MorganX Svart 31.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2019 Kan det være dårlige bensinslanger som slipper bensinlukt/damp gjennom slangene som er årsaken til bensinlukten? Når du monterer tanken igjen så bytt i hvertfall tilførselslangen til motoren med en ny. Sitér dette innlegget Link to post
JohnS Svart 1.April.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.April.2019 Har tenkt på det samme Morgan X. Skiftet slangen fra filteret til motor, den så litt slapp ut ut , og den var kun stripset fast på nippelen til filteret. (Satt riktignok likevel så godt, at den måtte skjæres ) Resten av slangene ser ellers meget bra ut, og ser ut for å være av sertifiserte kv aliteter. Kan jo bytte dem, men er det noen som har erfaring med at det kan lukte bensin gjennom slike slanger? Ellers har jeg trykktestet tanken med 0,5bars trykk, og såpevann over hele tanken, bit for bit. Jeg klarte til slutt å fremprovosere en liten såpeboble på en av skruene til giveren. Hadde den av for sikkerhets skyld (Fikk da også sett inni tanken, som var helt ren :-)), hadde litt pakningsstoff på begge sider av pakning og monterte igjen. Ble helt tett Lærte at det ikke nytter å sette trykk på slange -bensin ut av tank, der sitter en en- veis ventil i røret nede i tanken (+ en sil). (Kom heller ikke luft ut ved trykk i tanken, ventilen er avhengig av sug for å åpne.) Vasking av kjøl og hele rommet baki båten er igangsatt, gjøres før tank monteres igjen. En 10 liter kanne av den svarte typen, oppbevares også bak i båten som reservebensin. Lurer på om det kan ha luktet av den også? Sitér dette innlegget Link to post
Kaptein Plast Svart 1.April.2019 Link til dette innlegget Svart 1.April.2019 (redigert) Jeg byttet slange i motorrom på bilen, og selv om den var ny, fin og godkjent til bensin, luktet den fra dag en.. :p (4-5 Bar trykk, da. Her er det vel bare et lett vakuum) Men merkelig om dette skulle gi så mye lukt, er luftingen ut av skroget plassert riktig? Fant du noe bensin eller noe som luktet bensin i bunnen? Redigert 1.April.2019 av Kaptein Plast (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
PerUlv Svart 1.April.2019 Link til dette innlegget Svart 1.April.2019 (redigert) Du får jo gjort en kjempejobb her? Løse bensinkanner bør man jo være mistenksom mot. Det var en type Never Stop kanner som ble tilbakekalt for noen år siden. Har selv hatt lekkasje i korken på to kanner. https://www.klikk.no/motor/bil/denne-bensinkannen-lekker-3095016 Jeg ville byttet den i en ny kanne Fra anerkjent produsent. Scepter skal være bra sies det... Redigert 1.April.2019 av PerUlv (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 1.April.2019 Link til dette innlegget Svart 1.April.2019 Har du prøvd å lukte på tanken utvendig? Jeg synes den ser mistenkelig brun ut.. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
JohnS Svart 1.April.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.April.2019 Luftingen ut av skroget sees til høyre for stigen, helt oppe. (På bildet der jeg hadde fått ut tanken) (Stigen laget jeg forresten for anledningen + bukker ) Luftingen er vel slik den skal være vil jeg tro. Skal sjekke denne bensinkannen. Sitér dette innlegget Link to post
JohnS Svart 1.April.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.April.2019 Har jo styrt mye med den tanken nå, men det lukter kun når en slange er åpen (Tror jeg) Hva vil det si når den er brunfarget? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 1.April.2019 Link til dette innlegget Svart 1.April.2019 Tenker det er et tegn på nedbrytning, men den kan jo ha lenge igjen ennå. Har vært borti septiktanker i plast som har begynt å lukte etter en del år, så det kan være en prosess på gang. Særlig siden andre med samme båt også opplever bensinlukt. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
JohnS Svart 2.April.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.April.2019 Tror jeg bare monterer tanken igjen, fant jo den lille lekkasjen ved den ene skruen ved giveren, så kan jo være det som var årsaken. Lukter det fremdeles, får vi kjøpe en ny tank. Ser ut for å være vanskelig å finne en lik flat en (Har søkt på nettet), men er jo plass til en mye høyere hvis den ikke er så lang som denne, som går et stykke inn under dørken. (Tanken er 91,5 lang, 70 bred og 16,6 høy i 40 bredde, og 13 høy på langsidene, mål i cm) Sitér dette innlegget Link to post
MorganX Svart 3.April.2019 Link til dette innlegget Svart 3.April.2019 Siden du har kontrolert tanken og det ikke lå noe bensin flytene i bunn av båten så er det nok bensinslangene eller tilkoblingene som er årsaken til bensin lukten. Sitér dette innlegget Link to post
JohnS Svart 3.April.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.April.2019 Var ikke noe bensin som fløt i båten, nei. Merkelig at etter vinterlagring var der ikke noen bensinlukt, selv med 45 liter på tanken. I fjor sommer var lukten uutholdelig da min datter og en venninne skulle overnatte i lugaren framme. Skulle tro temperatur har innvirkning her. Lufting av tanken til det fri er helt åpen og OK. Der er også ventilasjon helt bak i hekken, med ca. 3"slange ned mot kjølen, men ikke noen avtrekksvifte. Teoretisk kan der jo ha kommet bensindamp inn der også. Slange til motor virket jo litt dårlig, og er skiftet nå. Sitér dette innlegget Link to post
MorganX Svart 3.April.2019 Link til dette innlegget Svart 3.April.2019 Om påfyllings slangen er over 15 år ville jeg vurdert å bytte den også når du først har tanken ute. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 3.April.2019 Link til dette innlegget Svart 3.April.2019 Lag deg maler av tanken i papp eller tynn kryssfiner før du setter den inn. Da kan du få laget deg en tank i syrefast dersom dere blir plaget med lukt igjen. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
JohnS Svart 29.Mai.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2019 Tank er montert igjen, nytt bensinfilter og ny slange til/fra filter og alt rengjort baki hekken. Båt er sjøsatt, og så langt ikke noen særlig bensinlukt Ellers har motor fått full service, byttet til og med støttelageret for drivaksel oppe i stammen (Vannsmurt gummiforing med bronse lignende glidelager). Det gamle fulgte med drivaksel ned da impeller skulle skiftes. Det var helt utslitt. Skiftet også de 3 sink anodene i motorblokken. (Foruten olje, filter, gearolje etc.) Artig å skru på påhenger, er jo mest vant til innenbords dieselmotor. Er imponert over Mercury, 90hk'en er jo 2003 modell, men det meste ser jo fremdeles nokså nytt ut, og det meste av bolter etc. er jo i rustfritt materiale, så alt er lett å skru på. Takk for alle bidrag og gode tips her Tror nok det var den vesle lekkasjen ved tankgiver som gjorde at der luktet bensin. Sitér dette innlegget Link to post
Fuglen Svart 29.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2019 Håper det er i orden nå. God båtsommer! Sitér dette innlegget Link to post
RuneAa Svart 5.August.2020 Link til dette innlegget Svart 5.August.2020 Følger denne. Har lik utfordring på Askeladden 535 Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.