Jump to content

Forhindre/redusere KONDENS i kuldeperioden


jma001

Recommended Posts

De måneder med temperatur over 4-5 grader, lar jeg Maeco-avfukteren alltid stå på.
I tilleg lar jeg en keramisk vifteovn stå  på for å forhindre at temperaturen faller under 5 varmegrader. Vifteovnen slår seg automatisk på/av med 5 grader som minimumsverdi.
Så langt fungerer alt, og med et tørt/behagelig miljø ombord.

MEN når frosten og vinteren setter inn i perioder av vinterhalvåret, er det selvsagt ingen vits i å ha Meacoen på. Den gjør selvsagt ingen nytte for seg ved frost og/eller temperaturer under 3-4 grader.


SPØRSMÅL:
Med hensyn til det å mest mulig forhindre/redusere KONDENS i ovennevnte kulde/frost-periode, hvilket alternativ er best:
a) Er det best å ha helt  AVSLÅTT ovennevnte lille lunk-"gjennomblåsing", som ovennevnte vifte jo kan bidra med ?
Dette kanskje fordi  en liten vifteovn bare bidrar til MER kondens?
ELLER
b)Er det best å ha  PÅSLÅTT ovennevnte lille lunk-"gjennomblåsing" som ovennevnte vifte kan bidra med ?

 

Link to post

Skage. Ja, det har du rett i, at det finnes MYYYYE lesestoff.
Men jeg har liksom ikke funnet at mitt følgende bittelille spørsmål er konkret besvart av noen:

SPØRSMÅL:
Med hensyn til det å mest mulig forhindre/redusere KONDENS i ovennevnte kulde/frost-periode, hvilket alternativ er best:
a) Er det best å ha helt  AVSLÅTT ovennevnte lille lunk-"gjennomblåsing", som ovennevnte vifte jo kan bidra med ?
Dette kanskje fordi  en liten vifteovn bare bidrar til MER kondens?
ELLER
b)Er det best å ha  PÅSLÅTT ovennevnte lille lunk-"gjennomblåsing" som ovennevnte vifte kan bidra med ?

Link to post

Om båten står på land, kan den ha godt av litt varme på og åpne ventiler. Men om den ligger på sjøen, får du såpass varme fra sjøen at ekstra varme ikke er nødvendig. Uansett, ventilene må være åpne så evt fukt slipper ut.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Masse motstridende meninger om dette. Jeg kan bare si hva jeg har gjort på to båter, og det har fungert for meg; lukker båten helt på høsten, ingen lufting. Kjører avfukteren på "to dråper" frem til frosten tar overhånd. Kobler den inn igjen når våren og varmen kommer, eventuelt når jeg er i båten og jobber. Tørt og fint, har alt av puter liggende i båten, men åpner alt av luker i dørken og løfter opp madrasser og puter. Ingen "båtlukt" i vår båt... 

Link to post

Kondens oppstår vel på kontaktflater mellom varmt og kaldt hvor det ikke er ventilasjon. 

Faktisk eksempel; i min båt er det noe kontakt mellom inliner (skroget) og sofaputer. Denne flaten er kald. Luften inne i båten på denne tiden av året er ca. 22 grader og en fuktighet på ca. 35%. Noe av denne varme luften siger ned mellom puta og skroget, sofaputen hindrer ventilasjon slik at all kondens blir liggende under puta. Så snart jeg tar bort puta kondenserer ikke skroget, vel og merke så lenge ikke det er høy luftfuktighet i båten.

Det leder meg til å tro at kald båt med god ventilasjon er best i tørr luft (som det gjerne er på vinteren).   

 

Link to post
Hulda skrev for 6 timer siden:

Fysikken sier, kortversjon:

Temp inne = Temp ute = 0 kondens

 

En litt lengre versjon:

Dette handler om relativ luftfuktighet. Hvis luft med en viss fuktighet kommer under en viss temperatur, blir det kondens.

Og som "Hulda" (nesten) skrev, så blir det sjelden kondens (inne) så lenge innelufta ikke er varmere enn utelufta. Dette kan man oppnå på flere måter. Det enkleste er å ha en åpen forbindelse (ventil) som besørger en naturlig utveksling. Svakheten med dette er at det ofte ikke går raskt nok ved evt. væromslag, så da må man ty til noe elektrisk. En utluftingsvifte vil hjelpe mye på hastigheten, og i kombinasjon med en innvendig sirkulasjonsvifte, vil dette være ganske effektivt i noenlunde stabilt vær. Men uansett er det en fordel å ha litt å gå på. Hvis lufta er tørr i utgangspunktet må det en større tempeturendring til. Ved f.eks. en RH på 50% skal det rundt 10˚ temperaturfall til før det dannes kondens, mens det ved en RH på 90%, er nok med knappe 2˚.

