Solux24 Startet 23.Januar.2019 Del på Facebook Startet 23.Januar.2019 Skal gå inn som medeier i en 33 fots Halberg Rassy vi driver å ser på forsikring det vi er ute etter er en forsikring som gjelder året rundt (båten kommer til å ligge i boblehavn om vinteren) og som dekker skade i rigg og seil. Er det noen som kan anbefale noen selskaper? Sitér dette innlegget Link to post
Rolf Svart 23.Januar.2019 Del på Facebook Svart 23.Januar.2019 Pantaenius - de fleste (alle?) andre opererer med saftige aldersfradrag på rigg og seilskader. Pantaenius er ikke billigst, kanskje dyrest, men les vilkårene hos dem og andre. Sitér dette innlegget Rolf som trives best med Sommer, Sol og Sørland "Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" Roald Amundsen Link to post
Hulda Svart 23.Januar.2019 Del på Facebook Svart 23.Januar.2019 Hulda har Pantaenius grunnet bruk hele året og at havari erstattes med nytt. Pantaenius har hatt en spenstig øking av premien. Sitér dette innlegget Link to post
shipahoy Svart 23.Januar.2019 Del på Facebook Svart 23.Januar.2019 I mine vilkår hos Gjensidige står det: Gjelder hele året. Betaler mindre for forsikringen om vinteren enn om sommeren. Hvor gjelder forsikringen? Europa inntil 200 nautiske mil fra fastlandet - inkl. overfart til Svalbard, Island, Storbritannia, Madeira, Azorene og Kanariøyene Dekkes ikke: Skade på seil alene. Dekkes: Brudd på mast og bom. Reparasjon Kan båten repareres til vesentlig samme stand som før, erstattes reparasjonsomkostningene begrenset til forsikringssummen. Dersom reparasjon av de enkelte deler etter Gjensidiges vurdering vil være teknisk eller økonomisk ulønnsomt, skiftes disse ut med likeverdige deler. Gjensidige kan avgjøre ved hvilket verksted reparasjonen skal foretas. Innebærer reparasjonen en forbedring, gjøres det fradrag tilsvarende verdien av forbedringen. Det gjøres ingen fratrekk for mast eller rigg. Sitér dette innlegget Link to post
Solux24 Svart 23.Januar.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Januar.2019 (redigert) Snakket med han i DNB forsikring han sa at deres full kasko dekker alt inne i båten (løsøre, tyveri og brann) og alt på utsiden av båten noen som vet om dette dekker rigg og seil også han kundeservice kunne ikke svare på det EDIT: sjekket vilkårene det gjelder kun bom og mast Redigert 23.Januar.2019 av Solux24 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Rolf Svart 23.Januar.2019 Del på Facebook Svart 23.Januar.2019 Få det avklart fra selskapet, eneste som duger. Om jeg hadde sagt helt klart at ja, det dekkes, hadde du stolt på det? Men sjekk om de opererer med aldersfradrag. De kan si at ja vi dekker mast. Men så får du en skade og så sier de at jo, selvsagt er masten dekket. Den er 20 år gammel sier du, skal vi se, med standard aldersfradrag 15% pr. år får du utbetalt..., beklager her er intet å hente. Sitér dette innlegget Rolf som trives best med Sommer, Sol og Sørland "Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" Roald Amundsen Link to post
Hulda Svart 23.Januar.2019 Del på Facebook Svart 23.Januar.2019 Et av punktene mine, som ikke gjelder trådstarter, er passusen 'berøring med is', 'krav til 'prof boblehehavn', etc. Dessuten at motor etc. erstattes uten aldersfradrag. Sitér dette innlegget Link to post
Rolf Svart 23.Januar.2019 Del på Facebook Svart 23.Januar.2019 Stemmer, hadde samme punkter da det var aktuelt å ha båten ute vinterstid. Og endte opp med Pantaenius, fant at ingen av de "normale" selskapene hadde inne noe i nærheten av ordentlig dekning i forbindelse med is. Sitér dette innlegget Rolf som trives best med Sommer, Sol og Sørland "Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" Roald Amundsen Link to post
