Utnøring Startet 17.Januar.2019 Del på Facebook Startet 17.Januar.2019 Hei. Jeg har akkurat overtatt fars livsprosjekt, en 44 fots Colin Archer bygget i Ferrosement. Båten er så og si ferdig innredet, men vi må sette inn motor, koble opp det elektriske og selvfølgelig rigge båten. Det er forresten planen å rigge den med én mast og gaffelrigg. Dette er noe jeg har satt meg grundig inn i og klør i fingrene etter å starte på. Det jeg ikke har satt meg så grundig inn i er dette med anker og ankervinsj. Det begynner å gjøre meg litt svett. Båten skal få motor til våren og sjøsettes ca Mai. Så derfor er det vel snart på tide å ta tak i dette. Jeg har et 60 kgs galvanisert stokkanker men mangler altså både vinsj og kjetting. Spørsmål 1) Dimensjon på kjetting. Er 12-13mm ok? Båten vil sikkert ende opp med å veie 20+ tonn. Spørsmål 2) Ankervinsj. Dette temaet gjør eg svimmel. Mannskapet er ungt så en manuell vinsj er helt ok, det viktigste nå er å velge noe som er solid nok og pris er selvfølgelig en viktig faktor. Spøsmål 3) Lengde på kjetting? 60m? 80m? 100m? Det må jo koste det det koster men jo mindre det koster jo fortere får jeg denne båten på sjøen. Mitt mantra med dette prosjektet er å ikke bli min far. Han begynte med båten i 1984 da jeg var født. Sveiste i 1989 og støpte i 1991. Båten har stått på land siden. For han var prosessen det viktige, for meg handler det kun om resultat. Jeg vil på eventyr! Jeg derimot har en super-ambisiøs plan og har som mål å seile min far til Nord-Norge om tre år, sånn at han får muligheten til å være med på et eventyr i skøyten han brukte så ufattelig mye av min barndom på å bygge. Det vet jeg at han ville satt pris på, men altså før det - Anker...Hjelp! Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 17.Januar.2019 Del på Facebook Svart 17.Januar.2019 Vi brukte 100kg stokkanker i marinen på 160tonn båt, men var ikke særlig hold på det.. tror det krever spesifik bunn. Tror ikke stokkanker er det mest optimale skal jeg være helt ærlig.. Mulig andre skøyteeiere har erfaring med stokkanker! men vil tro mer moderne og lettere ankerkonstruksjoner hadde værdt å foretrekke, men det spørs jo hvilket budsjett du har! her er det jo nok om en god del penger. Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Ask Svart 17.Januar.2019 Del på Facebook Svart 17.Januar.2019 Hei Ankring er ein evigheitsdiskusjon. Dette spesielt blandt langturseglarar. 12-13 mm bør vera tilstrekkeleg. Dersom du har tenkt deg langt, så gå for elektrisk vinsj først som sist. Det er synd om ankervinsjen gjer det vanskeleg å segla aleina. (Det er best om ein køyrer båten framover, medan ein tek seg av vinsjen.) Kjettingen bør vera minst 60 m, men det er klart at 80 m er betre. Me har 70 m 10 mm kjetting, og heile lengda blir brukt. Ankeret er ein brucekopi på 30 kg. Båten er ein seglcat på 38 fot. Båten veg 5,9 t på papiret, og 6,5 i krana. Det er maaaaange ankre som er betre enn stokkanker. Kanskje kan du få nokre kroner, for ankeret, av ein hageeigar? Ask Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 17.Januar.2019 Del på Facebook Svart 17.Januar.2019 Stokkanker er vel dømt nord og ned som et av de dårligere, men jeg tror det er ok på stenet bunn. Og 60 kg anker blir tungt å håndtere. Greia er, slik jeg opplever det, at man er i en tidsklemme i perioden ankeret slipper bunnen og til det er i vannskorpen. Da bedriver båten sitt eget liv. Mer stress for oss som ofte seiler alene. Jeg ville ligget frampå i Finn.no og andre fora for å se om det kommer noe mer vettugt opp. På Hulda, som veier 17 tonn, har jeg et 20 kg Bruce. Hulda har aldri dratt avgårde med