Jump to content

Er denne propeller tæret og udskiftningsmoden?

MajorAndy

Recommended Posts

Jeg inspicerede min propeller forleden og så, at der er en række ringformede fordybninger på bagsiden af bladene, som jeg formoder er kavitationsskader? Desuden er der overalt på forsiden af bladene en masse små knappenålsstore, grønne ir-pletter.

Jeg har en gang oplevet at tabe et propellerblad på grund af tæring/materialefejl, og det ønsker jeg ikke igen. Så kan sagkundskaben herinde som fx @Hulda eller andre svare på om der skal investerer i ny propeller eller om det er kosmetik? (D6-370 på fast aksel. Propeller 21x24 RH)

DDCA4826-CB25-4854-A6C6-E1C01A541900.jpeg.0c4fd3e15c2f27542b9252359b1db78b.jpeg

01AF70E1-F402-4B4B-8B44-0374D1B8179C.jpeg.2d8c33af5899b331ff680a7d9bd22fa0.jpeg

Oj, den var ganske kraftig angrepet du. Hvis det var min propell ville jeg tatt den med hjem og slipt den helt ren inn på det blanke. Problemet med slike tæringer er jo at du kan få en bruddanvisning, eller kjerv som det kalles på fagspråket, som kan bli et initial for brudd. Sliper du propellen helt blank, og da særlig i overgangen mellom blad og boss, fjerner du alle skader i overflaten som kan gi opphav til et brudd. Har du begynnende sprekkdannelse vil du også kunne oppdage det da. Du må nødvendigvis fjerne litt materiale siden tæringene dine er såpass dype, men det er viktigere at alle overflateskader slipes vekk, enn at du beholder så mye gods som mulig. Og jo blankere overflate du avslutter med, jo mindre sjanse er det for at det står igjen mikroriss. 

Årsaken til tæringene vet jeg ikke. Men for meg ser det ut som om du har cutlesslagerbrakett i syrefast, stemmer det? Den braketten har jo et ganske stort areal som vil påvirke propellen. Et tiltak du kan gjøre er å slipe braketten helt ren, og male den opp med tre strøk 2-komp. epoxyprimer og bunnstoff, da isolerer du den elektrisk (galvanisk) fra propellen. Det samme kan du egentlig gjøre med propellen også for å unngå videre tæring. Det er litt jobb, men ny propell er jo ikke gratis heller da :smiley:

@MajorAndy: Det er med beklagelse at måtte sige, at @Komodo har næsten ræt. Dette er mitt siste forsøk på å skrive dansk.

Slik elektrisk aktivitet har jeg sett tidligere. Da på risere i Nordsjøen. Riserene ble sendt inn til reparasjon, med beskjed fra meg: "Sjekk alle før reparasjon foretas og rapporter tilbake til meg". Dette var risere i SuperDuplex, svindyre. Beskjeden tilbake var: "Vi har funnet to nålestikk, vi sveiser og riseren er god som ny". Beskjed fra meg: "Bytt ut alle riserene". Det var seks av dem, og de kostet over NOK 1 mill. For jeg visste, fant man en feil, vil det være 100 andre som ikke er mulig å oppdage. Dessuten hang det en pumpe i bunnen av riserene. Følgeskadene ved tap av pumpen med hva det kunne medføre om en fire tonn pumpe raste 80 meter nedover mot bunnen, var uoversiktelig.

Så uten å gå i detalj, den propellen hadde jeg skiftet ut. Design- og materialmessig har jeg en svakhet for Michigan. Om det ikke er installert, ville jeg vurdert anodeopplegg som f.eks. Fairline. Ref. til @ebonita og hans anode med slepering mot propellakslingen. Anode på propellen er ikke bra nok. Hvis du har et slik system, kan du også linke inn braketten til cutlesslageret i samme slengen.

Propellen er moden for gjenvinning/resirkulering. Se vedlagte bilde fra offshore, ligner, gjør det ikke?

1797459980_241008B020.jpg.bf203d87d07d04653ce2047c83222cdd.jpg

Sertifisert SuperDuplex utsatt for 'feil strømmer'.

