Jump to content

Varmepumpe i båt


BØstrøm

Recommended Posts

Jeg mistenker at du vil få for liten temperaturforskjell her, selv med god gjennomstrømming. Husk på at lufta ut av innedelen skal holde en 30-40 pluss, og denne varmen skal hentes ut av sjøvannet. Da vil jeg tro det fryser rundt rørslyngen I varmeveksleren og vannet er såpass kaldt at selv ikke god gjennomstrømning klarer å tine det. Jeg skriver tror, for jeg vet ikke. Men jeg merker at luften som blåser ut av utedelen I luft/luft pumpa hjemme er betydelig kaldere enn utelufta, ikke bare 2-3 grader kaldere....

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Dette er snakk om vann til vann varmepumpe. Temperaturen synker med 3-4 grader, utifra en vannsirkulasjon på 18 liter pr. Minutt. Hvis jeg øker vannmengden til 60 liter pr minutt, vil jo ikke vannet rekke å bli så kaldt. Det er jeg nesn sikker på, men ingen har svart meg bekreftene enda...

Link to post
Share on other sites

Temperaturen på kjølemediet i fordamperen er jo bestemt av sugetrykket på kompressoren. Og temperaturen i kondensatoren bestemt av kompresjonstrykket. Å jobbe med fordampertemperatur ned mot 0°C er helt normalt i systemer som jobber mot sjøvann. På kondensatorsiden kan temperaturen gå opp mot 50°C. En normal  temperatur på varmestokken i et varmepumpesystem er gjerne 45°C. Altså et lavtemperatursystem og varmeavgivingen til båtens indre må da dimensjoneres etter dette, men det går fint.

Link to post
Share on other sites

https://sc01.alicdn.com/kf/HTB1_IyGaOHrK1Rjy0Fl.PUsaFXaw.pdf?spm=a2700.8443308.0.0.68db3e5fWktKEz&attachment=sea+water+pump.pdf

 

Sjekket litt rundt pumper. Fikk en pris på en fantastisk pumpe fra spesialfirma i Haugesund. Den så råbra ut, og kostet ca 28 000;-

 

Pumpen det er linket til over kommer på ca 1500;- medfrakt og toll.

 

En rule fiskekums pumpe er rimelig, og man kan lett bytte motor på de. Men den ser jo enda mer plastic ut enn kinapumpa. Strømforbruket på rule er i særklasse for å spare strøm. Hvor lenge går en slik fiskekums pumpe?

Redigert av BØstrøm (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 3 år senere...
BØstrøm skrev On 17.1.2019 at 20.00:

https://sc01.alicdn.com/kf/HTB1_IyGaOHrK1Rjy0Fl.PUsaFXaw.pdf?spm=a2700.8443308.0.0.68db3e5fWktKEz&attachment=sea+water+pump.pdf

 

Sjekket litt rundt pumper. Fikk en pris på en fantastisk pumpe fra spesialfirma i Haugesund. Den så råbra ut, og kostet ca 28 000;-

 

Pumpen det er linket til over kommer på ca 1500;- medfrakt og toll.

 

En rule fiskekums pumpe er rimelig, og man kan lett bytte motor på de. Men den ser jo enda mer plastic ut enn kinapumpa. Strømforbruket på rule er i særklasse for å spare strøm. Hvor lenge går en slik fiskekums pumpe?

Hvordan gikk egentlig dette?

Link to post
Share on other sites

Kom så langt at jeg kjøpte inn en pumpe jeg mente kunne klare sjøvannsirkulasjonen bra. Så stoppet dette prosjektet opp litt.
 

Tenker på dette innimellom, da jeg ellers fyrer med diesel i båten. Har en helelektrisk Rav4, og tenker at varmepumpe fra bil må fungere ganske godt i båt også. Hovedproblemet jeg har støtt på er at de varmepumpene som finnes på markedet er for store, både mht effekt og fysisk.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
On 12/9/2022 at 7:57 PM, Bruflaat said:

Selv en sånn ombord koblet mot radiatorovner rundt om i båten. Har også innom motoren så den er 40 grader uansett når jeg starter.  

Men den er ingen varmepumpe og leverer max 2100w, bruker like mye som den leverer av varme og blir alt for lite for å varme en båt av litt størrelse?
Har selv en 2kW konvektorovn i Nauticat'en og den sliter med å holde varmen oppe når utetemperatur ramler under 0, da må jeg dra i gang dieselbrenneren.

mvh, Arne
www.tiarora.no

 

Link to post
Share on other sites

Arne Henriksen skrev for 13 timer siden:

Men den er ingen varmepumpe og leverer max 2100w, bruker like mye som den leverer av varme og blir alt for lite for å varme en båt av litt størrelse?
Har selv en 2kW konvektorovn i Nauticat'en og den sliter med å holde varmen oppe når utetemperatur ramler under 0, da må jeg dra i gang dieselbrenneren.

Det er sant! Men føler likevell at med 4stk ovner og rør rundt om får den spredd varmen godt. Kun vært ombord I -15 så vet ikke hvordan det fungerer ved kaldere vær. 

 

Siden sløyfa går innom motoren også så tar jo den over når man ikke er på landstrøm.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...