det ankeret. Dog ankerer jeg kun på lune plasser med god holdebunn. Skulle du gått for Bruce (det finnes også gode kopier), burde du hatt 40 kg, det holder. Ellers seiler Rocna og slike opp som suverene vinnere. Men vær meget obs på billige kopier, mange er så dårlige at de ikke burde vært sluppet på markedet. Som kjetting ville jeg valgt som minimum 13 mm og minimum 80 meter. Hulda lever godt med 10 mm og 96 meter. Har så mye kjetting fordi baugen må litt ned :-) Det skal mye til for meg å ha en manuell winch. Jeg har hatt det før, dobbeltvirkende av finere engelsk fabrikat- husker ikke hva den heter i farten- kan se for meg logoen. Det tar lang tid å få opp ankeret. Men Vetus, Italwinch og Lofrans har manuelle, ta litt tid og sjekk ebay, eksempelvis. Sitér dette innlegget Link to post
Utnøring Svart 17.Januar.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Januar.2019 Takk for svar! Dette er en skøyte med såpass stort seilareal at det vil ta lang tid før noen som helst er i stand til å seile den aleine, vil ikke være ankervinsjen som dikterer dette. Men takk for innspill. Kanskje vi kan få noen kroner for det. Sitér dette innlegget Link to post
pacuare Svart 17.Januar.2019 Del på Facebook Svart 17.Januar.2019 Økonomivarianeten, 60 meter 10 mm galvanisert kjetting med 30 kg Bruce kopi anker (kanskje tyngre). En elektrisk vinsj dimmensjonert til dette. Skal du ankre mye hadde jeg gått for Rocna anker med en gang. 25 -30 kg, sjekk hva som er anbefalt. Stokk ankeret hadde jeg kastet. Finnes tabeller for kjetting også, men tror 20 tonn båt er innenfor med 10 mm. Flere 44 fotere har 8 mm. Har 70 meter kjetting, brukt hele lengden to ganger, ankrer mye. Men hvis du planlegger jordomseiling hadde jeg vurdert lenger. Og ikke tenkt tanken på å velge noe annet en Rockna. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 17.Januar.2019 Del på Facebook Svart 17.Januar.2019 (redigert) 30 kg Bruce er det Hulda egentlig burde hatt. Jeg hadde ikke kastet stokkankeret om det er av typen som kan pakkes sammen. Hadde surret det fast i bånn av båten slik at det kunne heises opp gjennom en luke. Søk youtube 'Emerald Steel', de har noe vettugt om ankring. Og en del andre ting som kan trigge en med gaffelrigg. De serverer noe pølserør også, dog har de bodd om bord i 30 år på lavbudsjett. Simpson Lawrence var det jeg tenkte på når det gjalt manuell winch. Grøten blir treigere med åra. Redigert 17.Januar.2019 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bjørkski Svart 17.Januar.2019 Del på Facebook Svart 17.Januar.2019 Hei, jeg ser du holder til i Bergen. Ta en telefon, eller ta turen, til Hardangerfartøyvernsenter og snakk med Morten Hesthamer eller Kasper Krog. De vet begge mye om gaffelrigg, både tradisjonelle og mer moderne. Når det gjelder ankervinsj, sjekk toplicht.de. De har mye snaksy utstyr til mer tradisjonelle båter. Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Emma Svart 17.Januar.2019 Del på Facebook Svart 17.Januar.2019 (redigert) Om ankeret skal være til pynt, kan du bruke stokkanker. Om du faktisk skal bruke det, ville jeg absolutt vurdert noe moderne som fester seg i flere ting enn steinrøys og koraller. Redigert 17.Januar.2019 av S/Y Emma (see edit history) Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Utnøring Svart 18.Januar.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Januar.2019 Bjørkski skrev for 21 timer siden: Hei, jeg ser du holder til i Bergen. Ta en telefon, eller ta turen, til Hardangerfartøyvernsenter og snakk med Morten Hesthamer eller Kasper Krog. De vet begge mye om gaffelrigg, både tradisjonelle og mer moderne. Når det gjelder ankervinsj, sjekk toplicht.de. De har mye snaksy utstyr til mer tradisjonelle båter. Hei. Jeg er allerede i god dialog med dem vedr rigging når den tid kommer. Men nå er det fullt fokus på motor, ankervinsj og diverse utbedringer under dekk. Har snopet mye på toplicht.de men de er dessverre litt over oss i prisklasse. Sitér dette innlegget Link to post