Sirkulasjon av innelufta har som sådan ingen betydning for kondensdannelse. Det vil uansett være luftas temperatur og fuktighet, samt overflatetemperaturen på det denne lufta kommer i kontakt med som er avgjørende. Det sirkulasjonen gjør er å utjevne evt. ulikheter; typisk at den nedkjølte lufta mot et vindu erstattes med varmere luft fra rommet forøvrig. Den vil dermed fungere best i kombinasjon med andre tiltak. En luftavfukter vil heller ikke nødvendigvis hindre kondens, men den vil i de fleste tilfeller senke luftfuktigheten mer effektivt enn via en ventil. En ovn vil i praksis alltid kunne hindre kondens, men strømforbruket kan da bli uforholdsmessig høyt. Rent fuktmessig vil en optimal kombinasjon av luftavfukter, ovn og sirkulasjonsvifter, i tillegg til kontrollert utlufting være det beste. Uten bruk av luftavfukter og/eller ovn, bør utluftingen være så stor som mulig, mens i kombinasjon med disse må man sørge for at utluftingen ikke blir for stor, da dette vil redusere effekten. Det er mao. viktig å se hele bildet, og da må man kanskje prøve seg fram, og i tillegg vurdere strømforbruket...

 

PS. Det kan dannes kondens helt ned til 0˚C, men siden den absolutte luftfuktigheten (AH) da vil være svært lav, vil kondensmengden bli tilsvarende liten.

Det at vi omtaler vinterlufta som tørr, er en sannhet med modifikasjoner. Det skyldes som oftest at vi har varmet opp uteluft uten å tilføre vann. Da synker RH, mens AH er konstant.

 

Link to post

I min båt i vinteropplag på vann:

 

- Meaco står alltid på (den tåler det iflg bruksanvisningen)

- Et 45w varmerør under vasken så det Meacoen evt spytter ut renner ut uten å bli is

- En del salt fuktslukere på strategiske steder

- I utgangspunktet ikke noe varme på (muggen trives jo best i en viss temperatur, så at det er kaldt i båten er bare en bonus)

- stengt ventiler osv 

- setter på noen varmerør helt i bunnen av båten når det blir bikkjekaldt samtidig som sjøtemperaturen blir nærmere frysepunkt for stillestående sjøvann (foreløpig har pakkboksene mine ikke vært kaldere enn 2 grader.

 

Har en slik enkel fuktighets og temp måler fra Biltema. Den viser 56-58 prosent når det er 1-5 grader inne i båten. Foreløpig så tørt at ingen av saltposene har sluppet en eneste dråpe ned i beholderen.

Link to post

Ja dette er jo en vitenskap i seg selv, men det enkle kan også være det beste. Lokale forhold kan jo kreve forskjellige tilltak.

 

Jeg har hatt 3 forskjellige tette båter på 20 år, de har stått/står i Tønsberg, og jeg har aldri hatt kondens inne i båten under opplag, oktober til april. Luftfuktigheten ligger av og til over 80%, men som sagt ingen kondensering (Kan ikke med sikkerhet si hvor god fuktmåleren er)

 

Kjører på med 4 fuktslukere fra Biltena inne i båten, som sjekkes en gang i måneden. Når de er harde og har avgitt en desiliter veske, flyttes disse til motorommet hvor jeg har en større sil over en bøtte. Det går kansje med 6-8 esker a 3 pk fuktslukere i sesongen. Dette funker for meg.

 

Siste 3 seseonger har jeg hatt Sandstrøm(Maeco kopi) Da tørker jeg båten skikkelig og pakker inn alt av møbler, puter og dyner i solide  søppelsekker om høsten. Suger luft ut med støvsugeren. Det har også gått helt bra med tekstilene i båten også

 

Hadde jeg hatt tilgang på strøm hadde jeg latt Sandstrøm stå på så snart det hadde vært mildvær

Link to post
9 hours ago, nordan family 27 said:

I min båt i vinteropplag på vann:

 

- Meaco står alltid på (den tåler det iflg bruksanvisningen)

 

Kan Meacoen stå på også i frostperioden? Det visste jeg ikke.

 

Men jeg pleier å «hjelpe» Meacoen i frostperioder ved å ha en liten varmelunk blåsende inn mot den - når tempen faller under 5 +grader.

 

Er dette kanskje bare tull?

 

 

Link to post

Har hatt både Meaco og Sandstrøm på gjenne hele vinteren de siste fire årene. Har ikke lagt merke til noen svakheter i forbindelse med frost. Nå blir det jo ikke vanvittig kaldt inne i båt på vannet i Stavanger/Sandnes-området, men det har i det minste vært så kaldt at vann i kanner på dørken delvis har fryst til is. 

Link to post
2 hours ago, Eureka said:

meacoen går i dvale for å sikre den mot frost. Ordner alt selv. 

Dog, det er neppe bra om vanntanken er full og frosten kommee

 

Da er alt ved det gamle igjen:

Meacoen er atter stått på, og med en kondensslange ned i ei stor vannbøtte.