ravddo Svart 23.Januar.2019 Del på Facebook Svart 23.Januar.2019 Jeg har pantenius på båten min. Hatt forsikring i 20 år der. I 2016 fikk jeg rigghavari. Utrolig proff skadebehandling SV selskapet. Vet at endel har gått over til Codan som har avtale med Norges seilforbund. Har også bra avtale. Hadde en bryggedisksjon våren 2016 om hva vi hadde i forsikring. Jeg sa pantenius og forklarte det med at de var kjent for ryddig skadeoppgjør. Det var en båt som fortalte at de hadde Kasko med ditt og datt i et annet selskap. Den båten fra 80 tallet har enda ikke rigg. Sjekk vilkår nøye å ikke hør på hva de sier. I fjor påske var vi på Gardasjøen og jeg hadde med seilforeningens rib til trenerbruk. Ringte forsikringselskapet og fikk beskjed om at alt var i orden. Sjekket litt igjen og fant ut at det ikke stemte. Ringte på nytt og fikk da bekreftet at den var uforsikret der nede. Fikk da ordnet det for turen. LES vilkår! Sitér dette innlegget www.teamzephyr.blogspot.com Link to post
Bidevind Svart 24.Januar.2019 Del på Facebook Svart 24.Januar.2019 14 hours ago, ravddo said: Jeg har pantenius på båten min. Hatt forsikring i 20 år der. I 2016 fikk jeg rigghavari. Utrolig proff skadebehandling .... Kan også bekrefte veldig god "etter-skade-behandling" i Pantaenius. Sitér dette innlegget Link to post
Solux24 Svart 24.Januar.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Januar.2019 Har laget meg en liten oversikt i excel venter bare på tilbud fra Pantaenius mye å sette seg inn i vilkårene til selskaper. Ser det er mange selskaper som ikke dekker skader eller har redusert utbetaling i ulykker forbundet med regattaseiling. Vi har tenkt å delta både i Færderen og Hollenderen så dette er noen som kommer til å påvirke valg av selskap Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 27.Januar.2019 Del på Facebook Svart 27.Januar.2019 Hvor viktig er dette med boblehavn egentlig? Viktigere å holde båten snøfri (mest for trebåter kanskje, så de ikke ligger tyngre i vannet og tar inn vann) og frostsikre gjennomføringer. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 27.Januar.2019 Del på Facebook Svart 27.Januar.2019 quantumduck skrev 41 minutter siden: Hvor viktig er dette med boblehavn egentlig? Viktigere å holde båten snøfri (mest for trebåter kanskje, så de ikke ligger tyngre i vannet og tar inn vann) og frostsikre gjennomføringer. Hvis båten ikke har drev eller trimflaps som kan fryse fast, så går det forbausende bra. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 27.Januar.2019 Del på Facebook Svart 27.Januar.2019 Rolf skrev On 23.1.2019 at 9.56: Pantaenius - de fleste (alle?) andre opererer med saftige aldersfradrag på rigg og seilskader. Pantaenius er ikke billigst, kanskje dyrest, men les vilkårene hos dem og andre. Codan har ikke aldersfradrag på rigg. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 27.Januar.2019 Del på Facebook Svart 27.Januar.2019 Vi, Admrialen og jeg, tok en helhetsvurdering i 2014. Den gangen var Pantaenius det eneste selskapet som ikke hadde fradrag for motor, uansett alder, ikke fradrag for drivverk uansett alder, ikke begrensninger på 'berøring av is', ikke fradrag for frostsprengte ventiler, ikke fradrag for seil og rigg, etc. etc. Fartsområdet var noe begrenset, men vi skal ikke til Lofoten. Dessuten har folkene base på Marstrandsön. De vet noe om båt og seil, og de er tilsnakkandes. Vi har vært der, og en av dem kom slentrende utover brygga og slo av en prat. Og skulle vi utvide fartsområdet, eller trenger en eller annen ordning, fikses det av selskapet ut fra er 'personlig' vurdering. Som at Hulda er bygget som Hulda er bygget, og at skipperen har alle mulige sertifikater og lang fartstid, osv. Dette er hva som passer oss, og lønner seg for oss. Om Pantaenius koster en tusing mer i året inngår i totalvurderingen i hva som lønner seg for oss. Andre har naturligvis andre prioriteter. De som har båten i sjøen seks måneder i året, har naturligvis andre prioriteter. Sitér dette innlegget Link to post
