Jump to content

Skal se og sannsynlig vis kjøpe tre båt den 19 , men hente?


Seeking

Recommended Posts

Hei ja jau da har kanskje tiden endelig kommet for meg også med og skaffe seg båt og jaggu blir det kanskje seg en slik ens trebåt. (Min Første båt) 

 

Basert på annonsen og hva eg har sett og blitt fortalt har eg lyst på båten så sant som ingen problemer dukker opp. (Krysser fingrene)

 

https://www.finn.no/122953850

 

Men ønsker også og starte hjemturen noen dager etterpå etter noe planlegging, spørsmålet er vel om eg er en gal eller ikke , siden turen vil bli i fra Oslo til Førde i Sogn og Fjordane vi snakker vel sånn ca 470NM (i ca 5 knop)

 

Hva sier dei med erfaring her inne?

Link to post
Share on other sites

Jeg skal nesten ta samme tur med nyervervet seilbåt i løpet av vinter/vår (ligger innefryst). 

 

Båten virker jo i utgangspunktet i god stand og bør ikke ha noen problemer å klare den turen gitt at tilstand er som beskrevet.Tror ikke du er gal, men uten autopilot blir det en slitsom tur, og du bør ha mannskap nok, samt god tid for fornuftige etapper og muligheter for venting på vær.

Sjekk av dieseltank med tanke på vann og dieseldyr samt reserve filter og kjennskap til hvordan en skifter dem kan være nyttige tips å ta med.

 

Hva med å få selger til å bil med en dag eller to ut Oslofjorden for å sikre god erfaringsoverføring?  

Link to post
Share on other sites

Godt det ikke bare er meg som vurderer lang hentetur på vinteren.

Vel han mente eg var en gal man som ville gjøre det , båten er jo heller ikke vinterisolert.

 

Ja hadde planer om og ta tiden til hjelp tar den tiden det tar tenker eg i forhold til vær , vind og energi.

 

Hmm mannskap kan det bli noe værre med for og være ærlig , får se om eg ikke klarer og ordne deg på ett vis :)

 

han snakket om att han kunne bli med ett stykke men er usikker på hvor langt det var snakk om da eg ikke sjekket / Spurte 

Link to post
Share on other sites

Motoren er sikkert ein md 47. Kjøpte ein båt med  2,stk td 47.

Er utrolig vanskelig med deler til denne,nesten umulig. Ville sjekka deletilgang. 

Md 47 er forløperen til 60 motoren, så bytte er forholdsvis enkelt. 

47 motoren er utrolig styøysvak lite vibrasjon, og driftsikker

Lykke til med båtkjøpet

 

Link to post
Share on other sites

Sørg for at du har med deg et stort og robust anker på turen, slik at du kan legge deg på svai for å hvile hvis du får behov underveis. Også en ekstra sikkerhet ved evt. motorstopp. Sørg for å skifte dieselfilter før du reiser, og ha med deg et par tre stykker i reserve. Det samme gjelder dynamoreim. Jeg ville også hatt med en gummibåt e.l. på turen for sikkerhetsskyld. Bare motoren går, så går det nok bra. 

Link to post
Share on other sites

Jakob T skrev for 3 timer siden:

Motoren er sikkert ein md 47. Kjøpte ein båt med  2,stk td 47.

Er utrolig vanskelig med deler til denne,nesten umulig.

TD47B, står i annonsen. Det med deletilgang tenkte jeg på også. Den må jo dra litt på årene den der?

Link to post
Share on other sites

9 hours ago, Snemann said:

Er det selger som mener du er gal hvis du kjøper og henter båten ?

om så, lukter jeg problemer!

Han mener eg er gal som vil gjøre henteturenpå vinterstid og ikke vente til vårparten , han sa vell att den kan stå til første april.

 

11 hours ago, Jakob T said:

Motoren er sikkert ein md 47. Kjøpte ein båt med  2,stk td 47.

Er utrolig vanskelig med deler til denne,nesten umulig. Ville sjekka deletilgang. 

Md 47 er forløperen til 60 motoren, så bytte er forholdsvis enkelt. 

47 motoren er utrolig styøysvak lite vibrasjon, og driftsikker

Lykke til med båtkjøpet

 

 

Står på bilde av motoren att det er en volvo penta TD47B med serienummer 5496133 ,

Ikke det att det nødvendigvis forandrer noe x)

Så dele tilgang kan bli ett stort problem det er da ikke helt bra vist det viser seg og være tilfelle.

