Jump to content

Bensinlukt i Uttern D55

JohnS

Recommended Posts

Min datter har kjøpt seg en Uttern D55 Exclusive, 2003 modell, og med Mercury 90hk .

Hun har nå brukt den 1-sesong, og var jo veldig heldig med været etter kjøpet :-) (Vedlagt bilde ble tatt ved landsetting i november)

Idyllen ble imidlertid noe ødelagt av at der er mye bensinlukt i båten, hun prøvde en overnatting, men det gikk dårlig da det også luktet mye bensin framme i lugaren.

Jeg har stort sett bare egen erfaring med båter med dieselmotor, men vil jo tro det ikke skal lukte bensin, og at dette er både brann og helsefarlig.

Er det noen som har kjennskap til denne båttypen og muligens vet hva som er årsaken, mottar gjerne tips om hva som kan sjekkes. Av det jeg kan se uten å demontere noe, ser det jo ut for at fylle og lufteslanger ser OK ut, men mye er jo litt skjult baki hekken der, og ikke så lett å komme til.

20181110_095025.jpg

Redigert av JohnS (see edit history)

Sånn skal det ikke være.

Du/hun må komme til kjølen og se om det ligger bensin der.

Kjenner ikke båten, men det må da være mulig på et vis.

Den enkle løsningen er vel å finne frem verktøy og åpne opp.

Problemet med bensin er at det brenner så forbaska godt.

Spesiellt på varme dager med god bensindamp.

Anbefaler ny tittel på tråden, da den er noe vag.

https://baatplassen.no/i/terms#baatforumet

Hei

Takk for tips, har endret litt på tittelen. 

Må nok demontere endel for å få det sjekket,ja. Håpte på tips hvis noen har vært borti lignende, gjerne med samme båttype.

Slanger er nok sikkert like gamle som båten vil jeg tro, ser ikke ut for å ha vært gjort noen utskiftninger. Kan ikke se noe bensin bakerst i hekken hvor lensepumpen ligger, men lurer på om bunnen kan være dobbel her. Det sitter en stor plugg i hekken utvendig, helt nederst i V'en. Den kan ikke sees fra innsiden, så må være på et lavere punkt. Har ikke klart å skru den ut foreløpig, sitter bom fast. Hadde vært artig å få sjekket om noe kom ut. Eventuelt bensin.

Under overnattingen var der ikke kalesje på båten, altså åpen båt, men likevel var der bensinlukt i kabinen framme, så tyder vel på at det gjerne ligger noe i kjølen.

Har nok Googlet  endel før jeg lagde denne tråden, ja. Takk for tipset med Askeladden, men noen  konklusjon var der jo ikke.

I min datters båt er bensinlukten konstant, uavhengig av tanknivå, eller motor igang eller ikke.

Der finnes jo endel biler med bensinmotor :smiley:, og når det en sjelden gang lukter bensin, er det som regel lekkasje en plass (Eller dårlig forbrenning). Mener biler har en ganske så sofistikert lufteanordning , som gjør at man ikke kan lukte bensin utenfor, og det er heller, normalt sett, ikke noe problem å være i nærheten av en røyker med en bensinbil. Lurer på om luftingen fra en fast bensintank i båt bare går direkte til friluft gjennom skutesiden, eller om det kanskje er en slags ventil i systemet?

Hei.

jeg har også hatt problem med bensinlukt i båten.

Det viste seg etter mye feilsøking, at noen hadde byttet bensinmåleren i tanken og ikke fått den skikkelig tett.

Når jeg fylte tanken full, så kom det litt bensin ut, som lå å skvulpet i kjølsvinet.

Det luktet så ille at det  ikke var værende for folk under fremme under dekk, for å ikke snakke om brannfaren.

Byttet pakningen til  nivågiveren og fikk sugd tomt  kjølsvinet, så ble det bra.

Sjekk alle tilkoblinger/ slanger inn/ ut av tank og at tanken er tett.

Sjekk også rundt bensinfilteret, hvis det står innvendig, kan eire eller ruste hull i det hvis det har stått lenge med en slump vann i.

Takk for alle tips så langt, da har jeg noen ideer om ting som må sjekkes til våren.

Der sitter et Wix bensinfilter/vann-utskiller fastmontert, og som ser litt spooky ut. Rakk ikke å gjøre noe med det før sesongen, da båten ble kjøpt i vår. Hadde nok med å feilsøke motor som fusket, samt å få lys i lanterner og mye annet. For motor gjorde nye tennplugger susen .Bl.a BB lanterne virket ikke, og etter mye leting fant jeg tilslutt feilen, kabel var uproft lagt nedi kjølen på tvers over båten. Var kommet under det langsgående stuverommet i senter som da ender like foran skott, under dørken i forcabin. Begge ledere var avgnagd.En skikkelig brannfelle i seg selv.

