundt fikk spor, så den er tredd inn på plata, og limt med vanlig PU lim(vinterlim) Jeg får god hjelp av han som leier seg inn på verkstedet mitt, da han har betalingsproblemer, når det kommer til hard valuta. Stavene er av tilsvarende materiale, men litt annerledes i fargen. 

Jeg primet hele med epoxy, og brukte resten av epoxyen til å blande en fugemasse, med jasin fargetilslag(samme som epoxyfug til fliser/baderom) Det gikk mye epoxy ned i natene, og innunder listene, der eventuell limdekningen var sparsom.

Så slipte jeg hele, først med vinkelpolerer, så med eksentersliper, og lakket med vanlig oljebasert gulvlakk. Først med ca 30% white spirit, og så ett strøk ren lakk.

Idag skulle jeg gi ytterligere lakklag, men fikk se bordplata i slepelys. Jeg hadde ikke slipt godt nok. Endel steder kunne jeg se slipesirkler fra vinkelpolereren(60 korning), så her må jeg slipe bort alt, og begynne på nytt.

Har bestilt en benkeplatebit av Larvikitt, sort labrador, som skal felles ned i firkanten i midten. Under der står 2 kompressorer til kjøleskuffer, som danner fundamentet for bordplaten. Da er planen at dette hjelper til med å fjerne varmen fra dem. Rudt Larvikittplaten, blir det slingrelister. Fint sted å legge løsøre under normalseilas, og fint å ha granitt som gryteunderlag. 

Under er bilde av den gamle bordplata, og kjøleskuffene under. Ihvertfall utsnitt. Denne plata har noen svimerker etter sigaretter, og ble dessuten brukt som arbeidsbord under verkstedsopphold i Polen. Det er tilogmed borret ett 3mm hull i den. Dørken har også lyse fuger, så bordet vil gli rett inn estetisk.

Ikke helt ferdig, men tenkte det gikk an å skryte litt, selv om jeg ikke bygger hele båter.3852CEB4-4F53-4FEE-90CB-C74B9D1405A7.jpeg.ad899cd5912e65a0b75a873c8726efaf.jpeg

Kan fort ta oppmerksomheten bort fra skipets estetikk, samt den hellige gral. Opprettholde skipets funksjoner.Den dagen man sitter på en planke i fjæresteinen, og lurer på hvor brud stykkene ble av???

Den planken må gjerne være ditt eie, befestet hos notarius, men, alikevel, bare en planke. Jobbe hver dag, gjerne en time ekstra. Det er det som gir uttelling i det lange løp.....

Ser bra ut, alt det du har vist frem så langt.... 

Fornøyd med kjøleskuffene?

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

BØstrøm skrev for 23 timer siden:

Ikke helt ferdig, men tenkte det gikk an å skryte litt, selv om jeg ikke bygger hele båter.

:yesnod: 

Og som jeg også har bevist går det fint an å lage en meeget lang tråd bare om oppussing :giggle: Fint med slike uoppfordrede tråder :thumbsup: 

Hvor har du bestilt larvikitten?

Nei, vet ikke om noe bedre. Jeg har handlet der flere ganger, og ville nok også anbefalt deg den plassen om du spurte. Det siste jeg fikk laget der var fire granittsteiner med inngravert himmelretning (N, S, Ø, W) til ei diger kompassrose som jeg har laget i stein foran huset. Slike steiner koster jo flesk, men det er jo også et håndprodukt som er tidkrevende å bearbeide. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...