Jump to content

"Fortøyningspisk" som festes på brygga


ynroenn

Recommended Posts

Er så heldig at jeg har fått kjøpt meg en plass med strandlinje(til elva) og egen flytebrygge. :cool:

I den forbindelse lurer jeg på noen småting anngående fortøyning ved flytebrygga (har ikke utligger).

 

Da det er ganske mye båttrafikk forbi plassen, tror derfor ikke det er noen god løsning å legge båten longside med fendere. Er derfor på utkikk etter et "system" som kan holde båten ut fra brygga, samtidig som atkomsten er lettvin. Mener å ha sett/hørt om en slags "fortøyningspisk" som festes på brygga slik at de holder båten ut ifra brygga? (tror disse er vanlig i statene). Noen som har hørt om dette, eventuelt hvor man kan få tak i noe slikt?

Link to post
Share on other sites

Hva med moring forrut og akter (eller feste i land) som gjør at båten blir liggende litt ut fra brygga. Med noen daumanner på etc. og et tau inn til brygga slik at du kan dra båten inntil når du skal bruke den. Det har jeg tenkt å bruke slik at jeg slipper at båten ligger og "gnukker" mot brygga når "vannplogene" raser forbi i halvplan.

Link to post
Share on other sites

Fant et par eksempler på fortøyningspisker,  her og her.  Gir et utgangspunkt for å lete etter forhandler...

 

mvh

Kjell.

<{POST_SNAPBACK}>

Har sett at patenten som er brukt på øverse bildet på første link er benyttet langs brygger i Ny-Hellesund i Søgne, men vet ikke hvor disse er kjøpt. Hvis ingen andre vet dette kan jeg spørre neste gang jeg seilir forbi.

Mvh

 

`MINA`

Link to post
Share on other sites

Hva med moring forrut og akter (eller feste i land) som gjør at båten blir liggende litt ut fra brygga. Med noen daumanner på etc. og et tau inn til brygga slik at du kan dra båten inntil når du skal bruke den. Det har jeg tenkt å bruke slik at jeg slipper at båten ligger og "gnukker" mot brygga når "vannplogene" raser forbi i halvplan.

<{POST_SNAPBACK}>

Helt klart et godt alternativ! Virket bare så lettvint med disse piskene....

Link to post
Share on other sites

Hva med moring forrut og akter (eller feste i land) som gjør at båten blir liggende litt ut fra brygga. Med noen daumanner på etc. og et tau inn til brygga slik at du kan dra båten inntil når du skal bruke den. Det har jeg tenkt å bruke slik at jeg slipper at båten ligger og "gnukker" mot brygga når "vannplogene" raser forbi i halvplan.

<{POST_SNAPBACK}>

Har selv benyttet denne betoden i flere sesonger. Fungerer utmerket og er enkelt i bruk, når det først er tillaget og riktig justert. Da er det bare å drage inn båten og gå ombord.

 

Har selv verutsatt fast brygge med 2 meter tidevannsforskjell. Med 20kg daumann, holder båten seg ute selv i kraftig vind, og store turistbåtbølger. Båten var 24fot/2000kg.

Link to post
Share on other sites

Fant et par eksempler på fortøyningspisker,  her og her.  Gir et utgangspunkt for å lete etter forhandler...

 

mvh

Kjell.

<{POST_SNAPBACK}>

Da har jeg regnet litt på det, og ser at 12" fortøyningspisk kommer på ca. 450usd bestilt fra USA, inkl. frakt. Ved å legge til momsen ender jeg på ca. 560 usd = 3800 nkr. Dette er jo helt klart et alternativ. Men det hadde jo vært lettvint å finne en norsk forhandler da. Noen som vet om noe?

 

(Et argument som taler for fortøyningspisk istedenfor moring for min del er at isen i denne elva har en tendens til å flytte på det meste som ligger på bunnen...... En eventuell moring må derfor være svintung dersom den skal ha en sjanse.....)

Link to post
Share on other sites

(Et argument som taler for fortøyningspisk istedenfor moring for min del er at isen i denne elva har en tendens til å flytte på det meste som ligger på bunnen...... En eventuell moring må derfor være svintung dersom den skal ha en sjanse.....)

<{POST_SNAPBACK}>

Da er du også sikker på at den holder båten på plass :wink:

Du har ingen mulighet til å feste i hvertfall det ene festet i land da ?

Link to post
Share on other sites

Ingen problem å bruke en passende trestamme som fortøyningsstang.

<{POST_SNAPBACK}>

Tror faktisk jeg skal vurdere å bruke to trær, med tau til akter og baug for å trekke båten ut! Som dere ser av bildet under, er det to bjørker som bør kunne duge!

 

https://baatplassen.no/bildearkiv/2/2672/opstad.jpg

 

https://baatplassen.no/bildearkiv/2/2672/opstad2.jpg

Link to post
Share on other sites

Er båten din lengere enn flytebrygga, hvis ikke så kan du jo sette på utriggere i begge ender som ligger en liten halvmeter over vannet. Eller kan du klare deg med en, hvis det er strøm her.

<{POST_SNAPBACK}>

Helt klart en mulighet! Kunne klart meg med en, hadde det ikke vært for at denne elva faktisk renner begge veier! (Opstadåa, renner mellom Glomma og Storsjøen)
Link to post
Share on other sites

  • 13 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...