Link to post
Share on other sites

Det virker ikke som om selger har stort av peiling på båt, så jeg ville nok ha undersøkt ting selv I stedet for å ta selgers ord for god fisk. Ta med en båtkyndig som kan gå grundig over båten. Motoren er nok sikkert en lastebilmotor fra en Volvo Bamse, en antikvitet I seg selv. Neppe bygget som båtmotor og neppe heller en TD. Jeg kan I alle fall ikke se noen turbo noe sted. Billig båt, men med potensiale for utfordringer...

 

 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Med rene tanker (diesel og drikkevann), anker samt en god stol som sitter godt fast i gulvet ville jeg ikke vært bekymret når det gjelder turen forutsatt at du har god tid til å vente på finvær.

Disse båtene tåler mye, men ruller godt og uten tett rekke må du regne med mye vann på dekk. Evt gummibåt bør settes bak styrhuset.

 

Valget av båt er et annet spørsmål. For å ha gammel skøyte må man kunne gjøre praktisk arbeid selv ellers blir det dyrt.

Man må også regne med nokså mye vedlikehold.

 

65000 kr er ikke mer enn folk betaler for motor til en middels gummibåt, så det er jo ikke en katastrofe om den må skrotes pga motor el. Hvis du må skrote den engang blir nok utgiftene til levering betydelige.

 

God tur! Dusj og kaffe i Søgne.

 

Mons

Mons

Link to post
Share on other sites

1 hour ago, index said:

Det virker ikke som om selger har stort av peiling på båt, så jeg ville nok ha undersøkt ting selv I stedet for å ta selgers ord for god fisk. Ta med en båtkyndig som kan gå grundig over båten. Motoren er nok sikkert en lastebilmotor fra en Volvo Bamse, en antikvitet I seg selv. Neppe bygget som båtmotor og neppe heller en TD. Jeg kan I alle fall ikke se noen turbo noe sted. Billig båt, men med potensiale for utfordringer...

 

 

Ja fundert litt på det med motoren selv sier en ting med bildetekst og en annen i selve annonsen der står det jo volvo bamse motor, hvilken type motor deg er er vel ikke so nøye for min del so lenge den er solid, men man kan jo alltids være uheldig en vet jo aldrig.

 

1 hour ago, mons said:

Med rene tanker (diesel og drikkevann), anker samt en god stol som sitter godt fast i gulvet ville jeg ikke vært bekymret når det gjelder turen forutsatt at du har god tid til å vente på finvær.

Disse båtene tåler mye, men ruller godt og uten tett rekke må du regne med mye vann på dekk. Evt gummibåt bør settes bak styrhuset.

 

Valget av båt er et annet spørsmål. For å ha gammel skøyte må man kunne gjøre praktisk arbeid selv ellers blir det dyrt.

Man må også regne med nokså mye vedlikehold.

 

65000 kr er ikke mer enn folk betaler for motor til en middels gummibåt, så det er jo ikke en katastrofe om den må skrotes pga motor el. Hvis du må skrote den engang blir nok utgiftene til levering betydelige.

 

God tur! Dusj og kaffe i Søgne.

 

Mons

Tid har eg så det er ikke so farlig med.

Ja desse gamle båtene er ofte solide har eg inntrykk av trur det kommer til og stå mer på meg en båten.

 

Vann på dekk skal eg leve med so lenge eg forblir varm og tørr.

 

Vedlikeholdet må eg innrømme eg ikke har stor greie på så er kanskje litt dristig med valget , men eg kan lære.

 

Sant nokk får håpe det ikke blir nødvendig med noe skroting av den i fremtiden.

 

Vel tur til oslo blir det får se om det blir fly/buss hjem igjen eller en lang båttur :)

 

sier nokk ikke Nei takk til dusj og kaffe 

Redigert av Seeking (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Bamsen kan være grei den, om den er skikkelig marinisert og godt vedlikeholdt. Men det er en gammel motor da, fra et sted mellom 1955 og 1965. Så ting kan jo skje. En trebåt som denne krever jo også sitt av vedlikehold, så du må nok ta dette på deg mer som en livsstil. Men mange trives med det også, og det ser jo ut som en grei båt da. Båtturen hadde jeg ikke vært bekymret for så lenge tanken er ren og filtrene nye.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Ja gammel motor er gammel motor enige der. Om den er skikkelig marinisert er jo også ett spørsmål.