HaHa Svart 27.Januar.2019 Del på Facebook Svart 27.Januar.2019 shipahoy skrev On 23.1.2019 at 10.35: I mine vilkår hos Gjensidige står det: Gjelder hele året. Betaler mindre for forsikringen om vinteren enn om sommeren. Hvor gjelder forsikringen? Europa inntil 200 nautiske mil fra fastlandet - inkl. overfart til Svalbard, Island, Storbritannia, Madeira, Azorene og Kanariøyen Dekkes: Brudd på mast og bom. Reparasjon Kan båten repareres til vesentlig samme stand som før, erstattes reparasjonsomkostningene begrenset til forsikringssummen. Dersom reparasjon av de enkelte deler etter Gjensidiges vurdering vil være teknisk eller økonomisk ulønnsomt, skiftes disse ut med likeverdige deler. Gjensidige kan avgjøre ved hvilket verksted reparasjonen skal foretas. Innebærer reparasjonen en forbedring, gjøres det fradrag tilsvarende verdien av forbedringen. Det gjøres ingen fratrekk for mast eller rigg. Jeg har båten forsikret i Gjensidge. Jeg har tenkt at jeg burde bytte til et selskap som dekker rigghavari uten aldersavkorting slik som Codan eller Pantaenius. Men nå skal jeg finlese den avtalen jeg allerede har. Sitér dette innlegget Link to post
ravddo Svart 27.Januar.2019 Del på Facebook Svart 27.Januar.2019 HaHa skrev 53 minutter siden: Jeg har båten forsikret i Gjensidge. Jeg har tenkt at jeg burde bytte til et selskap som dekker rigghavari uten aldersavkorting slik som Codan eller Pantaenius. Men nå skal jeg finlese den avtalen jeg allerede har. Ja det er det eneste som nytter. Men husk at det er advokatspråk hvis de blir vanskelige. Men man må også se på en annen ting. Det som er skummelt er når det står settningen: ...fradrag tilsvarende forbedringen. Hva innebærer dette, hvilke konsekvenser gjør dette? Når jeg tok riggen sendte jeg mail til Panteneus samme kveld. Fikk svar dagen etter at jeg måtte fylle ut skademelding. Jeg kunne også starte diskusjon med verksteder/riggere men måtte ikke ingå noen avtaler før de hadde godkjent dette. Jeg sendte forespørsel til riggverksteder i blant annet Norge. Ble overasket med kun et svar først. Hvor gammel er båten? Når jeg svarte at den var 1984 fikk jeg overaskende svar om at "da blir den kondemnert, det er vår erfaring" Jeg har også vært innvolvert i en annen båt i år. Ikke riggskade. Der har det vært 3 takstmenn å sett på båten for å prøve å få ned skadeutbetalingen. Båten var forsikret til 1000000,- Skaden nærmer seg det halve. Selskapet vil helst kondemnere båten med kun utbetaling av det halve. Mitt skadeoppgjør var fear. Ikke noe mer men heller ikke noe mindre. jeg følte aldri at de prøvde å lure meg, de var like interesert som meg å få båten klar igjen på en billigst mulig måte. Det var hoved kontoret i Norden i Skive i Danmark som hadde saken. Sist jeg undersøkte kunne jeg spare 1500,- til billigste forsikring mot Pantaenius. Jeg har dekning ned til og med engelske kanal. Hele året inkl regatta. Det er eget kontor i Norge og jeg betaler til Norsk konto der årlig. Tideligere betalte jeg DK til danmark. Ja jeg snakker varm om Pantenius. Men jeg har ingen økonomisk interesse der. Men jeg kjenner ingen som har følt seg lurt der ved skadeoppgjør. Ellers kan jeg reklamere godt om Mathis værft i Aalborg. Det var dær jeg fikk ny rigg. Proff plass for forsikringskade og ellers arbeid på båten. De driver ikke ordinært opplag. Sitér dette innlegget www.teamzephyr.blogspot.com Link to post
Guest Thostr Svart 27.Januar.2019 Del på Facebook Svart 27.Januar.2019 (redigert) 1 hour ago, Hulda said: Vi, Admrialen og jeg, tok en helhetsvurdering i 2014. Den gangen var Pantaenius det eneste selskapet som ikke hadde fradrag for motor, uansett alder, ikke fradrag for drivverk uansett alder, ikke begrensninger på 'berøring av is', ikke fradrag for frostsprengte ventiler, ikke fradrag for seil og rigg, etc. etc. Fartsområdet var noe begrenset, men vi skal ikke til Lofoten. Dessuten har folkene base på Marstrandsön. De vet noe om båt og seil, og de er tilsnakkandes. Vi har vært der, og en av dem kom slentrende utover brygga og slo av en prat. Og skulle vi utvide fartsområdet, eller trenger en eller annen ordning, fikses det av selskapet ut fra er 'personlig' vurdering. Som at Hulda er bygget som Hulda er bygget, og at skipperen har alle mulige sertifikater og lang fartstid, osv. Dette er hva som passer oss, og lønner seg for oss. Om Pantaenius koster en tusing mer i året inngår i totalvurderingen i hva som lønner seg for oss. Andre har naturligvis andre prioriteter. De som har båten i sjøen seks måneder i året, har naturligvis andre prioriteter. Sikker på at du ikke har aldersfradrag på motor? Pantaenius har kun tilbudt meg forsikring på motor utenom drev og propell og da med 10% fradrag per år. Motoren min er fra 2010 så det er smått meningsløst. Jeg vurderer å ta en titt på Gjensidige og Conan pga dette. Redigert 27.Januar.2019 av Thostr (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 27.Januar.2019 Del på Facebook Svart 27.Januar.2019 Sikker. Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 27.Januar.2019 Del på Facebook Svart 27.Januar.2019 7 hours ago, Hulda said: Hvis båten ikke har drev eller trimflaps som kan fryse fast, så går det forbausende bra. Huff, jeg har jo drev på min seilbåt ... :-P Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 27.Januar.2019 Del på Facebook Svart 27.Januar.2019 quantumduck skrev 24 minutter siden: Huff, jeg har jo drev på min seilbåt ... :-P Da får du prøve å flytte drevet under båten og ikke la det henge på hekken. Sitér dette innlegget Link to post
ravddo Svart 27.Januar.2019 Del på Facebook Svart 27.Januar.2019 På min forsikring hos Pantaenius står dette om motor: Dekker ikke, Tab af eller skade på maskineriet, medmindre skaden skyldes en ulykke, kollision, grundstødning, brand, svidning, ulmen, kortslutning, lynnedslag, eksplosion, force majeure, tyveri eller hærværk. Skal jeg ha utvidet dekning er det intil 10 år fra ny med egne vilkår og da med ekstra forsikring. Sitér dette innlegget www.teamzephyr.blogspot.com Link to post
Guest Thostr Svart 27.Januar.2019 Del på Facebook Svart 27.Januar.2019 14 minutes ago, ravddo said: På min forsikring hos Pantaenius står dette om motor: Dekker ikke, Tab af eller skade på maskineriet, medmindre skaden skyldes en ulykke, kollision, grundstødning, brand, svidning, ulmen, kortslutning, lynnedslag, eksplosion, force majeure, tyveri eller hærværk. Skal jeg ha utvidet dekning er det intil 10 år fra ny med egne vilkår og da med ekstra forsikring. Jepp samme som meg. Hvis man ser nærmere på vilkårene for denne ekstra-forsikringen så står det at den ikke gjelder drev eller propell heller, så nokså begrenset. Så enten så ha @hulda oppnådd andre betingelser, ellers så lever han i håpet. Hvis vi legger til grunn det første, så er det kanskje mulig? Å beholde vilkår fra tidligere selv om standard-kontrakter har endret seg? Sitér dette innlegget Link to post
ravddo Svart 27.Januar.2019 Del på Facebook Svart 27.Januar.2019 Jeg har en motor fra 2001 i min båt Yanmar 2GM2FC. Dette er en motor som er ferskvannskjølt og i god stand. Jeg vil alikavell tro at et forsikringselskap skal ha betalt endel for en all risk forsikring på denne? De selskap som jeg kjenner til dekker kun skade som skjer ved en plutselig ytre hendelse, som også pantenius gjør. Har man nyere motor må tileggsforsikring kjøpes hvis man ønsker utvidet dekning. Sitér dette innlegget www.teamzephyr.blogspot.com Link to post
Hulda Svart 27.Januar.2019 Del på Facebook Svart 27.Januar.2019 Thostr skrev 1 time siden: Jepp samme som meg. Hvis man ser nærmere på vilkårene for denne ekstra-forsikringen så står det at den ikke gjelder drev eller propell heller, så nokså begrenset. Så enten så ha @hulda oppnådd andre betingelser, ellers så lever han i håpet. Hvis vi legger til grunn det første, så er det kanskje mulig? Å beholde vilkår fra tidligere selv om standard-kontrakter har endret seg? Hulda kan lese opp til flere språk. Skulle ønske dere kunne slutte å servere så mye dill. Men det er et faktum, jeg har kommunisert med Pantaenius og komet til felles forståelse. Så får dere andre se hva dere kan oppnå. Når man ser hva ravddo lister opp, skal man vel med vilje pælme motoren over bord for ikke å oppnå forsikring. Eller som en båtnabo i går, lot en turbomotor ligge å prompe på tomgang og røyklegge området i minst 6 timer sammenhengende. Jeg kan forstå selskaper som reserverer seg mot slike tullinger. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.