Ny kabel ble lagt, og festet skikkelig noe høyere oppe

Hadde et par bilder liggende, om enn ikke så gode. En skikkelig rengjøring trengs også i kjøl og i diverse hulrom som man kan se.

20180523_224544 (2).jpg

20180522_212832 (2).jpg

JohnS skrev 5 minutter siden:

Hadde nok med å feilsøke motor som fusket, samt å få lys i lanterner og mye annet. For motor gjorde nyetennplugger susen .Bl.a BB lanterne virket ikke, og etter mye leting fant jeg tilslutt feilen, kabel var uproft lagt nedi kjølen på tvers over båten. Var kommet under det langsgående stuverommet i senter som da ender like foran skott, under dørken i forcabin. Begge ledere var avgnagd.En skikkelig brannfelle i seg selv.

Ny kabel ble lagt, og festet skikkelig noe høyere oppe

På tide å finne ut hvor bensinlukta kommer fra. Bensinlukt = Bensindamp = Vannvittig eksplosivt i rette blanding med luft/oksygen.

Husk at bensindamp er tyngre enn luft og legger seg nederst i båten. Den kabelen du beskriver + bensindamp er ren russisk rulett.

Jeg ville ikke ha tillatt noen som helst å bruke denne båten før kilden til bensinlukta/bensindampen er funnet.

Tankmåler er ofte synderen. Lekker rundt kabelen som går til instrument. 

Dersom du kommer til tanken, koble av slangen som går til lufting og sett trykkluft inn der. Kan bruke pumpe til gummibåt og tette med eltape. Påfylling og slange til motor skal være tett, så da ser du det kjapt om det lekker der. Kommer luft der det er lekkasje.

Jeg er helt enig, og takker så mye for innspill:smiley: Jeg mente også at det umulig kunne være riktig at det skulle være så mye bensinlukt, men pga mangel på egen erfaring med båter med fastmontert bensintank ville jeg høre med andre. 

Har engang hørt at det er mer eksplosjons kraft i 1-liter bensin enn 1kg. dynamitt i lukket rom, om det er helt korrekt vet jeg ikke, men iallfall ikke til å spøke med. Da forbyr jeg bruk av båten inntil lekkasjen er funnet og utbedret. (Den står på land nå, og innpakket for vinteren, men jeg ser på det sikkert litt ut i februar)

Jeg legger det inn her etterhvert som jeg finner ut av det.

Egentlig burde vel selger av båten vært stilt til ansvar for dette. Det var en god del feil som fremkom i ettertid, som ikke var oppgitt i annonse eller kontrakt. Det som reddet ham fra at kjøpet ble hevet, var lang reise for å hente båten, samt en påfølgende fantastisk sommer hvor båten ble mye brukt.

På en 10-15år gammel båt er morkne pakninger og gummislanger nesten bare noe man må forvente.. ikke mye gummi pakninger og plastikkdingser som ikke blir forringa i et så agresivt miljø som i en båt desverre..

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Heisann.

Et raskt spørsmål, hvilket materiale er tanken laget av?

På min gamle båt hadde jeg òg bensinlukt og det viste seg å være tæret små hull mot bunnen av tanken som det smått sivet ut av. Tanken var av aluminium. Tanken så fin og flott ut men ved demontering så jeg hvor synderen var. Hadde på forhånd skiftet alt av slanger, filter og pakninger og sto kun igjen med tanken.

Vil forundre meg om alt er OK når jeg har tatt ut tanken :smiley: Er helt sikkert noe omfattende som tilsier ny tank eller et eller annet omfattende, eller en snodig uvanlig feil. Dette etter min erfaring med skruing på biler og båter i en mannsalder. Ingenting skal være enkelt :headbang: :smiley:

På den annen side, når det ikke er enkelt, blir gjerne utfallet best til slutt :smiley:

Her er hva jeg hadde gjort:

• Tøm tanken for bensin.
  • Ta av slangen som går inn på gjennomføringen til utlufting og blind denne med en bolt og slangeklemme.
  • Ta av slangen inn på motor, og monter på en 1/4" kuleventil. 
  • Trykksett hele systemet med 0,1-0,2 bar.
  • Dersom trykket faller kan man begynne å lete etter lekkasjer.