Steini Svart 18.Januar.2019 Del på Facebook Svart 18.Januar.2019 Heisann. På min bortimot 30 tonn og 52 fot Nauticat er det no 50kg cqr og 13mm kjetting. Men cqr er dårlig butikk, så for min del blir det eit 55kg vulcan anker. Har 65m kjetting. Vinsjen er på 2000watt og går på 24 volt. Og er av type s-l francis 2000. Denne blir nok ikkje laget lenger, men sku eg hatt ny, hadde det blitt noko lignende. Eg synest det er veldig greit å ha ein egen trommel til tau, forutanom kabelar til kjetting. Eg ville ikkje valgt noko manuel vinsj til såpass tungt anker og kjetting. Ein veit aldri ka tid ein må dra opp anker i dårlig ver, og då er det jaggu bra med ein god vinsj. For min del så ser eg på ankervisj som ein sikkerhetsfaktor, som viktig for oss. Nauticaten ankrer eg greit aleine i fint ver. Sitér dette innlegget -Steini https://baatplassen.no/i/topic/128201-midgard-på-tur/ Link to post
Vesterskog Svart 18.Januar.2019 Del på Facebook Svart 18.Januar.2019 Lengde på kjetting vil jo være dominert av kombinasjonen dypde og tyngde på kjetting. Som hovedprinsipp ville eg valgt litt stor dimensjon på kjetting da det gir mye bedre hold. Enig i at stokkanker er best på korall og til pynt, og det fineste ankeret. Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Emma Svart 18.Januar.2019 Del på Facebook Svart 18.Januar.2019 Gjør seg også godt på sjømannstatoveringer :D Et Rocna på armen blir ikke helt det samme. Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Vesterskog Svart 18.Januar.2019 Del på Facebook Svart 18.Januar.2019 4 minutes ago, S/Y Emma said: Gjør seg også godt på sjømannstatoveringer :D Et Rocna på armen blir ikke helt det samme. Good point :) Sitér dette innlegget Link to post
Utnøring Svart 21.Januar.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Januar.2019 Lite kjærlighet for stokkankeret mitt, men jeg tar til meg alle råd! Ankeret kom forresten med båten, så jeg har ikke gått til innkjøp av det. Men å kaste det er nok ikke aktuelt, for det er faktisk noen kroner å hente på det :) Takk for alle innspill og kommentarer. Det hjelper meget! Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 21.Januar.2019 Del på Facebook Svart 21.Januar.2019 Hei Ankervinsjen vår er plassert slik at eg lettvint kan ta storseilfallet på nokken, og bruka vinsjen til å heisa seglet. Det same gjeld for så vidt revelinene. Eg kan òg nemna at det er viktig at kjettingen passar til kabelaret. Dersom ankervinsjen er vertikal (akslingen peikar oppover, og nokken ligg vassrett) får kabelaret større flate mot kjettingen. Det er ein føremon. Du bør òg tenka gjennom plassering av ankervinsjmotoren. Jo tørrare jo betre. Ask Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 21.Januar.2019 Del på Facebook Svart 21.Januar.2019 Jeg sverger til å ha motor og winch på dekk. Liker ikke roterende akslinger gjennom dekket, mer vedlikehold. Winchen min er fra midten av 80-tallet. Så vidt jeg vet skal den ha sin andre service i vinter. Det er ikke noe galt, skal bare plukke den opp for periodisk kontroll. Forrige kontroll var i 2003. Sitér dette innlegget Link to post