 

Vel trivs eg med det har eg ikke problemer med og ha det som en livsstil for og være ærlig siden eg trenger og komme forbi en psykisk og fysisk barriere etter Mangen år og smeller i nav systemet er kanskje ikke det så dumt.

 

Ja tankene kan eg sikkert få sjekket på ett vis men filetene er eg mer usikker på , burde sikkert ha med extra men hvor en får tak i til denne motoren er jo ett lite spørsmål 

Link to post
Share on other sites

Om ikke filtrene er nye ville jeg uansett ha skiftet dem før turen. Og hatt med minimum ett ekstra sett. Helst to. Det er nok sikkert standardfiltre, be om bilde av filtrene eller modellnummer så fikser du det kjapt på en båtutstyrsbutikk.

 

Og sjekk motoroljenivå, og ta med en kanne ekstra på turen. På en såpass lang tur bruker den garantert litt.

Redigert av index (see edit history)
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Hmm lurer på om der ikke begynner og skurre litt her (eller eg som er litt paranoid). Eg spurte om Dele tilgang på spesielt service deler som olje og drivstoff filter , impellere og reim til dynamoen.

 

Det var null problem fekk eg i svar.

 

Så eg spurte no hvor han fekk tak i delene da svarte han:

Fram olje filter og Diesel fra Volvo. Olje så kan du bruke Biltema. Er noen filtere i båten også. Gå inn på båt folk på Facebook å spør der også. 0 problem. Det er en Volvo Bamse 

 

Men hvor får han delene ? Tviler på att det er i Facebook gruppa.

Hva med impellere og reima ?

Redigert av Seeking (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei.

Jeg kan garantere deg at disse tingene blir din aller minste utfordring, eller problem som pessimistene sier. I din framtid som båteier.

 

Reimer og impellere  og filter er standardvarer etter mål. Dette får man tak i i nærmest enhver båt eller bildelssjappe. Når det gjelder olje, tviler jeg på at du finner noe i handel i dag som ikke dekker spec på denne motoren. Samme med gir og styring. 

 

Lykke til.

Redigert av dude (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei. 

 

Få båten på slipp før du kjøper den og sjekk den helst sammen med en som er trebåtkyndig. Se bilde 29, der stråkjølen mangler ser ikke kjølen bra ut.

En grundig sjekk innvendig rundt hylserør, rorhylse, sjøinntak, og fundament bolter er også viktig. Dette for å avdekke evt. elektrokjemisk råte.

Sjekk også dekk for lekkasje, dette kan gi råteskader i spantetopper og hud.

Link to post
Share on other sites

I første innlegg antyder du at dette er din første båt. Å gå rett på ei treskøyte (selv om den er liten) er ganske spenstig. Jeg vil derfor sterkt anbefale deg at du får med deg en kyndig kar til å vurdere båten før du går til det skrittet å kjøpe. Det du må fokusere på er treverkets tilstand, både over og under vannlinja, samt motor, gear og resten av drivlinja. Alt annet kan fikses for begrensede midler. Som nevnt av andre lenger opp virker det ikke som om han karen som eier den er spesielt båtvant. I annonsen blir det brukt ganske mange positive superlativer, men skader og slitasjer står det lite om. Finner du råte som ikke er oppdaget tidligere, eller som eier holder skjult, kan fort båten ha en negativ verdi. Motor er så gammel, så den har i prinsippet ingen verdi. Ryker vitale deler på denne motoren må du regne med å bytte motor. Ryker vitale deler på gearet, må du bytte gear. Dette er for gammelt til å overhales siden du ikke kan regne med å få tak i deler. Er motoren i god stand kan den imidlertid gå i mange år til, men det vet du ikke. Budsjetter derfor med motorbytte. 

 

Lagt til:

Og der kom @Fiks meg i forkjøpet :thumbsup:

Redigert av Komodo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er no eingong slik, at det vil verta behov for fleire delebytter enn berre det som gjeld filter og reimar på ein båtmotor..

Motoren har diverse slitedelar du vil få behov for - og går det med deg som dei fleste andre, kan det verta snakk om ein større reparasjon også etterkvart.

- Har du erfaring med stell av trebåt frå før? Viss ikkje, bør du ha med deg ein med kunnskap på området før du bestemmer deg for kjøpet.

Er du det minste usikker, bør du alliera deg med kompetanse på både båt og motor. Viss ikkje kan draumen fort verta eit problem.

Velmeinande råd på vegen :-)

 

Edit; Slik går det når fleire engasjerer seg samtidig..

 

Redigert av Havlengt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...