Det kan være alt fra sprekt tank, korrodert tank, morkne slanger, utett pakning på tankmåler til slangeklemmer som må trekkes til eller byttes. Ikke sikkert at hun må ut med tanken. Det å finne en fellesnevner fra andre Utternbåter tror jeg du kan skyte en hvit pil etter. Båtmerke spiller jo i prinsippet liten rolle. Når jeg ser bildet av et rustent bensinfilter og en avgnagd ledning gjør jeg meg jo mine tanker om byggekvaliteten på denne båten, så jeg tror vel jeg ville gått over mer enn bare bensinsystemet. 

13 hours ago, Komodo said:

.Når jeg ser bildet av et rustent bensinfilter og en avgnagd ledning gjør jeg meg jo mine tanker om byggekvaliteten på denne båten, så jeg tror vel jeg ville gått over mer enn bare bensinsystemet. 

Jeg tenkte det samme! det filteret har ikke blitt bytta på en god stund!!

På min Askeladd er det et stort teknisk rom i hekken der det er tilgang til bensinfilteret, lensepumpe, tanktop, utlufting og slanger som går til motor. Der er også tilgang til kuleventilene for selvlensning

Så ikke like forseggjort ut ombord i Uttern.

Du må nesten ta ut tanken å sjekke hele systemet

Redigert av -morten- (see edit history)

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Er samme tekniske rommet bak i Uttern, og med de samme tingene som Morten nevner. Det ser egentlig bra ut baki der, bortsett fra litt guffent bensinfilter. Bildet med den avgnagde kabelen er fra under dørken i forcabinen, og en plass som da ikke er laget for å være vakker  eller synlig. Båten ser ellers bra ut :-)

Det jeg tenkte på med folk med erfaring fra Uttern, er om det er en typisk feil som går igjen.

Har søkt endel på nettet, men finner ingenting om hvilken bensintank som sitter i denne, ei heller hvilket materiale den er  laget av.

Ellers mange takk for mange gode tips og innspill. Da får vi se etterhvert :-)

Er jo flere Uttern-forhandlere rundt omkring i landet, som vel burde ha en del kjennskap til disse båtene, særlig de forhandlerne som har hatt denne modellen i sitt sortiment. Uttern flyttet jo hele produksjonen til Polen for noen år siden, så der er jo kommet en stort sett en helt ny serie med båter/utstyr, etc. kontra den "gamle" modellen dere har. Kunne jo også være verd et forsøk hos noen forhandlere i Sverige, der hvor båten tidligere ble solgt/bygget. Sandstrøm boats, bygget jo de tidligere modellene avUttern båter i mange år, før de ble solgt til amerikanske Brunswick/Mercury, og flyttet til Polen. Forsøk en mail til "sandstrom innovation.se"

• 2 måneder senere...

Da er arbeidet i gang. Selvsagt er både tank og stor finerplate over, montert inn før båten ble lukket igjen.:headbang: Begge deler gikk en halv meter inn under dørken, og skruer for platen under der ikke mulig å komme til. Måtte til slutt sage platen i to deler for å få den ut. Hadde såpevann på alle nipler, tankmåler og slanger, og pumpet trykk via lufteslangen, med blendet slange mot motor, men ingen lekkasje å spore. Tenkte det likevel kanskje kunne svette litt ut under tanken, så bestemte meg for at den skal ut, koste hva det vil. Ikke minst også for å få tatt en skikkelig rengjøring i kjølen. Det var hele 45 liter bensin å pumpe ut.(Tanken er på 79 ltr., og laget i plast) Etter veldig mye strev, klarte jeg til slutt å manøvrere tanken opp, og ut av båten. (Måtte fjerne batteri og bensinfilter da det ikke var plass å dra den bakover, måtte vri den  90 grader  på skrå innunder på babord side,så bakover 90 grader, og så på skrå opp med millimeter pasning. Omsider ute av båten i dag:smiley:

Da skal den rengjøres, og trykkprøves skikkelig. Ikke noe synlig galt med den ved første øyekast.

(De runde hullene er for feste av tanken i bunnen, via lange bolter dekket med to finerplater på toppen. Hullene er koniske og ikke mulig å trekke  bunnfestene opp (tykke firkant plastplater, skrudd ned med 4 skruer) Siden tanken må tres inn under dørk, må disse festene skrus ned i dobbelbunnen etter tanken er kommet på plass igjen. Blir en liten utfordring.)

20190320_192013.jpg

20190323_191617.jpg

20190323_195941.jpg

20190330_164510.jpg

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...