Utnøring Svart 24.Januar.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Januar.2019 Takk for alle innspill. Så for å konkludere: Droppe stokkanker og kjøp noe mer moderne, rockna/bruce - 40 kg skulle holde. MINST 80 m kjetting, elektrisk vinsj (helst med motor over dekk), og minst 13 mm kjetting. Utfordringen er siste punkt, for det er rett og slett mye mindre utvalg når man skal ha større dimensjon enn 10mm. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 24.Januar.2019 Del på Facebook Svart 24.Januar.2019 Du behøver ikke 'minst 13 mm', 13 holder i bøtter og spann. Jeg vil tippe at det holder med 10 mm også, men da må du være helt sikker på holdfastheten. Altså at kjettingen er laget etter en spec. som beskriver minimum holdfasthet. Sitér dette innlegget Link to post
Utnøring Svart 24.Januar.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Januar.2019 Ja, hehe. Hadde nok ikke gått for mer enn 13 mm, men takk for utfyllende info. Ser litt på Lofrans Falkon Horizontal Windlass. Den går på 10, 12 og 13mm. Noen erfaringer? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 24.Januar.2019 Del på Facebook Svart 24.Januar.2019 Det er noe slikt jeg har på Hulda. Bare at min er fra ca. 1985. Say no more :-) Sitér dette innlegget Link to post
Utnøring Svart 24.Januar.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Januar.2019 Nettop. Ser at det ikke er noe særlig å få tak i brukt heller, veken i Norge eller andre plasser. Så det er jo en grei indikator. Jaja, får spare litt lenger da. Sitér dette innlegget Link to post
Vesterskog Svart 24.Januar.2019 Del på Facebook Svart 24.Januar.2019 3 hours ago, Hulda said: Du behøver ikke 'minst 13 mm', 13 holder i bøtter og spann. Jeg vil tippe at det holder med 10 mm også, men da må du være helt sikker på holdfastheten. Altså at kjettingen er laget etter en spec. som beskriver minimum holdfasthet. Det er jo ikke så mye strekkfastheten som er argument for opp dimensjonering men å gi anker økt holdekraft. Sitér dette innlegget Link to post
godthaab- Svart 24.Januar.2019 Del på Facebook Svart 24.Januar.2019 Utnøring skrev for 2 timer siden: Nettop. Ser at det ikke er noe særlig å få tak i brukt heller, veken i Norge eller andre plasser. Så det er jo en grei indikator. Jaja, får spare litt lenger da. Jeg har har fulgt med sånn mer eller mindre aktivt på finn.no i noen år etter ankervinsj med samme kriterier som deg. Tror jeg har sett en som var midt i blinken, sånn bortsett fra pris. Jeg har sett at det er et mye større marked for slike ankervinsjer på ebay i USA, naturlig nok. Litt risikabelt kanskje. Nytt med den specen har jeg ikke sjekka pris på engang, har du fått noen tilbud? Vil tro det ligger på 30k og oppover? Ren tipping. Sitér dette innlegget Prosjekt: Godthaab Link to post
Utnøring Svart 25.Januar.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Januar.2019 godthaab- skrev for 15 timer siden: Jeg har har fulgt med sånn mer eller mindre aktivt på finn.no i noen år etter ankervinsj med samme kriterier som deg. Tror jeg har sett en som var midt i blinken, sånn bortsett fra pris. Jeg har sett at det er et mye større marked for slike ankervinsjer på ebay i USA, naturlig nok. Litt risikabelt kanskje. Nytt med den specen har jeg ikke sjekka pris på engang, har du fått noen tilbud? Vil tro det ligger på 30k og oppover? Ren tipping. Ja, ønsker en der motoren er på dekk. Skal man ha 12-13 mm ser lofrans Falkon ut som det beste alternativet. Ca 25k. Lewmar har en som er litt rimeligere men da må motoren under dekk. Så blir det vel også fort en 7-9k for kjetting, men det satser jeg på er enklere å skaffe. Så 30-35k blir det nok. Det er ikke så lenge siden jeg trålet finn.no for båter i den prisklassen. Jaja. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.