Seileren.. Startet 12.Januar.2019 Del på Facebook Startet 12.Januar.2019 Hei. Jeg har en liten lekkasje som kommer bak i seilbåten (comfort 30), ser at fett kommer ut fra pakkboksen. Samt lagt klut under pakkboksen før jeg tok båten opp, denne var bløt. Kommer kanskje 1 liter pr 2-3 time. Noen som har erfaring med denne typ pakkboks. Er det enkelt å få den av uten å trekke ut hele akselen ? Samt hva må til for å montere igjen... trangt som fy, så må vel sende en veldig tynn person inn over motor hehe Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
bellen Svart 12.Januar.2019 Del på Facebook Svart 12.Januar.2019 Pakkboks med simmering dette. Simmeringene er nok deffekt og må byttes. Løs umbrakoskruene på klemflensen og drag aksling bakover. Mulig du må ned med roret for å få aksli g langt nok bak. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Seileren.. Svart 12.Januar.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Januar.2019 Er det ikke noe mer jeg må løsne før å kunne få av pakkboksen, bortsett fra gummirøret på pakkboksen ? Sitter ikke denne fast på noen måte ? Når klemflensen er løsnet, må jeg forvente at litt kraft må til for å flytte Aksel bakover, eller skal dette gå ganske enkelt ? Har aldri sett denne av før hehe. Skal måle, men tror jeg har nok rom bak, slik at jeg slipper å løsne roret. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
bellen Svart 12.Januar.2019 Del på Facebook Svart 12.Januar.2019 Gummirøret er en vanlig slange og pakkboksen er kun festet i den. Klemflensen kan sitte litt godt på akslingen, men det er mulig å bruke noe til å kile i mellom "sprekken" i flensen for å tvinge den opp. Jeg tipper akslingen stikker ca 15cm inn i flensen pluss at du trenger plass til å ta ut pakkboksen, så du trenger rundt 30 cm plass for å trekke ut akslingen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Eureka Svart 12.Januar.2019 Del på Facebook Svart 12.Januar.2019 ( jeg og TS har skrevet litt i forkant av denne tråden, siden jeg har samme båt) jeg har ikke hatt løs aksling selv, men roret har vært nede. Etter mye leiting, fant jeg et par bilder. Bladene på en tobladet foldepropell er et 3-4 cm fra roret, når sammenfoldet. Dimensjonene på propellen er 11x17. Det er jo selvfølgelig lov å prøve å skyve aksling bakover, uten å ta av roret. Men roret er en enkel prosedyre å ta av. -om båten står på land. Da får man også sjekket/ byttet cutlesslager. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Seileren.. Svart 12.Januar.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Januar.2019 Jepp, mulig det er greit å gjøre i samme slengen. Jeg hører det skvulper litt i stammen te roret, men vet ikke om det er vanlig at det er vann i det. Uansett trenger det sikkert å bytte lager osv. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Eureka Svart 12.Januar.2019 Del på Facebook Svart 12.Januar.2019 (redigert) Over er lager for roraksling. Under: nedre feste på roret mot rorskegg. Det er bare et messing / bronselager på roret, så det står nok vann der, men neppe noe du hører. Rorakslingen står i et syrefast rør. Du hører nok bare plaskingen mot skroget. Cutlesslager på propellerakslingen er det jeg tenkte var lurt å sjekke/ bytte. Cutlesslageret står inni det blåmalte til høyre for anoden.. husker ikke hva det heter ? Redigert 12.Januar.2019 av Eureka (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Seileren.. Svart 12.Januar.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Januar.2019 Blir spennende hvor heftig disse boltene er å få løs hehe. Men ja, neppe kontrollert eller byttet på en del år. Er dette eneste lageret som holder Aksel, bortsett fra klemflensen ? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Eureka Svart 12.Januar.2019 Del på Facebook Svart 12.Januar.2019 (redigert) Ja, eneste lager. Finnes noen gode tråder her om å bytte cutlesslager. Bruk søkefunksjonen? Greit å finne ut litt om toleranse for klaring etc. Er roret ditt tight og fint, eller er det litt slark og romslig i det øverste lageret/ messing lager? -det helt oppe ved rorkult. Jeg har litt slark og hadde planer om å bytte, men det er lagt på is inntil videre. Boltene på klemflens er det bare å begynne å bearbeide med olje/ penetrerende olje et par dager i forveien. Har stått på huet inn i motorrommet på comforten før... ? Redigert 12.Januar.2019 av Eureka (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Seileren.. Svart 12.Januar.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Januar.2019 Har ingen slakk eller no slikt i roret, det er veldig bra følelse i den, så skal ikke trenge å gjøre no der. Får bare vente på været blir litt varmt igjen da, så har jeg planen klar. Kjøre litt smøring på skruer hver gang jeg er ute å sjekker den i vinter hehe Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Eureka Svart 12.Januar.2019 Del på Facebook Svart 12.Januar.2019 Står den på land? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Seileren.. Svart 12.Januar.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Januar.2019 Jepp, så bare kulden som er unnskyldning for å ikke starte nå hehe Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Seileren.. Svart 5.April.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.April.2019 Kan dette være grunn til lekkasjen ? At det kommer mer vann enn normalt til pakkboks, derfor lekk .... bildet er tatt Aksel bak, ikke langt fra propell. Åpent rett inn i Aksel ‘røret’ Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.