Jump to content

Frakt av båt


Thersil

Recommended Posts

Hei. Har kanskje ordnet meg en 44,4 fot stor Rognankutter. Båten er foreløpig bare et skall og jeg lurer på om det er noen som har noen gode ideer til hvordan frakte denne båten fra Hordaland til Porsgrunn og hva noe slikt kan komme til å koste? Hvem kan jeg kontakte? Evt om det lønner seg for meg å leie båtplass i nærområdet til jeg har fått ordnet motor og kan frakte den selv. Har sett litt på hengere og slikt, men så vidt jeg har skjønt er den litt for stor til å kunne frakte med bil selv. Er fullstendig grønn når det kommer til båt så alle tips taes i mot med takknemlighet :)

Link to post
Kallethekid skrev 4 minutter siden:

Jeg gjetter at den er for bred for å kunne transporteres på vei. Dekkslast eller egen kjøl er nok tingen.

Hmm, ja det var det jeg tenkte også. Å få ordnet slik at den kan gå på egen kjøl, når den har ingenting kan ta både tid og penger. Jeg må få hjelp til alt det tekniske og mekaniske (Om det blir denne båten skal den gjøres om til husbåt :) ) Sikkert teit spm, men vet du hva noe slikt kan komme på? evt hvilke båtverskteder som er å anbefale? Pris skremmer meg ikke, heller ta opp et lite lån enn å bruke det på frakt :) 

Link to post

Vanskelig å gjøre et prisoverslag for jobben uten å vite hva som må gjøres/kjøpes, men hvis du ikke kan gjøre det aller meste selv ville jeg vurdert et annet prosjekt. 

Å betale profesjonelle for å sette i stand en gammel skøyte vil neppe kunne lønne seg. Som regel er det vel sjelden det lønner seg med egen innsats heller, men da får du i hvert fall følelsen av å ha ordnet din egen båt. 

Hvis du er mest interessert i en båt å bo i og ikke skøyta ville jeg (litt slemt sagt) sett etter en mer ferdig båt der noen andre har lagt ned tid og penger de neppe vil få igjen.

Redigert av Kallethekid (see edit history)
Link to post

Vi har hatt en del tråder her tidligere på slike prosjekt som vurderes. Kan selv legge til at da jeg var med i en dykkerklubb på 80 og 90tallet  hadde vi mange slike prosjekt til vurdering. Den gangen hadde vi (heldigvis)kontakt med en eldre trebåtbygger som vi brukte som konsulent. Han var og durkdreven på å restaurere gamle trebåter. Har ikke tall på hvor mange slike prosjekter vi fant på finn og viste til han.

Gang på gang viste han oss om alle mulige feil og store utgifter som var på gang så han sa nei.

Vi trodde til slutt han hadde noe personlig i mot sportsdykkere, men i ettertid er vi ufattelig glad for at noen stoppet oss. Det var spesielt alle de skjulte feilene han hang seg opp i. Alt som var dekket under annet treverk eller malt over. 

 

Bare å finne en god havn med landstrøm er ofte en utfordring.  Is og vind kan f.eks. være en utfordring. Ja og en plass hvor ikke unge lokale helter tar seg ombord når eier ikke er der.

Langs deler av kysten ligger det prosjekter i div nivåer av ferdigstillelse, men en del av av de kan kun besiktiges med dykkermaske. .. :diving:

 

Eksempel her:

https://www.nettavisen.no/nyheter/langs-bergenskysten-kryr-det-av-batvrak-som-ingen-tar-ansvar-for/8468049.html  

 

Hvis du fortsatt ikke har mistet motet må du først få med deg en trebåtbygger til å se på båten og gi deg et overslag. Evt betale en båtbygger der den ligger for å gi deg noen tall så du får et bilde av hva det er snakk om i penger.

Kan love deg at (ti)tusenlappene forsvinner som dugg for solen på slike prosjekter. Når du summerer alle utgiftene er du dessverre oppe i store summer.  Fraktutgiftene er i mange tilfeller bare en ørliten utgift.

 

Regner med det er denne du vurderer?

https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=137535997 

 

Link to post
On 1/16/2019 at 10:28 PM, Thersil said:

Er fullstendig grønn når det kommer til båt så alle tips taes i mot med takknemlighet :)

Da vil jeg på det sterkeste råde deg til å la ett tomt skall prosjekt ligge.
Det samme rådet gjelder for 99,5% av de båtvante også da bare noen få av oss har den indre driven til å stå i slike prosjekter år etter år for å ferdigstille de.

Redigert av pipe (see edit history)
Link to post
Kallethekid skrev for 16 timer siden:

Vanskelig å gjøre et prisoverslag for jobben uten å vite hva som må gjøres/kjøpes, men hvis du ikke kan gjøre det aller meste selv ville jeg vurdert et annet prosjekt. 

Å betale profesjonelle for å sette i stand en gammel skøyte vil neppe kunne lønne seg. Som regel er det vel sjelden det lønner seg med egen innsats heller, men da får du i hvert fall følelsen av å ha ordnet din egen båt. 

Hvis du er mest interessert i en båt å bo i og ikke skøyta ville jeg (litt slemt sagt) sett etter en mer ferdig båt der noen andre har lagt ned tid og penger de neppe vil få igjen.