I tillegg har jeg stående på en Thermal vifteovn på svakeste nivå, som sender en liten varmluft-stråle mot Meacoen. Thermalovnen er koblet til en frostvakt, som kobler på strømmen  når tempen er under +5 grader.

Godt at Meacoen regulerer seg selv.

Og det skulle ikke være fare for frost siden Meacoens vanntank ikke får noe vann som kan fryse. Vannet må jo gjerne fryse nede i plastbøtta.

Redigert av jma001 (see edit history)
Link to post
Eureka skrev 16 minutter siden:

Mener det sto i boka til meacoen at det ikke skulle stå en ovn i umiddelbar nærhet av avfukteren.

 

Det høres ikke usannsynlig ut. Som jeg har skrevet tidligere, blir lufta mindre fuktig når den varmes opp. For at en luftavfukter skal være mest mulig effektiv må den stå der lufta er mest fuktig.

En annen sak er at en evt. vanntank ikke bør fryse, men bortsett fra det burde ikke en luftavfukter ta skade av minusgrader.

 

Link to post

Mener det sto at den - ved bruk av slange - kan stå på, men at vannet den leverer er «varmt», men kan fryse hvis det blir liggende «lenge» i slangen. Jeg har derfor kort slange, med det lille luftehullet på toppen inne ved avfukteren så vannet ikke blir fanget i vakuum. 

 

Jeg ser i vasken at den spytter en skvett i ny og ne, og hører det starter opp en gang i blandt. Så helt i dvale er den ikke. 

 

Med forbehold da det er mange måneder siden jeg leste bruksanvisningen.

Link to post
ozo skrev On 15.1.2019 at 22.28:

 

En litt lengre versjon:

Dette handler om relativ luftfuktighet. Hvis luft med en viss fuktighet kommer under en viss temperatur, blir det kondens.

Og som "Hulda" (nesten) skrev, så blir det sjelden kondens (inne) så lenge innelufta ikke er varmere enn utelufta. Dette kan man oppnå på flere måter. Det enkleste er å ha en åpen forbindelse (ventil) som besørger en naturlig utveksling. Svakheten med dette er at det ofte ikke går raskt nok ved evt. væromslag, så da må man ty til noe elektrisk. En utluftingsvifte vil hjelpe mye på hastigheten, og i kombinasjon med en innvendig sirkulasjonsvifte, vil dette være ganske effektivt i noenlunde stabilt vær. Men uansett er det en fordel å ha litt å gå på. Hvis lufta er tørr i utgangspunktet må det en større tempeturendring til. Ved f.eks. en RH på 50% skal det rundt 10˚ temperaturfall til før det dannes kondens, mens det ved en RH på 90%, er nok med knappe 2˚.

Sirkulasjon av innelufta har som sådan ingen betydning for kondensdannelse. Det vil uansett være luftas temperatur og fuktighet, samt overflatetemperaturen på det denne lufta kommer i kontakt med som er avgjørende. Det sirkulasjonen gjør er å utjevne evt. ulikheter; typisk at den nedkjølte lufta mot et vindu erstattes med varmere luft fra rommet forøvrig. Den vil dermed fungere best i kombinasjon med andre tiltak. En luftavfukter vil heller ikke nødvendigvis hindre kondens, men den vil i de fleste tilfeller senke luftfuktigheten mer effektivt enn via en ventil. En ovn vil i praksis alltid kunne hindre kondens, men strømforbruket kan da bli uforholdsmessig høyt. Rent fuktmessig vil en optimal kombinasjon av luftavfukter, ovn og sirkulasjonsvifter, i tillegg til kontrollert utlufting være det beste. Uten bruk av luftavfukter og/eller ovn, bør utluftingen være så stor som mulig, mens i kombinasjon med disse må man sørge for at utluftingen ikke blir for stor, da dette vil redusere effekten. Det er mao. viktig å se hele bildet, og da må man kanskje prøve seg fram, og i tillegg vurdere strømforbruket...

 

PS. Det kan dannes kondens helt ned til 0˚C, men siden den absolutte luftfuktigheten (AH) da vil være svært lav, vil kondensmengden bli tilsvarende liten.

Bra innlegg @ozo, det fortjener å løftes :thumbsup: Man kan mene hva man vil, og ha ulike erfaringer, men termodynamikkens lover kommer man ikke unna. 

 

ozo skrev On 15.1.2019 at 22.28:

Det at vi omtaler vinterlufta som tørr, er en sannhet med modifikasjoner. Det skyldes som oftest at vi har varmet opp uteluft uten å tilføre vann. Da synker RH, mens AH er konstant.

Eller sagt på en annen måte: Vinterlufta er relativt tørr uansett relativ luftfuktighet, siden kald luft har mindre evne enn varmt luft til å holde på fuktigheten. Mengden vann i lufta er derfor mindre selv ved høy RF. Den store utfordringen med fuktighet ved vinteropplag er vel mest ved temperatursvingninger rundt null grader. Holder det seg konstant under null er det ikke noe problem å ha det kaldt i båten med god gjennomlufting. 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...