Og i din avgjørelse, tenk på hva det koster å miste et propellblad mellom Gilleleje og Varberg, midt i sesongen, når alle er på ferie og ingen har propellen på lager.

Tillegg: Du referer til kavitasjon. Det er sikkert en medvirkende årsak. Men denne propellen skal jeg vedde en liter Tullemor på at har vært utsatt for 'vagabonerende strømmer'. Oppstår en slik feil, vil alltid kavitasjon 'gripe fatt' og fortsette skaden. Men på bildet fra Nordsjøen kan kavitasjon avskrives, riserene står stasjonært fra plattformen. Propellen din er noe av det mest interessante jeg har sett på lange tider :-)

Redigert av Hulda (see edit history)

Jeg takker mange gange for gode råd. Det er herligt med al den ekspertise, der er herinde.

Planen vil være at skifte den ud her i vinter. Jeg ved, at der er Radice propeller på lager i denne udgave, Allerhelst ville jeg have en Michigan i nibral, men det kan der være urimelig lang ventetid på.

Jeg er naturligvis mest optaget af af finde årsagen. Båden er jo ti år gammel og jeg ved ikke om propelleren er original eller skiftet undervejs. Med skam at melde ved jeg heller ikke om den så sådan ud, da jeg overtog båden i 2017 eller om den så sådan ud sidste vinter. 

Det jeg ved, er at der ikke har været en propelanode på. Det var først i år, at jeg så, at der var gevind til en sådan. Der er anode (meget stor sådan) på det rustfri brakett, der holder akslen. Det er ganske rigtigt meget stort, da selve akslen ikke er synlig, men kører inden i det rustfri rør hele vejen fra skroget til propelleren. Hvis det giver mening. 

Men der kan jo som jeg ser det være tre årsager til tæringen: 

1) tæring som følge af galvaniske forskelle mellem det rustfri beslag og propelleren. Men hvis vi antager, at propelleren er original, så er dette en langvarig proces, der måske kan begrænses ved at behandle beslaget med epoxy og bundmaling som @Komodo foreslår. Så slipper jeg også for den skov af rurer og østers, der vokser nu...

2) tæring som følge af landstrømsanlæg. Tror jeg mindre på. Jeg har stort set ikke haft landstrøm i to sæsoner, da jeg har solceller. Men det kan måske også være årsag til tæring, hvis de lader hele tiden? Også når hovedafbryderen er taget?

3) tæring som følge af potentialeforskelle mellem min båd og fx nabobåden. Min nabobåd er en stålbåd, der ligger med konstant landstrøm da ejeren fra tid til anden bor i den, og han er ikke en type, jeg mistænker for at have meget forstand på galvanisk tæring for at sige det sådan. Dette ville være godt at afklare, så jeg fx kunne bede havnen om en ny plads til mig eller ham.

Hvad kan jeg gøre for at afklare dette og hindre at det sker med en ny propeller?

Redigert av MajorAndy (see edit history)

Jeg hadde i alle fall ikke skiftet propell før jeg hadde funnet ut årsaken. Det kan jo bli et kostbart eksperiment. Jeg ville begynt med å slipe propellen helt ren for skader og se om det er nok gods igjen til at den kan brukes. Så ville jeg overflatebeandlet det rustfrie under vannlinja som beskrevet over, montert anode, og fulgt med etter sjøsetting. Bruk en svamp og hold propellen ren, så kan du følge med på utviklingen. Du har vel dykkemaske? Ny propell kan det jo være lurt å bestille uansett, så har du den om det blir krise. Skaff deg også en egnet avtrekker, da bytter du propell på et kvarter når den først må opp. Propell og avtrekker lagrer du selvsagt i båten. Stabiliserer situasjonen seg da så er det jo greit. Monterer du ny propell uten å gjøre noen tiltak er det vel et tidsspørsmål før du må kjøpe deg enda en ny.

Jag lånar lite plats i MA:s tråd med ett närliggande problem.