Litt kan jeg nok gjøre, men jeg har kommet fremt til at det blir for mye arbeid for meg når så mye mangler.
Blir nok noe slikt jeg kommer til å gå for i stedet for:
https://www.ebay.co.uk/itm/Narrowboat-Project-40-Springer-circa-1980/192786897982?_trkparms=aid%3D111001%26algo%3DREC.SEED%26ao%3D1%26asc%3D20131017132637%26meid%3D4013e12576744f249b9768a17ef42681%26pid%3D100033%26rk%3D4%26rkt%3D8%26mehot%3Dpp%26sd%3D143091882964%26itm%3D192786897982&_trksid=p2045573.c100033.m2042
Den trenger en del, men føler det er mer overkommelig :) 

Link to post
pipe skrev for 1 time siden:

Da vil jeg på det sterkeste råde deg til å la ett tomt skall prosjekt ligge.
Det samme rådet gjelder for 99,5% av de båtvante også da bare noen få av oss har den indre driven til å stå i slike prosjekter år etter år for å ferdigstille de.

Ja, jeg har forstått at det er mye å ta på seg, spesielt om man mangler både kunnskap og driv, Har bestemt meg for et slikt type prosjekt i stedet for: 
https://www.ebay.co.uk/itm/30-FT-project-narrow-boat-canal-river-boat-barge-live-aboard-narrowboat-cruiser/143091882964
https://www.ebay.co.uk/itm/Narrowboat-Project-40-Springer-circa-1980/192786897982

 

Link to post
Gudrun skrev for 17 timer siden:

Vi har hatt en del tråder her tidligere på slike prosjekt som vurderes. Kan selv legge til at da jeg var med i en dykkerklubb på 80 og 90tallet  hadde vi mange slike prosjekt til vurdering. Den gangen hadde vi (heldigvis)kontakt med en eldre trebåtbygger som vi brukte som konsulent. Han var og durkdreven på å restaurere gamle trebåter. Har ikke tall på hvor mange slike prosjekter vi fant på finn og viste til han.

Gang på gang viste han oss om alle mulige feil og store utgifter som var på gang så han sa nei.

Vi trodde til slutt han hadde noe personlig i mot sportsdykkere, men i ettertid er vi ufattelig glad for at noen stoppet oss. Det var spesielt alle de skjulte feilene han hang seg opp i. Alt som var dekket under annet treverk eller malt over. 

 

Bare å finne en god havn med landstrøm er ofte en utfordring.  Is og vind kan f.eks. være en utfordring. Ja og en plass hvor ikke unge lokale helter tar seg ombord når eier ikke er der.

Langs deler av kysten ligger det prosjekter i div nivåer av ferdigstillelse, men en del av av de kan kun besiktiges med dykkermaske. .. :diving:

 

Eksempel her:

https://www.nettavisen.no/nyheter/langs-bergenskysten-kryr-det-av-batvrak-som-ingen-tar-ansvar-for/8468049.html  

 

Hvis du fortsatt ikke har mistet motet må du først få med deg en trebåtbygger til å se på båten og gi deg et overslag. Evt betale en båtbygger der den ligger for å gi deg noen tall så du får et bilde av hva det er snakk om i penger.

Kan love deg at (ti)tusenlappene forsvinner som dugg for solen på slike prosjekter. Når du summerer alle utgiftene er du dessverre oppe i store summer.  Fraktutgiftene er i mange tilfeller bare en ørliten utgift.

 

Regner med det er denne du vurderer?

https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=137535997 

 

Ja, det var den jeg vurderte. Hele skroget skulle visstnok være tipptopp, uten at jeg har peiling. Og du har rett , det blir for mye for meg, men jeg har ikke mistet motet helt. Jeg har en forkjærlighet for kanalbåter og jeg føler ikke at tresnekker (Orker ikke tanken på alt vedlikeholdet) eller seilbåter (vakre skip, men det passer ikke helt til mine behov) er tingen for meg.

 

En eller annen skøyte/ yrkesbåt hadde passet, men igjen, må bygges om. Jeg ønsker meg vel mest et hus på vann, et hjem som jeg kan flytte på. Derfor vurderte jeg rognankutteren (mtp str og at den var tom så jeg på som en fordel- mulighet for å være kreativ, men den er helt tom, for mekanikk, strøm osv osv og det hadde blitt et for stort prosjekt for meg. 


Selv om disse har behov for en stor porsjon tlc, og begge må sveises og plates i bånn( En oppgave jeg må få noen andre til å gjøre- regner med det ikke blir billig- å sveise overflaterust må jeg lære meg, finnes sikkert kanalbåtfolk jeg spørre om tips og råd fra)
Så noe mer realistisk og innenfor budsjettet så tenker jeg noe slikt som dette: 
men har skjønt at et slikt prosjekt fort kan komme til å koste det dobbelte... Så vurderer også å kjøpe en noenlunde bra båt til 200 000kr..
https://www.ebay.co.uk/itm/Narrowboat-Project-40-Springer-circa-1980/192786897982
https://www.ebay.co.uk/itm/30-FT-project-narrow-boat-canal-river-boat-barge-live-aboard-narrowboat-cruiser/143091882964
 

Redigert av Thersil (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...