Har som beskrivits i annan tråd haft problem med att ett släpringsdon på ena propelleraxeln fallerat med resultat att propellern blivit korroderad. Som synes på nedanstående bild är det dessutom en liten skavank på ett av bladen:

image.png.4224262ff302e46a71e4f3ce6a70b63a.png

Nu har jag varit i kontakt med en propeller-smed i Göteborg som har tittat på bilden och skriver följande:

När propellern ser ut som denna gör, det har blivit utfällningar som på bilden,
så är det ej säkert att materialet längre leder någon ström.
Dvs, det finns inga garantier på att propellern går att svetsa i.

Självklart så tycker jag dock att vi provar.
Oavsett, så är inte denna propellern lika ”hård/stark” i materialet längre.
Det kan innebära att propellerbladen börjar flexa vid hård belastning,
(jag menar högre fart samt när båten ska ”upp” ur vatten).

Jag har preliminärt bestämt att vi gör ett försök med svetsning i morgon.

Några synpunkter eller 'ord på vägen' till Göteborg?

Redigert av ebonita (see edit history)

Vanskelig å si. Jeg har foretatt en rekke tester av forskjellige materialer, hovedsak stål. Og det er slike sprekker som du ser under som er umulig å oppdage. Man kan sveise så mye man orker, nokså bortkastet om man ikke er sikker på å få med seg alt. Dette er vel 400 ganger forstørrelse, eller noe slikt. Under går det en hovedsprekk, men oppe til venstre går det to sprekker til ut fra hovedsprekken.

korrosjonssprekk.png.19512d5afd1ebdd79574784931bb11d6.png

ebonita skrev for 7 timer siden:

Några synpunkter eller 'ord på vägen' till Göteborg?

Jeg hadde ikke bekostet verken kjøretur eller sveising på den propellen der. Til det synes jeg den er alt for hardt angrepet. Hvis jeg skulle vurdert utbedring ville jeg uansett gjort som jeg anbefalte Majoren lenger opp. Dvs. slipe hele overflaten på propellen ren for tæringsskader og inn på frisk messing. Når man sliper vil det som regel åpenbare seg lokale tæringer som er dypere enn den generelle overflatekorrosjonen. Disse tæringene må også bort, hvis ikke står man igjen med en kjerv. Hvis du ser på det nest siste bildet MA la inn over skjønner du hva jeg mener. Der ser man at bruddet har startet i en lokal tæring som er ganske dyp. Skal man slipe vekk alle gropkorrosjoner blir det lite igjen. Et alternativ er da å slipe ut en liten grop med rettsliper og roterende fil, og deretter sveise opp alle disse små skadene. En forutsetning er å slipe vekk alt materiale som er angrepet inn på den friske messingen. Men som man ser på bildet ditt så har det jo gått av et skall ytterst på propellbladet, så der har du jo en indikasjon på at det er dype tæringsskader i materialet.

Ahh, de forandrer jo saken en smule :smiley: Men jeg vil allikevel påpeke verdien av å slipe vekk det korroderte sjiktet og inn på ren messing. Særlig i overgangen mellom boss og propellblad. Må man slipe dypt for å komme inn på friskt metall, så er den så skadet at det blir russisk rulett i forhold til brudd. Det korroderte sjiktet har tilnærmet ingen holdfasthet. Hvis du ikke må slipe så mye for å komme inn på frisk messing er trolig ikke skaden større enn at propellen er brukbar. Uansett viktig å få vekk alle kjerver, men alt dette vet jo du like godt som meg :thumbsup:

Jaha, så har dagen gått med en resa ToR Göteborg där en vänlig man vid namn Nicklas har svetsreparerat mina propellrar och balanserat dom.

image.jpeg.c38495e24eecd3f8ad054d0baa42e68f.jpeg

Good news är att dom gick att svetsa, bad news är att dom är ganska slitna och väl har sett bättre dagar.

image.jpeg.75b6b802ee2cee133266a94188f75001.jpeg

Men nu hänger jag på dom så får dom gå ett tag till.

Måste ju åtminstone säkerställa att korrosionsskyddet fungerar som det skall innan jag eventuellt sätter några andra guldklimpar på plats!

:fishing:

• 2 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...